OtĂĄzka: Kde se vzala svátost smíření? Ahoj, chtěla jsem se zeptat, kde se vlastně vzala svátost smíření? Ten obsah, jaký má svátost smíření ted, myslím tím lítost, předsvevzetí, vyznání atd. si vymyslela církev, nebo to Jeí někde řekl? Jediné, co mě napadá je e řekl Petrovi, e cokoliv rozváe na zemi, to bude i na nebi...děkuju :)
Lucka, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Lucko, Bůh má člověka rád. Jeho láska se projevuje nejvíce tím, e odpoutí lidem hříchy. Sám Jeí poslal apotoly odpoutět hříchy: "Komu hříchy odpustíte, tomu budou odputěny." (Jan 20,23). Jak to měli dělat? Podle toho, jak to dělal sám Jeí. Přece s ním chodili a viděli, jak on se choval, jak on odpoutěl. Svátost smíření je předevím setkání s Jeíem. Bůh mě zalévá svou milostí. Bůh je láska a jednou z vlastností lásky je milosrdné odputění. Vzpomeňme na Písmo svaté a na marnotratného syna (Lk 15,11-32) nebo ztracenou ovci (Lk 15, 1-10). Poslouchejme Pána Jeíe, jak říká, e v nebi je větí radost z jednoho hříníka, který se obrátil, ne z devětadevadesáti spravedlivých (Lk 15,7). Čtěme podobenství o celníkovi Zacheovi (Lk 19,1-10) a vyprávění o cizoloné eně (Jan 8,3-11). Kdy se podíváme do Písma svatého, tak nejkrásnějí stránky mluví právě o odputění: Bůh a odputění. Bůh a hříníci. Jeí a odputění. Jeí a hříníci. Nejdříve je třeba zakusit, e mě má Bůh rád. Jestlie přistupuji ke svátosti smíření a nejsem si této lásky vědom, tak to je "slabé kafe". Jestlie toti zjistím, e mě má někdo rád, poznávám mnohem snadněji ve světle lásky své chyby. Tomu se říká zpytování svědomí. Jestlie zakouím Boí lásku a vidím své hříchy, lituji, e jsem se zachoval patně vůči Bohu, který mě má rád. Toto je základ svátosti smíření: zpytování svědomí a lítost (Zacheus). A potom, naplněný lítostí a poznáním svých hříchů, jdu za Kristem (hřínice, Lk 7) a vechno vyznávám. A co chci dát já Jeíi? Chci se polepit, nechci zraňovat dál Lásku. To je předsevzetí. e Jeíovo odputění a svoji lítost myslím váně, projevuji skutkem dostiučinění. Bůh mi odpoutí a já mu dávám alespoň něco maličkého na důkaz dobré vůle. (hřínici: jdi a u nehře; Zacheus - ve nahradím). V církvi se pochopitelně zachovával dar odputění a jeho průběh také. Pochopitelně se ale vyvíjela jeho vnějí podoba. Nejprve se oddělovalo vyznání hříchů a rozhřeení, protoe se lidé zpovídali jen z těch nejtěích hříchů. Později se ujala podoba ta, kterou známe dnes.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co jsou to odpustky za zemřelé? Mám dotaz ohledně odpustků. Co to vlastně je? Vdy tím, e se pomodlím a navtívím hřbitov, se přece nedostane due z očistce do nebe (k čemu by pak byl Jeí). Proč to funguje jen okolo Duiček? Jak odpustky vznikly? A jaký je rozdíl mezi plnomocnými a neplnomocnými odpustky?
xy, 17 let
OdpovÄÄ:
Odpustky za zemřelé vycházejí z pravdy víry, e jsme v Kristu vichni spojeni a navzájem si pomáháme. Jsou zaloeny na společenství vech v jedné církvi: nás ijících zde na zemi, duí v očistci a vech v nebi. Mezi námi vemi bez hranic smrti dochází k výměně dober. „Svatost jednoho prospívá ostatním.“ „Modlitby a dobré skutky blahoslavené Panny Marie a vech svatých“ jsou spojeny s Kristovými zásluhami a s jeho obětí za osvobození od hříchů. Z tohoto pokladu milosti Boích zásluh čerpáme. Církev z něj rozděluje. Odpustky jsou darem Boím prostřednictvím rozhodnutí církve. Ustanovovat je můe pouze pape. Jejich praxi můeme v různých podobách vystopovat ji v prvotní době křesanské, kdy se mučedníci přimlouvali za křesany, kteří procházeli obdobím pokání. Abychom učení církve správně pochopili, je třeba si uvědomit, e kadý ná hřích má dva následky: 1) za těký hřích zasluhuji peklo – věčný trest. 2) hřích mě samotného, ale i celé lidské společenství vnitřně oslabuje, zraňuje; hřích má tedy i následky – časný trest. Věčný trest je mi odputěn ve svátosti smíření. Časný trest – tzv. následky hříchu jsou ve svátosti smíření automaticky odputěny, smazány. Smyty ovem nejsou. To znamená, e kdy jsem se naučil být vzteklý, bude mi tento hřích ve svátosti smíření odputěno, ale sklon být vzteklý mi zůstane. Hřích potratu je odputěn, ale dítě se znovu nenarodí. Hřích rozvodu je odputěn, ale zůstávají jeho následky jak pro rozvedené, tak pro děti atd. Časný trest je tím, co zbývá po odputění. Je to jakási jizva po zahojení rány. Můe mít podobu lpění na věcech, na materiálním bohatství, psychické obtíe, vychování se v neřesti – ve zvyku hřeit apod. Jedná se o poruení řádu Boího a pohrdnutí Boí láskou. Následky hříchů Bůh můe ve svátosti smíření uzdravit, ale nemusí. Záleí na dispozici kajícníka (kvalitě zpovědi) a na Boí vůli. Následky hříchů, časné tresty, mohou být z člověka smyty a po odputění. Odpustky tedy nejsou a nikdy nebyly odputěním hříchů. Odpustky následují po odputění hříchů ve svátosti smíření jako dokonalé uzdravení, retuování due člověka, uzdravení vztahů a napravení narueného řádu. Očitění po smrti je předevím Boím darem. Proto hovoříme o očistci. My ijící můeme zemřelým pomáhat modlitbou a to předevím obětováním me svaté a získáním odpustků ve prospěch zemřelých. Odpustek je částečný nebo plnomocný podle toho, zda částečně nebo úplně osvobozuje od časného trestu za hříchy. (Ve skutečnosti získáváme zřejmě větinou pouze částečný, protoe na plnomocný nesmíme mít zalíbení ani v lehkém hříchu.) Abychom získali plnomocný odpustek, vyadují se tři základní podmínky a specielní skutek.
Tři podmínky jsou:
1) přistoupit k svatému přijímání
2) pomodlit se na úmysl Svatého otce (tyto dvě podmínky pro kadý odpustek zvlá)
3) přistoupit někdy v tyto dny ke svátosti smíření (stačí jednou, protoe podstatné je být v milosti posvěcující).
Specielní úkol pro získání plnomocných odpustků: Je jich celá řada. Vyjmenujeme alespoň některé: adorace eucharistie alespoň půl hodinu; pomodlit se kříovou cestu před vyobrazením 14 zastavení (či kříů); modlitba růence (5 desátků bez přeruení, v kostele, v společenství); alespoň půl hodiny číst rozjímavě Písmo sv. z církví schválené Bible,...
A speciální podmínka pro získání plnomocných odpustků pro due v očistci pro začátek listopadu: Buď: Od 1. listopadu odpoledne a celého 2. listopadu při návtěvě kostela se pomodlit Otče ná a Vyznání víry. Nebo: Od 1. do 8. listopadu při návtěvě hřbitova se pomodlit třeba jen v duchu za zemřelé. Jetě poznámka: v ostatních dnech v roce můeme na hřbitově získat pro nae zemřelé odpustky částečné.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč se modlit k duím v očistci? Proč se modlit k duím v očistci? Není to náhodou modlářství? Najděte mi místo v Bibli, kde se píe o očistci a já tomu budu věřit. Nehodlám ale poslouchat věci, e to vyhlásil nějaký pape. Podle mě je to okultismus. Děkuji.
rozhořčená, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá rozhořčená, due v očistci je moné prosit o přímluvnou modlitbu. Zaprvé: to, e se máme modlit za zemřelé, vyplývá např. z Mt 12,32 - „Nebude mu odputěno ani v tomto, ani v budoucím věku.“ Tedy i po smrti je moné nějaké očitění. Proto se ujal ihned na začátku církve zvyk, modlit se za zemřelé a tím jim pomáhat přímluvnou modlitbou. Píí o tom ti nejstarí autoři (např. Ambro, Jan Zlatoústý, Augustin...). Mnozí udělali zkuenost, e due zemřelých pomáhají i nám zde na zemi - jinými slovy: modlí se přímluvnou modlitbu zase oni za nás. Je to zcela logické. Přece nejsme omezení jen na kamarády ijící zde na zemi. V Kristu jsme jedno tělo, proto smrt není přelomem, ale jen viditelným odloučením. Mohu tedy pozvat k modlitbě nejen ijící zde na zemi, ale i due zemřelých (pochopitelně těch, kteří zemřeli smíření s Bohem a u jsou s ním naplno - nebe - nebo do té plnosti jim něco jetě chybí - má jim být i po smrti odputěno /co se označuje termínem očistec/). Pokud zemře někdo v odloučení od Krista - peklo - za toho u modlitby nepomohou a ani on nepomůe nám. Kdo je ale kde, je Boí tajemství. Nae modlitba ale nikdy nepřijde nazmar. Bůh ji zhodnotí pro někoho jiného.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak je to ze zasvěcenými svátky v ČR? Jak je to se zasvěcenými svátky? Kdy nejdu 1.11. na mi svatou, je to hřích?
Eva, 15 let
OdpovÄÄ:
Zasvěcený svátek je ten, o kterém církev prohlásí, e je tak významný, e se má slavit jako neděle - být na mi a věnovat se Boím věcem. V ČR jsou zasvěcené svátky dva: 25. prosince a 1. ledna. 1. listopadu zasvěcený svátek není, proto není vůbec ádný hřích v tento den nejít na mi. Je to ale koda, protoe pak nemůeme ten den pomoci duím v očistci.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co je to svatokráde? Dobrý den, chtěla bych se zeptat, co je to svatokráde?
M., 13 let
OdpovÄÄ:
Svatokrádeí nazýváme patný čin, který má nějakou souvislost s Bohem a věcmi, které se k němu vztahují. Jedná se o znesvěcování nebo nedůstojném zacházení se svátostmi či jinými liturgickými úkony, osobami, předměty a místy zasvěcenými Bohu. Např.:znesvěcení eucharistie, kráde v kostele, napadnutí biskupa protoe je to biskup.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je patné číst horoskop ze zvědavosti? Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je patně, kdy si přečtu horoskop, ale jen ten ze zvědavosti, co tam vůbec píí. Ne, e bych tomu chtěla věřit, ale někdy mi to přijde i dost směné. A není to tak, e bych ráno vstala a la se podívat do horoskopu, co mě dnes čeká. Ale je to spí tak, jakoe někdy večer se kouknu, co se mi podle horoskopu vlastně mělo stát Ale stejně takovýmhle věcem nevěřím. Jen se ptám, jestli i v takovémhle případě je to patné.
Lucka, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Lucko, tomu, co píe, se říká zvědavost. A být takto zvědavý je kodlivé. Proč? Protoe člověk nedokáe ít v trpělivosti a neučí se ít s nějakým tajemstvím. Ve o svém ivotě se nikdy nedozvíme, nikdo nám není schopen předpovědět, co se stane. Ale můeme se kadý den setkávat s Jeíem, a ten je výtečný průvodce. Mimochodem, kdy si jen tak přelítne horoskop, kolik času kadý den věnuje četbě Písma svatého - slov Boha, který Tě má rád? A jetě jednu poznámku. Psychologové dobře popisují to, e na nás má vechno, co čteme a slyíme, nějaký vliv. Kdo čte horoskopy, i kdy si z nich nic nedělá a bere je za hloupost, můe nakonec zjistit, e v nich uvedené mylenky ho stejně nějak ovlivnily. (P. Jan Balík) Jan Balík
OtĂĄzka: Jak znovu obnovit ztracenou víru? Jak znovu obnovit svou ztracenou víru? Jde o to, e od jedné události, která se mnou dost zamávala, jsem se nějak od Boha a těchto věcí odvrátila a nemůu najít cestu zpět. Dá se říct, e jsem doslova proti Bohu protestovala, a to tak, e jsem si např. z očí odstranila obrázky svatých, přestala jsem se modlit, do kostela jsem chodila jen proto, e jsem musela a kdy se okolo mluvilo o tom, e Bůh nás nikdy neopustí, e pro nás chce to nejlepí a podobné věci, tak jsem se nad tím vdycky uklíbla a říkala si, e to není pravda. Protoe kdyby byla, tak proč bych proívala nejhorí etapu svého ivota? Copak nechce, abych i já byla astná? A pokud jo, tak proč by mi to dával najevo tímto způsobem? Byla a asi jetě jsem z toho dost zoufalá, a se člověk diví, co ze zoufalství dokáe udělat... Po tom vem jsem se nakonec přiměla jít ke zpovědi a tak nějak doufala, e tohle skončí... Jene to taky nějak nejde. Modlit se nestíhám; kdy slyím ty utěující zprávy, tak jsem stejně na pochybách a moje prosby a zoufalé volání - jako bych to vysílala do vzduchu... Cítím se straně sama (celkově), zklamaná, nepochopená, zrazená... A nevím, jak z tohohle kolotoče ven
Te, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Te, děkuji Ti za otázku, se kterou se netrápí jistě jen Ty, ale i mnoho dalích mladých lidí. Protestovat proti Bohu. Proč? Protoe nezařídil něco tak, jak jsme chtěli, jak se to Tobě zdálo nejlepí. Kdy otevře Bibli, pak tam najde mnoho lidí, kteří proili něco podobného. Například Joná a jeho útěk před Bohem. Zajímavým příkladem je Jidá, který patřil mezi apotoly a nemohl souhlasit s některými Jeíovými činy a bouřil se proti nim. Jak dopadl? Začal krást a odpadl od Pána. Podívej se na Josefa. Ten si jistě nepředstavoval ivot takový, jaký nakonec il. Mít za enu krásnou Marii, ale zároveň s ní nemít dítě a starat se o Jeíe jako o svého syna, utíkat s rodinou do emigrace... Ale Josef přijal Boí vůli a lidé celých dějin jsou mu vděční. Bůh je láska. S Bohem je třeba vytvářet vztah. Tedy učit se mu rozumět, chápat ho... je to proces učení se vztahu. A víme, e i v tom nejlepím vztahu vdy ve ihned od druhého nepochopíme. Ba naopak. Druhý člověk je vdy jistým tajemstvím. A Bůh je také ve své lásce pro nás lidi tajemstvím. Proto říkáme, e v ivotě člověka přichází zkouka víry, zkouka vztahu s Jeíem. Co tedy dělat? Učit se být s Bohem, budovat s ním vztah. To znamená, najít si na něj čas (modlitba - kadý den 10 minut ticha s Bohem), číst Písmo a učit se z něj, číst kvalitní ivotopisy svatých (zvlá mladých - z nedávné doby např. Chiara Luce Badano), vyhledávat v církvi prostředí, kde je jakoby Bůh více proíván a pociován (např. diecézní centra ivota mládee) a učit se naslouchat Bohu i během me svaté. Není to snadné, ale uvidí, e tak překoná své pochybnosti a najde znovu Boha - lásku, který chce tvé dobro. I kdy to dobro bude jiné, ne jak si přestavuje. Bůh má přece daleko větí fantazii, ne ty. Natvat se a přestat s Bohem kamarádit? To je moné, ale je to i trochu hloupé, hlavně zbytečné. Zbavuje se tak mimořádně důleitého přátelství. Budovat s Bohem vztah, to dá sice občas zabrat, ale nakonec zjistí, jak dobrý je Bůh, jak mu na Tobě záleí. Modlím se za Tebe. P. Jan Balík Jan Balík