OtĂĄzka: Je jóga hřích? Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je jóga hřích?
Jana, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Jano, jóga hřích pochopitelně není. To ale neznamená, e je bezproblémová. Proč? Vznikla v prostředí, které nezná Krista. Z toho důvodu je ze začátku zajímavým cvičením, ale postupně uvádí do duchovní cesty, která vychází z úplně jiného pohledu na člověka, svět a Boha ne jaký vyplývá z Bible a z toho, co nám řekl Jeí Kristus. Proto je třeba jogínská cvičení (např. jako fyzioterapii) přijímat s velikou opatrností. Jakmile cvičitel začne kromě cviků vtahovat do komentářů a do svých proslovů nějaké názory na svět a člověka, pak je lépe taková cvičení ukončit. Řeknu to sice velice zjednodueně, ale rozdíl v pohledu je asi tento: jóga počítá s tím, e zlo je ve své podstatě soustředěnost člověka na tělo a hmotný svět. Vekeré duchovní úsilí člověka tedy vede k překonání tělesnosti a ke spojení se s bostvem. Člověk sám svou silou pracuje na tomto konečném spojení. Člověk se soustřeďuje na sebe a svou cestu růstu. Křesanství ukazuje nutnost spojit svůj ivot s Bohem a dosáhnout harmonii těla a due, a to tím, e se člověk otevře nabídne ze strany Boha a přijme Boí sílu (milost ve křtu a svátostech), se kterou pak spolupracuje. Zlo je odmítnutí Boí lásky. Vekeré duchovní snahy (např. modlitba, ztiení) tedy vedou k dialogu s Bohem. Člověk se soustřeďuje na vztah s Bohem, který se musí projevit na vztahu lásky k druhým lidem.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč Bůh dopoutí bolest a smrt? Mám kolem sebe ve třídě kamarády (nevěřící) a vdycky se zastávám víry a přesvědčuju je, e Bůh opravdu existuje, jene pak se zeptají, proč tedy dopoutí tolik bolesti na světě, proč malé děti umírají a podobně a jÁ jsem doslova v háji, protoe nevím co odpovědět...
Hanka, 15 let
OdpovÄÄ:
Proč je bolest na zemi a proč trpí nevinní (např. děti)? Na to je jediná odpověď víry: nejnevinnějí byl sám Jeí a ten smrt na kříi, bolest a utrpení přijal dobrovolně z lásky, aby dal vemu lidskému utrpení smysl. S Jeíem se můe kadý trpící sjednotit - prostě si říci: moje bolest je i Tvoje, Jeíi. Bůh otec milovat nejvíce Jeíe a přesto byla jeho vůle, aby Jeí jako člověk byl umučený a umřel. Je to tajemství velikosti Boí lásky. Avak v Jeíově smrti nacházíme jetě jeden rozměr a objev. Smrtí lidský ivot nekončí, ale začíná se nová etapa - věčnost. Jeíovo zmrtvýchvstání je pro nás lidi nadějí, e i my budeme po své smrti ít v přátelství s Bohem. Utrpení je pro lidi temné a tajemné, ale ve víře v Jeíe nalézáme odpověď. Proto i mnoho svatých volilo raději smrt a ivot věčný s Bohem, ne si zachránit ivot, ale za cenu zrady Boha.
Jak toto vysvětit spoluákům? Vede snad jen jedna cesta: nenechat se odradit neúspěchem a vyprávět jim o Jeíovi a jeho smrti a zmrtvýchvstání. Prostě jen vyprávět Jeíův příběh a zdůrazňovat, e jeho smrt byla opravdovou láskou, kterou Jeí milovat nás lidi.
Kdy bychom hovořili o zlu ve světě např. válkách, pak lze pouít i tuto mylenku: Bůh touí po tom, aby se lidé měli rádi, odpoutěli si, byli k sobě tolerantní - tedy, aby ili v míru. Ale lidé často vůli Boí přestupují a dělají druhým zlo, tak vnikají hádky, nepřátelství i války. Mnoho utrpení ve světě je tedy důsledkem toho, e lidé neberou Boha váně a slouí svému egoismu.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč je potřeba církev a kostel? Jak se dá vysvětlit někomu kdo věří v Boha, ale nepotřebuje k tomu kostel ani církev proč je dobré ít v těchto společenstvích. Děkuji
123, 17 let
OdpovÄÄ:
Proč je třeba církev a kostel? Třeba takto: můe se sám pokřtít? Nemůe. Potřebuje k tomu druhého člověka. Aha! Pán Jeí tedy křest přikázal, ale u v tom samém je jasně zakódované, e si člověk nevystačí sám. Pán Jeí ale také hovoří o své církvi - o společenství lidí, kteří jsou jeho přáteli. Potřebujeme lidskou rodinu? Ano. Kdy ji nemáme, trpíme tím. A tak i věřící, kdy nemá vztahy s dalími věřícími, tím trpí; je sám a člověk potřebuje druhé. Kadá dobrá lidská rodina má své radosti i bolesti, své zvyklosti a také své krásné, ale i stinné stránky. Taková je i církev. Není sloena z dokonalých andělů, ale z lidí, kteří se snaí Jeíe následovat, ale nejsou dokonalí. Take i církev má krásné, ale i stinné stránky; radosti i bolesti; ne kadý člen se povede. Hřínost lidí v církvi je často kamenem úrazu, proč někdo nechce církev přijmout. Třena se někdo setká s knězem, který je necitlivý a něčím nás natve nebo nějaká babička řekne mladé rodině pár ostrých slov o jejich řvoucím dítěti během me, a postiený odchází ne jen zarmoucen, ale i natván na celou církev. Takový čověk si nevimne, e vidí jeden osobní problém a na základě své zkuenosti zeveobecňuje, ale přeci církev netvoří jen jeden kněz, který nejednal moná citlivě, či jedna nervózní babička. A jetě jedna důleitá poznámka: církev je ve světě prostorem, ve kterém k nám promlouvá Bůh, proto v církvi snáze nalézáme cestu a pravdu, orientaci. Kdo něvěří, a si přečte encykliky ze začátku 20. století. Pape psal o komunismu a nacismu, ukazoval prorocky na nepravdy v těchto blíících se totalitách a lidé byli hluí. A je to i dnes. Kdo je ve světě na straně ivota, krásy a čistoty lidské lásky, spravedlnosti, míru? Jeíova církev, i kdy se jí za to mnozí smějí.
A kostely? Jsou místem, kde se setkává společenství věřících na modlitbu. Vlastně takové kostely, jaké máme ve své podstatě nepotřebujeme, ale nějaký vhodný prostor ano. V dějinách se lidé snaili pro Boha stavět krásné umělecké stavby. Dnes se nám zdají moná moc honosné. Ale je to dědictví naí rodiny. Ono by asi bylo dosti divné, kdybychom slavili mi v nějaké neupravené, pinavé místnosti nebo se setkávali třeba v kině. Pochopitelně by to lo, ale za normálních okolností, se snaíme, abychom ili kulturně. Těko bude baletní soubor tančit Labutí jezero ve skladu starého papíru. Sice by to tam moná také někdy lo, ale je normální, e se takové krásné dílo tančí v pěkném divadle.
Jan Balík
OtĂĄzka: K čemu jsou řádové sestry? Ahoj, chtěla bych se zeptat, k čemu jsou řádové sestry? Chápu poslání knězů, ale k čemu sestry?
katka, 13 let
OdpovÄÄ:
Od prvních dob křesanství někteří lidé vnímali, e je Jeí volá k tomu, aby se vzdali běného ivota (včetně vlastní rodiny) a svůj ivot proívali jako radikální odpověď na Boí lásku svojí lidskou láskou. Tomu se říká, e zasvětili svůj ivot Bohu. Jsou to lidé, kteří nalezli jiný rozměr lásky ne jak je mezi lidmi obvyklé. Kněz či řeholnice tedy na prvním místě proívají svůj ivot jako odpověď na lásku Boí. Jsou tedy zamilováni do Boha. Proto je jejich úkolem být s Bohem - modlit se. Zároveň jsou ale Jeíovi plně k dispozici. To je důvod, e mnozí z nich pracují pro druhé lidi (např. mnoho řeholníků jsou učitelé, zdravotní sestry, učí náboenství).
Kněz tedy není na prvním místě nějakým úředníkem, manaerem, správcem farnosti či obřadníkem, ale předevím je jeho posláním být duchovním člověkem, modlit se a lidi vést k Bohu. Řeholnice nebo mu řeholník, který není kněz, je té předevím tím, kdo ije svůj ivot jako zamilování do Krista a pak teprve také něco vykonává jako své lidské poslání.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je film "ifra mistra Leonarda" patný? Ahoj redakce :) Chtěla bych se zeptat na vá názor a názor církve na film ifra mistra Leonarda. Je na tom filmu něco patného? Předem dík :)
M., 18 let
OdpovÄÄ:
Milá M., názor církve? Oficielní neexistuje, protoe církev počítá s tím, e máme rozum a umíme ho pouívat. Obecně se dá o tomto filmu říci, e je tam děj vymylený, pouívají se tam historické omyly a nepravdy a ve se tváří jako skutečnost. V tom je trochu problém, protoe mnoho lidí si nedá práci, aby zjistilo opravdové historické zkutečnosti a prostě si řeknou: bylo to ve filmu, tak je to pravda. Ale takového mylení (nebo spíe nemylení), je obecně nebezpečné. Uvěříme snadno i hloupostem, protoe dostatečně nepouíváme kritický rozum = nezjiujeme si, zda to, co se nám předkládá, odpovídá realitě, a je tedy důvěryhodné.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč je patně nepřát někomu víc ne mám já? Pěkný večer, pane faráři mohla bych se prosím zeptat, jak je to s tím, kdy druhému přeju jen do té míry kolik mám já, a víc ne? Vdy je to přeci ve shodě s přikázáním: \"Miluj bliního svého jako sebe samého.\" Třeba kdy se jednalo o zaměstnání v knihovně a měl ho dostat můj známý (jetě ho neměl), tak jsem mu to moc nepřála, aby to vylo, protoe já se nemůu uchytit, a on by se měl mít lépe ne já? Ale teď, kdy se tam dostal, tak jsem za to na druhou stranu ráda, a chci, aby se mu tam líbilo. Proč je patné druhému nepřát víc ne mám já? Vdy se o této věci ani Kristus nikde nezmiňuje - o závist ani dychtivost přeci nejde, kdy ten dotyčný \"toho\" jetě nedosáhl... Díky moc za odpověď :)
Maruka, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Maruko, Pán Jeí nás učí lásce, která druhým přeje dobro. To, co popisuje, jsou nae běné lidské mylenky (sobecké, moc lidsky vypočítavé), které nemají moc smysl. Moje rada je toto: jakmile tě napadnou takové mylenky, v duchu říci střelnou modlitbu: Boe, ehnej mu, ehnej jí. A je to. Co je pro druhého dobré, co je pro něj vůle Boí, to nakonec nevíme, ale ehnat (svolávat na druhého Boí dobro), to dělat máme. Nakonec nás to osvobodí od nejrůznějí nelásky, závisti atd. Přát dobro druhému, to je předevím mu přát spásu, nebe. A zde na zemi přát mu ve to, co mu ke spáse pomůe.
A jetě poznámečku. Přát někomu jen do té míry, kolik mám já? To je trochu sobecké. Pán Jeí nás učí: "Blaenějí je dávat ne dostávat. Dejte a bude vám dáno!" Můeme to říci i takto: Přejte a bude vám přáno. Kdo přeje druhým, tomu přeje i Bůh.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak se stavět ke křtům CD, knih, zvířat, k desateru pravidel apod.? Milá redakce, mohla bych se Vás prosím zeptat, co si myslíte o tom, kdy jsou nějaké křty knih, CD, zvířat v ZOO a tak? Vdy by se měli křtít věřící lidé - nejsou ty křty knih a tak proti cirkvi? - nebo jak to vyjádřit... :) a jetě co si myslíte o tom, kdy je třeba někde např. na nějaké akci desatero jak se treba chovat nebo desatero naí třídy a takhle. Nevadi to, kdyz se to pouzije v tomto smyslu? Mne osobne to pripada trosku divne. Moc dekuji a do redakce preji krasny den a za Vasi praci dekuji! :)
Ana, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Ano, křest kníky je takový termín, který označuje slavnostní prezentaci kníky. myslím si, e to není nic proti víře ani proti církvi. A s tím desaterem to také není nic patného. V obojím případě pouíváme původní termíny v přenesené podobě.
Protoe jsme křesané, tak je asi vhodné zbytečně tyto termíny nepouívat právě proto, abychom dávali najevo, e znamenají ve skutečnosti něco mnohem, mnohem důleitějího.
Desatero? Proč nedělat pravidel více. :)) A se křtem? Já osobně, kdy nějakou kníku dávám na trh, nepouívám slova křest, ale vdy hovořím o prezentaci.
Jan Balík
OtĂĄzka: Hormonální antikoncepce a svaté přijímání Můe ena, která bere hormonální antikoncepci, chodit k svatému přijímání?
anett, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá anett,
Tvoje otázka je důleitá, ale zároveň i sloitá. Snad budu srozumitelný. Hormonální antikoncepce (jako kadá dalí - přeruovaná soulo a kondom) je váným (těkým) hříchem proti manelské lásce - tedy proti 6. přikázání. O hormonální antikoncepci víme, e je u ní monost i toho, e se jejím působením oplodněné vajíčko (tedy u embryo - nový ivot) neuhnízdí v děloze matky a tedy dojde vlastně k nevědomému usmrcení ivota. Proto je třeba počítat i s tím, e hormonální antikoncepce je také proti 5. přikázání.
(Nitroděloní tělisko a pilulka po styku mají přímo jako cíl usmrcení nově se rozvíjecího ivota. Jsou také proti 5. i 6.)
Z toho, co jsem řekl, vyplývá, e ena, která bere hormonální antikoncepci, by k svatému přijímání chodit neměla. Proč? ije ve váném rozporu s Bohem a s řádem, který Bůh vloil do člověka - jedná proti 6. i 5. přikázání ve váné věci.
Co má ena, která bere hormonální antikoncepce, dělat?
Pokud je to jen trochu moné, měla by se svým manelem hovořit, studovat, modlit se a změnit postoj a přestat ji uívat. Je velice důleité si uvědomovat, e se jedná nejen o její, ale stejně tak o manelovu záleitost. Manel hřeí stejně váně!!! Ani on nemůe ke svatému přijímání.
Mají-li takoví manelé dobrou vůli (například oba dva uvěřili v Jeíe a připravují se jako dospělí na křest a tedy poznávají Jeíe a jeho lásku), snail bych se jim vysvětlit Boí záměr s lidskou láskou a doporučil bych jim naučit se kvalitně metody přirozeného plánování rodičovství a ít podle nich (s periodickou zdrenlivostí). Pokud by manelé odmítli změnit svoji patnou praxi, pak by nelo, aby chodili k přijímání.
Co kdy bude ena rozhodnuta, e přestane hormonální antikoncepci uívat, a mu ji v tom bude bránit a za kadou cenu bude proti? Musím říci, e to by byla veliká obtí. ena by musela dělat ve proto, aby ji přestala brát. Avak mohu říci, e jsem se ve svém kněském ivotě s takovým tvrdým případem nesetkal. Spíe je muům úplně jedno, jakou antikoncepci ena uívá. Často řekne mu své manelce: dělej, jak chce, ale dítě nechci! Taková ena pak bude mít monost zvolit jinou antikoncepci, která nebude alespoň s rizikem zabití klíčícího ivota. Bude to stále patné a sloité, ale aspoň nebude riziko usmrcení embrya. Udělala alespoň něco. Bůh jistě vidí její dobrou snahu. Taková ena se bude za svého manela modlit, snait se ho mít více ráda a to tak, aby si toho viml. Třeba s Boí pomocí dojde i manel k tomu, e změní své názory a postoje a společně přijmou ivot s periodickou zdrenlivostí, která vede k skutečně hluboké lásce. Někdy se stane, e i v takovémto manelství dojde k proměně. To je pak krásné a povzbuzující. Takoví lidé pak mohou začít proívat svoji lásku úplně nově.
Dost často jsou v těchto otázkách lidé i kněí velice benevolentní. Ale nezáleí na naem názoru, ale na tom, jak celou záleitost vidí Bůh, o kterém věříme, e hovoří i ve své církvi - předevím ústy papee. Proto je třeba nazvat hřích hříchem, obrátit se, ádat Boha o odputění a o sílu. Jen takto se nakonec dospěje k tomu, co je v Boích očích správné a dobré a co uvádí do hlubokých rozměrů lidské lásky. Kdo se obrátit nechce a setrvává ve svém hříchu, ten není připraven na to, aby Boí lásku a odputění přijal. Proto někteří lidé nemohou do doby, ne se změní ve svém srdci, přistupovat k svátosti smíření a svatému přijímání.
Bolesté v takovýchto otázkách bývá to, e lidé mají své názory a nedají si námahu s tím, aby pochopili to, co říká Jeí ve své církvi. Prostě se uzavřou ve svých názorech a dál nestudují. A materiálů je hodně: doporučuji:
http://teologietela.paulinky.cz/
Je velice pěkné, e se ptá a hledá na své váné otázky odpovědi. A ti to vydrí po celý ivot.
Jan Balík
OtĂĄzka: Kde se vzala svátost smíření? Ahoj, chtěla jsem se zeptat, kde se vlastně vzala svátost smíření? Ten obsah, jaký má svátost smíření ted, myslím tím lítost, předsvevzetí, vyznání atd. si vymyslela církev, nebo to Jeí někde řekl? Jediné, co mě napadá je e řekl Petrovi, e cokoliv rozváe na zemi, to bude i na nebi...děkuju :)
Lucka, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Lucko, Bůh má člověka rád. Jeho láska se projevuje nejvíce tím, e odpoutí lidem hříchy. Sám Jeí poslal apotoly odpoutět hříchy: "Komu hříchy odpustíte, tomu budou odputěny." (Jan 20,23). Jak to měli dělat? Podle toho, jak to dělal sám Jeí. Přece s ním chodili a viděli, jak on se choval, jak on odpoutěl. Svátost smíření je předevím setkání s Jeíem. Bůh mě zalévá svou milostí. Bůh je láska a jednou z vlastností lásky je milosrdné odputění. Vzpomeňme na Písmo svaté a na marnotratného syna (Lk 15,11-32) nebo ztracenou ovci (Lk 15, 1-10). Poslouchejme Pána Jeíe, jak říká, e v nebi je větí radost z jednoho hříníka, který se obrátil, ne z devětadevadesáti spravedlivých (Lk 15,7). Čtěme podobenství o celníkovi Zacheovi (Lk 19,1-10) a vyprávění o cizoloné eně (Jan 8,3-11). Kdy se podíváme do Písma svatého, tak nejkrásnějí stránky mluví právě o odputění: Bůh a odputění. Bůh a hříníci. Jeí a odputění. Jeí a hříníci. Nejdříve je třeba zakusit, e mě má Bůh rád. Jestlie přistupuji ke svátosti smíření a nejsem si této lásky vědom, tak to je "slabé kafe". Jestlie toti zjistím, e mě má někdo rád, poznávám mnohem snadněji ve světle lásky své chyby. Tomu se říká zpytování svědomí. Jestlie zakouím Boí lásku a vidím své hříchy, lituji, e jsem se zachoval patně vůči Bohu, který mě má rád. Toto je základ svátosti smíření: zpytování svědomí a lítost (Zacheus). A potom, naplněný lítostí a poznáním svých hříchů, jdu za Kristem (hřínice, Lk 7) a vechno vyznávám. A co chci dát já Jeíi? Chci se polepit, nechci zraňovat dál Lásku. To je předsevzetí. e Jeíovo odputění a svoji lítost myslím váně, projevuji skutkem dostiučinění. Bůh mi odpoutí a já mu dávám alespoň něco maličkého na důkaz dobré vůle. (hřínici: jdi a u nehře; Zacheus - ve nahradím). V církvi se pochopitelně zachovával dar odputění a jeho průběh také. Pochopitelně se ale vyvíjela jeho vnějí podoba. Nejprve se oddělovalo vyznání hříchů a rozhřeení, protoe se lidé zpovídali jen z těch nejtěích hříchů. Později se ujala podoba ta, kterou známe dnes.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co jsou to odpustky za zemřelé? Mám dotaz ohledně odpustků. Co to vlastně je? Vdy tím, e se pomodlím a navtívím hřbitov, se přece nedostane due z očistce do nebe (k čemu by pak byl Jeí). Proč to funguje jen okolo Duiček? Jak odpustky vznikly? A jaký je rozdíl mezi plnomocnými a neplnomocnými odpustky?
xy, 17 let
OdpovÄÄ:
Odpustky za zemřelé vycházejí z pravdy víry, e jsme v Kristu vichni spojeni a navzájem si pomáháme. Jsou zaloeny na společenství vech v jedné církvi: nás ijících zde na zemi, duí v očistci a vech v nebi. Mezi námi vemi bez hranic smrti dochází k výměně dober. „Svatost jednoho prospívá ostatním.“ „Modlitby a dobré skutky blahoslavené Panny Marie a vech svatých“ jsou spojeny s Kristovými zásluhami a s jeho obětí za osvobození od hříchů. Z tohoto pokladu milosti Boích zásluh čerpáme. Církev z něj rozděluje. Odpustky jsou darem Boím prostřednictvím rozhodnutí církve. Ustanovovat je můe pouze pape. Jejich praxi můeme v různých podobách vystopovat ji v prvotní době křesanské, kdy se mučedníci přimlouvali za křesany, kteří procházeli obdobím pokání. Abychom učení církve správně pochopili, je třeba si uvědomit, e kadý ná hřích má dva následky: 1) za těký hřích zasluhuji peklo – věčný trest. 2) hřích mě samotného, ale i celé lidské společenství vnitřně oslabuje, zraňuje; hřích má tedy i následky – časný trest. Věčný trest je mi odputěn ve svátosti smíření. Časný trest – tzv. následky hříchu jsou ve svátosti smíření automaticky odputěny, smazány. Smyty ovem nejsou. To znamená, e kdy jsem se naučil být vzteklý, bude mi tento hřích ve svátosti smíření odputěno, ale sklon být vzteklý mi zůstane. Hřích potratu je odputěn, ale dítě se znovu nenarodí. Hřích rozvodu je odputěn, ale zůstávají jeho následky jak pro rozvedené, tak pro děti atd. Časný trest je tím, co zbývá po odputění. Je to jakási jizva po zahojení rány. Můe mít podobu lpění na věcech, na materiálním bohatství, psychické obtíe, vychování se v neřesti – ve zvyku hřeit apod. Jedná se o poruení řádu Boího a pohrdnutí Boí láskou. Následky hříchů Bůh můe ve svátosti smíření uzdravit, ale nemusí. Záleí na dispozici kajícníka (kvalitě zpovědi) a na Boí vůli. Následky hříchů, časné tresty, mohou být z člověka smyty a po odputění. Odpustky tedy nejsou a nikdy nebyly odputěním hříchů. Odpustky následují po odputění hříchů ve svátosti smíření jako dokonalé uzdravení, retuování due člověka, uzdravení vztahů a napravení narueného řádu. Očitění po smrti je předevím Boím darem. Proto hovoříme o očistci. My ijící můeme zemřelým pomáhat modlitbou a to předevím obětováním me svaté a získáním odpustků ve prospěch zemřelých. Odpustek je částečný nebo plnomocný podle toho, zda částečně nebo úplně osvobozuje od časného trestu za hříchy. (Ve skutečnosti získáváme zřejmě větinou pouze částečný, protoe na plnomocný nesmíme mít zalíbení ani v lehkém hříchu.) Abychom získali plnomocný odpustek, vyadují se tři základní podmínky a specielní skutek.
Tři podmínky jsou:
1) přistoupit k svatému přijímání
2) pomodlit se na úmysl Svatého otce (tyto dvě podmínky pro kadý odpustek zvlá)
3) přistoupit někdy v tyto dny ke svátosti smíření (stačí jednou, protoe podstatné je být v milosti posvěcující).
Specielní úkol pro získání plnomocných odpustků: Je jich celá řada. Vyjmenujeme alespoň některé: adorace eucharistie alespoň půl hodinu; pomodlit se kříovou cestu před vyobrazením 14 zastavení (či kříů); modlitba růence (5 desátků bez přeruení, v kostele, v společenství); alespoň půl hodiny číst rozjímavě Písmo sv. z církví schválené Bible,...
A speciální podmínka pro získání plnomocných odpustků pro due v očistci pro začátek listopadu: Buď: Od 1. listopadu odpoledne a celého 2. listopadu při návtěvě kostela se pomodlit Otče ná a Vyznání víry. Nebo: Od 1. do 8. listopadu při návtěvě hřbitova se pomodlit třeba jen v duchu za zemřelé. Jetě poznámka: v ostatních dnech v roce můeme na hřbitově získat pro nae zemřelé odpustky částečné.