OtĂĄzka: Posmívají se mi, e jsem křesanka ahoj:) v naí třídě jsou vichni nevěřící. Já ale ano, kdy se dozvědeli e věřím v Boha a jsem křestanka začali si ze mě dělat legraci. Vdy kdy jsem je potkala na ulici začnou křičet a říkají: ty si křestan! e se nestydí věřit v něco co není! Nebo začnou říkat: ty si ale divná! někdy řeknou:pomodli se za mě, ale ví co? kdy se mi nezačne dařit tak je to důkaz e jsi lhář a nic neexistuje!
U mi to docela vadí, ale nevím co jím mám nato říct. pomote mi co mám v takové chvíli dělat? díky (předem) za odpověd :)
Moucha, 14 let
OdpovÄÄ:
ilá Moucho,
kdy jsem chodil do koly já, bylo to podobné, jako píe ty. Dokonce i učitelé se v době komunismu věřícím dětem vysmívali. Lehké to nebylo a není. Co tedy dělat? Myslím si, e nejprve je třeba se podívat na to, co říká Jeí: "Jestlie pronásledovali mne, i vás budou pronásledovat – jestlie mé slovo zachovali, i vae zachovají" (Jan 15,20). První křesané ili také ve společnosti, kde byli nepatrnou meninou a po celá tři století dokonce byli pronásledovái tak, e jich mnoho bylo zabíjeno pro Krista. Naříkali? Ne. S odvahou hlásali evangelium, vnímali posměch i smrt jako zvlátní Kristovo vyznamenání. Ale nemusíme chodit daleko. Před 60 lety v 50. letech minulého století mnoho kněí i laiků bylo v ČR odsuzování k vězení, protoe věřili v Krista a nechtěli se ho vzdát. To je tedy první. Smějí se ti? Nese na sobě pár třísek Kristova kříe, jsi s Jeíem spojena.
A pak? ádné chmury, strach a skleslost! Víra je veliký dar, jsi bohatá vírou a je třeba hlásat evangelium. Hledej vhodné příleitosti, nenech se zastrait a mluv o Pánu, vdy kdokoliv objeví Krista, ten bude jen a jen vděčný za takový dar. Nabízí jim to nejcennějí, co můeme někomu zprostředkovat - lásku Boí, přáteství s Láskou. Zde platí i ta druhá část věty, uvidí, jistě se ti někdy stane, e se najde spoluák či spoluačka nebo někdo jiný, kdo díky tomu, es mu něco řekla o Pánu, uvěří.
Jistě, je třeba se za druhé modlit a také studovat, abys uměla diskutovat, ale hlavně je třeba mít odvahu a nebát se posměchu. Nakonec sám Duch Svatý nám dává správná slova: "A kdy vás obalují, nedělejte si starosti, jak a co budete mluvit; nebo v tu hodinu vám bude dáno, co máte mluvit" (Mt 10,19).
Snad jetě jednu poznámku. Je moc dobré, kdy věřící ijí ve společenství s druhými věřícími, protoe se pak posilujeme k odvaze hlásat evangelium. Má nějaké společenství mladých? Pokud ne, hledej ho.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč se zboní nechovají zboně? Ahojte, prečo zboní žudia (e taký sú, to o nich tvrdia okolie) nie sú schopní prija žudia, ktorí sa od ostatných líi (napr. zdravotným stavom)? Keď v Bibli je napísané, e Jei nikoho nijako nerozdežoval, bol s malomocnými atď, tak prečo nie sú ako on, alebo sa o to nejakým spôsobom nesnaia? Tuím, e je to asi niečo iné, ale princíp je snáď rovnaký ... chcú by / sú ako on, tak prečo nie sú schopní prija niekoho, kto má nejaký ten malý hendikep, ktorý svojím spôsobom toho dotyčného nijako neobmedzuje.? Alebo snáď majú vetci \"dokonalí\" žudia hžada dokonalé náprotivky, ktorí nemajú ani \"skrivený vlások\"? Viete, ako to mám na mysli? :)
majka, 13 let
OdpovÄÄ:
Milá Majko, záleí na tom, co to znamená "zboný člověk". Pán Jeí vidí člověka zboného jako toho, kdo je spojen s ním ve dvou rovinách - je to člověk, který se modlí (má čas na něj samotného) a zároveň dokáe najít Boha v bliním, v druhém člověku, vyznačuje se láskou k druhým lidem. Problém je, e se nám lidem často stává, e jsme náchylní k extrémům: modlit se a nevidět Boha v bliním, vnímat Boha vude, ale nemít na něj osobně čas. Zbonost, která se nevyznačuje láskou k druhým, je tedy falená nebo přinejmením velice nedokonalá. Kvalita modlitby se pozná podle lásky k druhým a ne podle proklečených hodin či podle citových proitků.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak zůstat věřící v ateistickém prostředí? Ahojky redakce, chtěla bych se zeptat, jak to udělat, abych zůstala věřící. Jde o to, e jsem byla vychovávána jako křesan, a i bych chtěla zůstat, protoe si myslím, e mi to vyhovuje, e to tak chci, dává mi to sílu, ale jde o to, e mám kolem sebe ateistické prostředí plné předsudků, navíc větina lidí je nevěřících, a to se v tom pak ije těko...v minulosti jsem jezdila na křesanské tábory, a i akce pro mláde tohoto typu, ale někdy mi přijde, jako by to nemělo smysl... Mám se za to modlit? Mám toti pocit, e mi poslední dobou modlení ani nic moc neříká, spí mám pocit, e mě Pán jakoby říká \"nech to na mě\", ale nevím, jestli to není jen hloupý pocit, no. Díky za odpověď a mějte se.
X, 16 let
OdpovÄÄ:
Podívej, jsme na tom jako první křesané. Ti ili v době, kdy Římská říe byla v morálním rozkladu. Bylo jim moc málo a neustále byli pronásledování a zabíjeni. Podobně dnení doba není snadná, ale z hlediska víry je dobrodruná. První křesané se toti nebáli o Jeíovi hovořit a stále jich přibývalo. Nedbali nic na posměch ani na to, e mohli být popraveni. I dnes máme úkol víru ířit. Proč to říkám? Protoe víra nás křesanů v Evropě a bohatém světě bývá občas ospalá a nudná. Nedokáeme se z ní radovat a proívat ji jak
veliké osvobození od vech moných zotročení lidí (egoismem, penězi, mocí, televizí, drogami, hříchem...)
Jak to udělat, aby tvá víra rostla a stala se radostnou?
Víra je jako světlo slunce. Kdy se do něj podíváme přímo, občas z něj bolí oči a jsme oslepeni. Ano, k víře patří i období, kdy máme takové pocity, o kterých píe. Co dělat? Nepodlehnout panice a poctivě pokračovat v cestě a v dobrých rozhodnutích.
A jaká dobrá rozhodnutí udělat pro růst víry?
1) Kadý den si najít chvíli na "rande" s Jeíem.
2) Kadou neděli přistupovat k eucharistii a vdy prosit: Pane, dej mi více víry.
3) Kadý den si přečíst kousek Písma.
4) Snait se číst kvalitní kníky o víře.
5) Nezůstávat sama, ale vyhledat nějaké společenství mladých věřících. Máte ve farnosti? Pokud ne, hledej je ve svém okolí. Můe ti pomoci i vae diecézní centrum pro mláde. A jezdi často na nějaké DCM - například do Příchovic u Harachova, do Rajnochovic, do Osové Bitýky nebo na Vesmír v Orlických horách. Můe tam přijet kdykoliv a vdy tam najde partu lidí, se kterými můe o víře hovořit a povzbudit se.
6) Chodit jednou za měsíc ke zpovědi a najít si kněze, se kterým si můe o sobě a svých pocitech popovídat. Na DCM takové kněze jistě najde.
7) A hledej příleitosti jak o své víře hovořit s druhými, kteří nevěří. Buď mezi nimi apotolem.
8) Vyhledávej monosti, jak někomu (např. starému) pomoci z lásky. Láska toti je světlem, které rozzáří ná ivot.
e je toho hodně? Nic se neboj, jsou to jen takové základní pokyny, aby člověk podporoval svoji víru. Je to něco takového jako třeba návod k pouívání mobilu. Kdy to děláme, začne to ve nějak tak fungovat a je moné vyuívat mnoho dalích funkcí.
Jan Balík
OtĂĄzka: Kamarádčina babička chodí k léčiteli. Jak jí pomoci? Ahoj IN! Potřebovala bych radu. Zjistila jsem, e babička mojí nejlepí
kamarádky chodí k léčitelovi. Kdy jsem se o tom s ní snaila promluvit a
říct jí, e je to patné a e je to proti Boímu zákonu, její argumenty byly
e se znají u dlouho a e jí to pomáhá. Prosím poraďte..
Děkuji.
Anna, 15 let
OdpovÄÄ:
Aničko,
je těké dát konkrétní radu „na dálku“.
Předevím vnímám jako důleité, aby její děti (tedy maminka nebo tatínek Tvé kamarádky) mluvili s babičkou o tom, e není moné vynechat nebo opomenout zdravotní péči.
Co se týká vztahu k Boímu zákonu: záleí jak ta praxe alternativní léčby vypadá.
Jsou „léčitelé“, jejich praxe nemusí být v rozporu s křesanstvím ( doporučují na některé problémy „přírodní medicínu“: čaje, byliny, prostě čerpají z „Boí lékárny“, kterou některé přirozené přípravky jsou).
Jsou také léčitelé, kteří mají vysokou citlivost a opravdu dokáou rozpoznat více ne jiní lidé a nic zlého v tom není.
Jsou jetě léčitelé, kteří jsou ryzí arlatáni a jen tahají peníze z kapes lidí, a ve to funguje na tzv. placebo efektu
Ovem jsou i léčitelé, kteří své schopnosti opravdu uívají v rozporu s křesanstvím a čerpají z mocí zla, které na sebe bere podobu zdánlivého dobra. Těch je tolik a v takové rozmanitosti, e se nejen těko dají vichni popsat, nato abychom vůči nim byli schopni vést „logickou argumentaci“. Navíc svět okultismu a magie, s ním to mnohdy přímo souvisí, má svůj faustovský argument: funguje to (Faustovi ta dohoda s Mefistofelem také „fungovala“).
Jak bojovat proti pověrám a působení Zlého?
Modlitba, půst, opravdový křesanský ivot, důvěra a odevzdanost do Boí moci.
Má-li společenství, svěř celou situaci modlitbě společenství.
ivá a pevná, neochvějná víra a vytrvalá modlitba působí zázraky. Boí moc je toti v kadém případě větí ne moc Zlého ducha.
Prostě: Ty (a společenství věřících, kteří prosí v Jeíově jménu, tzn. vyproují dar Ducha svatého, hledají Boí vůli) můe vyprosit té babičce obrácení!
Moná to nebude hned zítra, ale modlitba spravedlivých je silná (Jak 5,16: modlete se jeden za druhého, abyste byli uzdraveni. Velkou moc má vroucí modlitba spravedlivého).
Také najdi kněze, který se v této oblasti orientuje (ne vichni to pokládají za tak ohroující, aby se tím podrobně zabývali!), a promluv si s ním o tom.
Také bys jej mohla k té babičce přivést, nebo tam, kde nebere váně Tvé názory, protoe Tě pokládá za mladou a nezkuenou, podle ní třeba jetě nerozumnou, bude ochotna naslouchat člověku, který má jistou autoritu pastýře, sluebníka Kristova.
Protoe Ti na Tvé kamarádce a její babičce záleí, vnímá to jako palčivou skutečnost. To je moc dobře.
A já Tě chci pozvat, abys uvaovala o tom, jak se oslaví Bůh!
I dnes se dějí Boí mocí velké skutečnosti (zázraky), které jsou potvrzením pravdy Jeíova evangelia.
My vak vidíme jen své „malé starosti vedních dní“ a neumíme asnout nad velikostí Boí a nad dary Jeho lásky.
Tento pohled nesniuje zájem o druhé a touhu pomoci jim (naopak, vede nás to k větí horlivosti!),
ale neuvízneme v tenatech Zlého, který chce ná pohled odvrátit od Boha a chce, abychom se soustředili na jeho působení.
Povím Ti malou zkuenost:
Kdy mé sestře umřelo děátko těsně po narození, vichni jsme byli sevřeni bolestí.
Ale sestra musela jít dál, věnovat se dál starosti o manela, syna, ... Museli jsme, ona i my, uvěřit, e malý Pavlík je v Boí náruči a e Boí láska je větí!
Zpětně viděla i jak moc ji ta bolestná zkuenost obohatila, jak posílila její vlastní vztah k Bohu i jak více poznala oporu ve svém manelovi.
A já také mohu říci, e bezprostředně jsem se ptal PROČ SE TO MUSELO STÁT? A musel jsme já, ve své víře říct: Nerozumím tomu, ale dávám Ti to, Pane.
A ač je to ji víc jak dvacet let, je to skutečnost, která mne provází velmi ivě.
Bůh se oslavil i na tak těké skutečnosti, jako byla smrt maličkého Pavlíka.
Proč ti to vykládám?
Protoe je třeba, abys zcela uvěřila Boí lásce a Boí moci, té uzdravující a osvobozující síle Ducha svatého, láskyplnému pohledu Jeíe, s ním provází Tebe, Tvou kamarádku i její babičku. A Bůh se oslaví i na té skutečnosti, která Tě trápí.
Doporučuji Ti k přečtení dva úryvky z Písma:
Jan 11,1-45 (zvlátě vere Jan 11,40-42) – příběh Lazara
Jan 9 kap (zvlátě vere Jan 9,3-5) – uzdravení slepého od narození
Vít Zatloukal
OtĂĄzka: Proč jsme my křesané tak omezení a nic nemůeme, kdy jde o sexualitu? Ahoj, poslední dobou řeím pár takových zvlátních témat a nevím si s tím rady. Nerada bych ale slyela, v tomto případě viděla a četla :D, e to tak prostě je a hotovo. To podle mě není dostatečná odpověď, kdy u, tak by to mělo mít i normální důvod. Take - poslední dobou mi přijde, e my křesané jsme straně omezení. Nemůeme tohle a tamto, jakmile něco uděláme, hned je to hřích, atd. Např. proč bysme si nemohli občas přečíst takový ty věci, který se stejně týkají ivota (myslím tím třeba věci o sexu a tak), proč by se neměly \"vyhledávat\" filmy, kde je i tato tématika - zase kdy se to vezme, v současné době je to v kadém filmu i normálním sluným, aspoň naznačený či záběr. To bysme pak nemohli koukat na nic. Zkouknout lidské tělo tak, jak ho Bůh stvořil, atd. Vdy to k ivotu stejně patří, ve kole se o tom stejně učí, tak proč bysme měli být omezení a hlídat se, aby jsme náhodou něco neporuili. Nevím, proč mě napadá zrovna toto. Mám takovou krizi, jak víry, tak osobní, chybí mi má láska(bohuel u bývalá), čím nechci říct, e bych chtěla to něco víc dělat! To vůbec ne!! Na to mám rozum a svoje zásady. Jen na základě pár článků na téma křesan a sexualita mě to donutilo k zamylení proč...
anonymka, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko, velice rád Ti na Tvou otázku nabízím pár mylenek, které mohou rozuzlit Tvoje obtíe
Pravá víra v Jeíe Krista je velice rozumná. Kdy začne pročítat Katechismus, zjistí, e je to tak. Katechismus toti shrnuje základní evangelijní poselství a zároveň ho podává uceleně a rozumově uchopitelně. Kdo si myslí, e víra a rozum se rozchází, ten je ve velikém omylu. Naopak. Je to sám Bůh, který stvořil lidský rozum a dal mu velikou schopnost poznávat pravdu. Proto Církev v dějinách lidstva vdy vysoce cenila rozum a bránila rozum před různými filosofiemi, které lidský rozum umenovaly (např. směry, které tvrdí, e rozum můe promýlet jen to, co je viditelné).
Pokud se Ti tedy zdá, e jako věřící stále něco jen nesmíme, ptej se proč, otevři Katechismus a studuj. Určitě najde důvody, racionální, proč to či ono církev tvrdí. Kdyby toti někdo něco zakazoval ve jménu víry, co by bylo nerozumné, pak u nejde o víru církve, ale o pověru či víru ustrnulou v osobních představách.
A nyní zcela konkrétně k lidskému tělu.
Stvořil ho Bůh, je tedy dobré. Jeí se stal člověkem - měl muské tělo. Nae lidské tělo je určeno ke zmrtvýchvstání a k ivotu v nebi. Křesanství je tedy náboenství, které si váí těla.
Tak proč jsou s lidským tělem a sexualitou stále takové obtíe?
Moná, e stále některým lidem nedochází, e tělo je darem Boím, e ve tělesné (i sex) je svým způsobem odlesk Boí lásky, a tak se lidského těla tak nějak bojí.
Ale moná, e je to způsobeno jetě něčím jiným. Lidskou zkueností. Bible nám toti jasně ukazuje a zkuenost to potvrzuje, e člověk po prvním hříchu je nakloněn k hříchu, e se v něm probudila síla - ádostivost (= zvrhlá touha; určitá vnitřní síla, která člověka pobádá, aby jednal proti svému rozumu, proti dobru, aby si sobecky přivlastňoval druhé osoby /např. cizí manelku/, majetek druhých). Pokud takové síle člověk povolí, jedná nejen nerozumně, ale kodlivě, stává se postupně otrokem svých nálad, vání. Svatý Pavel hovoří o boji mezi tělem a duchem a tvrdí, e je na člověku, aby v něm zvítězil duch, co u křesana znamená Duch svatý a jeho síla. Jedná se o jakousi harmonizaci lidského ivota.
Proto řečtí filosofové, kteří uívali dobře svůj rozum (nebyli to křesané) hovořili o 4 základních ctnostech – návicích: moudrost, mírnost, statečnost a spravedlnost.
Uívat svého těla i těla druhého moudře = ve shodě se svou ivotní situací (dívka, snoubenka, manelka, lékařka); mírně = ne zbytečně, ne pouze za účelem uspokojit zvědavost (která je stejně nekonečná), ale pouze tak, jak je třeba; statečnost = dokázat ovládat svoje vnitřní touhy, často svádějící k nemoudrému a nemírnému jednání; spravedlivě = nezneuívat druhého, ale jeho těla si váit, ctít a zachovávat intimitu osoby druhého člověka.
Kdy to tak uváíme, jedná se o jakousi ekologii srdce člověka. Nenechat se strhnout k jednání, které nakonec zneuívá Boího daru ve jménu sobectví.
Kdy se vrátíme k lidskému tělu (včetně sexu), je zřejmé, e zde je člověk obzvlátě křehký a velice snadno se poddává ádostivosti. Vyuívají toho tvůrci reklam, filmů, fotografové – vystavují lidské tělo a sex ne proto, aby ukázali Boí krásu, ale spíe proto, aby v lidech (zvlátě v muích) povzbuzovali ádostivost. Proto je v této oblasti důleité nalézt správnou míru. A to není snadné.
Z řečeného tedy jasně vyplývá, e není hříchem pohled na nahotu, ale ádostivost – pokud s ní člověk víceméně souhlasí.
Říká se, e střeit své oko a srdce je úkolem na celý ivot. A je pravdou, e je lepí si uchovat srdce čisté, ne ho znečistit a pak dělat ekologické akce na jeho očistu. Proto dospělí radívají mladým více zdrenlivosti.
(O tomto tématu se velice pěkně pojednává v Katechismu v 9. a 10. přikázání.)
Jan Balík
OtĂĄzka: Styděla jsem se při zpovědi. Bylo mi odputěno? Zhruba před prázdninami jsem se rozela se svým klukem. Byl to dobrý vztah, bohuel na mne neměl kvůli fotbalu ádný čas. Ovem jsem s ním zala a moc daleko. Dolo k prstění, orálnímu sexu, oahávání. Byla jsem s tím samozřejmě u zpovědi a straně moc lituju toho, e jsem se takhle sníila. Nejradi bych to vymazala ze své historie!! Chci se zeptat jestli se stačilo přiznat jen k tomu osahávání a oralnímu sexu a pak říct atd.? Styděla jsem se vyjmenovávat úplně vechno a teď se bojím, e mi nebude to prstění např. odputěno.
Děkuji předem,
Kači.
Kači, 18 let
OdpovÄÄ:
Milá Kači, to, co jsi proila, bylo jistě patně. Pokud jsi to vyznala i bez podrobností ve zpovědi a předloila tak Pánu, jistě Ti odpustil. Jeí je milosrdný a rád odpoutí a tak nám dává novou sílu k správnému ivotu. Ve zpovědi nemusíme říkat podrobnosti a detaily naich hříchů. Avak i kdy nám Bůh odpustí, nevymae nám nae hříchy z paměti. Co tedy dělat? Kdy Tě kdykoliv napadne, jaké hříchy e jsi udělala, ihned v duchu řekni: Pane Jeíi, děkuji, e jsi mi odpustil. A prosím Tě, dej mi svou posilu, abych měla v přítím vztahu sílu ít správně. Svatý Petr také zhřeil, litoval a dokázal být pak naplno oddán Pánu a do konce ivota. Tak hodně síly.
Jan Balík
OtĂĄzka: Vylučuje Bible existenci mimozemských civilizací? Chtěla jsem se zeptat, jestli Bible nějakým způsobem vylučuje existenci mimozemských civilizací..? A pokud ano, jak se dají vysvětlit jevy jako např. kruhy v obilí, které jak víme, nemohly vzniknout rukou člověka ???Jaký je Vá názor na tyhle věci??
Monika, 15 let
OdpovÄÄ:
Bible nemluví o vesmíru tak jak my, lidé v té době neměli tak dokonalé technické monosti poznání kosmu. Logicky se tedy nevyjadřuje ani k moné existenci mimozemských civilizací. Církev věří, e Boí cesta spásy se vztahuje na celé stvoření. Například se modlíme, e Boha chválí celý vesmír (a jsou-li mimozemské civilizace, pak i ony chválí Stvořitele). Moc pěkně uchopil toto téma ve sci-fi literatuře spisovatel C.S. Lewis v Kosmické trilogii (http://www.ikarmel.cz/kniha/Kosmicka-trilogie-III_ND004.html, http://www.ikarmel.cz/kniha/Kosmicka-trilogie-II_ND003.html, http://www.ikarmel.cz/kniha/Kosmicka-trilogie-I_ND002.html), I kdy se začte (a není to úplně jednoduché čtení), pamatuj, e jde jen o literární vyjádření, ne o nezměnitelnou pravdu. Mnohé „zázračné“ jevy jsou fantaskními podvody. Připoutím, e ne ve se dá vysvětlit, ale v mnoha případech jde o cílenou mystifikaci a u jednotlivců, nebo mediálníé hledání senzací... Je mnoh věcí v příriodě, které pouze pozorujeme a neumíme najít logické rozumné vysvětlení. Ale proto jetě nemusím věřit na síly z kosmu. Jak by asi vnímali před 150 lety to, co je dnes běné (tj. telefonování mobilem, internet, apod.)? I v přírodě je vývoj, který my, lidé, nejsme schopni plně postihnout. Známe dokonce přímé zásahy Boí do ivota lidí (mluvíme o zázracích nadpřirozeného řádu), za které Boha chválíme a děkujeme Mu. Před nevysvětlitelným uzdravením lékařská věda jen zůstane stát a říká: Tady se stal zázrak! Nebo kdy se někdo osobně setká s Pannou Marií či Pánem Jeíem, mnoho lidí se tím přivede k obrácení. Nevylučuji tedy, e některé skutečnosti přesahují nae schopnosti poznat, rozliit a pochopit, ale předevím musím s opatrností a prozíravou moudrostí umět rozliit, co za danou skutečností je. Nakonec i Zlý duch můe některé věci působit, aby nás od Jeíe odvedl. Na závěr doporučuji odpovědět si na pár otázek: Kdo je pro mne Bůh? Věřím, e Jeí pro mne il, zemřel a vstal z mrtvých? Snaím se milovat Jeíe z celého srdce? Jsem ochotna mu věřit, i kdy ne vechno chápu? Co dělám, abych ukázala, e Bůh dělá i skrze mne dobro ve světě? Kdy si na tyto otázky odpoví a celým srdcem se mu odevzdá, uvidí, jak najednou „zajímavé a palčivé otázky“ po paranormálních jevech (jak se souhrnně tyto skutečnosti nazývají) jsou naprosto vedlejí a nezajímavé.
Vít Zatloukal
OtĂĄzka: Je homosexualita hřích? Někde jsem slyela, e homosexualita je hřích. Co je na tom pravdy?
Danny, 14 let
OdpovÄÄ:
Ahoj Danny, při odpovědi na tvoji otázku vycházím z kníky Christophera Westa "Dobrá zpráva o sexu a manelství" (jedná se o knihu "Teologie těla pro začátečníky" - od tého autora - rozvedenou do podoby otázek a odpovědí). Pokud by ses chtěl o tématu (homo)sexuality v Boím plánu dozvědět víc, můu ti obě uvedené kníky doporučit.
Teď vybírám z první zmíněné: "Církev moudře rozliuje mezi homosexuálními SKLONY a homosexuálním JEDNÁNÍM. Málokdo (pokud vůbec někdo) z těch, kdo se povaují za homosexuály, by řekl, e si to ZVOLIL. Jestlie tedy přitalivost ke stejnému pohlaví není svobodně zvolená, není sama o sobě hříchem. To ale neznamená, e je správné podle ní jednat. Není v tom nic nelogického. Alkoholici mají přehnaně velkou touhu pít. Ti, kdo se přejídají, mají přehnaně velkou touhu jíst. Tyto touhy samy o sobě nejsou hříné, ale přesto není podle nich dobré jednat. ... Je také zavádějící tvrdit, e podle toho, co církev učí, je "v pořádku být gay". Říct o něčem, e to samo o sobě není hřích, jetě neznamená, e je to "v pořádku". To by mohlo vést k nesprávnému závěru, e homosexuální přitalivost je morálně neutrální nebo dokonce dobrá. Ale tato přitalivost nemůe být neutrální, tím méně dobrá, protoe je zaměřená k něčemu, co je samo o sobě patné - homosexuálnímu jednání. ... Této přitalivosti říkáme ÁDOSTIVOST. Je následkem hříchu, svádí nás ke hříchu, ale sama o sobě není hřích. Není ale ani "v pořádku". Jsme povoláni k tomu, abychom ji překonávali - a u se projevuje jako přitalivost ke stejnému pohlaví, pokřivená přitalivost k opačnému pohlaví nebo příli přehnaná touha po jídle nebo alkoholu..."
redakce IN!
OtĂĄzka: Proč je metoda PPR tak znevaovaná? Poslední dobou se zamýlím nad otázkami etického \"nepočetí\" dítěte. A teď tedy to, co mě zaráí. Proč metoda \"přirozeného plánování rodičovství\" (dále jen PPR), která je zaloená na pozorování cyklu eny, proč navzdory tomu, jak se dovídám z křesanských zdrojů,je snadná, etická, ena do sebe necpe léky, její spolehlivost je srovnatelná s horm. ant., proč navzdory vem těmto \"superlativům\" je natolik opovrhovaná \"ateistickými\" lékaři? Proč vichni gynekologové \"z lidu\" ji kritizují pro její zastaralost, nespolehlivost,...? Moje mamka si metodu PPR vychvaluje, tvrdí, e je stoprocentně spolehlivá, co jako mamce věřím. Na druhé straně se ale setkávám a s agresí a výsměchem některých gynekologů, sotva před nimi zmíníte PPR. Horm. ant. z etických důvodů neuznávám, ale agrese a opovrhování PPR \"světa\" mě ji unavuje, a je mi z toho smutno. A navíc vl. zkuenosti nemám. Tak kde je problém? Děkuji za odpověď a přeji krásné dny.
Wivi, 21 let
OdpovÄÄ:
Milá Wivi, proč jsou metody PPR vysmívané, zneuctěné, opovrhované? Mám za to, e ze čtyř důvodů:
a) Lékaři se o nich větinou ve kole neučí a kdy, tak jen o kalendářní, která byla první a její spolehlivost nebyla moc veliká.
b) Na metodách PPR se nedá vydělat, ale hormonální antikoncepce přináí obrovské zisky - firmám i doktorům.
c) Veobecná neúcta k ivotu. Společnost, ve které ijeme, pokládá dítě často a za nadbytečné, velikou zátě a preferuje pouze uít si - sex za kadou cenu a bez odpovědnosti. Potraty musí mít na lékaře, kteří je provádí, jistě velice negativní vliv - otupují jim svědomí.
d) Často jsou proti PPR předsudky i ze strany věřících lidí. To znamená, e ani věřící lidé nevydávají pořádné svědectví o PPR.
Pokud má maminku a tatínka, kteří jsou s PPR spokojeni, chval Pána Boha. Jsou krásným příkladem, e církev je Boí a její učení není moralizování, ale pomoc člověku, aby il kvalitně. Nenech se odradit agresí, ale uč se inteligentně o PPR hovořit. Mnoho krásného materiálu najde na: http://teologietela.paulinky.cz/ a na https://tob.signaly.cz/rubrika/antikoncepce-a-prirozene-planovani-rodicovstvi
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč rozvedený křesan nesmí chodit ke svatému přijímání? Přemýlím nad tímto u déle a nechápu, co je na tom \"patnýho\" Proč křesan, který se rozvede, nesmí chodit ke sv. přijímání? Proč si nemůe najít nějakého jiného partnera? To musí ít do konce svého ivota sám? (samozřejmě mám na mysli střední věk, ne stáří, kdy člověk umře a jeho partner zůstane sám, to u je něco jinýho) Děkuji za vysvětlení :)
Johanka, 16 let
OdpovÄÄ:
Manelství, jak o něm hovoří Jeí, je rozhodnutí spojit svůj ivot s druhým, a to na celý ivot - a do smrti (např. Mt 5,31; 19,6; Mk 10,9; Lk 16,18). Rozvod je tedy vdy provinění proti slibu, který si snoubenci navzájem dali a to před Bohem. Manelství je uzavíráno na celý ivot. Mu i ena po své svatbě mají po celý ivot budovat svou lásku. Jsou za její prohlubování odpovědní. Pokud se tedy někdo rozvede, (často jen z citových důvodů) někdy protoe se manelství proměnilo v takové vzájemné boje, e nebylo moné dalí souití, manelství přesto před Bohem trvá dále. Kdy se lidé, kteří svou oboustrannou vinou doli a tak daleko, e se nenávidí a nemohou spolu ít, rozvedou, pak je třeba, aby u nikoho nehledali. Pokud nehledají, plní závazky k dětem a svým ivotem konají pokání za poruení slibu, mohou samozřejmě ke svátostem. Ale kdy si najdou dalího partnera, nemohou s ním vstoupit do druhého manelství - tedy civilně ano, ale ne před Bohem v kostele. Proto je tento jejich druhý sňatek neplatný před Bohem a oni ijí neustále v rozporu s Boím řádem. Tedy pak nemohou ke svátostem. Nemohu se přece zpovídat z hříchu, pak jít domů a v hříchu pokračovat jako by se nic nedělo. Pochopitelně, i takoví mají chodit do kostela, vést své děti k víře, modlit se, číst Písmo, ale nemohou ke svátostem. Je to bolestné, viď? Musím říci, e je. Proto je tak důleité se na manelství velice dobře připravovat. Pokud se rozvedli Tvoji rodiče, je třeba jim postupně odpustit a sama se vyvarovat podobných ivotních osudů. Poznámka: Je jedna monost, jak se manelé, kteří ijí v neplatném manelství a mají spolu děti a nemohou se kvůli nim rozejít, a chtějí ke svátostem, mohou zachovat. Kdy slíbí, e se budou k sobě chovat jako bratr a sestra, pak je moné, aby ke svátostem přistupovali. Toho jsou ale větinou schopni pouze lidé starí.