OtĂĄzka: Je patné koukat na Hru o trůny? Ahoj,myslíte,e je patné koukat se na Hru o trůny?Díky!
Mía, 16 let
OdpovÄÄ:
Ahoj Mío, protoe tento seriál sama nesleduji, zeptala jsem na názor kamarádky, která má větí přehled. Řekla toto: "Záleí na tom, kolik člověku, který seriál sleduje, je let, a co si z toho odnese. Já osobně bych to určitě doporučila a tak od 15 let. Je to sice fantasy dobře a čtivě psaná, ale je to hodně o násilí, sexu, hře bez pravidel. Jde tam o získání moci a větinou vítězí ten, kdo je lstivějí, prohnanějí, víc bez ohledů na druhého a větina těch, co jsou aspoň trochu dobří, velice brzo umírá. Je to rozhodně určené spí pro dospělé. Záleí, co si z toho kdo odnáí. Pokud by to mělo někoho vést k nějakým násilnostem nebo to v něm vzbuzovat nějaké představy atd., pak je lepí se tomu vyhnout, jako kadému jinému pokuení. Pokud někoho baví ten příběh, pak to podle mě můe klidně sledovat, ale asi a od určité vyzrálosti." Zbytek nechám na Tvém uváení, je dobře, e nad takovými věcmi přemýlí a nesleduje něco jenom proto, e to "sledují vichni". Z redakce Ti přejeme hezký den! ***
redakce IN!
OtĂĄzka: Nejsou křty knih a zvířat proti církvi? Milá redakce, mohla bych se Vás prosím zeptat, co si myslíte o tom, kdy jsou nějaké křty knih, CD, zvířat v ZOO a tak? Vdy by se měli křtít věřící lidé - nejsou ty křty knih a tak proti cirkvi? - nebo jak to vyjádřit... :) a jetě co si myslíte o tom, kdy je třeba někde např. na nějaké akci desatero jak se treba chovat nebo desatero naí třídy a takhle. Nevadi to, kdyz se to pouzije v tomto smyslu? Mne osobne to pripada trosku divne. Moc dekuji a do redakce preji krasny den a za Vasi praci dekuji! :)
Ana, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Ano, křest kníky je takový termín, který označuje slavnostní prezentaci kníky. myslím si, e to není nic proti víře ani proti církvi. A s tím desaterem to také není nic patného. V obojím případě pouíváme původní termíny v přenesené podobě. Protoe jsme křesané, tak je asi vhodné zbytečně tyto termíny nepouívat právě proto, abychom dávali najevo, e znamenají ve skutečnosti něco mnohem, mnohem důleitějího. Desatero? Proč nedělat pravidel více. :)) A se křtem? Já osobně, kdy nějakou kníku dávám na trh, nepouívám slova křest, ale vdy hovořím o prezentaci.
Jan Balík
OtĂĄzka: Existují duchové? Dříve jsem si myslela e duchové neexistují, ale viděla jsem dokument na tv Noe a tam bylo o vymítání ďábla atd. na křesanském táboře jsme si taky řikali, e je tu něco. Nevím co si mám o tom myslet. :/ nebo někdy čtu článek, jak se někomu někdo objevil a tak. :D děkuji snad to je aspoň trochu srozumitelně napsáno Děkuji za odpovědi
A., 15 let
OdpovÄÄ:
Duchové existují. Kromě lidí stvořil Bůh anděle. Někteří andělé od Boha odpadli, to jsou zlí duchové. Dobří andělé nám pomáhají (anděl stráný). Zlí duchové mohou člověka pokouet k odpadnutí od Boha, ke hříchu. Dobří andělé nám na cestě za Bohem pomáhají. Tedy svět andělů existuje. Modli se k svému andělu stránému, pros ho o podporu a ochranu. ij s Bohem, modli se, vyuívej svátosti, čtí Písmo. A pak se neboj zlého ducha. Ten nám vnuká patné mylenky a pokouí ke zlému. Ale kdo ije s Bohem, ije v milosti posvěcující, má kolem sebe jakoby ochrannou vrstvu, je Bohem chráněn od pokuení a má sílu pokuením, která v určité míře má kadý, odolat. Dnes se často hovoří o zvlátnostech, které se stávají zcela mimořádně. Vymítání ďábla, tzv. exorcismus, ten je třeba pouze ve výjimečných případech, kdy se prokáe posedlost. V evangeliu Jeí vyháněl zlé duchy. Je třeba si pamatovat, e svátosti (častá eucharistie a svátost smíření) působí v naem ivotě jako Boí energetická bomba a předevím tato milost Boí vyhání z naeho ivota zlého ducha. Dnes se setkáváme také s mnoha divnými knihami, které píí o andělech, světu andělů atd. Je to často jen slátanina a s vírou to nemá co společného. Take nedej na ty různé zprávy z jedné či druhé strany, neboj se, ale ij intenzivně s Bohem.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je patně, kdy po sv. přijímání nic necítím? Chci se zeptat, zda je patně, kdy po sv. přijímání nic necítím.
Lenny, 13 let
OdpovÄÄ:
Milá Lenny, kdy po svatém přijímání nic necítí, je to normální. Nemusíme vdy pociovat přítomnost Boha. Stav, kdy se nám srdce rozzáří Boí přítomností, je spíe něčím vzácným. Proto hovoříme o tom, e věříme - na základě ujitění Pána Jeíe, e je v eucharistii on. Věříme jeho slovům, i kdy necítíme lidským citem.
Jan Balík
OtĂĄzka: Kdy vyvoláváme duchy, koho voláme? V jedne knizce jsem cetla a taky mi to rikal jeden clovek, ze kdyz lidi vyvolavaji duchy (za umyslem vyvolat nejakeho zemreleho), vyvolaji tim dabla, nikoliv dusi toho zemreleho. Ze se mrtvi lide nemohou vratit a ,,strasit\" nas tu. Jak to ale vime? Jedine, co jsem nasla v Bibli je v listu Zidum 9,27 Clovek umira jen jednou, a potom bude soud. To ale uplne nevylucuje to, ze by nemohl ,,byt mezi nami\". Kde je tedy napsane, ze nemuze?
T.Z., 15 let
OdpovÄÄ:
Koho dui vyvoláme? Nevíme. A moná je to opravdu ďábel. Vyvolávání duchů je tedy více pověra, něco nejistého ne něco racionálního a skutečného. Je to pro člověka nebezpečná půda pod nohama
Proč ale nesmíme vyvolávat duchy zemřelých? Předevím proto, e je to neúcta a nevíra v Jeíe, uráka lásky Boí. Vyvoláváním duchů zemřelých jako bychom říkali: Jeíi, moc Ti nevěřím, musím si to pojistit u někoho jiného. Jeíi, nic mi neříká, potřebuji se zeptat tedy někoho jiného. Rád bych věděl o budoucnosti a ty nic neříká, zeptám se jinde. Tato neúcta je vlastní hřích vyvolávání duchů. Vdy Jeí přece hovoří, i kdy tie: v Písmu, v církvi, v duchovním vedení, ve zpovědi... Vyvolávání duchů je ve Starém zákoně zapovězeno. Mrtví nás nestraí, ale někdy můe Bůh dovolit kontakt duí zemřelých s námi: například zjevení Panny Marie. Ale je to něco mimořádného a církev je k tomu vdy velice podezíravá.
Za due v očistci se modlíme, k duím v nebi se modlíme (svatí). Tedy kontakt se světem zde na zemi a se světem v nebi je moný a je reálný, ale je to kontakt, který je vdy konaný v Bohu.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč se modlit a pořád Bohu něco připomínat? Proč se k Bohu máme modlit několik modliteb, kdy Jemu to přece musí stačit jednou. Ví, e to potřebujeme a ví, kdy nám to dá. Vdy mu to nemusíme stále připomínat. Není jako maminka, kterou prosí malé dítě o zmrzlinu a maminka nakonec ustoupí...
elika, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá eliko, ano, má pravdu - Bůh není jako maminka, která se nechá uprosit. Ale je jako maminka, která je starostlivá a ráda naslouchá vatlání svého dítěte. Sice ve víc dopředu, ale ráda slyí, jak si dítě o něco říká.
Modlitba je setkání s Bohem. Jde o to povídat si s ním: o svém ivotě, o problémech, děkovat mu, chválit ho. A také prosit.
Kdo se modlí, ten se postupně učí vnímat, e v ivotě není středem on sám, ale e středem veho je Bůh, který je dobrý a plný lásky.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč je závist těký hřích? Zajímalo by mě, proč patří závist k těkým hříchům, kdy - kadý člověk má něco jinýho (jeden má miliony na účtě; dalí luxusní vilu, auta; jiný mají vechno, na co si vzpomenou... a pak tu jsou lidi, kteří nemají \"nic\" - nemůou si ani dovolit rodinnou dovolenou/výlet; nemají pořádně kde bydlet; počítají kadou korunu; a kdy vezmeme třeba chudý v Africe, tak ty nemají vůbec nic). Proč potom patří závist mezi těké hříchy, kdy je zřejmý a snad i jasný, e si lidi budou a u v mení nebo větí míře závidět? Nebo třeba ne přímo závidět, ale bude je mrzet, e nemají/nemohou si dovolit to a tamto... Proč vlastně vichni nemůou mít z části stejný ivot, kdy jsme na jedné planetě, z jednoho \"místa\" a tak? Asi moc přemýlím, ale docela by mě to zajímalo, proč to tak je :) Děkuju :)
miri, 15 let
OdpovÄÄ:
Pravá závist je daleko více ne jak píe. Jedná se o to, e lze někomu nepřát Boí milost nebo mu tak nepřát majetek či těstí, e to začne člověka tak vnitřně uírat, a se dostává do stavu, kdy by viděl toho druhého člověka rád mrtvého nebo mu s plným vědomím přeje netěstí. To je závist, která je těkým hříchem, protoe přeje druhému těkou újmu.
Na druhé straně by na světě měla být nějaká spravedlnost, o kterou máme usilovat. Proto se bohatí mají učit dělit s druhými. Ve, co vlastníme, není dar pro nás, ale i pro druhé. Ve, co máme navíc, ve skutečnosti patří chudím.
Mít srdce, které druhým přeje, co jim Bůh dává, být spokojen s tím, co nám osobně Bůh dává, je ta nejkrásnějí svoboda na zemi. Kdo jen závidí, stává se člověkem ponurým, karedým, ve stáří jen nadává. Kdo druhým přeje a sám je spokojen s obdarováním od Boha, ten je radostný a astný, ve stáří moudrý a příjemný.
Ano, máme usilovat o růst i ekonomický, ale nesmíme se oddat jen honbě za majetkem. A teď ruku na srdce: bývají lidé majetní, kteří si mohou ve dovolit, astnějí ne ti, kteří ijí skromně?
Jan Balík
OtĂĄzka: Jaký názor má církev na sexuální výchovu na kolách? Dobrý den, jaký máte názor na hodiny sexuální výchovy na kolách? A jak se na to dívá církev?
Nikol, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Nikol,
obecně se dá říci, e sexuální výchova patří do výchovy prorodinné a do výchovy k etickému chování. Takové programy, které jsou schválené MMT existují. Problém spočívá ale v tom, e se dnes lavinovitě íří po kolách takové programy sexuální výchovy, které jsou zcestné. V čem? Oddělují sex od lásky, od početí, od rodiny; hovoří jen o bezpečném sexu atd.
Co říká církev? Má za to, e základy sexuální výchovy patří do rodiny a e rodiče mají dbát, aby na kolách nebyly jejich děti vystaveny vyučování něčeho závadného. Proto by se neměla konat sexuální výchova na kolách, o které by rodiče předem nevěděli. Pokud by rodiče usoudili, e to jejich dětem nepomůe, nemají děti na takové hodiny poutět. Sama vidí, jak je do zamotané. Myslím si, e můeme dělat následující:
- konat kurzy pro rodiče, aby dokázali své děti v těchto věcech vychovávat,
- podpořit na kolách ty programy, které jsou z křesanského hlediska OK (např. ACET.cz, http://www.etickeforumcr.cz/, http://www.marienovakova.cz/....). Doporučuji také knihy Má na víc a umí v tom chodit.
Jan Balík
OtĂĄzka: Milovat své nepřátele - i Hitlera a Stalina? Ahoj IN! :). Mám dotaz. Jeí řekl: \"Milujte své nepřátele\". Mám mít také ráda takové lidi, jako byl např. Hitler nebo Stalin, kdy polovinu svého ivota zabíjeli druhé lidi a nejspí jsou v pekle? MOC VÁM DĚKUJI.
anonymka, 13 let
OdpovÄÄ:
Milá anonymko, svatý Augustin na to měl řeení: milovat hříníka a nenávidět hřích. Mít rád druhého člověka neznamená schvalovat hřích, naopak! Mít rád znamená kadému přát spásu a Boí milost a k tomu napomáhat mimo jiné i modlitbou a tím, e dotyčného vedeme k lítosti. Podle Písma se máme modlit za představitele státu. Jinak se toti dostaneme do situace, kdy mocné světa nenávidíme a přejeme jim to nejhorí. A to není Jeíův styl.
Jan Balík
OtĂĄzka: Naučené modlitby nebo modlitba vlastními slovy? Dobrý den, je lepí modlit se ji předem dané modlitby, nebo s Bohem rozmlouvat jen svými slovy?
Maruka, 12 let
OdpovÄÄ:
Milá Maruko,
výtečná otázka. Odpověď je jednoduchá: solidní modlitba vyaduje oba způsoby. Naučené modlitby jsou větinou super a stačí se nad nimi zamyslet, aby člověk zjistil, jak jsou bohaté. Otčená je přímo od Jeíe a Zdrávas Maria je přímo biblická modlitba. Tyto naučené modlitby jsou takovou kostrou. Modlitba svými slovy je také důleitá, protoe dává průchod osobním citům k Jeíovi. Je ale vhodné se učit jetě dalí modlitbě - rozjímavé. To si člověk vyčlení řekněme 15 minut času v tichu (nejlépe kadý den nebo alespoň více dní v týdnu). Musí si říci přesně, kdy a kde se bude takto soustřeďovat. Poprosí Ducha svatého o vedení, přečte si kousek Písma nebo solidní knihy (např. slov papeů k mladým) a chvíli nad textem přemýlí. Pak na jeho základě začne hovořit s Jeíem. Kdo takovouto modlitbu začne, postupně se dostane do zcela nového druhu modlitby - spočívat na srdci Pána Jeíe, naslouchat mu, být s ním. Ne vdy se takováto modlitba povede, ale kdo vytrvá, zjistí, jak je krásné pravidelné "randění" s Jeíem.