OtĂĄzka: Je na věčnosti moná nějaká vzpoura proti Bohu jako tomu bylo u padlých andělů? Pěkný večer,
chtěla bych se zeptat, jak se věci mají v této věci ; Bůh stvořil vechno dobré. Křesanské učení hlásá, e vznik zla spočívá v pýe andělů, kteří se rozhodli odejít. A nastane vzkříení mrtvých, zlo bude zničeno a bude nastoleno Boí království a Bohem omilostnění dosáhnou onoho světa, není nabíledni obávat se, e např. po nějakých 300 letech nastane podobná akce, jakou tehdá učinili ti nerozumní andělé, tentokrát spáchaná spasenými lidskými bytostmi, e pod vládou Boí ji déle být nechtějí a spustí se ten podobný \"mima\" jako je nyní? Bůh přece svobodu stvořených nikdy nepopře. Moná mi odpovíte, e tentokrát u si kadý volí sám, zdali chce ít navdy s Bohem, nebo bez Něho. Jak ale kdo můe vědět, e za dva miliony let mu nekonečné dobro nepřijde nudné a nebude chtít být si sám sobě bohem? Nebo bude ta Boí milost v dotyčných tak silná, e jim prostě nedovolí \"sejít z cesty?\" A před stvořením světa nebyla stejně silná?
Děkuji moc za odpověď :)
Maru, 20 let
OdpovÄÄ:
Maruko,
jsi zvídavá a pokládá zajímavou otázku. Myslím, e k odpovědi můe pomoci příklad z přírody: seménko je zasazeno, vzklíčí, pak vyene nad povrch země a postupně z něj vyroste krásný keř. Seménko je ve velikém ohroení, e nevzklíčí, e bude ulapáno atd. Ale keř u je keřem. Celé stvoření bylo na počátku takovým seménkem. Mělo dorůst do plnosti spojení s Bohem a i po hříchu má stejný úkol - dorůst, na základě milosti Jeíe Krista, do plnosti spojení s Bohem. To spojení bude opravdu tak silné a svoboda člověka tak vyspělá, e bude v nebi kadý (andělé i lidé) naplno, svobodně a v radosti sdílet společenství lásky s Bohem; a nikoho ani nenapadne, e by měl chtít něco jiného, protoe bude svobodně proívat nekonečnou radost. Můe si pročíst list Římanům 8 kapitolu. Tak to ve je řečeno.
Jan Balík
OtĂĄzka: Mám kamarády z církve bratrské a často nevím, co odpovědět na jejich otázky ohledně očistce, modlitby ke svatým apod. Poradíte? Ahoj! Prosim moc o radu. Mam kamarády, kteří jsou z cirkvé bratrské a často se mě vyptávají na různé otázky ohledně naí (katolické) víry, ale já absolutně nevím jak ji to vysvětlit, nebo nějak přiblíit..Např. otázka o očistci, oni nevěří e je něco mezi. Vychází z bible a v bibli přece nic o očistci není. Je to teda potom jen lidký výmysl? Nebo proč se modlíme ke svatým? Vdy k s mrtvýma se nemůem bavit.. e Bůh vyslyí nae přání a modlitby líp, tak proč neprosit rovnou jeho,místo aby jsme se modlili ke svatým? a proč by třeba někdo z jejich víry nemohl byt svatý? Vdy třeba ti jejich kazatelé prý taky mluví s Jeíem?.. Nevím jak odpovědět..jsem uplně bezradna..smutná z toho.. Proč se tedy nevychází úplně z bible?
Monča, 19 let
OdpovÄÄ:
Milá Mončo,
katolíci z Bible pochopitelně vycházejí. Ono záleí ale předevím na tom, jak se Bible vykládá. V církvi katolické věříme, e výklad Bible je svěřen předevím biskupům spojeným s papeem. Konec konců, díky nim dnes také víme, jaké knihy do Bible patří a jaké ne. Mimo jiné je pro nás také důleité, jak Písmo vykládali v církvi dříve, na počátku, v prvních staletích. Proto v zásadních věcech vichni katolíci vykládají Bibli
stejně. Tento dar církev bratrská nemá. Proto si vimni, e mnohé vykládá kadý kazatel po svém. A pak je zde jetě jeden pohled: kdy Pán Jeí řekne apotolům: "Komu hříchy odpustíte, tomu budou odputěny ," (Jan 20.23), proč nemají různé církve tedy svátost smíření? Proč nejsou věrni Písmu?
A teď konkrétné k Tvým dalích podotázkám.
a) očistec
V Písmu je řečeno: např. Mt 12,32 - nebude mu odputěno ani v tomto, ani v budoucím věku. Tedy i po smrti je moné nějaké očitění. Proto se ujal ihned na začátku církve zvyk, modlit se za zemřelé a tím jim pomáhat přímluvnou modlitbou. Píí o tom ti nejstarí autoři (např. Ambro, jan Zlatoústý, Augustin...). Lidé, kteří zemřeli smíření s Bohem, ale něco jim do plnosti chybí, se ocitají ve zvlátním stavu, kterému říkáme očistec, a můeme jim přímluvnou modlitbou pomoci. Očístec je tedy místo, kde člověk, který zemřel v přátelství s Bohem, dozrává do potřebné intenzity lásky k Bohu.
b) modlitba ke svatým
Mrtví jsou u Boha, tedy pokud jsou v nebi. To znamená, e oni stále ijí. Můeme s nimi v modlitbě komunikovat. Pán Jeí říká: "Shodnou-li se dva z vás na zemi v prosbě o jakoukoli věc, můj nebeský Otec jim to učiní (Mt 18,19). Bohu je společná modlitba velice milá. Mohu se spojit a modlit společně za něco s kamarádem? Ano. A proč bych se nemohl spojit s kamarádem, který je (jak doufám) v nebi či s Marií? Modlíme se s Marií, se svatými, s andělem stráným k Bohu Otci, od kterého jediného očekávám pomoc. Kdy se říká, e se modlím k Marii, k svatým, k andělu stránému, tak to vlastně jen říká to, e s nimi rozmlouvám, prosím je, aby se oni se mnou a za mě modlili k Bohu otci.
Kadý můe s Bohem hovořit - v modlitbě. To je přeci jasné. A do nebe se jistě dostanou i lidé, kteří poctivě ili (podle svého svědomí), ale třeba nebyli ani pokřtění nebi ili v jiné víře. Ale to je u tajemství Boího milosrdenství. Z Písma jasně víme, e ke spáse vede: uvěřit, dát se pokřtít a ít podle víry (Mk 16,16; Lk 6,47)
A jetě jedna malá rada. Čti katechismus (třeba YOUCAT). Bude vidět, co a proč církev učí a jak je to ve Biblické.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je přeruovaná soulo a pouívání kondomu při sexu hřích? Jak vysvětlit kamarádce, e je to před manelstvím patné? Ahojky milé a super IN :-) mohla bych mít prosím dotaz taky, je hřích kdy se při sexu pouívá kondom nebo kdy s klukem souloí někdo a on to vytáhne a dokáe zadret dřív ne se udělá :) ps: ptám se kůli nejlepí kamarádce, které je 14 tohle praktikovala se svim klukem párkrát. Mě to přijde hrozně brzo ve 14, ale ona si prostě nedá říct a to si ete stěuje e jí etě není 15 a nemůu to se svim klukem rozjet. Jak jí mám vysvětlit e je to patné před manelstvím?
Anonymka0, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Anonymko0,
a) omyl, nesprávným jednáním a hříchem je předevím spát s někým před svatbou, tedy mimo manelství.
b) pouívat kondom a tzv. přeruovanou soulo, je samozřejmě také patné a hříné.
Jak vysvětlit kamarádce, e spát s někým před svatbou není vhodné? Je to obtíné. Je-li věřící, můe pouít i věci z Bible. Psali jsme o tom před časem v IN!u. Zkrácenou verzi odpovědi na otázku "Proč patří sex a do manelství?" najde také v poradně Láska: http://www.in.cz/poradna/?idPoradny=1&idPrispevku=90
Proč je kondom či přeruovaná soulo a vůbec antikoncepce patná? Protoe manelská láska (včetně sa sexu) má dva cíle: aby manelé proili vzájemnou lásku a aby darovali ivot. ivot je dar Boí. Ale nelze se milovat a ivotu bránit. To bychom sex ili jen a jen konzumně, ale ne odpovědně. Člověk se má milovat v manelství tehdy, kdy je to výraz vzájemné lásky (ne jen pudu - tzn. potřebuji ukojit svou sexualitu a ten druhý je jako takový nástroj; kdy druhého nemám, pouiji na ukojení nástroj jiný - umělý, nevěstinec atd.) a kdy je moné se otevřít početí.
Mimo jiné, ít před svatobou sex znamená, e se neučíme ovládat. A ovládání k lásce přece ptaří. Jak pak vydríme v manelství věrnost, a to i dlouhá období, kdy je nemoné spolu se milovat (nemoc, rizikové těhotenství..)?
Jan Balík
OtĂĄzka: Co odpovědět spoluačce (satanistce a anarchistce) na otázku "proč věřím"? Milá redakce, moje spoluačka o sobě tvrdí, e je satanistka a anarchistka. Dneska jsem se s ní bavila a zeptala se mě, proč věřím v Boha. Po pravdě.. nevěděla jsem, co jí na to má říct. Říkala, e křesanství neodsuzuje, ale přijde jí, e je to vechno nakatulkovaný a e nemáme svobodnou monost věřit čemu chceme (e je prostě předem daný čemu věříme, jak co bude, atd..) .. mě to teda občas taky tak přijde. e křesanství má jasně daná pravidla, kterých se má \"správný křesan\" dret. Zarazila mě ta její otázka proč věřím a čemu vlastně věřím. Já.. asi bych to potřebovala sama nějak víc pochopit, proto se ptám, co bych jí na to vlastně správně měla říct?
Děkuju :)
Lee, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Lee,
kadý musí víru nejen přijímat jako danou záleitost, ale musí se k víře i propracovávat, uvaovat o ní a studovat ji. Křesanství tím, e dává monost poznat Boha-stvořitele a lásku, ukazuje člověku cestu k naplněnému a smysluplnému ivotu. Přijmout křesanství povrchně můe někdy vypadat, e jsem přijal nějaký soubor pravidel. Ale tak to není. Křesanství je vztah s Jeíem a na základě tohoto vztahu určitý ivotní styl.
Proč věří v Krista? Moná proto, e Ti víru předali rodiče. Proč věří? Protoe jsi se setkala s Jeíem, poznala jsi jeho lásku.
Víra je vztah s Jeíem. Kadý vztah rozvíjíme: modlitbou (chodit s Pánem na rande), studiem (u jsi pročetla YOUCAT?) a hovořením o víře s druhými (chodí do spolča? má věřící kamarády?).
Jak vysvětlit pravidla, která nám víra pak ukazuje?Auto je udělané na to, aby jelo po kolech dopředu, dozadu, zatáčelo. To je pro něj normální. Je to pravidlo auta. Omezuje? Jistým způsobem ano, ale právě proto, aby auto slouilo člověku. A co kdy auto jede po střee? To je vlastně havárie. Ale pro tu nebylo auto vymýleno. Havárie není svoboda, ale zneuití auta, zneuití svobody.
Anarchie či satanismus je zneuití svobody právě proto, e odporuje plánu Boha Stvořitele. A proto je to volba, která nevede k vnitřnímu těstí a k věčnosti s Bohem.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co znamená "věnovat se sám sobě" při duchovní obnově? Ahojky, co znamená, kdy se řekne \"věnovat se sám sobě\"? Mám na mysli konkrétně duchovní obnovy či exercicie.... Někdy jsem někde četla a i mi bylo řečeno, e kdy se tam takhle jede, tak e se tam můe člověk věnovat sám sobě a mě by zajímalo, co si mám pod tím představit, a jak se to \"dělá\"? Jak nemyslet na vední věci, na trápení a tak, kdy mě přijde, e právě tyhle chvíle jsou pro to ty nejrizikovějí (být někde sama v klidu a tichu..to má potom mozek hody)... P.S. Nové stránky jsou super!! :-)
Tess, 19 let
OdpovÄÄ:
Milá Tess.
No, to je právě ono. Jakmile se ztiíme, začneme ve, co v sobě máme, jakoby převykovat. K tomu se začnou v naem nitru vynořovat i různé mylenky. Věnovat se sobě v duchovním významu představuje to, e se člověk více setkává s Pánem. Exercicie či duchovní obnova je taková delí návtěva u Jeíe. V takovém čase se více modlíme – spíe sedíme a Pánu nasloucháme. Tomuto ztiení se před Pánem se ale učíme. Někdy to jde, jindy moc ne. Co dělat, kdy přijdou různé mylenky? Jsou-li úplně hloupé (myslet na řízek k obědu, myslet na film) necháme je být a opět se soustředíme na Pána. Zneklidňuje-li nás něco minulého – ihned říci v duchu: Pane, dávám to do Tvého milosrdenství. Napadne-li nás mylenka na současnost či budoucnost, ihned říci v duchu: Pane toto, tuto osobu, tuto událost, Ti odevzdávám do Tvé lásky. Ty se o ve postarej. A pak během exercicií a duchovní obnovy je nám k dispozici kněz a s ním je třeba mylenky, které se v nás vynořují, konzultovat. Říká se tomu duchovní rozhovor. Můe se toti stát, e se v mylenkách začínáme ubírat patnou cestou (pokuení) nebo se v nich začne vynořovat nějaké Boí slovo právě pro nás, třeba nějaké povolání.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak se dívají muslimové na Pannu Marii a jaký je pohled muslimů na křesany? Zajímalo by mně, jak se v islámu dívají na Pannu Marii? A vůbec, jaký je pohled muslimů na křesany z hlediska věrouky, kdy mají stejné kořeny? (Abrahám atd.)
M, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá M,
islám je velice sloitý, protoe je to náboenství, které si vybralo z idovství a z křesanství jen to, co se zakladatelovi zdálo dobré.
Pannu Marii vzývají jako matku významného proroka (Jeíe). Ale ne jako matku Boha. A ctí ji velice.
Jejich pohled na křesany není moc pozitivní. Je to dnes zvlátě proto, e oni nedokáou rozliovat západní kulturu (mnohdy upadlou – rozpad rodiny, zabíjení dětí) a křesanství. Spojují to pospolu a tak berou mnohé negativní rysy naí západní kultury (třeba západní války proti nim, viz. Irák) jako projev křesanství.
Bohu díky, dnes je doba, kdy je ze vech stran moné vnímat touhu po komunikaci. Není to pochopitelně snadné, ale touha představitelů náboenství po dialogu a míru ve světě je důleitá. Stačí vzpomenout na nedávnou modlitbu papee za mír s idy i muslimy v Římě (tedy kadý se modlil zvlá).
Jan Balík
OtĂĄzka: Jaký je názor církve na film ifra Mistra Leonarda? Ahoj redakce :) Chtěla bych se zeptat na vá názor a názor církve na film ifra mistra Leonarda. Je na tom filmu něco patného? Předem dík :)
M, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá M., názor církve? Oficielní neexistuje, protoe církev počítá s tím, e máme rozum a umíme ho pouívat. Obecně se dá o tomto filmu říci, e je tam děj vymylený, pouívají se tam historické omyly a nepravdy a ve se tváří jako skutečnost. V tom je trochu problém, protoe mnoho lidí si nedá práci, aby zjistilo opravdové historické zkutečnosti a prostě si řeknou: bylo to ve filmu, tak je to pravda. Ale takového mylení (nebo spíe nemylení), je obecně nebezpečné. Uvěříme snadno i hloupostem, protoe dostatečně nepouíváme kritický rozum = nezjiujeme si, zda to, co se nám předkládá, odpovídá realitě, a je tedy důvěryhodné.
Jan Balík
OtĂĄzka: Chtěla bych se na výletě zkusit pomodlit s nevěřícími spoluačkami. Jakou modlitbu zvolit? Chvala Kristu! Ve stredu jedeme na skolni vylet na 2 noci a rada bych holkam na chatce (prevazne nevericim) nabidla, aby se se mnou pomodlily. Nevim, jestli to prijmou, ale kdyby jo, nechtela bych, aby to bylo jen takove odrikavani naucenych modliteb, ktere stejne nebudou znat. Nemate nejake tipy na zabavnou modlitbu pro neverici, aby si nerekly, ze priste se uz nikdy modlit nebudou, ale naopak aby je to bavilo? Predem moc diky
Paty, 13 let
OdpovÄÄ:
Ahoj Paty, myslíme si, e úplně nejlepí bude, kdy se pomodlí vlastními slovy - na začátku můe poděkovat za dnení den, za vechno, co jste v něm mohli na výletě proít (klidně můe vyzvat i spoluačky, aby se zapojily - aby popřemýlely, co jim dneska udělalo radost a co se jim líbilo a pak za to - třeba jen stručně - poděkovaly). Potom můe poděkovat za to, e má tak dobré kamarádky a třeba i za učitele. No a nakonec poprosit za dalí den, aby se nikomu nic nestalo, abyste měli dostatek sil nebo třeba aby bylo hezké počasí apod. Také můe poprosit o ochranu pro vechny blízké, kteří jsou doma. Znova se můe spoluaček zeptat, jestli by chtěly za něco poprosit, ale nenu je, aby něco říkaly. Modlitbu zakonči jednoduchým "amen" (= staň se). Před tím, ne se začnete modlit, můe spoluačkám vysvětlit, e modlitba je rozhovor s Bohem, v kterého věří a který je vude s vámi. e takový rozhovor vede člověka k tomu, aby se učil váit si toho, co má, a zároveň si uvědomoval, e vechno sám neovlivní, ale to důleité - pokoj, radost, lásku,... - si můe vyprosit. Můe třeba i říct, e to pro tebe hodně znamená, ale e pochopí, kdy se modlit nebudou chtít a nebude se na ně kvůli tomu zlobit. (Pokud řeknou "ne", nebuď zklamaná. Víra je dar a ty se můe za své spoluačky dál modlit, aby nakonec Jeíe poznaly). Dríme palce a myslíme na Tebe.
redakce IN!
OtĂĄzka: Mám přát druhému jen tolik, kolik přeju sobě? Pěkný večer, pane faráři mohla bych se prosím zeptat, jak je to s tím, kdy druhému přeju jen do té míry kolik mám já, a víc ne? Vdy je to přeci ve shodě s přikázáním: \"Miluj bliního svého jako sebe samého.\" Třeba kdy se jednalo o zaměstnání v knihovně a měl ho dostat můj známý (jetě ho neměl), tak jsem mu to moc nepřála, aby to vylo, protoe já se nemůu uchytit, a on by se měl mít lépe ne já? Ale teď, kdy se tam dostal, tak jsem za to na druhou stranu ráda, a chci, aby se mu tam líbilo. Proč je patné druhému nepřát víc ne mám já? Vdy se o této věci ani Kristus nikde nezmiňuje - o závist ani dychtivost přeci nejde, kdy ten dotyčný \"toho\" jetě nedosáhl... Díky moc za odpověď:)
Maruka, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá Maruko, Pán Jeí nás učí lásce, která druhým přeje dobro. To, co popisuje, jsou nae běné lidské mylenky (sobecké, moc lidsky vypočítavé), které nemají moc smysl. Moje rada je toto: jakmile tě napadnou takové mylenky, v duchu říci střelnou modlitbu: Boe, ehnej mu, ehnej jí. A je to. Co je pro druhého dobré, co je pro něj vůle Boí, to nakonec nevíme, ale ehnat (svolávat na druhého Boí dobro), to dělat máme. Nakonec nás to osvobodí od nejrůznějí nelásky, závisti atd. Přát dobro druhému, to je předevím mu přát spásu, nebe. A zde na zemi přát mu ve to, co mu ke spáse pomůe. A jetě poznámečku. Přát někomu jen do té míry, kolik mám já? To je trochu sobecké. Pán Jeí nás učí: "Blaenějí je dávat ne dostávat. Dejte a bude vám dáno!" Můeme to říci i takto: Přejte a bude vám přáno. Kdo přeje druhým, tomu přeje i Bůh.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co říct někomu, kdo namítá, e kdyby byl Bůh, nebyly by války a nemoci? Ahoj, mám takový problém... spoustu lidí mi říká e nechápe jak můu věřit v Boha... odůvodňují to tím, e přece kdyby byl Bůh tak nejsou války a nemocní lidé... co jím mám na to odpovídat? díky Ada
Ada, 15 let
OdpovÄÄ:
Ahoj Ado, tato otázka bývá opravdu častá. Dokonce na ni odpovídal P. Jenda Balík i do časopisu. Tak Ti jeho odpověď tlumočíme:
Proč je bolest na zemi a proč trpí nevinní (např. děti)? Na to je jediná odpověď víry: nejnevinnějí byl sám Jeí a ten smrt na kříi, bolest a utrpení přijal dobrovolně z lásky, aby dal vemu lidskému utrpení smysl. S Jeíem se můe kadý trpící sjednotit - prostě si říci: moje bolest je i Tvoje, Jeíi. Bůh otec milovat nejvíce Jeíe a přesto byla jeho vůle, aby Jeí jako člověk byl umučený a umřel. Je to tajemství velikosti Boí lásky. Avak v Jeíově smrti nacházíme jetě jeden rozměr a objev. Smrtí lidský ivot nekončí, ale začíná se nová etapa - věčnost. Jeíovo zmrtvýchvstání je pro nás lidi nadějí, e i my budeme po své smrti ít v přátelství s Bohem. Utrpení je pro lidi temné a tajemné, ale ve víře v Jeíe nalézáme odpověď. Proto i mnoho svatých volilo raději smrt a ivot věčný s Bohem, ne si zachránit ivot, ale za cenu zrady Boha. Jak toto vysvětit spoluákům? Vede snad jen jedna cesta: nenechat se odradit neúspěchem a vyprávět jim o Jeíovi a jeho smrti a zmrtvýchvstání. Prostě jen vyprávět Jeíův příběh a zdůrazňovat, e jeho smrt byla opravdovou láskou, kterou Jeí milovat nás lidi. Kdy bychom hovořili o zlu ve světě např. válkách, pak lze pouít i tuto mylenku: Bůh touí po tom, aby se lidé měli rádi, odpoutěli si, byli k sobě tolerantní - tedy, aby ili v míru. Ale lidé často vůli Boí přestupují a dělají druhým zlo, tak vnikají hádky, nepřátelství i války. Mnoho utrpení ve světě je tedy důsledkem toho, e lidé neberou Boha váně a slouí svému egoismu. Shrnuto: Jeí nikdy neřekl, e přiel bolest zruit. Nepřiel ji zruit, přiel dát bolesti a lidskému utrpení smysl. A se Ti daří ve vem, co Tě čeká.