OtĂĄzka: Nemůu se rozhodnout jak vybrat konkrétní kláter. Poradíte? Chtěla bych se zeptat, jestli nemáte třeba nějakou radu, jak si vybrat určitý kláter..Nemůu se rozhodnout.Nevíte třeba něco o ivotě sester matky Terezy, nebo klarisky,karmelitánky..Pán zatím odpověď nedává..Jen třeba sestry matky Terezy nemaji na internetu ádné stránky, tudí se o nich pořádně nemůu nic dozvědět.. Děkuji za jakoukoli odpověď či radu:)
Já, 19 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
má-li o některé sestry zájem, musí za nimi zajet a navtívit je. Sestry Matky Terezy ijí hluboce modlitební a chudý ivot. Jsou obdivuhodné. Pracují v Praze: 284 693 513, 284 693 689, Zenklova 195.
Obrátit se můe té na sestru Boromejku Vincentu Kořínkovou, která má na starosti tzv. pastoraci povolání a umí poradit:
vincenta@boromejky.cz
Jan Balík
OtĂĄzka: Co znamená blahoslavení chudí v duchu? Ahoj In, co znamená \"Blahoslavení chudí duchem\"? Díky
kelly, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá kelly,
blahoslavení chudí v duchu? Jedná se o to, e Pán Jeí ukazuje, jak je důleité ít v důvěře k Bohu. Blahoslavený v duchu byl například sv. Frantiek, který to vzal po svém a plně se spolehl na Boha. Blahoslavená v duchu byla bl. Chiara Luce Badano, kdy přijala svou smrtelnou nemoc z rukou Boha a pak po celou dobu nemoci byla radostná a rozdávala naději a radost druhým.
Blahoslavení chudí v duchu jsme tehdy, kdy v ivotě spoléháme na Boha více, ne na sebe, kdy se o Boha opíráme, kdy ijeme s důvěrou jako Boí děti. Chudí v duchu = mají srdce otevřené dokořán pro Boha.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč se modlit za zemřelé? Chtěla jsem se zeptat, proč se modlit za zemřelé? Svůj ivot u skončili, a tak u je jasné, jestli půjde do nebe nebo ne (jemu a Bohu, ikdy nám třeba ne..) take u je přece \"zbytečné\" se za něj modlit, ne? A taky, kdyby to bylo nějak platné a jemu uitečné, není to nespravedlivé? Za někoho se modlí celý kostel, za jiného třeba jen jeden člověk... k čemu by to pak vedlo? Děkuji :)
eMko, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá eMko,
zemře-li někdo v těkém hříchu a nelituje-li ho, pak je to cesta k zatracení do pekla. Je to sice strané, ale je to tak. Proto je těký hřích tím nejhorím, co můe člověka potkat.
Ale i ostatní zesnulí, kteří směřují do nebe, z velké části mají zapotřebí po smrti očitění od hříchů a jejich následků. Bylo by bláhové se domnívat, e kadý po smrti ihned vstoupí do nebe. Ten, kdo zemřel bez těkého hříchu, můe být spasen. Ale zároveň víme, e i spravedlivý je hříchem nějak umudlán. Nato člověk, který se dostane do nebe jen tak tak na poslední chvíli, protoe lituje svých těkých hříchů těsně před smrtí.
Proto hovoříme o očistci.
Lidé, kteří zemřeli smíření s Bohem, ale něco jim do plnosti chybí, se ocitají ve zvlátním stavu, kterému říkáme očistec, a můeme jim přímluvnou modlitbou pomoci. Je to ná skutek lásky vůči nim.
Očistec je tedy místo, kde člověk, který zemřel v přátelství s Bohem, dozrává do potřebné intenzity lásky k Bohu.
Představme si ho jako předsíň nebe. V předsíni je rohoka, na které se musíme pořádně očistit. Přesněji řečeno, Bůh nás musí podrobit očiování, abychom „dosáhli svatosti, nutné ke vstupu do nebeské radosti.“ (KKC)
To, e takový stav existuje a e se tedy máme modlit za zemřelé, vyplývá např. z Mt 12,32 - nebude mu odputěno ani v tomto, ani v budoucím věku. Tedy i po smrti je moné nějaké očitění. Proto se ujal ihned na začátku církve zvyk, modlit se za zemřelé a tím jim pomáhat přímluvnou modlitbou. Píí o tom ti nejstarí autoři (např. Ambro, Jan Zlatoústý, Augustin...).
Tertulián ve 2. století dosvědčuje zvyk přináet obě me svaté za mrtvé ve výroční den jejich narození pro nebe.
Sv. Monika koncem 4. století prosí své syny kněze, tedy i sv. Augustina: „Pochovejte mé tělo kde chcete; jen o jedno vás prosím, abyste na mě pamatovali u oltáře.“
Je krásný nápis: „Na duičky vzpomínejme, z očistce jim pomáhejme, budou na nás vzpomínat, a my budem umírat…“
A e se za někoho modlí celý kostel a za někoho nikdo? No, nechme něco na Pánu Bohu. Vak on kadou modlitbu vyuije, i kdy třeba pro někoho jiného. Vdy se můeme opravdu modlit za někoho, kdo u je plně v nebi. Ale modlitba vyslyena bude, třeba pro někoho, na koho nikdo nepamatuje.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak poádat kněze o duchovní rozhovor? Jak si říct knězi o (duchovní) rozhovor? Přijít za ním a říct, e bych si s ním chtěla popovídat/mluvit? Nebo se mu dá i napsat na mail? (Jak ho napsat?) I kdy se neznáme? A nevím, kdy slouí mi? (jsem v jiném městě na kole) Docela se toho i bojím...kde a jak sebrat odvahu?
Ro, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Ro,
neboj se. Kněz je zvyklý, e ho lidé ádají o setkání a rozhovor. Můe si na webových stránkách farnosti na něj zjistit email a napsat mu. Nebo mu napi sms. No a poádej ho o nějaký termín, kdy by ses s ním mohla setkat. Kdy jsem byl farářem, tak mi lidé psávali email, já jim odpověděl a nabídl termín schůzky a bylo to. Uvidí, e Ti kněz rád poskytne čas na rozhovor.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je hřích, kdy něco provedu a nepřiznám se? Je hřích kdy něco provedu a nepřiznám se? Myslím, kdy se z toho vyzpovídám, ale přiznat se ostatním nedokáu, nechci.
:/, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá :/,
je dobré učit se přiznat, omluvit, poádat o odputění. Není to snadné, souhlasím.
Přiznat se k něčemu, co člověk vykonal, musíme tehdy, kdy bychom svým mlčením způsobili někomu dalímu nespravedlivou kodu. Třeba bychom se nepřiznali k rozbití okna a učitel by potrestal jiného. Kdybychom se v takové situaci nepřiznali, tak by o hřích lo.
Jan Balík
OtĂĄzka: Můu já, laik, někomu ehnat? Jak? Chvála Kristu! Zajímalo by mě, jestli já, jakoto laik, můu někomu ehnat. Popřípadě jak. Asi můu někomu dát kříek na čelo se slovy ,,A ti Pán ehná\"? Zajímalo by mě, co dalího můu člověku říct, udělat. Můu lidem poehnat při společné modlitbě? Vztahuje se poehnání i na nevěřícího člověka nebo člověka ve stavu milosti? Bude to pro ně mít nějaký účinek, kdy je člověk nevěřící a s Bohem neije? Díky moc za odpověď
blabla7, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
veřejná a slavnostní ehnání jsou vyhrazena těm, kteří mají kněské svěcení. Ale jinak můeme komukoliv v duchu ehnat. Udělat kříek na čelo? Proč ne? Existuje i rodičovské poehnání - tedy ehnání rodičů svým dětem (třeba před svatbou).
ehnat můeme pochopitelně i nevěřícím. ehnání je toti svolávání Boí pomoci na druhého. A Bůh pomáhá dobrým i zlým, jak říká Písmo. Proto soukromě v duchu můeme ehnat komukoliv. Pokud někdo není knězem, nemůe ehnat takovými slavnostními formami jako kněz. Např. u jídla můe prosit o Boí poehnání, ale nedělá kí tak jako kněz či jáhen.
Jan Balík
OtĂĄzka: Můu se stát řeholnicí, i kdy jsem měla kluka? muzu se stat reholni sestrou i kdyz uz jsem mela kluka ?
:P, 15 let
OdpovÄÄ:
Ano, můe. Dokonce je dobré, kdy před rozhodnutím následovat Pána a vstoupit do řehole projde dotyčná nějakým dobrým společenstvím, aby poznala chlapce jako kamarády.
Samozřejmě, e bývá někdy obtíné vstoupit do řehole, kdy člověk "ujel" a z hlouposti či bláznivé lásky s někým spal. Pán Jeí odpoutí, to ano, ale psychologicky to můe způsobit komplikace. Kdo ije mezi kamarády a ije ve zdrenlivosti, ten se nejlépe připravuje na volbu jakéhokoliv povolání: zasvěceného i manelství.
Jan Balík
OtĂĄzka: Chtěla bych mít klid na modlitbu, ale jsem na kolejích a nemám kam jít... Ahojda, prosím Vás o radu.
Jsem teď prvním rokem na V v Pardubicích a také na kolejích. Na pokoji jsem s holčinou, která tam je skoro pořád. Problém je pro mě to, e vedle koly a učení bych si také ráda nalezla čas a místo na modlitbu (třeba růence), na če jsem byla zvyklá, kdy jsem bydlela přes týden s naima, ale nemám anci. U jsem se sice na záchodě parkrát modlila růenec, ale není to ono, nemám tam klid a pak se můe někdo divit, co tam dělám tak dlouho. Nevyhledávám nějaké společenství, jen chci alespoň 40 min denně věnovat čistě Bohu, abych se pak o víkendu, kdy přijedu domů necítila jako mimozeman. Modlím se střelně, téměř pořád se snaím udrovat kontakt s Bohem, ale nestačí mi to. Delí modlitba je pro mě takové \"vypnutí\", relax, ztiení, načerpání. Vy to nemáte z Olomouce tak daleko, nevíte o něčem v Pardubicích - Polabinách? Přírody tu moc není. Nechci ít jen učením, zábavou, tím, co budu jíst a co si vezmu druhý den na sebe. Díky moc
Majda94, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Majdo,
oceňujeme Tvoji snahu najít si na modlitbu čas a klidné místo. Je dobře, e se o něco takového snaí. Bohuel to v Parbubicích moc neznáme. Jen podle zběného pohledu do mapy jsme zjistily, e v okolí kolejí ani není římskokatolický kostel, kam bys mohla zajít třeba cestou ze koly (i kdy třeba jednou týdně by sis takový mení "výlet" do kostela udělat mohla).
Přesto se ale modlit můe. A e to nepůjde vdycky tak, abys měla úplný klid? Ví, Bůh dobře vidí, jaké má podmínky, vidí i Tvoji snahu se modlit. On nehledí na výkony, na počty odmodlených růenců a délku modlitby, ale na Tvoji opravdovost a upřímnost srdce. Vidí kadou snahu být s Ním ve spojení, vnímá kadou střelnou modlitbu, kterou k Němu během dne vyle. Proto se netrap a dělej to, co dělat můe. Např. můe celou svou situaci svěřit do rukou Jemu - předtím ne se začne růenec modlit mu svěř svoji spolubydlící, aby měla pro Tebe a Tvoji víru pochopení. Pros o dar víry i pro ni. Pros o odvahu jí říct o tom, e bys měla ráda klid na modlitbu. O sílu a trpělivost, kdyby Tvá spolubydlící nechtěla respektovat to, e jsi věřící. O otevřené srdce. Potom se začni modlit na pokoji - třeba večer před spaním. Moná to ze začátku nebude snadné, ale bude tím vydávat svědectví o své víře. A kdoví? Třeba se Tě spolubydlící časem zeptá, proč se růenec modlí, co to je a k čemu je to dobré, proč je pro Tebe modlitba tak důleitá... Třeba i tím, e nemá jinou monost ne se modlit na pokoji, Ti chce Bůh něco naznačit.
Věříme, e to s Jeho pomocí zvládne. Tak hodně odvahy.
redakce IN!
OtĂĄzka: Proč se křtí děti v tak nízkém věku? Mám jednu otázku. Proč se křtí děti v tak nízkém věku? Byla jsem pokřtěná taky kolem 1-2 roku a věřící a skoro nejsem. Nechápu proč se děti zasvěcují do církve tak brzy? Proč mají/musejí věřit něčemu co si ani samy nevybrali a ani tomu nerozumí, nikdo je o tom nepoučil? Mnohdy si onen křest ani nepamatují. Nemá snad člověk právo svobodně si vybral svojí víru? Nejsou tyto činy tak troku záměr katolické církve, aby \"získala\" co nejvíce členů?
Lola, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Lolo,
tvoje otázka je velice zajímavá a docela racionální. Podívej, rodiče nesou odpovědnost za to, aby své děti kvalitně vychovali. Mají odpovědnost za rozvoj osoby dítěte po vech stránkách: tělesné, znalostní, zdravotní, duevní. A pochopitelně i duchovní – vztah k Bohu. Pokud něco zanedbají, pak je to moná způsobeno tím, e prostě nemají dostatek znalostí (např. neučí děti cizí jazyky, neučí o Bohu) nebo je nedostatek rozvoje dítěte spojen s jejich pohodlností a nedbalostí. Kolik lidí trpí tím, e jim rodiče neposkytli zavčas to, co měli. Mimo jiné i proto rodiče při křtu svého dítěte slibují Bohu, e své dítě k němu povedou. Jak to plní, to je dalí věc. Dokonce, kdyby rodiče péči o dítě váně poruovali (třeba dítě neposílali do koly), budou voláni společnosti k odpovědnosti.
Dar víry má dvě důleité okolnosti: je darem Boím, které mohou rodině částečně zprostředkovat, ale dítě se jednou v dospělosti musí samo pro lásku k Bohu rozhodnout. Na rodičích je, aby dítěti nabídli lásku Boha a dítě se pak pro vztah s Bohem rozhodlo. Je to jako to, e rodiče vedou dítě ke vztahu k pratetě, ale jednou se dítě rozhodne, zda s pratetou bude v častém nebo jen občasném kontaktu. Pokud rodiče naučí vztahu lásky, jistě dítě jednou v dospělosti s pratetou bude rádo komunikovat.
A jetě jedno: křest je proměna srdce. Bůh vstoupí do nitra dítěte, člověka, promění ho a začne s ním vztah. Je to nádherné přátelství, které se začíná ve křtu. Neboj se a zkus se s Jeíem více kamarádit. Uvidí, jak se to s ním krásné.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak je to s "přetahováním" na jinou víru? Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s tzv. \"přetahováním na jinou víru\". Setkala jsem se s tím, e někteří rodiče katolíci by uvítali, kdyby přítel jejich dcery zanechal evangelické víry, a stal se katolík jako jejich dcera. Kdyby vak jejich dceru chtěl někdo obrátit na jinou víru, to u by tak nadení nebyli. To byl jen příklad. Nejde mi o to, jestli by to byl hřích, ale spí jestli je to vůbec správné, nebo jestli by nebylo lepí odlinou víru druhého respektovat a nikoho se nesnait \"předělat\" na mou víru? Nemluvím o tom, pokud to sám dotyčný nechce změnit, ale o nějakém cíleném předělání. Vdy přece podle kadého je ta jeho víra správná. Díky.
Ellis, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Ellis,
víra je dar, je to vztah s Bohem a vztah se společenstvím věřících přátel. Nelze přetahovat na jinou víru. Ale je moné přijmout víru druhého. Proč? Snad nejvíce kvůli dětem. Výchova dětí v manelství, kdy jeden rodič je věřící katolík a druhý praktikuje víru jako evangelík, je vdy obtíná a pro oba rodiče bolestná. V jaké víře vychovají své děti? Proto je lepí mít víru společnou.
Chápejme tedy rodiče, kteří říkají moudrou radu. Na druhou stranu jen radí. Rozhodnout se i s riziky musí snoubenci. Pro koho je víra zásadní, ten se bude nad nevírou či jinou vírou svého budoucího manela/manelky velice zamýlet. Bude si klást otázku, jak se budou společně modlit a jak společně vychovávat děti.