OtĂĄzka: Je hřích... představovat si kluka bez oblečení? Přebrat někomu kluka? Představovat si jak vypadá muský pohlavní úd? Chtěla bych se zeptat.....1) poslední dobou, kdy se podívám na nějakého kluka, někdy si představím, jak vypadá bez oblečení se vím vudy. Je to těký hřích?
2) Je hříné snait se někomu přebrat kluka, který se mi líbí, kdy u ti dva spolu chodí?3) Je těký hřích vybavit si v mysli muský pohlavní orgán a přemýlet nad tím, jak vypadá? Vdy to tak Bůh stvořil, a kdy to je bráno s úctou, není to snad patné....
Lucka, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Lucko,
má několik otázek, na které se pokusím odpovědět.
ad 1) Představovat si kluka bez oblečení? Podívej, kadého člověka napadne spousta hloupostí a někdy i hříných mylenek. e nás to napadne, to hřích není. Hříchem by bylo, kdybychom tyto mylenky přivolávali a libovali si v nich. Jakmile zjistí, e mylenka, která tě napadla, není dobrá, prostě nad ní přestaň přemýlet. To se dělá tak, e mozek zaměstná něčím jiným, jiným tématem.
ad 2) Přebrat kluka jiné holce? To moc dobré není. Tady by se mělo hovořit i o hříchu. Ty bys asi také nebyla nadená z toho, kdyby ti tvého kluka přebrala jiná. Ale neboj, toho svého jistě jednou objeví.
ad 3) Hříchem není to, co zjiujeme z toho důvodu, e to prostě potřebujeme znát. Podívat se tedy do nějaké solidní učebnice anatomie není hřích. Vidět nějaké významné umělecké dílo, kde je mu nahý (např. David od Michelangela), to je té moné. Na druhé straně jsme často příli zvědaví a chceme vědět zbytečně moc podrobností. Obecně platí, e je třeba ohledně sexuality opatrnost. Tedy znát to, co je třeba, ale moc se v tom nevyívat. Někdy nás druhé pohlaví drádí proto, e nevíme to, co bychom vědět měli; na druhé straně i vědomosti mohou přivolávat zbytečné mylenky a pokuení. Tedy opatrnost je na místě. A je třeba naučit se ovládat mylenky, jak jsem psal výe.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak se dívá církev na změnu jména? Je to hřích? Dobrý den, mám otázku: Jak se církev dívá na změnu jména? Je to hřích? Moje jméno se mi nelíbí a uvaovala jsem o změně jména (a mi bude 18), ale po pár dnech mě začaly chytat pochybnosti. Předem děkuji za odpověď. Julie
Julie, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Julie,
jméno si můe měnit podle svého rozhodnutí. V tom jsme v církvi zcela svvobodní. Take si kidně vyber to své, které se ti bude líbit, a a bude plnoletá, tak si ho změň. Ale Julie je krásné jméno. Mně se líbí. Na internetu najde jeho různé výklady.
Jetě jednu poznámku. Kdy jsme křtěni, dostáváme jméno po nějakém světci, který se pak za nás v nebi přimlouvá. Tomu jménu říkáme křestní jméno. Někdy je stejné s naím jménem, jindy máme jména dvě. A s tou svatou, která je tvou patronkou, je dobré být velká kamarádka. Ona Ti moc a moc ráda bude celý ivot vyproovat u Boha pomoc a poehnání.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je křích, kdy jsem přemýlela nad tím jaký byl pohled na nahého Jeíe na kříi? Je těký/lehký hřích, kdy jsem s úctou přemýlela nad tím, jaký musel být pohled na kří, kdy byl Jeí nahý?
Eva, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Evo,
hřích to jistě nebyl. Jeí měl přes bedra stejně rouku. Podívej, takovéto mylenky nás někdy napadnou. Kdy si uvědomíme, e to není asi úplně vhodné takovéto mylenky rozvíjet, tak se učíme prostě přeladit v mozku na jiné mylenky. V tomto konkrétním případě se třeba začít v duchu dívat na Marii nebo na vojáky.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak se zbavit hloupých a nesluných mylenek? Zdravím do redakce. Poslední dobou mě trápí divné mylenky. Napadají mě strané mylenky, např. jednou při proměňování mě napadlo, e hostie, kdy je tělo Kristovo, můe to být penis.....straně mi to vadí a chce se mi z toho brečet, nechci, aby mě něco takového napadalo a nevím jak se toho zbavit, poraďte prosím...:/ je to TĚKÝ/LEHKÝ hřích, kdy to nechci, ale stejně mi to vyvstane na mysli a pak o tom přemýlím, proč to tak není a snaím se to z hlavy dostat?
verča, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Verčo,
děkuji Ti za tak důleitou otázku. Divné mylenky napadají občas kadého. S tím se nedá nic dělat. Co s nimi? Pokud jsou to takové, o kterých píe, jakmile si uvědomí, e je to vlastně hloupost a pokuení, lék je jediný: ihned na to přestat myslet. A jak se to podaří? Přinutit hlavu myslet na něco jiného. V tomto konkrétním případě třeba říci: Pane, miluji Tě. Pán můj a Bůh můj. Jindy opravdu začít myslet na něco zcela jiného nebo začít počítat po třech. Prostě, zapnout v mozku "jiný program". Po nějaké době takové mylenky pak zpravidla přestanou otravovat. A i kdy někdy otravují stále znovu, prostě vdy je znovu a znovu zahnat tím, e začne myslet na něco jiného.
Nae nitro by mělo být jako síto, které něco propustí a něco ne. V mládí se učíme právě tomu, co je nutné propusit do vědomí a co je třeba ihned odmítnout jako pokuení či jako hlopost (např. myslet při proměňování na řízek, uvaovat o skočení z věe).
To, e Tě takové věci napadnou, není ádný hřích. Hřích by to bylo a tehdy, kdyby člověk s mylenkou souhlasil a liboval by si v ní.
Před pár lety jsem o tomto napsal pro mladé lidi kníečku: Má na víc. Vyla u Paulínek a lze ji koupit i elektronicky. Zkus si ji přečíst. Budu rád, kdy Ti pomůe na cestě ivotem.
A jetě jedna poznámka. Nauč se uskutečňovat radu, kterou dávám. Avak kdyby Tě mylenky stále tíily a mučily a rada po nějaké době stále nepomáhala,bude vhodné, aby sis o tom popovídala se zkueným knězem.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co kdy manelé nemohou mít děti? Jaká je lékařská pomoc a jak se na to dívá církev? Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak se řeí problém kdy je pár a mu nemůe mít děti. Jestli exstuje nějaká lékařská pomoc, aby to dítě měli. Vím e něco takového je, ale není mi to přesně jasné.
A také bych jetě měla druhý dotaz jak se na to dívá cirkev? Děkuji za odpověď
haf!, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
pokud nemohou mít manelé děti, jistě se budou obracet na lékaře s otázkou, zda jim mohou pomoci. Jaké jsou cesty řeení?
1) Manelé jsou posláni do center asistované reprodukce, kde se jim lékaři pokusí dítě opatřit technických způsobem. Nejprve bude muset mu masturbovat, aby zjistili, kolik má spermií. (U toto je nemorální a dosti nechutné vyetření a ve své podstatě není a tak potřebné.) Dále se pak snaí lékaři oplodnit vajíčko eny muovými spermiemi v laboratorních podmínkách. Prostě mimo tělo člověka, mimo sexuální styk. Pokud nemá mu vyhovující spermie, nabídnou spermie jiného mue. Podobně lze někdy získat i vajíčko cizí eny.
Tato cesta je církví povaována z několika důvodů za nemorální: s lidským početím se zachází jako by lo o biologický materiál, přebytečná oplodněná embrya se zamrazí nebo vyhodí.
Jedná se o početí, které poruuje základní právo člověka: být počat z láskyplného objetí svých vlastních rodičů.
2) Druhá monost je následující: Zajdou k jednomu ze dvou lékařů, kteří se v ČR věnují skutečně LÉČBĚ neplodnosti. Jedná se o MUDr. Ludmilu Lázničkovou v Brně v centru: CENAP (www.cenap.cz) a o MUDr. Mário mehila v Úvalech u Prahy (www.gyneuvaly.cz). Jsou to gynekologové, kteří se snaí o léčení neplodnosti, o odstranění překáek a následné přirozené otěhotnění. Musím říci, e je velice zajímavé, jak se jim daří párům pomáhat. Jedna monost existuje i na Slovensku: http://www.plodar.sk/ambulancia
Někdy je mi líto manelů, kteří se tolik nachodí do center asistované reprodukce a ani je nenapadne, e jde o nemornální jednání. A přitom se neobrátí na nae osvědčené odborníky, kteří jdou jinou, odbornou a morální cestou.
3) Pokud se nepodaří, aby rodiče měli své dítě, mohou se rozhodnout pro adopci nebo mohou věnovat své ivotní síly pro jinou dobročinnost.
A nyní to nejdůleitějí pro pochopení:
Početí a narození dítěte je vdy Boí dar. Není to nárok. Vdy existovaly manelské páry, které nemohly mít děti. Je zajímavé zjistit, kolik neplodných párů se objevuje i v Bibli. Dnes se nae společnost chová k dětem jako k nějakému předmětu: někdy si ho vynucuje, někdy ho nechce a brání se mu a někdy ho dokonce zabije v lůně matky.
ít s tím, e ivot je Boí dar, pomáhá úctě k ivotu, odpovědnosti za ivot a pro manele přináí mnoho inspirací, které obohacují jejich vzájemný vztah.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jaký je křesanský pohled na výstavu Bodies Revealed? Ahoj IN! Chtěla bych se zeptat, jaký je \"správný křesanský názor\" na anatomickou výstavu lidských těl. Kolem silnic je spousta reklam, které říkají, e tato výstava změní vá ivot. Vzhledem k tomu, e bych se v budoucnu ráda věnovala medicíně, to zní zajímavě. Je to ale eticky správné?
Anna, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá Aničko,
má jistě na mysli výstavu Bodies Revealed. Podívej, i Česká anatomická společnost, kde nelze předpokládat nějaké ovlivnění vírou v Boha, se staví proti. Jedná se toti o zneuití mrtvých těl pro finanční zisky a pro okování lidí. A mimo jiné je to ve vyumělkované a ani nevíme, co je to za lidi, zda s tím před smrtí souhlasili atd. Tedy, existuje mnoho otázek, které tuto výstavu velice zpochybňují. Také si myslím, e se jedná o zneuití a pokození důstojnosti člověka.
Píe, e má chu studovat medicinu. To je výborné. A bude jednou dělat pitvy a učit se anatomii, to je úplně jiná okolnost, jak se setkáváme s tělem mrtvého člověka. Mimo jiné se pitva nedělá veřejně, neskandalizuje, jedná se o odbornou a v odborném kruhu uzavřenou činnost.
Ta výstava tedy je opravdu spíe k odsouzení, ne k návtěvě a k obdivování.
Jan Balík
OtĂĄzka: Kde najdu nějaké informace o sestrách trapistkách? Chvála Kristu! Mohla bych vás poprosit o nějaké informace o sestrách trapistkách (spiritualita, formace, atd...)? Na internetu o nich nemůu nic najít, kromě toho, e je to kontemplativní řád... Díky za odpověď :-)
Do obou kláterů se můe jistě i s někým vydat na víkend. Třeba s rodiči nebo několika kamarádkami. Dá se pak proít s mnikami jejich den a leccos o nich zjistit na místě.
Jan Balík
OtĂĄzka: Kdy se první lidé za svou nahotu nestyděli, proč se dnes musíme zakrývat? Nejdříve byli lidé nazí a Bůh nechtěl, aby to zjistili. Proč se nyní máme zakrývat? (Nepatřím k těm, co nosí minisukně a tak, ale zkrátka mi to přijde zvlátní.. ) Děkuji :)
Já :P, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
Písmo svaté píe o tom, e lidé byli nazí a nestyděli se. (Gn 2,25). Po prvotním hříchu se ale najednou ve změní. Mu a ena poznali, e jsou nazí, a seili si suknice. (Gn 3,7).
Co to znamená?
Chtěli být jako Bůh, proto neposlechli Boha. Výsledek? Pokodili svou důstojnost. Písmo píe s určitou dávku zármutku, e se tedy museli začít navzájem chránit před druhým. Místo jednoty, která byla mezi nimi dříve, nastupuje vzájemný nepokoj, rozbroje a zneuití druhého (Gn3,16-19).
Člověk byl stvořen k Boí podobě - tedy k vzájemné lásce a jednotě, ke společenství. Mu a ena byli Bohem uvedeni do světa a jejich vzájemný vztah nebyl ničím ruen. ili spolu v harmonii. Hřích ale způsobil rozvrat. Vnesl do ivota člověka nemoc, které se říká: zlá ádostivost. Před hříchem se lidé na svá těla dívali tak, e zakoueli sexuální touhu jako monost milovat se k obrazu Boímu, darovat se druhému. Hřích způsobil, e se na svá těla začali dívat jako na monost, aby tělo druhého poslouilo uspokojení ádostivosti. Začali mít tendenci vidět druhého jako předmět, jako věc. Ztratilo se to, co bylo naprosto samozřejmé - důstojnost těla druhého člověka.
Bůh člověku v jeho hříchu pomohl a objevil se dar, který nazýváme stud = touha chránit dobrotu těla před poníením, zneuitím, před zlou ádostivostí. Láska vede k sebedarování druhému. Hřích k sebeuspojení na úkor druhého. Proto se tedy dnes oblékáme. Chráníme tím intimitu své osoby včetně svého těla.
Stud nám také pomáhá učit se znovu čistému pohledu na tělo druhého - tedy ne jako na monost vlastního sebeuspokojení, ale na monost sebedarování v manelství.
O tomto tématu píe krásné věci sv. Jan Pavel II. ve své Teologii těla. (Ch. West: Teologie těla pro začátečníky, Paulínky).
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak je to s rozvodem civilního manelství? Proč jsou odepírány svátosti rozvedeným lidem ijícím v novém manelství? Pěkný den,
chtěla bych Vás moc poprosit o odpověď na mé 2 otázky:
1) Jak je to s rozvodem civilního manelství /oba dva nepokřtění, sňatek na úřadě, jeden z manelů si chce vzít pokřtěného a vzít se v kostele.
2) Ze svého okolí znám několik párů, kteří na prvního ivotního partnera měli smůlu, oenili se/vdali se znovu a nyní jsou u několik desítek let astní s druhým manelem/manelkou. Poprvé to prostě nevylo. Rozvod nebyl zapřičiněn nějakou chvilkovou rozkoí, uspokojením, chtíčem, pudem, co si církev často myslí. lo o rozumové rozhodnutí. Z druhého astného manelství vzely děti. Manelům jsou ji po několik let odepřeny svátosti - velký zdroj duchovní posily. Proč těmto lidem nedává církev druhou anci, kdy to napoprvé prostě nevylo? Co je tak patného na rozvodu, kdy u dotyčný/á ví, e teď nalezl/a tu pravou/toho pravého a několik následujících astných dekád let je toho jasným důkazem?
Daná problematika je pro mě velkou brzdou co se týče přijetí svátosti smíření, a tak Vám předem moc děkuji za odpověď :-) Mějte se hezky
Maruka, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Maruko,
manelství je velice zásadní záleitost ivota. Pán Jeí se staví naprosto jasně na obranu velikosti a nerozlučitelnosti manelské lásky:
"Jeí jim řekl: „Kdo propustí svou manelku a vezme si jinou, dopoutí se vůči ní cizoloství." (Mk 10,11).
K první části otázky: Oba dva nepokřtění uzavírají na úřadě svatbu, která není sice svátostí podle Nového zákona, ale jedná se o platnou svatbu i před Bohem. Pokud se takové manelství rozvede, a pak chce někdo z nich vstoupit do nového manelství s pokřtěným nebo se sám dá pokřtít, uděluje církev takovým lidem tzv. privilegium na základě víry - tedy jim umoňuje nové manelství na základě toho, e víra má větí hodnotu.
K druhé části: Ano, je smutnou pravdou, e nemálo lidí vstoupí do manelství a za nějakou dobu se rozvedou. Stává se to, bohuel, i nejednomu věřícímu. Co dělat? Slova Pána Jeíe jsou jasná a nelze je měnit. Manelství je opravdu vztah na celý ivot, slib věrnosti a do smrti.
Aby se rozvedeným lidem, kteří vstoupili do dalího civilního manelství, pomohlo, existují dvě monosti:
a) mají-li dojem, e bylo něco v době uzavírání jejich manelství v nepořádku, mohou své první manelství u církevního soudu označit za neplatné. Církevní soud pak zkoumá, jak bylo manelství uzavřeno a někdy můe dojít k přesvědčení, e snoubenci při uzavírání manelství něco zásadního nedodreli. Příklad: jeden by před druhým zamlčel, e má vánou nemoc. Pak je prohláeno první manelství za neplatné a mohou uzavřít nové.
b) Pokud je třeba, aby se manelé starali o své děti či o sebe navzájem, mohou se rozhodnout, e budou spolu ít jako bratr a sestra. Kdy se takto rozhodnou, mohou ke svátostem, i kdy zůstávají ít kvůli dětem v jedné domácnosti. Prostě uznají, e jejich manelství před Bohem platné není, a e tedy svou zdrenlivostí konají pokání.
Pán Jeí nás zve k celoivotní volbě - kněství, manelství, zasvěcený ivot. e někdo z různých důvodů nevytrvá, to je smutnou pravdou, je to bolestné, ale přece chceme být věrní Jeíovu slovu. ("Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj." Mt. 19,6).
Lidé rozvedení, kteří nevstoupí do nového manelství, ke svátostem mohou.
Lidé, kteří po rozvodu uzavřou nové manelství, ijí v rozporu s Jeíovým slovem. Jsou dále členové církve, mohou se modlit, mohou konat pokání za své hříchy... ale jak by mohli k eucharistii, kdy nemohou ani ke zpovědi. Vdy u zpovědi potřebujeme mít rozhodnutí, e se těkých hříchů vyvarujeme.
Nevím, proč je pro Tebe věrnost manelství brzdou v přijetí svátosti smíření. Moná, e se Ti zdá postoj církve obtíný. Ale nejde zde o učení církve, ale o slova Pána Jeíe. Moná má sama obavy z budoucí volby. Ano, to je moné. Pak je třeba se modlit, prosit Boha o pomoc a dobře se na jakoukoliv ivotní volbu (např. svátost manelství) připravit. Svátosti jsou Boí pomocí, abychom v ivotě měli sílu vytrvat v dobrém a dostát své ivotní volbě.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jsou kouzla v Harry Potterovi a Narnii proti Bohu? Například v Herrym Potterovi nabo v Narnii je hodně vědcí (např. kouzla, magie), které jsou tak trochu proti Bohu. Kdosi mi říkal e jsou velice patné. Je to pravda?
Johanka, 12 let
OdpovÄÄ:
Milá Johanko,
kouzla patří do pohádek. Pohádka je vyprávění, ve kterém se dějí různé "nadpřirozené" věci, které se normálně v naem reálném ivotě nedějí. Narnie, to je krásná ulechtilá novodobá pohádka. Psal ji autor, který byl křesan a snail se napsat něco moc pěkného. Harry Poter je pohádka někdy a moc drsná, ale nakonec má také dobrý konec.
Kdo by bral kouzla jako skutečnost a snail se o ně, choval by se nemoudře, poetile a mohl by na to i doplatit. Proč? V pohádkách vystupují dobré a zlé síly. Je to pohádková úprava toho, e existují andělé dobří a pak také ďábel, anděl, který nám chce kodit. Tento prvek v pohádkách nás má vést k tomu, abychom si váili dobra, dobrých rad anděla stráného a střeili se zlého anděla, nic s ním neměli a utíkali od něj.