OtĂĄzka: K čemu je biřmování? Dobrý den, k čemu je vlastně biřmování? Slyela jsem, e dostaneme dary Ducha svatého, jaké to jsou? Díky
Linds, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Linds,
biřmování je dovrení křtu. Křest nás spojuje s Pánem Jeíem, a proto v nás od té chvíle začíná bydlet i Duch svatý, který nám dává počátek svých darů.
Biřmování je dovrení křtu, obdrení plnosti darů Ducha svatého. Jsou to Letnice kadého z nás. A Letnice znamenaly, e apotolové vyli a začali hlásat evangelium. Dary Ducha svatého si lze představit jako nadání na Boha (podobně jako někdo má nadání na matiku). Kdo obdrel dary Ducha svatého, má schopnost vnímat Boha, být mu blízko, ít podle jeho slova. Toto nadání ale musí rozvíjet. V opačném případě dar zakrní. Take křest je získání řidičáku a biřmování znamená, e dostaneme Ferari, abychom mohli jezdit a vozit druhé. Obvykle se hovoří o 7 darech Ducha svatého (dar moudrosti, rozumu, rady, síly, umění, bázně Boí a zbonosti), co spíe znamená o 7 mnoinách.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co je patného na sektách? Dobrý den, zajímalo by mě , co je vlastně patného na sektách? Zakládají je lidé, co např. nesouhlasí s učením tradičních církví, a zároveň jim jde o dobro druhého? Nebo jim jde o to, vytahat z lidí peníze, obrat o majetek, nechat rozpadnout rodinu...ale to mi teda přijde takové extrémní, i kdy stává se to. Jde opravdu zakladatelům o dobro druhého? Díky
sardinka, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Sardinko,
sekta se vyznačuje tím, e uzavírá své členy do jedné skupiny lidí, izoluje je od ostatních, zneuívá jejich důvěřivost a často je nakonec i připraví o peníze. Sektu vede někdo, kdo je buď hodně nepoctivý, tedy ví o tom, e lidi mate (v Brazílii takových sekt existuje celá řada), nebo ji vede (co asi častěji) člověk, který by se dal označit za duevně nemocného. Sekta je tedy patná z jasného důvodu: člověk předává svou svobodu někomu druhému a podřizuje se absolutně jeho vedení. Kdo se dostane do sekty, větinou se mu rozloí rodina, po čase sektě věnuje i finance atd.
A jak se lií náboenství od sekty? Pravé náboenství vyaduje neustálý kontakt s rozumem (kritické promýlení), pravé náboenství ukazuje monosti, ale nepřikazuje, a tedy svobodu člověka motivuje a rozvíjí.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je patně, kdy se modlím růenec bez jednotlivých tajemství? Ahoj, v poslední době jsem si zvykla modlit se před nějakou důleitou zkoukou (mojí nebo někoho jinýho) růenec, aby to dopadlo dobře. Je to super způsob, jak strávit třeba cestu do koly, mnohem lepí ne učení na poslední chvíli. Mám ale takovej problém a je to trochu trapný. :D Nepamatuju si toti jednotlivá tajemství a i kdybych si je pamatovala, nevím, jaký růenec bych měla vybrat? Je to patně, kdy se modlím růenec jen tak, bez těch tajemství? A taky bych se chtěla zeptat, jaká dalí modlitba je v takovou chvíli \"příhodná\". Děkuju, jste skvělý!
Mía, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Mío,
modlitba růence, tedy hovořit s Jeíem v přítomnosti Marie, je velice doporučovaný způsob modlitby. Růenec se můe modlit klidně tak jak se jej modlí. Zauívaná praxe má ale něco do sebe. Posílám Ti jednotlivá tajemství a kdy jaká doporučoval sv. Jan Pavel II. se modlit. Dej si je do mobilu a podívej se na ně. Časem se to prostě naučí, to je u hračka.
Modlitba se výtečná modlitba i proto, e nás vede k stálému rozjímání nad ivotem Pána Jeíe, spojuje nás s Marií. Tím, e opakujeme Zdrávasy, zklidňujeme nitro a vytváříme prostor pro to, aby nae mylenky více myslely na Boha.
Před časem jsem pro mladé naspal o růenci kníečku: Objevit tajemství růence. Má-li o ni zájem, napi nám adresu a poleme Ti ji.
Přeji krásnou modlitbu a Boí poehnání pro zkouky. A růenec je dobré se modlit pak i mimo zkoukové:))
• Radostný růenec
1. Jeí, kterého jsi z Ducha svatého počala
2. Jeí, se kterým jsi Albětu navtívila
3. Jeí, kterého jsi v Betlémě porodila
4. Jeí, kterého jsi v chrámě obětovala
5. Jeí, kterého jsi v chrámě nalezla
• Růenec světla
1. Jeí, který byl pokřtěn v Jordáně
2. Jeí, který zjevil v Káně svou boskou moc
3. Jeí, který hlásal Boí království a vyzýval k obrá-
cení
4. Jeí, který na hoře Proměnění zjevil svou slávu
5. Jeí, který ustanovil Eucharistii
• Bolestný růenec
1. Jeí, který se pro nás krví potil
2. Jeí, který byl pro nás bičován
3. Jeí, který byl pro nás trním korunován
4. Jeí, který pro nás nesl těký kří
5. Jeí, který byl pro nás ukřiován
• Slavný růenec
1. Jeí, který z mrtvých vstal
2. Jeí, který na nebe vstoupil
3. Jeí, který Ducha svatého seslal
4. Jeí, který tě, Panno, do nebe vzal
5. Jeí, který tě, Panno, v nebi korunoval
Jan Balík
OtĂĄzka: Můu se zúčastnit plesu v postní době? Ahoj In! v únoru bude ples naí ZU a já tam mám vystupovat. Problém je v tom, e ten ples spadá do postní doby. Můu na tom plese zůstat, nebo mám přijet chvíli před vystoupením a jet domů hned jak to odehraju?
P, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
církevní přikázání, e v době postní se nesmí na ples u dávno neplatí. Je tedy ponecháno na úvaze kadého jednoho, zda na ples v době postní půjde nebo ne. Konec konců ples v postní době můe být i důleitou společenskou událostí (maturitní ples) nebo i úkolem (např. Tvoje vystupování). Klidně se toho plesu zúčastni a zůstaň na něm.
Podstatné je, jak dobu postní proíváme jako celek. Ples to nemusí naruit. Věnuje se v postní době více modlitbě? Snaí se o nějaký pokrok ve svatosti? Čte více Písmo? Snaí se více o lásku k druhým?
Jetě poznámku. Asi by bylo divné jít na ples na popeleční středu nebo na velký pátek, to by mi nějak nesedělo. Přeci jenom jsou to dny zvlátě naplněné proíváním utrpení Pána. Ale jiný postní den, pokud je důvod, lze na ples klidně jít.
Jan Balík
OtĂĄzka: Trápí mě věc, která se stala před dlouhou dobou. Co s tím? dobrý den, chtěla bych poradit. asi před dvěmi lety (mohla jsem být tak na konci 7) moje spoluačka chtěla nový mobil. ten její tehdejí byl docela dobrý ale ona ho asi chtěla nějak poničit aby měla ten nový. zkouela to, tak jsem jí poradila aby do něho ,,párla\" a ona to zkusila a on neel. asi jsem to tehdy nemyslela tak, e bych chtěla přímo poničit ten mobil, ale těď mě to mrzí. nevíte prosím jestli a jaký je to hřích? je to u docela dávno ale já jsem si na to teď vzpomněla a trápí mě to. mám se jí třeba omluvit? promiňte, jestli je to divná otázka. snaila jsem se to vysvětlit. hezký den :-)
já, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
Tvoje kamarádka má asi dávno mobil jiný a je spokojená. Tvoje rada nebyla sice moc dobrá, ale omlouvá vás, e jste byly mladé a trochu jste holt dováděly. Pokud tě to trápí, klidně to vyznej ve zpovědi (před lety jsem poradila kámoce, jak rozbít mobil) a řekni Pánu Jeíi, e Tě to mrzí, e jsi poradila takovou blbost. A u se s tím vůbec netrap. Bůh odpustí a u na to nebude vzpomínat, tedy na to nevzpomínej ani ty.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je opsání jedné otázky v písemce hřích? ahoj In! Dneska jsme psali písemku, která mi měla rozhodnout o celkové známce na pololetí...a já se na to učila a docela to uměla...jenome pak mi jedna otázka vypadla, a tak jsem to opsala od sousedky....JE TO HŘÍCH? kdy jsem si ve chvíli, kdy jsem to opisovala říkala podle rad, co jste měli v jednom z předchozích INů, e kdy mi to vypadne a umím to, můu to opsat..problém je v tom, e to rozhodne o známce
wenndy, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá wenndy,
protoe se zdá, e běně neopisuje, nemusí si dělat starosti, pokud jsi jednou něco opsala. Jistěe je to malá nepoctivost, malý hříek, nedokonalost. Ale na druhou stranu, ve kole se s tím jaksi počítá, e občas někdo něco opíe.
V IN!u jsme opisování určitě neschvalovali, ale psal jsem jednou tady v poradně, e jde o "sport". Bylo to takové nadnesené rčení. Proč? Protoe lidé jsou někdy velice zaměřeni na to, aby v takovýchto věcech nedělali nic patného, ale na druhou stranu jim uniká mnohem důleitějí vztah lásky k druhým. Dokonalost, svatost je v lásce k Bohu a k druhým lidem. Mimo jiné u opisování by bylo dobré hovořit o hříchu tehdy, kdy by někdo opisoval běně, neučil se a takto prolézal kolu.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je sebepokozování lehký nebo těký hřích? Dobrý den, chtěla bych se zeptat: je sebepokozování lehkým nebo těkým hříchem? Děkuji za odpověď... :-)
tazatelka, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
sebepokozování je jistě hříchem proti 5. přikázání. Ale zda je to hřích těký nebo lehký, to určuje předevím druh sebepokozování (nezdravé stravovací návyky nebo braní drog) a pak mnoství a jak často (cigareta jen občas ve společnosti nebo několik denně). A také záleí na to, proč se kdo sebepokozuje: zda je to důsledek nějakých psychických stavů nebo zda je to děláno s rozvahou a chtěně. Pokud by se týkalo pokozování např. řezání do zápěstí, pak je to spíe ne hřích psychický problém a je třeba vyhledat psychologickou pomoc.
Můe si o sebepokozování přečíst článek na naem webu: http://www.in.cz/clanky/rodina/kdyz-tece-krev-neboli-duse-tjz.htm
Odboronou pomoc získá například na modré lince důvěry: http://www.modralinka.cz/?page=ld
Jan Balík
OtĂĄzka: Babička se zajímá o ezoteriku. Jak jí vysvětlit, e to není správný postoj? Dobrý den, potřebovala bych poradit... Před rokem mi zemřela mamka, a ona se tak trochu zajímala o esoteriku, alternativní léčbu atd., ale do kostela se mnou chodila, byla věřící... Babička je taky věřící, ale od mamky pochytila onen zájem... Nutí mi homeopatika, má velijaké kamínky, které pouívá na vechno moné.... Kdy se jí pokusím vysvětlit, e to není správný postoj, okamitě začne nadávat, \"kdo mi co nakukal\" a ohání se tím, e kameny přeci taky stvořil Bůh... a já nevím, co mám dělat... Děkuji za odpověď...
Akdis, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Akdis,
víra v Boha nám pomáhá pochopit, e Bůh je zdroj veho, co člověku pomáhá. Mimo jiné dal lidem rozum. Kdy tedy lidé přemýlí a hledají svým rozumem jak léčit, je to pochopitelně správné. Tak vzniklo zdravotnictví. Jakmile si ale lidé začnou myslet, e se obejdou bez Boha nebo se uchylují k věcem nerozumným nebo dokonce spojují uzdravení s okultismem, je to problém a můe to být i nebezpečné. Protoe je to sloité téma, větina lidí má trochu zmatené pohledy: buď směují víru v Boha, pověry a také okultní věci nebo o vem, čemu nerozumí, řeknou, e je to ze zlého ducha.
Jsem toho názoru, e kamínky jsou nerozumná pověra. Kamínky stvořil Bůh, ale nevíme nic o tom, e by se dalo dokázat, e pomáhají ovlivnit ná ivot. Homeopatie je sloitějí. Mnoho lidí ji pouívá neodborně a také ji velice často směují s ezoterikou. Ale MUDr., který vykonává svou lékařskou praxi a kromě toho vypomáhá i čistou homeopatií, to patné není. Jedná se o novou lékařskou metodu. Babička asi není lékař, tak bych radil tu homeopatii také moc neuívat (kromě nějakých léků na chřipku).
Co z toho vyplývá? Alternativní léčba nemusí být vdy patná, ale mnohdy je. Například uívání bylinek není patné, ale různé metody zaříkávání ano. Je tedy třeba dobře rozliovat.
S babičkou můe vést dialog na téma: Proč to a to působí? Nepůsobí to jen psychologicky? Působí to proto, e je to vědecká metoda nebo to má působnost, protoe se dovoláváme nějakých neznámých sil? Kde v tom kterém postupu léčení má místo Bůh?
Jan Balík
OtĂĄzka: Mohou řeholní sestry pečovat o svůj vzhled a účastnit se společenských akcí? Ahoj, IN! Moná je to trochu hloupá a nevhodná otázka, ale docela mi vrtá hlavou, můou-li se řeholní sestry z "mírnějích řádů" nějak "starat o svůj vzhled" jako normální eny? Třeba trhat si obočí... A je dovoleno (např. u salesiánek) navtěvovat různé akce typu ples? Moc děkuji za odpověď :)
Anna, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá Anno,
v zásadě i řeholnice pečují o svůj vzhled a jistě mohou jít i na ples. Obecně platí, e máme dělat to, co odpovídá době, ve které ijeme, a co odpovídá povolání, které vykonáváme. A vdy by měla platit určitá skromnost.
Např. řeholnice si můe na plese povídat s druhými a nemusí celý večer protancovat. Moná některá nebude tancovat vůbec, ale bude svou přítomností a rozhovory pomáhat druhým.
Proč by si trhala obočí? Ale pokud je třeba, upravit si ho jistě můe.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak můete tvrdit, e stvoření Adama a Evy je symbolický obraz? Nikde v Bibli není naznačeno, e to nebylo přesně takto. Comtesa se tady nedávno ptala, jestli je stvoření Adama a Evy a věcí okolo toho pravda nebo je to jen obrazné. Nechápu, jak s takovou jistotou můete říct, e to je obraz. Vdy nikde v Bibli není naznačeno, e to nebylo přesně takhle. Netvrdím, e to obrazné nebylo (třeba těch 7 dnů nemuselo být naich 7 dnů, kdy u Boha je čas jiný.) Take nevím jestli to je symbolické nebo ne, ale prostě nechápu, jak můete úplně jistě říct, e to symbolické bylo. Je přece také mnoho křesanů, kteří si myslí, e to tak skutečně bylo. Nebo to snad říká katolický pape a proto to berete také tak? Nechci být nezdvořilá, ale vůbec vás nechápu.
Péa, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Péo,
je výborné, e se ptá a přemýlí. Písmo svaté je celá veliká knihovna, která obsahuje různé literární druhy. Podobně jako dnes máme reportá, báseň, divadelní hru, vedecké pojednání atd. V Bibli jsou pochopitelně jiné literární druhy: např. proroctví, modlitby, kázání a mimo jiné také zvlátní literární druh prvních kapitol, které pojednávají o stvoření.
Od prvotní doby byli mezi křesany teologové a vykladatelé Písma (exegeté), kteří měli za to, e tento literární druh podává mnoho důleitých informací, ale není to doslovný popis toho, co se událo; jak přesně Bůh stvořil svět a jak stvořil človeka. Brali to spíe jako obrazné líčení. Proto dnes mezi exegety jen výjimečně někdo tvrdí, e první kapitoly Bible jsou věrným popisem událostí.
A na závěr: Písmo nemá v úmylsu technicky popisovat děj, ale poselství a vnitřní pravdu slutečnosti. A podává to srozumitelně lidem své doby (více jak 3 000 let před Kristem).