OtĂĄzka: Proč dal Bůh lidem dar sexuality? Dobrý den,
chtěla bych se zeptat na jednu otázku, která mě trápí. Kdy Pán tvořil svět a lidi, proč jim dal dar sexuality?
Terka, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Terko,
Bůh stvořil člověka jako mue a enu, jako společenství, a to ke své podobě, k podobě společenství lásky - Trojice. Dále nás stvořil jako bytosti, které v sobě spojují ducha a tělo.
Protoe máme ít jako Bůh - tedy mít se rádi - a jsme lidé, daroval nám také monost, jak vyjadřovat lásku tělem (např. pohlazením, podáním ruky). V manelství je pak láska vyjadřována naplno celou bytostí: duí i tělem. Sexualita tedy slouí mimo jiné k tomu, aby manelé byli svým ivotem co nejvíce podobni Bohu, zobrazovali Boí lásku zde na zemi.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je masturbace hřích? Dobrý den,
mám na Vás jednu otázku.
Zajímalo by mě, jestli je masturbace hřích. A kdyby to byl hřích, tak jakého stupně a odpustil by mi Pán?
Anonym, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
ano, masturbace je povaována za těký hřích, protoe člověk dar sexuality, který má pro vytvoření společenství a pro otevření se daru plodnosti, vyuívá sobecky jen pro sebe a svůj pocit.
Ale pozor, těký hřích je: svobodné, dobrovolné přestoupení Boího zákona ve váné věci. Masturbace váná věc je, ale je vdy svobodná? Jakmile si člověk na masturbaci zvykne, nemůeme říci, e jde vdy o těký hřích. Je zde zmenená svoboda, a tak v takových případech hovoříme sice o hříchu, ale ne o těkém. V praxi je dobře, kdy člověk po pádu jde ke zpovědi. Pokud se stává masturbace častěji, vdy ihned litovat a můe člověk jít i k sv. přijímání, ale měl by v takovémto případě často chodit ke zpovědi – např. jednou za týden či 14 dní. O tom je dobré si popovídat s dobrým zpovědníkem.
Jak se s tímto hříchem vypořádat? Protoe mám za to, e odpovídám děvčeti, budu hovořit o tom, jak se můe z hříchu masturbace vymanit děvče:
Sebeukájení u en vzniká ne tolik ze sexuálního nucení, ale z psychologických důvodů. ena se cítí sama, nepřijatá, utápí se ve svém alu, je neuspokojená ve svém ivotě, proívá stav nepřijetí od druhých, nelíbí se sama sobě… Někdy se také stane, e se ji malé dítě naučí onanovat - ze zvědavosti se začne nějak drádit. To bývá častěji u děvčat.
Zbavit se tohoto hříchu je větinou dlouhá cesta. Je důleité se modlit, třeba takto: Svatý Michaeli, archanděli, braň nás v boji proti zlobě a úkladům ďáblovým. Kníe nebeského vojska, svrhni boskou mocí do pekelné propasti satana a zlé duchy, kteří usilují o zkázu duí.
Pamatuj, láskyplná Panno Maria, e nikdy nebylo slýcháno, abys opustila toho, kdo se utíkal pod tvou ochranu, kdo vzýval tvou moc, kdo prosil o tvou přímluvu. V této důvěře se také já k tobě utíkám, Panno panen a Matko. K tobě přicházím, před tebou stojím, já kající hříník. Dobrá Matko věčného Slova, neodvracej se od mých slov, ale sly je a vysly. Amen.
Dalí cestou je nechat Pána vstoupit do vech zákoutí své due a uvěřit, e Tě Pán má rád takovou, jaká jsi. I přes ve, co jsi v ivotě zaila, co nejrůznějích negativních záitků má, přes to ve Bůh Tě má rád. Přeji Ti, abys dokázala proít ve své dui chvíle, kdy se v modlitbě schoulí k nohám Pána Jeíe, schoulí se v klínu Boha Otce. „Nebudete-li jako děti,...“, říká evangelium. Být dítě Boí. Spolehnout se ve vem na Pána. Ve mu svěřovat, důvěřovat mu. Učit se odhalovat jeho plán s Tvým ivotem. To je cesta k osvobození se od hříchu.
Je třeba, aby ses nechala milovat od Pána Jeíe, který Tě má opravdu rád. Proto můe mít ráda i sama sebe. Děkuj v modlitbě Pánu za sebe: za své ruce, vlasy, srdce,… děkuj mu i za hřích, do kterého jsi se nechcíc zamotala – a říkej mu, e mu děkuje proto, e teď můe on sám oslavit sebe tím, e Tě uzdraví z hříchu.
No a pak je také třeba prostě se naučit odolat pokuení. Prostě si říci: neudělám to. Ono se to pak občas také podaří a začne dařit. Je to jako takové otuování či sportovní trénování vůle.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč při křtu kněz na konci neříká "Amen"? Dobrý den, proč při křtu kněz na konci neříká to "Amen"? Díky
lili, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
v liturgické knize, která je určena pro křest, není Amen po slovech po lití vody na hlavu dítěte uvedeno. Proč? Amen znamená, e souhlasíme s tím, co bylo řečeno. Po křtu nic nepotvrzujeme, protoe křtí sám Bůh. Po slovech proměnění také Amen neříkáme. Křtem není konec, ale obřady pokračují mazáním olejem a dalími obřady.
Ale jetě jedna poznámka. I kdyby někdo Amen řekl, nic se neděje. Jde přece jen o obřady, které můe církev měnit.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je těký hřích, kdy jsem pochybovala o tom, jestli mi Bůh odpustil hříchy? Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je TĚKÝ HŘÍCH, kdy jsem byla u zpovědi a pak jsem si říkala, e přece není moné, e mi to vechno Bůh odpustil..nedokázala jsem to přijmout, e ty hříchy u neexistují a dokáe mi to pořád dokola odpoutět. Pochybovala jsem o tom, zda mi to odpustil, ale chtěla v to věřit a přesvědčovala se, e to tak bylo
já, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
určitě to není hřích, kdy jsi uvaovala o tom, zda Ti Bůh odpustil. Ví, moná očekává po odputění nějaké dobré pocity. Ty se pochopitelně dostavit můou, ale spíe jako nějaký bonus, občas.
Odputění hříchů je záleitost víry. A jak ji posílit? Číst si v Novém zákoně ta místa, kde Jeí odpoutí. Marnotratného syna (Lk 15,11-32) nebo ztracená ovce (Lk 15, 1-10) nebo v nebi je větí radost z jednoho hříníka, který se obrátil, ne z devětadevadesáti spravedlivých (Lk 15,7), podobenství o celníku Zacheovi (Lk 19,1-10) a vyprávění o cizoloné eně (Jan 8,3-11).
Jan Balík
OtĂĄzka: Můe mi jít učitel za biřmovacího kmotra? Je moné, aby byl mým kmotrem při biřmování můj učitel? Je na tom něco divného? Jsme dobří přátelé (povrchně jsme se znali, jetě kdy mě neučil) a je pro mě velkým vzorem (co se týče víry i normálně). Děkuji za odpověď. B
Barča, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Barčo,
kmotrem při biřmování můe být klidně Tvůj učitel, proč ne? Je jen třeba, aby kmotr il z víry. Doporučuji Ti konzultovat své přání s rodiči a tím, kdo Tě na biřmování připravuje.
Jan Balík
OtĂĄzka: Nerozumím starozákonnímu Bohu. Mohli byste mi objasnit některé otázky? Dobrý den. Prosím o radu s těmito 3mi otázkami. 1) Prosila bych, zda byste si nemohli přečíst 1. královskou knihu, 13 kapitolu. Po přečtení tohoto úryvku mám pocit,e je Bůh nespravedlivý, JE TO HŘÍNÉ? Připadá mi, e vina byla spí na straně toho člověka, který toho proroka pozval k sobě domů na jídlo...Proč Bůh potrestal toho druhého? Co s přesvědčením,e je Bůh ve Starém zákoně nespravedlivý? Mám pocit, e po malém prohřeku ve hned trestá smrtí..proč? Aje patné si to myslet? 2) Co znamená, e je Bůh árlivě milující? 3) Bůh také říká, e stíhá viny otců na synech...jak to? Vdy já přece nemůu za to, co udělali moji rodiče patně..Nemohli byste mi to objasnit? Děkuji.
zaseněco, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
má skutečně zvídavé otázky. Pokusím se stručně odpovědět. V zásadě naráí na skutečnost, e Bibli je třeba vykládat v celku. Nelze vytrhnout jednu větu, jeden příběh z celku Bible. Jednotlivé knihy také vznikaly v dávné době a je v nich mnohdy vepsána lidská zkuenost, lidská slabost a hřínost. Mnohdy se právě proto ukazuje, e Bůh uskutečňuje své záměry, i kdy lidé jsou hříní a častou na něj kalou. Nelze tedy vemu přesně porozumět.
ad 1) Příběhy staré doby izraelského národa jsou mnohdy plné nejasností, hříchů. Nelze je snadno pochopit. I tento příběh, o kterém se zmiňuje, má jistě více významů. Třeba ten, e máme jít za posláním a nenechat se zviklat ničím a nikým. A teď k té Boí dobrotě. Podívej, ve Starém zákoně najde neuvěřitelně krásné knihy, ve kterých Bůh vystupuje jako milující, jako matka, která hýčká dítě na svém klíně atd. Je to často u proroků (např. Ozeá, Izaiá).
ad 2) Bůh árlivě milující - Bůh touí po lásce lidí s takovou intenzitou, e dal svého syna Jeíe jako obě, nechal ho umřít na kříi, aby nás k sobě přitáhl. Ale můeme si tuto větu vysvětlit i takto: Boí láska nesnese ádnou druhou hlavní lásku. Proto se říká, e máme mít Boha na prvním místě ve svém ivotě - tedy mít Boha jako základní bod, kolem kterého se točí celý ná ivot; Boha se máme neustále ptát na jeho názor, hledat jeho vůli atd.
ad 3) Bůh stíhá vinu. Zde platí to, e nelze vytrhovat. Například 5. kniha Mojíova v 7 kapitole píe: "Poznej tedy, e Hospodin, tvůj Bůh, je Bůh, Bůh věrný, zachovávající smlouvu a milosrdenství do tisícího pokolení těm, kteří ho milují a dbají na jeho přikázání. Avak tomu, kdo ho nenávidí, odplácí přímo a uvrhne ho do záhuby. Nebude odkládat; tomu, kdo ho nenávidí, odplatí přímo. Proto bedlivě dbej na přikázání, nařízení a práva, která ti dnes přikazuji dodrovat. Za to, e tato práva budete poslouchat a bedlivě je dodrovat, bude Hospodin, tvůj Bůh, zachovávat tobě smlouvu a milosrdenství, jak přísahal tvým otcům."
Je tedy jasné, e s Boí spravedlností je to daleko sloitějí, ne jak si mi lidé představujeme. Bůh miluje hříníka, chce mu odpustit a má radost, kdy odpoutět můe. O tom dobře víme z Nového zákona.
Příklad na pochopení: Kadý máme svobodu se rozhodovat a máme se rozhodovat pro dobro. Zneuijeme-li svobodu a zvolíme-li zlo (např. zvolit potrat dítěte), neseme následky svých hříchů (potrat je těký hřích, zlo, které vstupuje do ivota rodičů a celé rodiny). Víme, e Bůh rád odpoutí, tedy vytahuje lidi z pekla. ena i mu, kteří potrat nechali vykonat, mohou jistě prosit o odputění a Bůh jim, kdy litují, odpustí. Ale pozor, dobře víme, e kadé zlo také nějak ovlivňuje okolí člověka (potrat můe přivést enu k psychickým problémům, které se pak odrazí na atmosféře celé rodiny; i kdy Bůh zlo potratu odpustí, dítě se znovu nenarodí). Hříchy mají tedy důsledky, se kterými někdy musíme zápasit.
Jan Balík
OtĂĄzka: Vztahuje se eucharistický půst i na čitění zubů a výkání výkačky? Ahoj In! Chtěla bych se zeptat, ...vztahuje se eucharistický půst pouze na to, e nesmíme 1 hodinu před sv. přijímáním nic sníst, nebo to platí i na to, e nesmím do pusy nic jiného "strkat".. Je moné si čistit zuby nebo výkat výkačku např. 3/4 hodiny před sv. přijímáním? Vztahuje se to i na to? Děkuji.
P., 15 let
OdpovÄÄ:
Milá P.,
eucharistický půst je jednu hodinu před svatým přijímáním. Jeho důvodem je skutečnost, e si máme uvědomit, e eucharistie je pokrm zcela mimořádný - přijímáme samotného Boha.
Tento půst znamená, e nemáme v tu dobu nic jíst a pít, kromě čisté vody a léků. Čistit zuby si v době půstu můe. výkačku bych povaoval za ji nevhodnou. Nemocní a ti, kteří je oetřují, mohou eucharistii přijmout, i kdy v předchozí hodině něco jedli.
Jan Balík
OtĂĄzka: Kamarádka mi vyloila sen pomocí snáře a "sedělo to". Co si o tom mám myslet? dobrý den :-) prosím o radu co si mám myslet. v úterý jsem kamarádce řekla svůj sen, co se mi zdálo. byl to obyčejný sen, nic extra neobvyklého, ale ona určité věci z něho začala hledat ve snáři. já jsem to nechtěla slyet poodela jsem, ale stejně mi to řekla a bylo tam něco a přiznání chyb z minulosti nebo tak, a já jsem se jí zrovna ten den chystala říct, e jsem zhruba před rokem vyzradila její tajemství. co si o tom mám myslet? na to přiznání jsem myslela u dny předtím a neudělala jsem to základě toho snu. poraďte mi prosím. T.
T., 14 let
OdpovÄÄ:
Milá T.,
myslím si, e můe být zcela v klidu. Větina snů nemá hlubí význam a nedají se jen tak vykládat podle sebelepího snáře. Sny je moné někdy vyuívat odborníky v psychoterapii, ale také jen opatrně.
Lidská psychika je velice sloitá. Proto se nám občas stane přesně to, co ty popisuje. Snáře jsou z veliké větiny ikovně psané, a proto v nich snadno najdeme výklad něčeho, co si ze snu pamatujeme. Ale s reálným ivotem nemají co dělat. Dokonce jsou nebezpečné a mohou ukodit, protoe slabí povahy je berou váně, řídí se dle nich a tím se odříkají svobody jednat dle svého rozhodnutí.
Take buď klidná, spíe si z takové události udělej legraci. A pokus se vysvětlit kamarádce, e kniha Snář nemůe být povaována za solidní literaturu, která by nám měla pomáhat.
Jan Balík
OtĂĄzka: Dříve jsem po zpovědi cítila úlevu, teď necítím nic. Co dělám patně? Ke zpovědi chodím pravidelně co měsíc. Větinou jsem po ní cítila úlevu, e vechno zlé je mě pryč, ale teď v poslední době, po zpovědi necítím nic. ádná změna, i kdy těch hříchů lituji a chci začít lépe.. Co dělám patně?
Anonymka, 18 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
je super, e chodí ke svátosti smíření kadý měsíc. Pokud jsi v minulosti vnímala úlevu, byl to dar Boí a tak trochu to patří k mládí. Jsi ve věku, kdy si začínáme zvykat na to, e ne ve, co je dobré a správné, také tak pociujeme. Cit snadno bloudí a není zcela spolehlivým vodítkem.
Ohledně zpovědi mám jednu radu. Zkus si vdy před zpovědí uvědomit: jdu ke zpovědi; je to nádherné osobní setkání s Kristem, který odpoutí; jedná se o mocný zdroj Boí milosti, tedy síly do mého ivota. Takto povzbudí svou víru v Boí přítomnost ve svátostech, začne ji hlouběji chápat a také i nově proívat.
Jan Balík
OtĂĄzka: Kamarádka se chce zabývat homeopatií. Jak jí vysvětlit, e je to pochybná praktika? Moje kamarádka se chce zabývat homeopatií, hodně ji zajímá alternativní léčba, protoe západní medicína léčí jenom důsledky a nehledá moc příčiny a prevenci. Něco jsem si o tom zjiovala, přijde mi to občas takové čáry máry, četla jsem si i článek o jedné doktorce, která praktikovala homeopatii na svých dětech a pak od toho opustila, děti měly nevysvětlitelné noční můry, doktorka byla věřící a nakonec přila na to, e homeopatie má co do činění s bílou magií. Jak to tedy doopravdy je? Kamarádka není věřící, jak jí vysvětlit, e tahle praktika je taková pochybná?
Beatrice, 21 let
OdpovÄÄ:
Milá Beatrice,
je dobře, e Ti na kamarádce záleí a nechce, aby se vystavovala něčemu, co by jí mohlo ukodit. Názory na homeopatii se různí, já osobně bych ji nedoporučovala. Pokud není věřící, apelovala bych na její zdravý rozum. U homeopatických přípravků nebyla prokázána ádná účinná látka, ale přesto něco působí. Sami homeopaté říkají, e působí jakási "energie". To je minimálně podivné. Navíc jsou homeopatické léky velmi drahé.
Slyela jsem pěkné přirovnání: kdy sbíráme houby a narazíme na druh, u kterého si nejsme jistí, jestli je nebo není jedlý, raději pouijeme vlastní rozum a toho hříbku se vzdáme a necháme ho tam, i kdyby nám někdo jiný tvrdil, e jsme hloupí, e to chutná moc dobře. To samé platí u alternativní léčby a homeopatie. Pokud má člověk pochybnosti, je lepí od toho dát ruce pryč.