OtĂĄzka: Jak definovat křesanství? Jak správně definovat náboenství/křesanství? :-) Děkuju
Em2, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Em2,
Jak definovat křesanství? Třeba takto jednodue: Křesanství je charakterizováno vírou v Boí Trojici a v to, e druhá Boská osoba se stala člověkem a svou smrtí a zmrtvýchvstáním nás spasila.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je patné, kdy se dívám někomu do výstřihu, na prsa,...? Ähoj In, chtěla bych se zeptat....je to asi zvlátní, e se ptá holka, ale je patné, kdy se např. dívám někomu do výstřihu, na prsa... prostě si toho člověka prohlédnu celého, ne nějak s hlubím významem, prostě jako by to byla například fotka, nebo strom, taky se na něj podívám na celý a nevynechávám nějaké části. Nebo kdy náhodou uvidím nějakou fotku a je tam někdo polonahý a já u před tím ne se na tu fotku podívám, periferně vidím, e tam ta ena např. nemá podprsenku, ale stejně se na tu fotku normálně podívám, ne nějak se zájmem je to patné? Vdy Bůh nás tak stvořil, proč by to tvořil, kdyby to nebylo dobré? Není přece normální přejet pohledem enu a vynechávat \"zakázaná\" místa.....děkuji
já, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá já,
otázka je poloena Tebou - dívkou, tedy odpověď bude směřována na děvče. Podívej, celé lidské tělo je Bohem stvořeno a mu a ena se navzájem přitahují. Je to vloeno do člověka - společenství mue a eny, láska duchovní i tělesná. Ovem díky dědičnému hříchu vstoupila do srdce člověka zlá ádostivost - tedy patný, zvrhlý pohled člověka na člověka. Od té doby je nebezpečí, e se někdo začne dívat na druhého jako na předmět (např. mu na enu na předmět drádivosti, dívá se jen pro to, e pohled mue na enu v mui vyvolává uspokojení). Prostě je to pohled, který postrádá úctu k druhému člověku - nezacházím s druhým jako s lidskou osobou, ale jako s předmětem uspokojení.
Pokud se tedy dívá na tělo druhých en, protoe jsi sama ena, nebude tam zřejmě ten podtext smyslného uspokojení, ale jistě bude také nebezpečí, e druhá ena se pro Tebe stane jen kusem, předmětem. Ale druhý člověk je osoba, je to ten, kdo si zaslouí úctu. Proto má smysl se takových pohledů a mylenek vyvarovat a hlavně se jim nepoddávat. Prostě a jednodue: vidět, ale neprohlíet.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co znamená, kdy někomu přejeme poehnané svátky? Co to vlastně přesně znamená, kdy někomu přejeme poehnané svátky? A kdy se nad tím tak zamyslíme, neměli bychom si vzájemně přát poehnaný kadý den, nejen Vánoce, Velikonoce?
ABC, 23 let
OdpovÄÄ:
Milá ABC,
přát poehnané svátky znamená, e svoláváme na druhého Boí poehnání, Boí pomoc, Boí sílu, přejeme mu Boí blízkost. Take bychom si vlastně měli přát poehnaný den vdy, jak píe.
Proto se křesanské přání k narozeninám nespokojí jen s "hodně zdraví", ale přidá i Boí poehnání.
Jan Balík
OtĂĄzka: Přemýlím o svaté zpovědi. Myslíte si, e je opravdu nutná? Ahoj, přemýlela jsem o svaté zpovědi. Dřív jsem tam chodila pravidelně, ale teď je mi to velmi nepříjemné. Je mi to jedno, u jakého kněze jsem a vím, e nic nemůe říct. Jen tam chodím velmi nerada. Radi mám večerní modlitbu a takový rozhovor s Jeíem, kde mu třeba říkám, co mě potěilo, atd. a ke hříchům se přiznám tady. Myslíte, e je zpověď opravdu nutná? Děkuji.
Elizabeth, 18 let
OdpovÄÄ:
Milá Elizabeth,
o co jde v křesanství? O osobní vztah s Kristem, který se proívá spolu s dalími v církvi - v rodině. A ten vztah má páteř, tedy hlavní způsoby, kterými se buduje, udruje a rozvíjí: osobní a společná modlitba, svátosti, četba Písma, ivot ve společenství. S Jeíem se můeme setkat osobně, ve společenství, v jeho slovu a pak excelentním způsobem ve svátostech, a to předevím v těch, které jsou denního pouití - eucharistie a svátost smíření.
Svátost je chvíle mimořádně silného a intimního setkání s Jeíem. A proto je to chvíle, ve které dostáváme do naeho ivota duchovní sílu, Boí moc, energii. Svátosti jsou doporučeným, zdama daným Boím dopingem. Zkus chodit ke zpovědi s tím, e jde o setkání s Jeíem a uvidí, e postupně pochopí. Mnozí svatí doporučovali, abychom chodili ke zpovědi třeba i velice často, kdy máme obtíné chvíle v ivotě. Proč? No protoe setkání s Jeíem přináí pomoc, podporu, milost.
Zpověď je nutná pro odputění těkých hříchů, ale je vhodná a významná i tehdy, kdy máme jen lehké. A lehké máme vdy, ne? Ono vlastně nejde ve zpovědi ani tak o to vechny lehké hříchy vyjmenovat, ale říci ty hlavní a hlavně si uvědomit: teď mi dá Pán svou pomoc, kdy se s ním setkávám.
Dělej tedy to, co dělá, ale na zpověď nezapomínej a nezanedbávej ji. Je to čerpací stanice.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč idé nepřijali Nový zákon a neuznali to, co hlásal Jeí? Dobrý den, chtěla bych se zeptat, proč idé nepřijali Nový zákon, proč neuznali to, co hlásal Jeí. Nebyl Jeí původně id? A proč byli idé v minulosti pronásledováni a trestáni? Za co vůbec? Děkuji za odpověď. Moc o tom nevím, ale chtěla bych vědět.
S., 16 let
OdpovÄÄ:
Milá S.,
idovský národ byl Bohem vyvolen, aby se uprostřed něj narodil Jeí Kristus - vykupitel člověka. Celý Starý zákon o něm hovoří, proroci ho předpovídají, ale kdy se narodil a začal veřejně vystupovat, vedoucí idé ho nepřijali. Proč? Nedokázali ve své větině uznat, e Jeí je víc ne Mojí, e má moc ustanovit smlouvu novou.
Nakonec byl Jeí odsouzen proto, e přiznal, e je rovný Bohu, e je Bůh. To bylo pro idy rouhání. Proč ho nepřijali? Byli zřejmě tak zahleděni do svých mylenkových konstruktů, e to prostě nedokázali. Ale je to pochopitelně také tajemství, které zná jen Bůh. Ti z idů, kteří ho přijali (apotolové, sv. Pavel), pak rozhlásili jeho učení a ířili dar spásy i mezi pohany, tedy neidy. Ano, Jeí byl id, Marie byla idovka, apotolové byli idé.
idovský národ je stále Bohem vyvovolený a jednou uvěří v Krista - to píe sv. Pavel. Celé dějiny je to na nich vidět. Kdy byli po roce 70 rozptýleni do celého světa, nikdy nesplynuli, ale dodnes idé tvoří v různých státech a národech specifickou skupinu obyvatel.
Proč byli pronásledováni? Pochopitelně s tím nesouhlasíme, ale v minulosti to bylo často i proto, e byli finančníci a často patřili ke vzdělancům. Kdy byly nepokoje, pak se to často na ně svezlo. Nevůle lidu se na nich vybíjela. Bylo to ale i proto, e byli jiní a e občas povstal i nějaký člověk, který proti nim začal hovořit.
Dnes je celá situace sloitějí i tím, e po 2. světové válce opět dostali svou zemi (po 2000 letech) a začali v ní bydlet. Ale do té doby v té zemi bydleli Palestinci. Měly se vytvořit sva státy: izraelský a palestinský. Ale dodnes se to nepodařilo. Mnozí politologové vidí v tom, e se nedohodli, příčinu mnoha rozepří a vzrůstající muslimský terorismus. Je tedy třeba se modlit za to, aby dolo ke smíření mezi Izraelem a Palestinci, protoe pak bude blíe k míru i ve světě.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč se slavily Velikonoce u dříve (před Kristem)? Ahoj redakce. Mám dotázek, v paijích se mluví o Velikonocích jetě před tím, ne pán Jeí zemřel na kříi, co je nynějí význam Velikonoc... Proč se slavili velikonoce dříve? Nebo jsme to patně pochopila? Děkuji. :)
si59, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá si56,
Velikonoce jsou svátky ji Starého zákona. idé si kadoročně připomínali a připomínají veliký projev Boí lásky, kdy je Bůh vyvedl z otroctví v Egyptě. Bylo to v noci, kdy zabíjeli beránka a pomazali jeho krví veřeje dvěří a pak proli středem Rudého moře a byli zachráněni.
Pán Jeí byl naplněním starozákoních Velikonoc. On je ten skutečný beránek, který byl zabit za hříchy světa a jeho krev nás osvobozuje od hříchu. A vody Rudého moře představují očistu - křest, kterým z nás byl smyt dědičný hřích. Kdy se bude účastnit vigilie Zmrtvýchvstání ze soboty na neděli, pak si vimni, e čteme čtení, která ve toto připomínají.
Jan Balík
OtĂĄzka: Mám pocit, e vechny křesanské církve jsou si podobné. Co si o tom myslíte? Milá redakce, ráda bych se zeptala... Poslední dobou hodně přemýlím o náboenství obecně, o víře... Zajímalo by mě, zda je patný názor, kdy se mi zdá, e vechna \"odvětví\" jsou si podobná? Toti myslím křesané, protestantské církve, pravoslavní a kdoví kolik jich je... Mám pocit e základ je stejný, to podstatné e je prostě shodné a e se to lií jen v projevech, jakým víru lidé dávají najevo, v symbolech, atd... Co si o tom myslíte? Tolik toho o tom zase nevím, nevím co přesně kdo a jak vyznává, atd., ale přijde mi e ty \"projevy\" víry by neměli být zase tak důleité, kdy to má stejnou mylenku... Děkuji za reakci.
kiki, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá kiki,
přemýlet o víře je moc důleité, ale je třeba katolickou víru studovat. Jen tak pochopí, e opravdu leccos je projevem konkrétní skupiny lidí a jejich kultury, ale zároveň pozná, v čem je katolická církev vzácná, v čem je její bohatství: např. dar svátostí, dar papee, přátelství se svatými a s Marií.
Pokud jsi jetě neprostudovala YOUCAT, moc Ti to doporučuji. Pokud ano, vrhni se na Kompendium Katechismu katolické církve nebo přímo na ten velký Katechismu katolické církve. Nebudet to četba snadná, ale mnoho zajímavého se tam dozví.
Vechny křesany (katolíci, evangelíci, pravoslavní) spojuje víra v Trojici Boí, ve vtělení Jeíe Krista a jeho zmrtvýchvstání a v důleitost křtu. Tedy to hlavní máme opravdu společné.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak se modlit breviář? Chtěla bych se modlit breviář, ale nevím, jak na to.. Poradíte?
Anonnym, 18 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
modlit se Breviář je doporučováno, protoe je to biblická modlitba, která nás spojuje s církví. Jak začít? Třeba Modlitbou před spaním - tedy kadý večer se pomodli to, co je na přísluný den. Je to jednoduché, protoe je to ve na jednom místě a není to dlouhé, tak do 10 minut. No a pak časem se někoho zeptá, jak se modlit nebo si něco vygooglí.
Elektronický breviář najde tady: http://ebreviar.cz/, případně si můe texty na konkrétní den najít tady: http://breviar.sk/cz/default.htm
Jan Balík
OtĂĄzka: Je hřích, kdy si někdy vzpomenu na sexualitu a věci s ní spojené? Dobrý den :-) chtěla bych se zeptat, jestli je hřích, kdy si někdy vzpomenu na sexualitu a věci s tím spojené, ale asi to není úplně čisté, ale v neárám se v moc těch mylenkách. Děkuju, poehnané velikonoce. :-)
Tereza, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Terezo,
tak, jak to píe, nejde o hřích. Sexualita patří k lidské lásce a je třeba se o ní hodně dozvědět z dobrých pramenů! Nejlepím učitelem, jak sexualitu ít je Bůh, který ji vymyslel. Nedávno vyla kníečka: Martin Kvapilík - Proč spolu před svatbou nebydlet a nespat (nakl. Cesta www.cestabrno.cz), také lze doporučit kníečku jendoho nekatolíka David Floryk: Milujte se a mnote se (www.ceskestudny.cz) a někdy do prádznin vyjde u Paulínek kníka, kterou jsme připravili: Učit se milovat - 30 otázek jak nepokazit to nejdůleitjí dobrodruství v ivotě. Velice zajímavé jsou stránky: http://www.teologietela.paulinky.cz/
Tam najde i mnoho dalí literatury, která moná bude pro Tebe dnes obtíná, ale třeba za pár let tam najde mnoho inspirativního.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co se děje v nebi na Velký pátek, Bílou sobotu, neděli zmrtvýchvstání? Dobrý den, asi jsem patně vysvětlila moji otázku, na kterou jsem se nedávno ptala, proto vás prosím, zda byste mi neodpověděli jetě jednou. Myslela jsem to takto: Při kadé mi sv. Jeí umírá. Ale co se tedy děje na Velký pátek? To Jeí \"opravdu\" umírá v nebi znovu? Jak tomu věřit a brát to tak, e Jeí teď doopravdy umírá, a v neděli doopravdy vstává z mrtvých. Beru to spíe tak, e se to kdysi stalo a my si to jen připomínáme, ale nechci to tak vnímat, chci to doopravdy proít. Děkuji.
ta stejná Linda, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Lindo,
jak si to ve představit? Jak to ve doopravdy je? U Boha je ve TEĎ. U něj není včera, zítra a pozítří. V Bohu je ve přítomnost. Tedy i vykoupení je stále to, co se děje. Jeíovo narození, vtělení, ivot, smrt a zmrtvýchvstání je v Bohu neustále aktuálně přítomné, stále se děje.
Teko si to představit, viď. My lidé si to právě proto rozkládáme a z Boího tajemství po celý rok něco zdůrazňujeme a tím hlouběji proíváme. Na Vánoce narození, na Velikonoce umučení a zmrtvýchvstání atd. Slavení eucharistie je zpřítomnění celého Boího tajemství, veho, co Jeí vykonal. Tedy v kadé mi svaté se Jeí rodí, ije, umírá a vstává z mrtvých. Oltář při mi svaté jsou jesle, kří, i prázdný hrob u kterého stojí Jeí ivý zmrtvýchvstalý uprostřed nás.
Protoe není moné si to představit tak, e by Jeí umíral na zemi stále znovu (zde na zemi se to odehrálo v konkrétním okamiku dějin), tak říkáme, e se v eucharistii ve to, co je v Bohu přítomno, zde na zemi zpřítomňuje. Jinak řečeno: kadá me nás vtáhne do nekonečného Boího tajemství. A zde se dostáváme zase k tomu, proč někdy slavíme více narození a někdy více ukřiování atd. Prostě, potřebujeme to nějak ve uchopit, prorozjímat.