OtĂĄzka: Je patné nezastat se kamaráda, stydět se za víru a mít oklivé mylenky? Dobrý den, potřebovala bych prosím poradit. Jedná se o závanosti tří hříchů.
Jeden starí kluk slovně naráel na mého nic netuícího kamaráda a já se bála ho nějak bránit. Je to těký hřích?
Pak se často zpovídám ze studu za křesanství před nevěřícími. Je ale tak těké provinění, kdy nechci dělat na veřejnosti kří a raději jen v soukromí?
A posledním problémem jsou moje oklivé mylenky. Často se jedná o nečisté věci. Naposled mě napadaly takové hnusárny, které doufám nikdy neudělám: krvesmilné mylenky o mojí sestře nebo i nějaké pedofilní mylenky. :( Takovou hrůzu jsem se ve zpovědi styděla říct, tak jsem vyznala jen oklivé mylenky. Mám ale patné svědomí.
Moc děkuji za odpověď na mé náročně otázky
(Ps: psychicky nemocná rozhodně nejsem, prostě se mi to najednou objevilo v hlavě)
Já, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
děkujeme za důvěru, kterou k nám má. Je dobré se ptát, protoe mladý člověk si vylaďuje své svědomí, proto potřebuje pomoc zkuenosti církve.
Ani jeden hřích, který uvádí, není těký. Proč? Kadý hřích je dobrovolné, vědomé přestoupení Boího zákona. Kdyby lo o těký hřích, navíc to musí být přestoupení Boího zákona ve váné věci – vánost vyplývá z Písma a ze zkuenosti církve (např. nechození v neděli do kostela, zabití nevinného, předmanelský sex, velká kráde a velká pomluva…).
Pokud jsi trochu zakřiknutá a bojí se zastat nebo ti je obtíné dělat veřejně kří, jedná se jistě o pochopitelnou slabost. Kdy někdo pomlouvá druhého, třeba se pokus říci o tom druhém něco pozitivního. A s tím kříem? Jistě na tom není nic divného, kdy neděláme kří na veřejnosti. Já se ho třeba občas dělat veřejně snaím, třeba u jídla v jídelně či restauraci. Svědčíme o Kristu jistě i takovými maličkostmi, ale předevím projevovanou a itou láskou.
A teď k těm mylenkám. Ty jsou jako mouchy – občas kolem nás lítají. Nejsou hříchem, dokud si v duchu neřekneme: ta mylenka se mi líbí, souhlasím s ní. Jak reagovat? Nejlépe je, kdy od mylenky, která je divná nebo hříná, prostě odtrhneme pozornost a mozek zaměstnáme jiným tématem.
OtĂĄzka: V neděli se nejspí nebudu moci zúčastnit me svaté. Jak to vyřeit? Zdravím In! Mám takový mení problém.Nevím jak se mám rozhodnout.Jde o to e sestřenice mě přemluvá abych s ní la na jednu akci která je v sobotu.Předpokládám e se vrátíme a ráno.Je tu mení problém v tom e se asi nebudu moci zúčastnit me svaté.Jeliko oni nejsou věřící a nai pojedou na pou docela brzy.Jinak chodím na mi kadou neděli.Nevím co mám dělat.Nejde to nějak vyřeit abych neurazila Boha?
K., 17 let
OdpovÄÄ:
Milá K.,
slavit neděli je přikázání Boha, jak ji slavit (být na mi a nedělat běnou práci) je přikázání církve. Tedy nějak se více v neděli spojit s Bohem patří k něčemu, co nelze nikdy opomenout. Od nedělní bohosluby, protoe to je dáno církví, nás osvobozuje nemonost (např. nemoc, pracovní směna). Někdy jsou ale situace, kdy rodina cestuje na dovolenou do míst, kde není katolický kostel, a ví, e nebude na mi. Pak mohou poádat faráře o tzv. dispens. Podobně je moné poádat vlastního faráře o dispens od nedělního klidu - třeba kdy staví rodina dům a je třeba udělat neprodleně nějakou práci.
V praxi bych ti radil takto: udělat ve pro to, abys byla na mi - třeba v sobotu odpoledne či večer nebo v neděli večer. Nebo u kamarádky zůstat déle a v neděli zajít na mi u nich. Třeba půjde i tvá kamarádka s tebou ze zvědavosti.
Kdy bude mít velký důvod, pro který na mi nebude moci být, poádej faráře o dispens. Asi ti pak doporučí, abys la na mi navíc některý vední den.
A jetě poznámka: Stojí ta akce za to? Kdy je celou noc?
Jan Balík
OtĂĄzka: Jaký je rozdíl mezi sebestředností a domýlivostí? Krásný den:) mohla bych se zeptat, jaký je rozdíl mezi domýlivostí a sebestředností? Děkuju
Terka, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Terko,
i kdy je význam těchto dvou slov velice blízký, přesto můeme hovořit o odlinosti. Sebestředný člověk posuzuje ve podle toho, jak mu to vyhovuje, je vztahovačný, vichni musí dávat pozor, aby se ho náhodou nedotkli atd.
Domýlivý člověk je vlastně pyný, tedy přeceňuje své schopnosti, dovednosti a sám sebe vydí jako dokonalého. Není ochoten uznat, e se můe mýlit a e potřebuje druhé. Takový člověk ve zná nejlépe, vdycky se snaí druhé trumfnout atd.
Jetě něco. Kadý má nějakou povahu, tedy klady i negativa. Klady má sebevýchovou klady zulechovat a zápory proměňovat.
Jan Balík
OtĂĄzka: Musí se kamarád znovu vyzpovídat? zdravím IN :)
Má problém, tedy spí můj kamarád. Jako malý zatajil hřích při zpovědi, ale poté zjistil e jet o hřích zatajit něco při zpovědi. a při následující zpovědi se z něho vyznal. před nedávnem si na to vzpomněl a neví jestli se má zpovídat z toho, e ho zatajil. Podle mě se nemusí, protoe nevěděl e zatajit hřích u zpovědi je patná věca navíc se z toho zatajeného hříchu u vyzpovídal.
anonym, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá anonymko,
přesně tak, jak píe. Jakmile hřích vyznal, u je odputěn a ve u Pána OK a nemusí se k hříchu u vracet.
Jan Balík
OtĂĄzka: Má kamarádka se zajímá o víru, jak jí mohu pomoci? Ahoj, moje kamarádka se teď začala zajímat o víru a Boha a začala se mě na to vyptávat. Co jí mám říct třeba na otázku co přináí pro lidi věřit v Boha, aby to pochopila? A jak jí mám vysvětlit některé pasáe z Bible? A můe přijít do nebe, kdy bude chodit do kostela, modlit se, ale nebude pokřtěná? Nebo co jí dá do pokřtění a co bude muset potom dělat? Nevím jestli dokáu vechny její otázky vysvětlit tak aby tomu ona rozuměla a neodradilo ji to. Díky moc
Ell, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Ell,
to je super, e se Tvá kamarádka zajímá o víru. e na ve neví odpovědi? Neboj se, to tak bývá vdy. Ale otázky druhých i nám samotným pomáhají. Začni studovat (pročti si YOUCAT), zajděte za knězem a popovídejte si s ním. Začněte spolu chodit na biblické hodiny atd. A hlavně, řekni své kamarádce, e s Jeíem je ivot naplněný skutečnou Láskou.
Typ IN! Zajeďte spolu na centrum ivota mládee (Příchovice, Vesmír, Rajnochovice...).
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč mě Bůh trestá? ahoj, nedávno mi umřel kocourek. Milovala jsem ho a nahrazoval mi přátele i kluka. Teď jsem na tom psychicky patně. Co mám dělat? Jak to mám překonat a jak si mám najít přátele? Navíc přemýlím proč mě Bůh tak trestá
wren, 13 let
OdpovÄÄ:
Milá Wren,
proč by Tě Bůh trestal? To je přece blbost. Je normální, e kocouři, kočičky, pejskové pojdou. e to třeby vyvolá u někoho smutek? Ten přejde. A pak: člověka nikdo nenahradí.
Ty se ale ptá, jak získat přátele. A to je to hlavní. Není moné být sám. Jsi ve skautu? Má nějakou partu ve farnosti? Jezdí na diecézní centrum ivota mládee? Kdy se poohlédne, jistě nějaký způsob, jak zaívat různá kamarádství najde. Modlím se za Tebe.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je patně, kdy jsem nevědomky neřekla celou pravdu? dobrý den:) promiňte mi, e Vás otravuju s takovou otázkou, ale nevím, co to je, kdy jsem se byla fotit a ta paní se mě zeptala, jestli nosím pořád brýle. já jsem řekla, e ano, co je pravda ale časem bych třeba chtěla i sem tam čočky. v té chvíli jsem si moná neuvědomila jí to říct takto. P. S. bylo to na občanku. děkuju:)
T., 15 let
OdpovÄÄ:
Milá T.,
buď klidná, hřích to není. Řekla jsi přece pravdu, tedy to, co je a bude pravda. Hřích by to byl v případě, kdybys té paní úmyslně lhala, třeba kdybys tvrdila, e má zdravé oči a přitom nosila brýle.
Hezké letní dny!
redakce IN!
OtĂĄzka: Lhala jsem dětem na táboře o programu. Je to hřích? dobrý den:) chtěla bych se zeptat, jestli je hřích, kdy jsem třeba na táboře jako vedoucí dětem trochu lhala o programu, e nevím co bude nebo tak. děkuju:) krásné dny :) +
T., 15 let
OdpovÄÄ:
Milá T,
lhát bychom nikdy neměli. Ale můeme v takovém případě, jako popisuje, pouít zámlky. Prostě neřekneme pravdu celou nebo, třeba na táboře, to řekneme tak nějak, e děti poznají, e to bude jinak. Také můeme říci: no bude to super, zajímavé, uvidíte, budete překvapení.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co znamená prosba "posvě se jméno Tvé" v modlitbě Otčená? dobrý den, co znamená v modlidbě ,, posvětcej jméno tvé,,????? Děkuji za odpověď
Klára, 13 let
OdpovÄÄ:
Milá Kláro,
v této prosbě (správně se říká "posvě se jméno Tvé") je zahrnuto přání, aby vichni lidé poznali Jeíe, aby jeho jméno chválili a aby se radovali, e Jeíe poznali.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak rozliit těký a lehký hřích? Dobrý den :)
chtěla bych se zeptat jaké hříchy jsou těké a jaké lehké. Nevím jak to rozliit a řekla jsem si e jeden lehký jednou týdně by byl v pořádku, je to tak ? Odpustil by mi to Bůh ? Například kdy jsem si půjčila knihu zknihovny a jedna stránka se mi hodně líbila tak jsem ji vystříhla a schovala si ji, je to těký hřích nebo lehký ? Kdby existovala stupnice od 1 do 10 tak na které příčce by se tento hřích nacházel ? Chtěla bych konat jednou týdně hřích s maximálně nejhorím hodnocením pět. A na které příčce by se umístilo kdy plivnu do jídla které vařím pro rodinu? Odpustí mit to Bůh ?
Tereza, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá Terezo,
ptá se na důleitou věc. proto Ti odpovím několika odstavci ze své kníky Má na víc.
Hřích můeme přirovnat k viru, který zamořil počítač a pokozuje ho; je to jednání proti lásce Bohí. Kdo hřeí, ten vypil jed, který je nebezpečný pro vlastní ivot, ale i pro ivot okolí. I ten nejtajnějí hřích nikdy není pouze soukromou záleitostí. Kadý zlý čin má dopad na blízké, na církev, na svět. Avak přesto, e se Bohu hřích protiví, miluje hříníka.
Přesná morální definice hříchu zní: Hřích je vědomé a dobrovolné přestoupení Boího zákona. Hřích tedy přesně vzato nepoznáváme podle toho, co cítíme, ale na základě poznaného, objektivně zlého jednání, které dobrovolně konáme proti svědomí.
Nyní je třeba objasnit rozdíl v hodnocení lehkého (vedního) a těkého (smrtelného) hříchu. Jde o dělení zásadního významu, protoe podle něho se např. rozhodujeme, zda přistoupíme k eucharistii. Kdo spáchal těký hřích, ten nesmí přijímat Krista v eucharistii (srov. 1 Kor 11,27nn). Kdo má ivot zatíen pouze lehkým hříchem, ten k svatému přijímání můe přistoupit bez obav.
Těký hřích je zásadní obrácení se proti Bohu, sobě a druhým, protoe se jedná o vědomé a dobrovolné přestoupení Boího zákona – a teď přijde to hlavní – ve váné věci. Lehký hřích je hřích, který není spáchán ve váné věci (malá kráde) nebo kdy je u těkého provinění sníena dobrovolnost či vědomost rozhodnutí. Proto se můe stát, e se někdo sice závaně proviní, ale nedopoutí se těkého hříchu: buď proto, e má nezaviněnou nevědomost, nebo sníenou dobrovolnost (např. jedná z velkého strachu či pod vlivem léků nebo na základě velké váně).
Těký hřích je nejtragičtějí událost v ivotě člověka, protoe „není-li napraven lítostí a Boím odputěním, způsobí vyloučení z Kristova království a věčnou smrt v pekle“ (KKC 1861). „Kadá patnost je hřích, ale ne kadý hřích vede a k smrti“ (1 Jan 5,17).
Poznamenejme, e se můe stát, e nějaký hřích je jedincem emotivně proíván jako závaný a velký. Pokud se ale nejedná o objektivně závanou věc, není to těký hřích. Zde vidíme, jak je nae citovost nedobrým ukazatelem a jak můe mravní hodnocení komplikovat.
Podle čeho poznáme závanou věc? Předevím ji můeme vyčíst z Písma svatého. Svatý Pavel uvádí několik seznamů skutků, které tomu, kdo se jich dopustil, brání vejít do království Boího (1 Kor 6,9n, Řím 1,26nn, Gal 5, 19nn, 1 Tim 1,10). V Bibli nalezneme i hříchy, o kterých se říká, e volají k Bohu o pomstu (např. nespravedlnost vůči zaměstnanci, vrada, sodomie, nářek cizince, vdovy a sirotka; viz KKC 1867).
Boí slovo je ivé v církvi, která nám ho díky daru Ducha svatého neustále aktualizuje a pomáhá mu rozumět. Církev stojí ve slubě člověku a jeho pravé svobody. Svoboda je Boí dar a schopnost člověka rozhodnout se ve shodě s pravdou (kterou ukazuje dobře formované svědomí) a volit skutečné dobro. Kdo volí objektivní zlo, jedná patně. Je tedy nutné učit se dopředu hodnotit skutek, který se chystáme udělat.
Těkého hříchu se dopoutí tedy ten, kdo volí objektivní zlo. Proto můeme objektivně říci, co patří mezi činy, které jsou vnitřně těce hříné. Uvádět v této věci jakékoli seznamy je vdy neúplné. Pro názornost uveďme alespoň ty, které se nás mohou týkat: spoléhání se na magii, větění, spiritismus, kartářství; zaviněná absence na nedělní mi (z lenosti či pohrdání); zabití nevinného – potrat, eutanázie, ničení lidských zárodků; zavinění rozvodu; esté přikázání – předmanelský sex, cizoloství, umělé oplodnění, homosexuální jednání, sterilizace bez váných zdravotních důvodů, antikoncepce, masturbace, pornografie; velká kráde a velká pomluva, pokud obě těce pokodí; dále mnoho nespravedlností ve světě, jako vykořisování chudých, nespravedlivě malá mzda, utiskování vdov a sirotků. Nevyjmenovali jsme vechny, ale pro představu jsme se pokusili alespoň o jakýsi konkrétní obraz. Vidíme, e těkým hříchem zdaleka není kadý čin.
Těký hřích člověku váně ubliuje, umenuje jeho ivotní těstí a přeruuje jeho spojení s Bohem. Hovoříme o duchovní smrti. Navrátit ivot můe jen Vykupitel člověka, který nás svou obětí vysvobodil z otroctví hříchu. Jen On je schopen znovu vlít člověku ivot a uvést ho na dobrou cestu. Pán Jeí je opravdu největí přítel člověka.
A jetě dodatek. Máme se snait o dokonalost v lásce. Tedy sna se kadý den dělat něco dobrého. Soustřeď se kadý den na dobro. Zla naděláme i tak a a. Bůh kadý hřích odpoutí, kdy ho litujeme.
Vytrhnout stránky z půjčené kníky a plivnou do jídla je jistě lehký hřích. Stránku si ale lze ofotit. A plivat do jídla? To si můe člověk odpustit.