OtĂĄzka: Jak to mají protestanté s milostí posvěcující? A jak dlouhá sukně je "přípustná" do kostela? Dobrý den,
předně bych Vám chtěla moc poděkovat za Vai práci. Pro nás, eny, předevím pak pro dospívající holčiny, děláte moc záslunou činnost ;-).
Hned na to bych se chtěla zeptat na to, jak to mají protestanté s milostí posvěcují? Mají nějakou, kdy se nezpovídají? Podle mého názoru je to právě milost posvěcující, která lidi přivádí k rozhodnutí cele se zasvětit Bohu a u protestantů se téměř nikdo (nebo hodně malá část) nerozhoduje pro zasvěcený ivot, ve smyslu zřeknutí se manelství. Proto si myslím, e nějakou milost určitě od Boha mají, ale milost posv., která by je odváděla \"dál od světa\", to není. Jak to je prosím správně?
Druhý dotaz směřuje k oblékání se. Jak dlouhá by měla být sukně, aby to bylo jetě křesansky přípustné? Do kostela sukni nad kolena nenosím, ale jinde venku ano. Mám kratí sukně ráda a líbí se mi. Pater Pio ale minisukně odsuzoval. Takto oděným enám nedovoloval přiblíit se k oltáři nebo ke zpovědnici (i z toho důvodu, e venku nosím mini a nechci toho zanechat, se nezpovídám.) Nazýval je \"pinavými\" a upozorňoval je na to, e \"nahé maso bude hořet.\" Jenome to hlásal v dobách, kdy začínala sexuální revoluce, kolem edesátých let a teď je situace jiná, ale křesanská etika by v jistých oblastech asi měla zůstat stejná.
Některé eny se bojí, aby nebyly mui vnímány jen jako sexuální objekt k uspokojení pudů. Také mám čisté úmysly ve smyslu, e nechci být brána jako kus masa a mue svádět k hříchům. (Myslím si ale, e za své mylenky a představy je plně zodpovědný kadý sám za sebe. Co si mu domyslí, u není enina vina.)
Jak to tedy vechno skloubit? Estetika + čistota + přitalivost + mrnc? I ty minisukně rozumné délky jsou estetické.
Mockrát Vám děkuji za odpověď a přeji Boí poehnání
Maruka, 21 let
OdpovÄÄ:
Milá Maruko,
děkuji za Tvou otázku, která má pro Tebe velice váné důsledky, kdy nechodí ke zpovědi. Budu odpovídat postupně. Milost posvěcující získáváme křtem, a ten mají i protestanté. Ztrácíme ji těkým hříchem. Znovu ji získáváme dokonalou lítostí (litujeme, protoe jsme zranili Jeíe), která je z vůle Jeíe spojena se svátostí smíření (Komu hříchy odpustíte, budou odputěny. Jan 20,23). Lze mít naději, e i protestant můe po křtu získat odputění hříchů, pokud má dokonalou lítost. Ale mít dokonalou lítost není zdaleka tak samozřejmé.
Nosit krátké sukně jistě není těký hřích, není tedy důvod chodit kvůli tomu ke zpovědi. Tím, e k této svátosti nechodí, si velmi kodí. Mimo jiné asi nechodí i k eucharistii. Podívej, svátost smíření odpoutí hříchy (a to i tehdy, kdy máme nedokonalou lítost) a pak, protoe svátost je setkání s Kristem, dostáváme v ní vnitřní posilu, abychom odporovali hříchu a dokázali ít podle evangelia. Bez této síly se nám jde ivotem obtíněji.
Vzájemná přitalivost mue a eny velí určitou opatrnost. Mu se toti na enu dívá, a chce či nechce, jako na objekt rozkoe. Musí tedy počítat s tím, e i kvalitní mu, který se dokáe ovládat, bude minimálně podvědomě reagovat na tvé tělo. Mu, který se neovládá, kdy vidí enu, tak ho na ní větinou zajímá právě jen tělo, prsa, krása nohou, vlasy atd. ena musí s tímto muským pohledem počítat a nemůe si prostě říci, e pohledy jsou jeho věc.
Na druhé straně je jistě důleité, aby se ena naučila vhodně a pěkně oblékat. Aby jako ena udělala svět krásnějí. Vdy tělo eny je stvořeno dobrým Bohem. Je třeba učit se zbytečně svým stylem oblékání nedrádit mue, ale zároveň být podle své postavy elegantní a krásná. Znamená to, e ena se bude snait najít svůj styl oblkání, který zvýraní její krásu, ale zároveň nebude zbytečně zdůrazňovat její sexuální vnady. K tomu patří i to, jak přijímá ena sama sebe a své enství a budoucí mateřství, jaký má styl chůze, jak pečuje o vlasy, svou vůni a vůbec jaký má styl ivota. Záleí také, kam se oblékáme (do kostela, do koly, na sport...). Oblečení má podle toho své společenské normy.
Asi je dobré se poradit s kamarádkami, s maminkou, má-li bráchu i s ním, co ti sluí a zda je pro tebe kratí sukně někdy vhodná. Mimo jiné záleí i na krátkosti sukně.
Pokud se snaí do kostela chodit vdy slavnostněji s delí sukní a jinak nosí i kratí sukně, zřejmě bychom na to obecně nic nenamítali.
A jetě jedna mylenka. Vdy je třeba se ptát sama sebe, proč se tak či onak obléká. Pokud bys zjistila, e vnitřně chce kluky a mue tak trochu svým stylem provokovat, pak by takové oblečení nebylo vhodné.
O P. Piovi jsem to, e vyháněl eny v krátkých sukních, také četl. Měl pro to asi své důvody, které pochopitelně vycházely z doby, ve které il. A do kostela se asi opravdu ve z módy nehodí. Mimo jiné, existují druhy mini, které odhalují a příli.
Závěrem: nosit kratí sukně není jistě hříchem, ale ne vdy se hodí, ne kadá ena si to můe dovolit a ne vdy je to vůbec moudré se takto oblékat.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je učení toltéků vzdálené od Boha a křesanské víry? Dobrý večer,
nedávno mi kamarádka poslala článek o učení toltéků, e se nad tím mám zamyslet a určitě se tím vyřeí spousta mých ivotních problémů, moná přestanu mít strach ze spousty věcí a prostě mi to určitě pomůe.
Stále se tím probírám, čtu to neustále dokola... Jenou mi to přijde jako docela dobrá mylenka, na které bude určitě něco pravda, pak ale začínám uvaovat o tom, jak moc je to vzdálené od Boha, od mé víry. Ovlivnilo by mě to nějak? Příčí se to nějak s mým náboenstvím? Nechci dělat něco, co by mě vzdalovalo, co by nebylo úplně v souladu, ale zároveň mě to hodně láká - zabývat se tím víc do hloubky, pomohlo by mě to???
Jaký je prosím Vá názor?
Moc děkuji za odpověď. Jana
Jana K., 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Jano,
přátelství s Jeíem je tím nejkrásnějím a největím, co můe proívat. Vechna ostatní učení, např. toltéků, můou být zajímavá, můou mít v sobě zrnko pravdy, ale nedávají ivot, neosvobozují od hříchů, protoe nenabízí vztah s Jeíem, Bohem stvořitelem, který přiel z lásky k nám lidem, aby nám odpustil hříchy a otevřel cestu do nebe.
Posiluj svou víru v Jeíe Krista, ten Ti jediný můe pomoci v Tvých problémech.
Ten, kdo věří v Krista, si pochopitelně můe občas přečíst třeba o tom učení toltéků, ale jen jako zajímavost, ale ne jako o učení, které mu můe něco nabídnout.
Pokud Ti takové věci dělají starosti, pak je lepí je vůbec nečíst. Mimo jiné učení toltéků bylo pohanské (neznalo jednoho Boha stvořitele) a, pokud je mi známo, dnes o něm zase moc spolehlivého nevíme, ale existuje o něm mnoho vybájených věcí; proč se tedy věnovat často neověřeným infomacím a marnit jimi čas?
Je zajímavé kolik energie věnují lidé nejrůznějím učením, ale nevimnou si Jeíe, který stojí u dvěří jejich srdce a klepe. Jeí Tě má rád a jistě Ti pomůe. Obra se na něj.
Jan Balík
OtĂĄzka: Koupila jsem si batoh s divnými ornamenty. Nemůou mít patný význam? Ahoj In, koupila jsem si moc pěkný batoh (takové ty látkové batohy s přaskami, jak jsou teď moderní), ale jsou na něm takové divné ornamenty..bojím se zda to nemá nějaký mytologický význam...je na tom něco patného, e ho budu nosit, mám z toho divný pocit...... děkuji. :)
me, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá me,
domnívám se, e můe být úplně v klidu. Ornament nemá sám o sobě nějaký význam, ale mohou mu ho přisoudit lidé, např. hákový kří, srp a kladivo. No a pak tím jeho noením dáváme najevo svůj názor.
Ornament jako takový nemůe sám o sobě kodit. Take klidně svůj oblíbený batoh nos a ornamenty na něm ber jako zajímavou bezvýznamovou grafiku.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jaký je rozdíl mezi vírou v existenci mimozemanů a vírou v Boha? Dobrý den. Kdy jsem se porozhlédla po poradně, narazila jsem na odpověď k dotazu a část bych ráda citovala. \"Pokud by někdo \"věřil\" bez důkazu v existenci mimozenanů, jedná se tak trochu o lidskou hloupost.\" Sama se o mimozemany nijak zvlá nezajímám, ale také neodsuzuji, kdy se o ně někdo zajímá. Pokud jste ale vy víru v něco, co není úplně podloeno, přirovnali v lidskou hloupost, co víra v Boha? Toho jste také nikdy neviděli, ale přesto v něj věříte... Tak jaký je mezi tím rozdíl?
snaícísenajítpravdu, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
je moc dobře, e hledá pravdu a přemýlí. Děkujeme za Tvoji otázku. Myslíme si, e mezi vírou v existenci mimozemanů a vírou v Boha je velký rozdíl. Zatímco toti o existenci mimozemanů opravdu nemáme ádné důkazy a nikdy je nikdo neviděl, Boha ano. Konkrétně Boího syna, Jeíe Krista. Jeho současníci o tom zanechali i písemnou zprávu v Bibli - konkrétně v evangeliích - a je dokázáno, e mu jménem Jeí opravdu il na této zemi v době, z ní písemné zvěsti o jeho působení pocházejí. Existuje také spousta lidským rozumem nevysvětlitelných jevů (zázraků), které Jeí konal a dodnes se dějí - vyhánění zlých duchů, uzdravení z nevyléčitelných nemocí,... A v neposlední řadě někdy stačí podívat se na to, jak promylené jsou mechanismy v přírodě, třeba na mozaiku z miniaturních zrníček na motýlích křídlech. Je potom těké věřit tomu, e to vechno vzniklo jen náhodným seskupením hmoty, bez nějakého tvůrce. Moná to nejsou přímo vědecké důkazy, ale v tom je právě podstata víry - kdyby se dala stoprocentně vědecky dokázat a objasnit, u by to nebyla víra, ale čistá věda.
Je pravdou, e člověk můe věřit čemu chce, protoe má svobodu. Proč ale věřit v něco vzdáleného a mlhavého, co není ničím podloeno a s námi to nijak nesouvisí? Proto nám to připadá trochu jako hloupost. Rozhodně jsme nechtěli urazit nikoho, kdo v existenci mimozemských civilizací věří, jen jsme vyjadřovali svůj názor.
Měj se moc hezky a pokud Ti něco nebude jasné, klidně se ptej.
redakce IN!
OtĂĄzka: Co je to pokrytectví? Krásný den :) můu se zeptat, co je to pokrytectví? děkuju :)
Tereza, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Terezo,
pokrytec je ten, kdo jedná neupřímně, přetvařuje se, navenek něco dělá, ale v nitru smýlí jinak. Pán Jeí označil za pokrytce farizeje, protoe to byli lidé, kteří přikazovali druhým do podrobností, co mají dělat, jak se chovat, ale sami často ve svém ivotě jednali opačně.
Jan Balík
OtĂĄzka: Na čem se zakládalo učení o předmanelské čistotě v minulosti? Dobrý den, přemýlím o naich předcích a napadá mě otázka, na jakých argumentech se zakládalo učení církve o předmanelské čistotě před Janem Pavlem II. a jeho teologií těla, e něco takého bylo na rozdíl od dnení doby povaováno za normu? Dále přemýlím, jak je moné, e před sto lety, kdy jetě nebyla známa symptotermální metoda, měli lidé ji třeba jen dvě děti (alespoň mezi mými předky takoví jsou)? Myslíte, e pouívali \"antikoncepci\", která je v souladu s učením církve? Předem se omlouvám, pokud pokládám příli sloité otázky, ale přijde mi zajímavé se o tomto něco dozvědět. Děkuji za odpověď.
ABC, 23 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko, má dva dotazy.
a) Předmanelská zdrenlivost byla vdy součástí učení církve, a to proto, e manelské spojení je v Písmu svatém vdy bráno jako dar a výsada pro manele a pro narození nového potomka. Manelská intimita proívaná mimo manelství tedy je nemorální. Dá se k tomu dodat mnoho citací z Písma. Namátkou:
U v desateru je přikázání "nesesmilní".
Pán Jeí hovoří v Mt 5,27 - 28: "Slyeli jste, e bylo řečeno: Nebude cizoloit. Já vak vám říkám: Kadý, kdo se dívá na enu se ádostivostí, u s ní zcizoloil v svém srdci." Tedy chrání posvátnost sexuálního spojení, které posvěcuje manele, ale poskvrňuje toho, kdo ho zneuívá mimo manelství.
1. Tes 4,3-7: "Nebo toto je vůle Boí: vae posvěcení! Zdrujte se smilství; naučte se kadý dret svoje tělo ve svaté kázni a počestnosti, ne ve chtivé ádostivosti jako pohani, kteří neznají Boha. Nikdo a nezkracuje a nepodvádí v té věci svého bratra (význam - respektujte manelský svazek svého bliního), protoe toto vechno Pán přísně trestá, jak jsme vám to u dříve pověděli a důrazně připomněli. Bůh nás přece nepovolal k nečistotě, ale k posvěcení."
b) Jak ili lidé dokud neznali cyklus eny? To je velice zajímavá otázka. Odpověď je asi takováto: Celá staletí prostě spolu manelé intimně ili. Ne vdy byla manelství plodná i v minulosti (viz Bible), ale větinou přicházelo na svět více dětí. Připomeňme, e také donedávna mnoho dětí jako malých zemřelo.
Postupně se objevovaly různé "babské" rady jak nemít děti atd. Ale to se týkalo pouze malé části lidí. Od poloviny 19. století se roziřovaly kondomy, které byly vyráběny nejprve ze zvířecích vnitřností a pak chemicky.
Má pravdu, e nai předkové ne vdy měli mnoho dětí. Například v první republice byla mezi vyí vrstvou móda mít jen jedno dítě. Byly to počátky současných bludů o neuivitelnosti tolika lidí atd. Ale musíme být opatrní v hodnocení, protoe ne kadý, kdo nemá děti nebo jich má méně, pouíval nebo pouívá i dnes antikoncepci. Byla a je celá řada lidí, kteří by rádi děti měli a nejde to. Například sv. Faustina se narodila rodičům, kteří se sice brali mladí, ale celých 10 let ne a ne mít děti. Teprve po 10 letech se jim začaly děti rodit.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak mám tolerovat islámskou víru? Jak mám tolerovat islámskou víru, kdy muslimové vradí a utlačují křesany? Vím, e Jeí nám říká, e máme milovat své nepřátele. Je to pro mě ale těké, kdy vidím, co dělají. Prosím, poraďte. Díky :)
Myka, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Myko,
o toleranci se kadým dnem hodně hovoří. Ale co to je? Dnes se toto slovo pouívá jako zaklínadlo spíe lhostejnosti či určitého náboenského guláe, ze kterého si kadý vybírá, co se mu hodí.
Pán Jeí nás učí milovat kadého, tedy i nepřítele. No to je vysoký poadavek. Láska vyaduje vytvářet vztahy. Nelze odsuzovat lidi jedné kultury, jednoho náboenství mahem. Je nutné vytvářet s těmi lidmi vztahy, komunikovat a navzájem diskutovat. My křesané do těchto diskusí vstupujeme s jistotou, e Jeí je naprosto mimořádný, je Bůh, a proto má kadému, co říci. Zároveň se snaíme milovat druhé, i kdy Jeíe nepřijímají. Takový postoj křesanů není snadný a občas končí mučednictvím. Ale i to patří k Jeíovým učedníkům.
Ale jetě jednu mylenku, kterou jsem nedávno četl: ádná současná válka není náboenská, ale nedá se bez náboenství vysvětlit. Ano, jsme svědky toho, e západní státy vyprovokovaly veliké války, které se začínají vymykat kontrole. Kdy se řekne: "muslimové vradí", je třeba dodat: kdo je vyzbrojil, kdo je vycvičil, kdo jim prodal zbraně... Bohuel mnozí z těch, kteří dnes vradí nejsou ani muslimové, ale prostě oldáci a zabijáci, kteří vradí pro zabíjení, aby byla válka.
Modleme se tedy za mír ve světě a za to, aby vichni nali Krista.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jaký postoj zaujmout k uprchlíkům? Dobrý den, jaký postoj mám zaujmout k uprchlíkům, kteří nali azyl u nás v Česku? Mám se jich obávat? A zůstanou tady nebo půjdou dál? Můj bratr říká, e to jsou skrytí teroristé... Co si o tom mám myslet? Děkuji za odpověď.
R., 16 let
OdpovÄÄ:
Milá R.,
problém uprchlíků je v médiích prezentován velice jednostranně. Celá záleitost je mnohem sloitějí. Ptejme se: Proč ti lidé utíkají ze svých domovů? Přeci kadý, i kdy chudý, raději zůstává doma, ne? Ti lidé utíkají proto, e je u nich válka. A tu válku si tam neudělali oni, ale cizí oldáci a letadla. Například Irák - do této země vpadla americká armáda, a to naprosto protiprávně, kolik mrtvých tam bylo? Svrhli Sadáma a dnes je tam chaos. Lybie: americká a evropská letadla tu zem vybombardovala a nyní tam je naprostý chaos, kadý bojuje proti druhým. Nebo Sýrie, kde celou válku začali oldáci, kteří tam přicházeli z jiných zemí.
Představ si, e by do tvého místa, kde bydlí, začali chodit vyzbrojení mui, kteří by byli odjinud a začali vradit. Mimochodem i mnoho mladých lidí vyrostlých v Evropě do těchto zemí jezdí bojovat. Tedy: v zemích, odkud prchají lidé, je válka, za kterou nese odpovědnost také západ. Mimochodem: kdo dodává válčícím stranám munici? Například i Česká republika. Ti lidé přili o vechno: o zaměstnání, o svůj dům, o svůj majetek. Tedy: aby ti lidé zůstali doma, je třeba zastavit v těch jejich zemích válku a to se podaří, kdy přestanou západní státy tyto války podporovat.
Důsledkem této války pak je, e k nám přichází mnoho uprchlíků. e mezi nimi můe být i nějaký člověk, který nemá dobré úmysly? Ano, to je moné.
Jak se k nim tedy stavět? Je věcí státu a politiků, aby řeili tyto problémy. Domnívám se, e vyhláení naich biskupů, e by se měla dávat přednost křesanům, protoe se lépe včlení do naí společnosti, je moudré, i kdy ne zcela bezproblémové. Pán Jeí nám říká, e máme vem trpícím pomáhat.
Tedy konkrétně: pokud uprchlíci budou přijati a začnou mezi námi bydlet, pak je jasně potřeba jim pomoci, utvořit s nimi vztahy a pomoci jim najít nový domov.
Na tento problém válek, které jsou do těch zemí dovezeny ze západu, ukazují dlouhodobě biskupové z míst, kde je dnes válka. Čti častěji www.radiovaticana.cz a uvidí, e tvé pohledy na dění ve světě budou přeci jenom více vyváené a bude mít i argumenty k diskusím.
A nakonec: modleme se za mír ve světě.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak přivést kamarádku zpět k víře? Ahoj In!, jak přivést kamarádku (moná zpět) k víře? Kamarádka říká, e na táboře ztratila víru. Byla tam jetě s jednou kámokou, a kdy uslyela co vechno ta druhá ví...., o bibli, o Bohu..., říká, e ztratila víru. Tvrdí, e by chtěla zkusit několik církví a kde se jí bude líbit, kde jí to bude příjemné, tam zůstane. Jak jí vysvětlit, e musí věřit, a ne jen e se jí to bude líbit? Třeba se jí nelíbí, e podle ní kněí dělají promluvu tak, e to děti nechápou a nebaví je to v kostele... Jak jí mám srozumitelně vyprávět o katolické církvi, aby se jí to zalíbilo a začala znovu věřit??? Co a jak jí mám říct??? Moc bych chtěla, aby začala znovu věřit,-(nejsem si jistá, jestli opravdu dřív věřila...) Chodila na náboenství, protoe to chtěl její dědeček a potom la k prvnímu svatému přijímání. Říká, e netuila, e k tomu přijímání půjde.-Podle mě vůbec nechápe, e musí věřit, potom jí k přijímání... Jak jí vechno vysvětlit, aby se jí to líbilo, začala věřit...???
Denisa, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Deniso,
je krásné, e má starost o svou kamarádku. Předevím se za dar víry pro ni modli. No a pak s ní diskutuj. Je pochopitelné, e mladý člověk má mnoho otázek a mnoho pochybností. Kdy nebude vědět odpovědi, ptej se sama a pak s ní zase diskutuj.
A pak ji vezmi na nějaké super setkání mladých lidí: třeba na nějakou akci na centrum ivota mládee (např. podzimní prázdniny v Příchovicích či na Vesmíru), za rok v červenci na světový den mládee do Krakova (krakov2016.signaly.cz) atd.
A měj ji ráda, i kdyby začala bloudit. Nepřestávej prohlubovat svou víru, a tak pomáhat i jí.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak bojovat proti patným snům? Ahoj, je mi to takové blbé, ale nevím, kam jinam to napsat. Poslední dobou mám takové divné sny, ve kterých se sebeukájím. Prostě normální sen, jen potom zničehonic se v tom snu začnu sebeukájet a po chvilce mě to probudí. Vím, e za sny nemám zodpovědnost, tudí by to neměl být hřích, ale stejně to nechápu, proč se to tak děje, není to zrovna příjemné. Dřív jsem se sebeukájela, ale u před delí dobou jsem s tím přestala. Vlastně od té doby to tak nějak začalo, ale je to čím dál častějí. Jde proti tomu nějak bojovat? A nevíte, čím to je? Díky za odpověď
12345, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
pokud dobře chápu Tvou otázku, píe, e jsi se sebeukájela a nyní u jsi s tímto zlozvykem zkončila. Výborně. Gratuluji.
Na druhou stranu se ti stává, e v noci má sny o sebeukájení. Správně píe, e tyto sny nejsou hříchem.
Jednou z moností, proč se Ti to děje, je pokuení, o kterém Pán Jeí říká: „Kdy nečistý duch vyjde z člověka, bloudí po pustých místech a hledá odpočinutí, ale nenalézá. Tu řekne: ‚Vrátím se do svého domu, odkud jsem vyel.‘ Přijde a nalezne jej prázdný, vyčitěný a uklizený. Tu jde a přivede s sebou sedm jiných duchů, horích, ne je sám, vejdou a bydlí tam; a konce toho člověka jsou horí ne začátky. Tak bude i s tímto zlým pokolením.“ Mt 12,43-45
Co tedy dělat?
1) Popros častěji Pannu Marii za dar čistoty a popros ji o ochranu - doporučuji častou modlitbu Zdrávas Královno.
2) Choď častěji ke zpovědi, třeba jednou za měsíc nebo i za tři týdny a tam vyznej nejen své hříchy, ale vyslov i toto pokuení, které na Tebe doléhá. Pokuení není jistě hřích, ale pokuení, které vystavujeme Boí milosti, se nám lehčeji zvládne. Uvidí, e častějí zpověď Tě velice posílí.
3) Kdy se u takového snu probudí, nermu se s tím, nezaobírej se s tím, prostě donu mozek, aby se zaobíral něčím jiným - třeba počítej do 3, počítej ovečky atd. Větinou pak snáze usne a bude to.
Milá tazatelko, vytrvej ve svém rozhodnutí a neboj se duchovního boje proti pokuení. Ďábel je někdy velice záludný. S Boí pomocí a s přímluvou Panny Marie to ale jistě zvládne.