OtĂĄzka: Je to hřích nebo ne? ahoj In, mám otázku. Kdy se např. dotknu svého pohlavního orgánu a vybavím si, e takové to můe být při sexu, ale pak to zamítnu není to hřích...protoe jsem to zamítla...ale chci se zeptat, kdybych tu mylenku okamitě nezamítla, ale nejprve nad ní přemýlela a zamítla ji a po chvíli, je to patné? Jak rychle tu hřínou mylenku mám zamítnout, aby to jetě nebyl hřích? Jak moc nad ní můu přemýlet? nevím jestli mě chápete, snad ano. třeba kdybych mě něco napadlo, pak by mi dolo, e to nechci, ale pak bych se znovu dostala do situace, e bych nad tím začala přemýlet, a pak si řekla co to dělám, e jsem to měla zavrhnout hned, byl by to u hřích?... a byl by TĚKÝ, kdybych nad něčím uvaovala i kdybych věděla, e je to patné? děkuji za zodpovězení obou otázek
já, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
nejde o neustálé hledání, co je hřích a co jetě ne. Jde předevím o to, abychom se naučili vládnout nad sebou a nad svými mylenkami.
Ve, co píe, pochopitelně zaměstnává mladého člověka. Ale je třeba si uvědomit, e je třeba dosáhnout určité kvality vnitřního ivota. Proto vyhodnocujeme své mylenky a pocity. Jakmile zjistíme, e jsou to mylenky hříné, utečeme od nich. Kdy si někdy nejsme jistí, zda jsme to s těmi patnými mylenkami u nepřevihli, tak to svěříme jednodue ve zpovědi Pánu a jdeme dál ve snaze ít dobře.
Více o tom naem vnitřním ivotě najde v kníečce: Jan Balík: Má na víc, Paulínky.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je patné se vzruovat, kdy mám pak pocit, e je to hřích? Ahoj In, nedávno jsem sem psala otázku ohledně toho jak jsem seděla na idli a cítila tep v pohl. orgánu. Teď se mi zase stalo něco podobného a já zase nad tím musím přemýlet a pořád mě to moc uírá...:/ seděla jsem na posteli a dala si nohy do tureckého sedu, paty na pohl. orgán, nějak prostě pohodlně protoe mi to tak bylo příjemné a cítila jsem takový příjemný pocit v pohl. orgánu. NESPOJOVALA JSEM SI TO VAK SE SEXEM, SEBEUKÁJENÍM NEBO NĚČÍM TAKOVÝM! Jen mi to tak bylo příjemné a pak mi dolo, e je to moná hřích. Ale já tak pořád seděla, protoe mi to bylo příjemné. Pak jsem zase měla pocit, e je to hřích. A pak jsem se jakoby najednou vzpamatovala a dolo mi, e to prostě nechci dělat...a začala jsem mít hrozné výčitky, co jsem to zase udělala za blbost..... kdyby se ta situace opakovala a já věděla, e je to patné, znova bych to neudělala. Proč jsem zase udělala takovou blbost!!?? :( Mám 2 otázky. 1) Je patné to, e jsem si tak vůbec sedla, kdy jsem si to se sexem nijak nespojovala, ale bylo mi to prostě jen příjemné? 2) Je patné to, e i kdy mě pak napadlo, e je to hřích, dál jsem to dělala, protoe jsem tomu, nápadu, e je to hřích dávala asi malou váhu, moná jsem byla v takovém tom nenormálním mylenkovém zamyleném stavu, při kterém si neuvědomuji věci plně...to ale nevím, nedokáu si to u nějak vybavit. Kdybyste mi vak řekli, e je to, jak jsem seděla hřích, znovu bych to neudělala....nevím, proč vdycky něco udělám, a pak je to najednou patné a mám z toho někdy i deprese...:/ Prosím poraďte mi. Prosím o zodpovězení kadé otázky zvlá nebo nějak abych to pochopila a prosím o zodpovězení jeslli je věc u otázky č. 1 a u otázky č. 2 u obou těký/lehký/ádný hřích...můu jít normálně v sobotu ke svatému přijímání? DĚKUJI !!!
čtenářka, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá čtenářko,
ad 1) Sednout si není jistě hřích. Jakmile ale zjistíme, e nás to vede k hříchu, asi je lepí si sednout jinak.
ad 2) Podívej, v ivotě nejde o to stále někde vidět hřích, ale učit je určitému druhu ekologie mylenek. Prostě jsou jisté mylenky, které jsou patné a ty se snaíme jednodue ignorovat, zastavit a mozek zaměstnat něčím jiným. Je pochopitelné, e ne vdy se nám to povede ihned, snadno a trvale. Zvlá mylenky o sexualitě mnohdy otravují nai hlavu a moc. Take je třeba usilovat o tu ekologii - čistotu mylenek, a na to soustředit energii. Pokud má někdy člověk dojem, e to u převihl, stačí říci: Pane, odpus a pak to jednodue vyznat ve zpovědi a je to. Není třeba se tím trápit. A v takovýchto případech nepůjde o těký hřích, take ke svatému přijímání jít můe.
Mladý člověk musí takovýmto procesem projít. Více o tom naem vnitřním ivotě najde v kníečce: Jan Balík: Má na víc, Paulínky.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak se dívá křesanství na tantrickou masá? Co přesně je tantrická masá?Jak se na to dívá křesanství?Nijak se o to nezajímám (jako e bych to chtěla vyzkouet nebo tak něco, podle mě je tam určitě vliv východních náboenství), jen jsem to někde zaslechla, tak by mě zajímalo, jaký vliv tam to náboenství má. K východním náboenstvím jsem hodně skeptická, protoe jsou to hodně odliné kultury (idovství, islám a křesanství mají přece jen jednoho Boha, desatero (nevím jak to má přesně islám, vnímání času je také podobné). Jak má křesan přistupovat k jiným náboenstvím (kromě tolerance?)
Karen, 21 let
OdpovÄÄ:
Milá Karen,
podle veho jde o velice erotické a smyslné masáe, které s východním náboenstvím mají jen málo společného, spíe skoro nic. Jedná se spíe o vzruování těla od zaplaceného člověka. Jakási obdoba prostituce. Omluvám se, e takto jasně hovořím.
Jaký mít přístup k východním náboenstvím? Křesanství je vztah k ivému a milujícímu Bohu, je to setkání se Zmrtvýchvstalým, který nabízí odputění hříchů a ivot věčný. Tedy nad Jeíe nic a nikdo není. Ano, můe být nějaká pravda, nějaké zrnko pravdy i v jiných náboenstvích, to ano. Ale obecně Jeí je nejvíce. Ve východních náboenstvích můeme najít třeba ochotu k nesení bolesti, trpělivost, ale obecně jde jen o zrnka pravdy.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak dlouho je moné vydret předmanelskou čistotu? Ahoj In!
Určitě znáte spoustu manelských párů, které vydrely předmanelskou čistotu. Jak dlouho je moné (a reálné) něco takového vydret, ze zkuenosti ostatních párů? Je moné studovat V a zároveň ít v manelství, ani by to toho druhého omezovalo?(například jeden jetě studuje, druhý pracuje, tudí mají oba dva úplně jiný časový reim a jiné povinnosti nebo oba dva jetě studují), nepřináí to do začátku manelství jakýsi neklid, nedostatek času pro druhého? Jaké jsou zkuenosti vám známých párů s PPR? Opravdu to funguje nebo prostě křesanský pár, který ije dle křesanských zásad bude mít opravdu dítě rok nebo dva po svatbě? Četla jsem si o této metodě celkem dost článků, vypadá to celkem spolehlivě, ale zajímaly by mě spíe příklady z praxe. Také by mě zajímalo, jak se na předmanelskou čistotu dívají jiné kultury a náboenství - například idovství, islám, a také východní náboenství, mají něco podobného jako křesanství?
Tazatelka, 21 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
kadý ivot je originál a kadý je za něj osobně, nebo společně s manelem, před Bohem odpovědný. Lze říci jakési zásady ověřené ivotem druhých, ale je třeba se vdy rozhodovat spolu se snoubencem a podle Boích zásad. A hlavně - nikdy se nebát otevřít se Boí pomoci, o kterou je třeba společně prosit.
Dnes se obecně vstupuje do manelství později, co s sebou nese dlouhou dobu zdrenlivosti. Není to snadné. Ale není ani moc dobré ono odkládání manelství. ena je přeci jenom uzpůsobena na to, aby měla děti, kdy je mladí. Bude mít na ně více síly. Ano, je moné vstoupit do manelství i během studia, něbo mít i děti a studium dokončit později. Vdy dnes bývá lidský ivot delí a kdy děti odejdou z rodiny, lze se věnovat novým činostem. Mateřství je pro enu nejvíc. To největí, co můe za ivot vykonat, je, kdy porodí a dobře vychová (spolu s manelem) své děti.
PPR je spolehlivou metodu za předpokladu, e se jí manelé naučí na solidním kurzu (www.cenap.cz, www.lpp.cz), společně si v ní pomáhají (mu spolupracuje) a hledají neustále hlubí pohled na svůj manelský ivot - vstupují do hloubky svátosti manelství (např. kniha Teologie těla Jana Pavla II. - ve zkrácené podobě ji vydaly Paulínky pod názvem Teologie těla pro začátečníky).
Nejsem schopen jasně říci, jak se na předmanelskou čistotu dívají různá náboenství zcela konkrétně. Ale obecně si jí váí a vnímají její důleitost.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co je to sexuální fantazie? Ahoj In. Teď se často mluví o sexuální fantasii. Co to vak je? A je to těký hřích? děkuji.
moucha, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá moucho,
fantazie obecně znamená, e v mysli rozvíjíme nějaká témata. Někdy můe jít o plodné přemýlení, ale často začneme bezděčně rozebírat a představovat si nějaké téma, které nás můe dostat na scestí - např. závidět druhému něco. Běně je třeba se naučit zastavit tyto mylenky ve chvíli, kdy si uvědomíme, e přemýlíme o něčem patném. Obyčejně se to podaří tehdy, kdy do naeho rozumu vloíme jiný "program", tedy jiné téma (i kdyby to mělo být počítat po třech).
Samozřejmě, e se do naí mysli dostanou i témata sexuality. Proč není dobré se jim věnovat? Mohou nás dostat a do takového stavu, kdy je začneme proívat a tak intenzivně, e se začneme sebeukájet.
Obecně platí, e dokus s fantazií nesouhlasím, není to hřích, ale jakmile to přepísknu a fantazii moc popustím uzdu, můe se z toho někdy hřích stát (např. začnu opravdu závidět druhému, sebeukájím se).
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč tvrdíte, e učení eny, která vidí anděly, nesouvisí s křesanstvím? Ahoj In!, procházela jsem vae poradnové stránky a narazila jsem na příspěvěk o Lorně Byrne. Vydala u dvě kníky, vidí anděly. Napsali jste, e to nesouvisí s křesanstvím..., ale s tím nesouhlasím. Myslím, e je křesanka a věří v Boha a k tomu navíc vidí anděly. Proč máte takový názor, jaký máte??? Nechápu, co je na ní patné.
Týnča, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Týnčo,
není tak snadné, aby někdo tvrdil, e se mu zjevují andělé. Můe se jednat o jeho subjektivní omyl, klidně můe jít o duevní nemoc, také lze uvaovat, zda to není klamání zlého ducha a nakonec, můe jít o jakési záitky, které jsou zcela přirozené, protoe má dotyčný citlivost na duchovní svět. A jen ve velice malých případech jde skutečně o setkání s anděly či svatými.
Take, kdy někdo říká, e má zjevení andělů, Panny Marie atd., vdy velí zkuenost velikou opatrnost. Proč jsem se vyjádřili tak, jak jsme napsali? Protoe je dnes kontakt s anděly v módě a protoe se o něm často píe tak, e to odporuje křesanské víře a Bibli. Jedná se tedy o problematické autory, kteří spíe lidi matou a od skutečné víry v Boha je odvádí.
Má-li zájem se o andělech dozvědět něco solidního, přečti si příslunou část v katechismu.
Jan Balík
OtĂĄzka: Můu být oblíbená jenom proto, e lidem ráda pomáhám? Jde v dnení době vůbec být oblíbená a ve třídě uznávaná, kdy nekouřím, nemluvím sprostě, s nikým nechodím, neoblékám se jak primadona, nemáme moc peněz, nejsem extrovert. Jde vůbec v dnení době, abych byla oblíbená třeba jen pro to, e lidem ráda pomáhám? Moc děkuji. :-)
Moucha, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Moucho,
jistěe má zájem být oblíbená. Je v tom ale taková léčka. Být oblíbený v dnení době je spojeno s chvilkovostí a tedy často s povrchností. Přemýlej, jací dospělí lidé jsou bráni jako příjemní, se kterými je nám dobře. Takoví, kteří dokáí vyslechnout, berou nás takové jací jsme, dokáí poradit, pomoci. A ani nám u nich nevadí, e nejdou s módou. Maminka, která vytváří domov, přijetí, atmosféru pohody, ta nemusí být přeci oblečená podle módy a být středem společnosti. Svatí se líbili předevím Bohu a proto i lidem, i kdy nejednou lidi svými postoji provokovali, nastavovali zrcadlo lidské nelásce a sobectví. Proto je malujeme se svatozáří - chceme vyjádřit, e z nich Boí světlo vyzařovalo.
Neboj se být taková jaká jsi. Uč se s druhými komunikovat, buď člověkem, který se snaí o lásku k druhým, o naslouchání druhým a neboj se, e někdy bude mimo hlavní pole zájmu. Bude se tak stávat skutečnou osobností.
redakce IN!
OtĂĄzka: Je lenost těký hřích? Ahoj In! Lenost patří mezi 7 těkých hříchů. Přijde mi vak divné, e by byl těký hřích, e se mi nechtělo vstávat a nepomohla jsem proto mamce s obědem...jak to teda je. jaká lenost je těký hřích. děkuji za vai práci, kterou děláte. moc si toho váím a mnohokrát jste mi pomohli. Bůh vám ehnej!
:), 16 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
má na mysli seznam sedmi hlavních hříchů. Nejde o 7 těkých hříchů, ale o jakési základní kořeny lidských hříchů. A lenost patří mezi ně - ano, je zdrojem, ze kterého pak hříchy lehké a i těké mohou snadno ponenáhlu a nepozorovaně vyrůst. Take bojovat proti lenosti i v takových malých věcech, jak píe, a přemoci se, je velice moudré.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je patné dívat se na scény se sexem ve filmech? Ahoj In, měla bych otázku. Je hřích se dívat na romantický film a i na ty scény se sexem, kdy tam vlastně není nic vidět? třeba jen obličeje? děkuji.
Terez, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Terez,
předevím jde o to, e takovými filmy a scénami nechává do svých mylenek a do svého nitra vnikat něco nezdravého, tedy duchovně neekologického, je to duchovní smog.
O hříném jednání by se dalo uvaovat tehdy, kdy by člověk na takové scény hleděl se zalíbením a souhlasil by s ním.
Tedy závěrem: jistěe člověk občas takové filmy zahlédne, ale není moudré je vyhledávat a zbytečně na ně koukat.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jako malý jsem nevyznal hřích sebeuspokojování. Je to problém? Ahoj In :) Ačkoliv jsem kluk ptám se na těchto dívčích stránkách, protoe tady je suuuuuuuuuuuuuuupr poradna ;) Mám problém se sebeukájením. Nejdříve jsem nevěděl jak velký a těký chřích to je a kdy jsem se to dověděl bylo u pozdě a já se stal závislím. Jako malý jsem se to bál vyznat u zpovědi a taky jsem to u jedné zatajil. Ale poté jsem to vyznal u dalí zpovědi a pak i u dalích. Teď kdy vím, e zatajit chřích u zpovědi je velký chřích, tak si kladu otázku jestli mám vyznat to, e jsem jako mylý nevyznal tento můj chřích u zpovědi i přes to, e jsem ho uvedl u následující svátosti smíření a nedávno jsem se zpovídal z toho, e jsem se dopustil svatokrádee ( protoe jsem příjmal Eucharistii i přes to, e jsem před tím zhřeil v oblasti sexuality) Tak se jetě jednou ptám jestli se mám zpovídat zu toho, e jsem zatajil chřích ? Promiňte sa nesrozumitelnost, ale nevím jak to jinak podat
anonym, 16 let
OdpovÄÄ:
Milý tazateli,
je moc krásné, e se snaí z hříchu sebeukájení vymanit. Není to snadné, ale jistě pozná Boí pomoc.
Na Tvou otázku bych asi prakticky odpověděl takto: u dalí zpovědi řekni, e bys chtěl zahrnout celý ivot, protoe jsi v minulosti občas ten hřích nevyznal a pak byl u eucharistie a e u v tom má zmatek. Prostě a jednodue, svěř ve zpovědi ve minulé a Pán Ti ve odpustí a bude to. Tak udělá jasnou tečku za minulostí, kterou vloí do Boího milosrdenství. No a pak se nemusí trápit něčím minulým, ale v důvěře v Boí pomoc se dej do boje s hříchem. Je to boj, který vede i pro svou budoucí enu nebo pro své budoucí duchovní povolání.