OtĂĄzka: Je hřích, kdy jsem snila o klukovi, který se mi líbí? ahoj IN :)
je hřích, kdy jsem snila večer a klukovi který se mi líbí. Kdy jsem si na něho vzpoměla, tak jsem se přitulila k poltáři a pak ho začala i líbat v představě, e ot je ten kluk. Ale kdy mě to začalo vzruovat, tak jsem přestala. Ptám se jestli to byl chřích popř. lehký/těký ? Byla jsem u příjmání, jeliko jsem si nebyla jistá tím jestli to byl hřích.
asd, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá asd,
domnívám se, e jsi hřích neudělala a e jsi správně zareagovala. Takováto pokuení (zvlátě takováto snění) se stávají a je třeba na ně hledět s velkou opatrností.
Prostě někdy začneme dělat něco, protoe jsme momentálně přemoeni citem. Pak se ale ozve rozum a svědomí a to je chvíle, kdy je třeba se vzpamatovat a přestat tu kterou činnost dělat. Pak to není hřích. Kdyby ale člověk pokračoval a dokonce s tím konáním souhlasil nebo ho pak znovu a znovu vyhledával, to u by hřích byl.
Abychom takovýmto pokuením odolali, je třeba pěstoval pevnou vůli. Je vidět, e se o to snaí, kdy jsi pokuení zvládla.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak je to s odpustkami za zemřelé? Zdravím, co jsou to přesně plnomocné odpustky? Jak se lií od částečných? Jak můeme vědět, e právě ty dané podmínky pomohou duím v očistci, podle čeho se to stanovilo? A muu si tu zpověď, svaté přijímání, modlitbu na úmysl svatého otce a návtěvu hřbitova rozloit na více dní během tohoto týdne, aby to bylo platné? Moc děkuju za odpovědi :)
ABC, 23 let
OdpovÄÄ:
Milá ABC,
Pamatovat na zemřelé je projev víry ve věčný ivot a skutek lásky, protoe pomáháme svou modlitbou zesnulým.
Jakým způsobem na zemřelé máme pamatovat?
1) Křesanský pohřeb
2) Me svatá obětovaná za zemřelé
3) Modlitba za zemřelé, kající skutky za zemřelé.
4) Odpustky za zemřelé, které vychází ze skutečnosti, e svatost jednoho pomáhá druhému. Zásluhy Jeíe, Marie a svatých jsou duchovním pokladem, ze kterého prostřednictvím církve čerpáme.
Abychom učení církve správně pochopili, je třeba si uvědomit, e kadý ná hřích má dva následky:
- za těký hřích zasluhuji peklo – věčný trest.
- hřích mě samotného, ale i celé lidské společenství vnitřně oslabuje, zraňuje; hřích má tedy i následky – časný trest.
Věčný trest je mi odputěn ve svátosti smíření.
Časný trest – tzv. následky hříchu, jsou ve svátosti smíření automaticky odputěny, smazány, smyty ovem nejsou.
Např. Hřích potratu je odputěn, ale dítě se znovu nenarodí.
Hřích rozvodu je odputěn, ale zůstávají jeho následky jak pro rozvedené, tak pro děti.
Časný trest je tím, co zbývá po odputění. Je to jakási jizva po zahojení rány.
Následky hříchů Bůh můe ve svátosti smíření uzdravit, ale nemusí. Záleí na dispozici kajícníka – kvalitě zpovědi a na Boí vůli. Dalími způsoby, jak se časné tresty smývají, jsou např. přijímat často s velkou zboností eucharistii, trpělivě nést ivotní kří, konat skutky blíenské lásky, odpustit sobě i druhým, konat kající skutky (něco si odříci), a také ty odpustky.
Odpustky tedy nejsou a nikdy nebyly odputěním hříchů. Odpustky následují po odputění hříchů ve svátosti smíření jako dokonalé uzdravení, retuování due člověka, uzdravení vztahů a napravení narueného řádu. Jsou darem Boím, který uděluje církev.
Lze je získat pro sebe nebo pro due v očistci. Plnomocné by znamenaly, e je smyto ve, co zbylo po odputění. Částečné - je smyto jen něco.
Abychom získali plnomocný odpustek, vyadují se tři základní podmínky a specielní skutek.
Tři podmínky jsou:
- přistoupit k svatému přijímání,
- pomodlit se na úmysl Svatého otce
(tyto dvě podmínky pro kadý odpustek zvlá)
- přistoupit někdy v tyto dny ke svátosti smíření (stačí jednou, protoe podstatné je být v milosti posvěcující).
Specielní úkol pro získání plnomocných odpustků:
Je jich celá řada. Vyjmenujeme alespoň některé.
- adorace eucharistie alespoň půl hodinu
- pomodlit se kříovou cestu před vyobrazením 14 zastavení (či kříů)
- modlitba růence (5 desátků bez přeruení, v kostele, ve společenství)
- alespoň půl hodiny číst rozjímavě Písmo svaté z církví schválené Bible
A specielní podmínka pro získání plnomocných odpustků pro due v očistci pro začátek listopadu:
Buď: Od 1. listopadu odpoledne a celého 2. listopadu se při návtěvě kostela pomodlit Otče ná a Vyznání víry.
Nebo: Od 1. do 8. listopadu při návtěvě hřbitova se pomodlit třeba jen v duchu za zemřelé.
Poznámka: v ostatních dnech v roce můeme na hřbitově získat pro nae zemřelé odpustky částečné.
Ano, můe si rozloit splnění těch podmínek do více dní.
Jan Balík
OtĂĄzka: Rozvody a manelství po nich... jak je to z hlediska víry? Je patně, kdy rozvedený mu znovu zaloí rodinu? Prosím, napite mi vechno o rozvodech a manelství po nich, z hlediska víry, abych tomu rozumněla.
Otázka, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá čtenářko,
Pán Jeí řekl o manelství: "Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj" (Mk 10,9). „Kdo propustí svou manelku a vezme si jinou, dopoutí se vůči ní cizoloství; a jestlie manelka propustí svého mue a vezme si jiného, dopoutí se cizoloství“ (Mk 10,11-12). Pán Jeí tedy obhajuje velikost a důstojnost manelství. Kdy si lidé slíbí před Bohem věrnost na celý ivot, mají to přece dodret, ne?
Rozvod je vdy bolestný a nese bolestné důsledky pro vechny: otce, matku a hlavně pro děti. Je tedy na manelích, aby dělali ve proto, aby ili v harmonii, překonávali obtíe a vytrvali v manelství. Proto je třeba vyuívat různé podpůrné monosti: kvalitní příprava na manelství, manelské společenství, společná modlitba v rodině, různá manelská setkání, někdy pomoc psychologa či manelského terapeuta atd.
Dnení doba ale často zastírá, e rozvod je vdy bolest, a bere ho jako něco běného.
Co dělat, kdy se tedy manelé rozvedou? Zde pozor: jedná se o rozvod před státem. Pokud se jednalo o manelství, které bylo uzavřené i před Bohem, manelství ve skutečnosti před Bohem stále zůstává a není zrueno! Proto vlastně lidé, kteří uzavřeli manelství v kostele a rozvedou se, by neměli dalí manelství ji uzavírat a měli by vytrvat ve věrnosti, kterou slíbili, aby svému slibu dostáli. Takové lidi znám a váím si jich. A někdy se stane, e se po letech zase k sobě vrátí.
Církev je milosrdná, a proto se lidem, kteří se rozvedou, snaí pomáhat. Jak? Například tím, e v některých případech mají rozvedení manelé monost dát své manelství k církevnímu soudu. V jakých případech? Kdy jsou přesvědčeni, e sice manelsvtí uzavřeli, ale něco podstatného nebylo dodreno. Třeba: sice slibovali, e přijmou děti, ale ve skutečnosti děti nechtěli; jeden zatajil něco podstatného tomu druhému; nebyly na manelství zralí Církevní soud můe dojít na základě svědků k rozhodnutí, e to první manelství ve skutečnosti před Bohem nebylo uzavřeno. Tak je cesta k uzavření manelství druhého - tentokrát ji platného. Nejčastěji se takové monost vyuívá u lidí, kteří celá léta ili bez víry a pak se obrátí a najednou musí řeit svůj ivot nebo u lidí, kteří se vzali jako mladí a po pár měsících se rozvedli.
Popisuji to pochopitelně zjednodueně. Církevní právo má pro platně uzavřené manelství a na církevní proces o tom, e manelství ve skutečnosti nikdy nebylo uzavřeno, celou řadu paragrafů.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co znamená "svatokrádeně"? co to znamená "svatokrádeně"??? Díky :)
konev, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
svatokrádeí nazýváme patný čin, který má nějakou souvislost s Bohem a věcmi, které se k němu vztahují.
Jedná se o znesvěcování nebo nedůstojném zacházení se svátostmi či jinými liturgickými úkony, osobami, předměty a místy zasvěcenými Bohu. Např.: znesvěcení eucharistie (kdy přijímá eucharistii v těkém hříchu), kráde v kostele, napadnutí biskupa kvůli tomu, e je to biskup.
redakce IN!
OtĂĄzka: Mám chodit do společenství KAM nebo raději na studentské me svaté? Můu jako katolička chodit na evangelické spolčo?
U jsem tady psala dotaz, ale měla bych jetě pár otázek. Sama přesně nevím, jestli se jedná o spolčo evangelické, ale asi tomu tak bude. Vede to tento pán: http://www.kam.cz/lide/daniel-johnson
Spolčo je v Olomouci a ve stejnou dobu probíhají studentské me v kostele Panny Marie Sněné. Vdy jsem chodila tam ,ale teď jsme byla 2 krát na tom spolču. Tudí budou pro mne lepí ty studentské me katolíků ne spolčo evangelíků, jestli se nepletu. Já jsme katolička. Jak to mám ale visvětlit ostatním a té kamarádce, která mě tam přivedla? e to pro mne není dobré? POchopí to? Nebo mne budou přelouvat? Říct to i Danielu Johnsovi, e jsou pro mne lepí studentské me. Navíc velké plus je, e na studenstké mi se zpovídá během me a já pak nemusím vstávat v neděli dříve na zpověď :D ;-)
Manelka od Daniela mluví převáně anglicky, proto se mi tam i zalíbilo, e bych se konečně naučila anglicky, ale tak na povídání mohu sehnat úplně někoho jiného e :)
Omlouvá se za dlaí kladené otázky, ale v téhle situaci jsem se ocitla poprvé a jsem z ní zmatená. Děkuji předem za odpověď.
Marry - An, 21 let
OdpovÄÄ:
Milá Marry - An,
KAM je takový zajímavý velice aktivní spolek věřících, ale není to vlastně ani církev, ale prostě společenství nadených lidí - větinou evangelikálů - lidí, kteří pochází z letničních církví amerického raení. ijí si tak jaksi svobodné křesanství. Sám jsem s nimi i párkrát spolupracoval. Dělají leccos zajímavého. Ale není to vdy jednoduché.
Pokud je to: buď na mi, nebo k nim, raději choď na mi.
V Olomouci je mnoho kvalitních společenství vysokokoláků. Ptej se na VKH, poraď se s knězem, co u vás pro studenty slouí, zajdi za P. upolem - vícerektor s v kněském semináři a správce mj. Stojanovy koleje.
Určitě najde to, co potřebuje.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co znamenají slova "dobrý Pelikáne" v jedné kancionálové písni? Ahoj redakce, měla bych na vás dotázek. Dneska v kostele jsem v písničce v Kancionálu zpívali něco, čemu jsem nerozuměla. Proč se v písničce č. 712 zpívá v 6.sloce "Dobrý Pelikáne"? Co to znamená? Díky
Marulinda, 22 let
OdpovÄÄ:
Milá Marulindo,
Píseň 712 je oslava eucharistie. Latinský originál sloil sv. Tomá Akvinský. Lidé měli dříve za to, e pták pelikán, kdy je třeba, krmí svá mláďata svým vlastním masem. Proto se do básně o eucharistii dostal jako symbol Jeíe Krista, který nám dává v eucharistii jíst své tělo.
Dnes se udává, e pelikán po vylíhnutí krmí mládě natrávenou potravou vyvrhovanou z volete.
Jan Balík
OtĂĄzka: Mám několik otázek ke svaté zpovědi. Prosím o zodpovězení. Ahoj In, mám 4 otázky ohledně sv. zpovědi
1) Jde u zpovědi o to, aby člověk vyznal opravdu vechny hříchy? nebo jen aby řekl ty hlavní a i kdy si vzpomene i na nějaké jiné tak je říkat nemusí?
2) mám takovou potřebu vyznávat do puntíčku opravdu vechno...vyznám hříchy a řeknu, e lituji i toho na co jsem zapoměla nebo nevím, e je hřích. a pak kněz něco říká, jenome z toho o čem mluví se mi začnou zase nějaké hříchy vybavovat a pořád mu skáču do řeči a říkám co mě dále napadá...a potom třeba ani nevím o čem mluvil, co mi říkal...jak to mám dělat s těmi hříchy, co mě napadnou po větě e lituji i toho co jsem zapoměla?
3) Naposledy jsem se u zpovědi soustředila na to, abych opravdu vyznala co nejvíc toho před tou větou e lituji veho a potom se SNAILA aby mě u opravdu nic nenapadalo...je to těký hřích-zamlčování hříchů u zpovědi, kdy jsem se snaila aby mě nic nenapadalo? já bych to brala asi spíe jako dobrou věc která mi pomůe k tomu, abych poslouchala kněze a nepřemýlela pořád nad tím co jsem jetě neřekla...je tedy nutné vyznat do puntíku ve, co mě do rozhřeení napadne?
4) Kdy bych udělala těký hřích a čistě teoreticky ho zapoměla vyznat u sv. zpovědi, a vzpoměla bych si na něj a po zpovědi, byl mi odputěn? nebo nesmím chodit ke sv. přijímání, dokud ten hřích nevyznám.
Prosím o zodpovězení otázek 1,2,3 a 4 zvlá. Moc vám děkuji.
já, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko, odpovídám tak, jak si přeje.
1 - Ve zpovědi jsme povinni vyznat vechny těké hříchy, na které si pamatujeme. V praxi vyznáváme to, na co přijdeme ve zpytování svědomí. Běně vyznáváme i lehké hříchy. Je to dobré, ale kdy nějaký lehký hřích vynecháme, co se nám vdy stane, tak to nevadí, protoe kdy litujeme veho, tak nám jsou lehké odputěny vechny.
2 - Není to moc moudré. Podívej. Hřích ve vlastním slova smyslu je těký hřích - dobrovolné a vědomé přestoupení Boího zákona ve VÁNÉ věci. A vánou věcí není zdaleka vechno. Vánou věcí je třeba oddávat se magii, předmanelský sex, potrat. Pokud jde o lehké hříchy, tam vyznáváme jen ty, na které si vzpomeneme při solidním zpytování svědomí. A solidní zpytování, to je modlitba, která trvá tak do 15 minut. Ano, modlitba, chvíle, kdy si uvědomujeme Jeíovu lásku. Pak se podíváme na svůj ivota a opět prosíme o odputění.
3 - Není třeba ve vyznat do puntíku, ba není to ani správné. Vede to k duchovní úzkostlivosti.
4 - Pokud bys opravdu těký hřích zapomněla vyznat, pak je jistě odputěn. Kdybys sis na něj vzpomněla, tak ho prostě jen vyzná u přítí pravidelné zpovědi a můe bez problémů chodit k eucharistii.
Podívej se, Jeí nás má rád. Není trapič naeho svědomí. Příprava na zpověď není hrabání se v hnoji svých hříchů. Jedná se o chvíli, kdy si uvědomujeme, jak nás má Jeí rád. No a předkládáme mu to, na co si vzpomeneme, to hlavní, co víme, e je v naem ivotě hříné. Zpytování a zpověď je setkání lásky, ne hnidopiské zkoumání kadého záhybu ivota. Vak Pán dobře ví, jací jsme. Podstata je tedy lítost a ochota snait se s Boí pomocí ít správně.
Radím Ti tedy následující: přestaň se zaobírat maličkostmi a podrobnostmi. Vdy se připrav na zpověď a kdyby tě kdykoliv napadlo, e jsi něco zapomněla, tak řekni v duchu: Jeíi, buď mi milostiv. A u se o to nestarej. Nech to na Boím milosrdenství.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je hřích, kdy jsme si dělali legraci z věcí víry? Je chřích to kdy mi kamarád říkal jak byl v před lety v Polsku a bylo evangelium o tom jak učedníci hledali Pána Jeíe ( a jak se to řekne polsky asi víte ). No a já jsem řekl ( jsem toti kluk ) jsem mu řekl začátek písničky Bárka ( Pán zastavil se na břehu, hledal lidi ...... ),. Nějak jsme se zasmáli, ale řekli jsme e to je hrozný tak jsme začali mluvit o jiných věcech. Ale vrtá mi hlavou, jestil to byl chřích a popřípadě jaký ( jesli velký nebo malý ) Předem děkuji za odpověd
abc, 16 let
OdpovÄÄ:
Milý tazateli,
takové věci se stávají a kdy je neděláme schválně, není to ádný hřích. Prostě se zasmějeme a u na to nemyslíme.
Jen hloupý by se v takových věcech vyíval.
Jan Balík
OtĂĄzka: Bojím se, abych nepřijímala svatokrádeně. Co mám dělat? Co mám dělat kdy a přehnaně moc řeím hříchy a bojím se chodit ke příjmání kdy jsem nebyla aspoň 2 dny před tím u zpovědi ( abych nespáchala svatokráde )? Mám obavy, e se za mě stala skurpulentka ( nebo jak se tomu říkám ) chříchy straně řeím a pak se nedokáu soustředit na nic jinýho. A nebo kdy jdu k příjmání tak sezabývám celý týden skoro jenom tím, jestli jsem nepříjmala svatokrádeně .
aaa, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
Jeí je láska a odpoutí nám. To, e se tak zabývá hříchy asi opravdu bude mít něco společného s nemocní svědomí, které se říká skrupulanství. Není to u mladého člověka nic výjimečného. Co dělat? Popovídej si o tom s knězem, ke kterému chodí ke zpovědi. Věřím, e Ti pomůe.
A pak jetě jednu praktickou radu. Ke zpovědi choď pravidelně jednou za měsíc. A choď pravidelně i k eucharistii - to je super setkání s Pánem, chvíle lásky. Pokud Tě napadne, e má nějaký hřích, v duchu vdy řekni: "Pane Jeíi, odpus mi, prosím. Smiluj se nade mnou." Cvič se v takového oddanosti k Pánu Jeíovi. Kdy bude takto litovat, jistě nebude přijímat svatokrádeně. Konec konců na začátku kadé me litujeme.
Samozřejmě, e tato rada platí tehdy, pokud člověk neije dlouhodobě v těkém hříchu - co by bylo v tvém případě: dělat magii, ít sexuálně, krást velké částky.
Tedy odvahu. Trápení není od Pána. Na trápení je lékem důvěra v Boí dobrotu a odputění.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je moné, e se moje sestra neuzdravila kvůli mému hříchu z minulosti? Ahoj In, chtěla bych se vás zeptat na zamotanou otázku. Prosím, zda byste mi mohli odpovídat na otázky jednotlivě - budu je číslovat.
Asi před dvěma lety jsem udělala takovou věc a teď si na to vzpomněla...byla jsem ve sklepě a tam spal malý bratr. Máma mi řekla a vyjdu garáí ven a jdu domů venkem a pak hlavním vchodem abych ho nevzbudila kdy kolem něj půjdu. Ale mě se nechtělo to obcházet a tak jsem la domem, ale opravdu potichu ....a jsem dola k němu. On vak spal v úzké chodbě a já se před ním zastavila. A napadlo mě, zda to nemám radi obejít. Jene to se mi fakt nechtělo a tak jsem tam stála a pak mě napadlo e budu přísahat, e se ho neteknu, kdy ho překročím. Tak jsem přísahala, e se ho neteknu. (vím e jsem udělala stranou blbost, prostě mě nějak napadlo e budu přísahat) nejhorí na tom je, e kdy jsem ho překračovala, tak jsem se ho dotkla....
1) Je hřích, e jsem nesplnila tuto přísahu? Je to těký/lehký/ádný hřích?
Jene na tuto událost navazuje jetě dalích mnoho věcí. Od té doby mě na kadou blbost napadalo, e to přísahám. Například jsem se podívala na strom a napadlo mě: přísahám, e spadne list. A kdy nespadl, myslela jsem si , e jsem nesplnila přísahu a e mám hřích. Poté jsem se MONÁ zpovídala, moná ne z té první přísahy, kterou jsem opravdu vědomě na rozdíl od ostatních přísahala. Opravdu si vak nevzpomínám, jestli jsem se z toho zpovídala před následující duchovní obnovou nebo a po ní. Poté, nevím jak dlouho potom jsem jela na zmíněnou duchovní obnovu do Slovenska za nějakým knězem co uzdravuje nemoci. Myslím James Menjickal se jmenoval. A tam jsem měla strané dilema, protoe jsem nevěděla jestli to mnoství přísah (nebo ta jedna hlavní, pokud jsem se z ní tehdy jetě nevyzpovídala-nevzpomínám si), co jsem vykonala, je hřích nebo ne. Bála jsem se jít ke zpovědi a zeptat se kněze a navíc ani nějak nebyla příleitost, bylo tam moc lidí, ale hlavně jsem se bála...A pak nastalo svaté přijímání a já prostě nevěděla, jestli můu jít nebo ne. Nakonec jsem la, protoe jsem vyhodnotila, e to, co jsem spáchala asi těký hřích nebyl, prostě jsem nějak vyhodnotila, e nakonec půjdu...
2) jenome pokud ta přísaha byl těký hřích, a pokud jsem nebyla u té zmíněné zpovědi, tak jsem spáchala svatokráde..Ano/ne?
3) spáchala bych vůbec svatokráde, pokud bych la ke sv. přijímání s hříchem, který bych vyhodnotila jako lehký a byl by těký? Ano/ne?
la jsem tedy k sv. přijímání a poté byly modlitby za uzdravení. Moje sestra má vánou poruchu a tak se za ni moje rodina modlila. Porucha je teď velmi váná, sestra byla i na velmi váné operaci...teď má jít asi znovu ...a ta porucha se tehdy neuzdravila
4) jenome co kdy nebyla porucha uzdravena kvůli tomu, e jsem la tehdy ke sv. přijímání , které bylo moná svatokráde. ( na uzdravení člena rodiny má vliv i to, zda je člen rodiny v těkém hříchu) Teď moje sestra moná ochrne a bude to moná kvůli mě. - Je to, e to je kvůli mě těký hřích?
Toto vechno mi dolo asi a po dvou letech....
5) Byly tyto hříchy a u byly těké nebo lehké nebo ádné odputěny, kdy mě to nikdy u zpovědi nenapadlo, nebo nebyly? Ano/ne?
6) Můu teď normálně chodit ke sv. přijímání, nebo musím nejdřív ke zpovědi?
Omlouvám se, e je to tak dlouhé a zamotané, ale opravdu mě to straně trápí...prosím o odpovědi na otázky 1,2,3,4,5,6. Mockrát Vám děkuji!
tazatelka, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
rád Ti odpovím nejdříve na Tvé otázky a pak přidám vysvětlení.
1) NE, není to ádný hřích.
2) NEBYLA to svatokráde a nebyl to ádný hřích. Naopak jsi udělala dobře, e jsi k eucharistii la.
3) Pokud bys měla dojem, e Tvůj hřích je lehký, i kdyby lo o těký, a la k eucharistii, nespáchala bys svatokráde. Ale těký hřích je tak veliký, e se normálně člověk nesplete!
4) Tak tady jsme u mimo křesanství. Osobně povauji způsob uzdravování, na kterém jste byli přítomni, za velice problematický. Katolická církve zná mi za nemocné, ale je zakázané do me vkládat nějaké dalí spontánní modlitby za uzdravení atd. Bůh je dobrý, a chce-li někomu dát dar zdraví, co bývá spíe mimořádně, pak ho neohrozí nae hříchy. Kdyby nějaký tvůj hřích zabrzdil Boha, pak jsme mimo evangelium a jsem v nějaké rádoby křesanské pověře.
Přijala Tvoje sestra svátost nemocných? To je řádný způsob, jak posiloval nemocné, a chce-li Bůh, i získat zdraví.
5) Pokud by něco z toho, co popisuje, bylo hříchem, je to jistě ve zpovědi odputěno. Proč? Pokud lo o hřích, lo nutně o lehký. Proč? Těký hřích není jen tak něco a vyaduje to vánou věc - a to u tebe váná věc nebyla.
6) Můe normálně chodit ke svatému přijímání.
A nyní vysvětlení: Podívej, jsi ve věku, kdy poznává svět víry a vytváří si vztah k Bohu. To s sebou někdy přináí takové stavy, jaké popisuje. Ta první přísaha, kterou jsi udělala, i vechny ostatní přísahy, to byla prostě nerozvánost, dětská hloupost! A vlastně to vůbec přísaha nebyla.
Přísahu dělat podle Jeíe vůbec nemáme. A pokud ano, pak je to super váná věc v super váné záleitosti. Přísahat znamená brát Boha za svědka. Pokud by přísaha platila, pak by člověk musel mít tento úmysl - brát Boha za svědka. To se dříve dělalo u soudu. Kdo by pak u soudu přísahal a pak svědčil křivě, to by byl skutečně těký hřích jak z učebnice.
Milá zazatelko, Bůh nás má velice rád. A proto, a uděláme cokoliv, on nám rád odpoutí.