OtĂĄzka: Co je to hřích proti Duchu svatému? Můe ho Bůh odpustit? Dobrý den,
moc nerozumím pojmu "hřích proti Duchu Svatému". Co je to a můe ho Bůh odpustit? Děkuji. Denisa
Denisa, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Deniso,
hřích proti Duchu svatému znamená vědomě odporovat poznané pravdě, jde tedy o vědomě zvolený postoj, jím se chce člověk záměrně od Boha distancovat. Obecně se hříchy proti Duchu svatému shrnují pod následujících 6 případů:
1. Hřešit úmyslně na milosrdenství Boí (např. lidé před potopou - budu hřešit, jak se mi zachce, protoe Bůh je milosrdný a určitě mi odpustí) 2. Zoufat nad milosrdenstvím Boím (např. Jidáš - nebudu se vůbec snait o pokání, protoe můj hřích je tak velký, e mi jej Bůh určitě neodpustí) 3. Odpírat poznané křesanské pravdě (např. idé za časů Pána Jeíše) 4. Nepřát a závidět blinímu milosti Boí (např. Kain) 5. Mít zatvrzelé srdce k spasitelnému napomínání 6. Setrvat tvrdošíjně v nekajícnosti a do smrti (např. lotr po levici Pána Jeíše na Kalvárii).
Podstata hříchu proti Duchu svatému tedy spočívá v tom, e člověk sám ze své svobodné vůle vytváří Bohu nepřekonatelné překáky, nejde o náhodný nebo nahodilý hřích. Jako neodpustitelný je brán ne proto, e by jej Bůh nebyl schopen nebo nechtěl odpustit, ale proto, e člověk, který postoj "proti Bohu" zaujímá, o odpuštění nestojí.
redakce IN!
OtĂĄzka: Mám otázky ohledně vzruení mimo manelství. Dobrý den, mám několik otázek 1) je hříchem líbání mimo manelství? 2) těkým nebo lehkým 3) kdy u toho člověk řekla bych přirozeně zaívá vzruení, není to náhodou svým způsobem masturbace, kdy vlastně vzruuje své pohlavní orgány? 4) platí to tak, e jakmile člověk pocítí vzruení, musí přestat, jinak masturboval a má těký hřích? prosím o odpovědi 1, 2, 3, 4 zvlá, děkuji.
M., 16 let
OdpovÄÄ:
Milá M.,
děkujeme za tvůj dotaz :) Za 1. záleí na tvém srdci. Jeíš nás v evangeliu učí, e u jen pohled na někoho druhého s ádostivostí je hřích a také říká, e hříchy vycházejí z lidského srdce. Co to znamená? e líbání mimo manelství hříchem být můe, ale taky nemusí. Tím myslím odpovídám i na otázku druhou :).
Co se týče třetího bodu - prvně by se asi mělo říci, e pod pojmem masturbace se chápe trochu něco jiného, ne zde ty uvádíš. Masturbace - jiným slovem autoerotika - je vzrušování vlastní pohlavních orgánů svépomocí, tedy bez "zásahu" kohokoli dalšího. O masturbaci se tedy v tomto případě rozhodně nejedná. Ale zpět k dotazu. Pokud člověk přirozeně pocítí vzrušení v důsledku polibku, není to samo o sobě nic zlého. V momentě, kdy si ovšem člověk uvědomí, e ho ádostivé polibky vzrušují a vedou k dalším věcem a tedy ke hříchu, měl by s nimi přestat. Co se pojí i se čtvrtým dotazem - na vzrušení jako takovém nic špatného není. Je ale rozdíl pokud vzrušení své nebo vzrušení svého protějšku pouijeme jako hnací motor pro získání vlastního uspokojení (pak jde o hříšné jednání) nebo jej budeme chápat alespoň trošku jako varovný signál (pokud se tedy děje mimo manelství).
Především je ale důleité zachovat si v kadém případě čistotu srdce a smýšlení. Nezkoušet si chlácholit svědomí vymezováním obecně platných hranic "co se ještě můe a co u ne", "co je ještě lehký hřích, co u je těký"... Takové hranice stejně spolehlivě neexistují. Zkoumej proto své úmysly upřímně a pravdivě.
Měj se krásně! :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Je hřích jít ke sv. přijímání, pokud si myslím, e jsem v těkém hříchu? ahoj In, kdyby el někdo ke sv. přijímání a myslel by si, e má těký hřích, ale ten hřích by byl ve skutečnosti lehký (a on si myslel e těký), byl by těký hřích, kdyby sv. přijímání přijal? Platí to takto i u podobných situací, kdy člověk něco dělá, myslí si, e hřích je těký a on je lehký? děkuji
danča, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Dančo,
pokud člověk ije v přesvědčení, e je v těkém hříchu, neměl by rozhodně ke sv. přijímání přistupovat. Nejde tedy tolik o to, zda hřích samotný byl ve skutečnosti lehký nebo těký (navíc závanost toho či onoho hříchu je pro kadého jiná), ale o svobodné rozhodnutí takového člověka přijmout sv. přijímání, by by k němu jít neměl (dle jeho svědomí a přesvědčení). Víra je především vztah s ivým Bohem. Neboj se poloit mu tuto otázku osobně i v modlitbě. Bůh Ti můe dát (a také dává) odpověď.
Co se těkého hříchu týče, jde o vědomé, dobrovolné, pochybení ve věci váného charakteru. Zkoumej proto vdy své srdce a svůj úmysl :)
Přejeme ti štěstí!
redakce IN!
OtĂĄzka: Můu vzít brigádu, kde se bude pracovat o nedělích? Milá redakce, chtěla bych se zeptat... hledám na prázdniny brigádu a mám monost pracovat v restauraci, jenome bych se nevyhla tomu, abych pracovala i o víkendech (take i neděle). Je to hřích, jít na brigádu v neděli? Předem děkuji za odpověď :)
Leňa, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Leňo,
moc díky za to, e se ptáš :) Práce o nedělích bývá kamenem úrazu mnoha brigád a sezónních prací. V tvém případě bych zváila, zda je opravdu nutné se o takovou brigádu ucházet (protoe z pracovního klidu jsou v neděli vyňati ti, kteří nemají monost ani šanci pracovat někde jinde, někdy jindy - jejich chudoba jim to neumoňuje). Pokud jde u tebe ale "pouze" o přivýdělek, zkusila bych se u zaměstnavatele přesně informovat, zda bude práce o nědělích nutná. Přidávám vlastní zkušenost - také jsem svého času brigádničila v kavárně, kde se po nás původně chtěly i víkendové (tedy i nedělní) směny, ale nakonec jsem zjistila, e je moná domluva a za 3 měsíce jsem do práce v neděli musela jen jednou.
Pokud bys ale v neděli kvůli brigádě nemohla jít na mši (a šlo by pro tebe opravdu jen o nějaké peníze navíc, ne o zdroj obivy), bylo by to povaováno za těký hřích (protoe kadá neděle je zasvěceným svátkem).
Být tebou, zjistila bych si přesné pracovní poadavky a zváila, zda případně nemám i jiné monosti a je pro mě brigáda opravdu důleitá. U předem ti přeji krásně strávené léto! :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Věřící holka a dredy. Milá redakce, ráda bych se zeptala... Jaký máte nazor na to, kdyby měla věřící holka dredy? Je mi 16 a uz 2 roky se mi líbí. Jak jsem řekla, jsem věřícíci, ale zároveň tíhnu k orientálním věcem... Dá se to skloubit dohromady? Jaký na to máte nazor vy? Děkuji za radu, přeji krásný den.
fanINka, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá fanINko,
domnívám se, e nosit dredy nemá ádný náboenský podtext. Zdá se, e tak se chodívalo v minulosti a zřejmě to bylo způsobeno nemoností o vlasy více pečovat. Mimo jiné je rozšíření takovéhoto účesu neúčesu v Africe. Pokud se ti to líbí, můeš si to pochopitelně zkusit. Jen jestli bude spokojené i tvé okolí.
V otázce ale píšeš podstanější záleitost. Tíhneš k východním věcem a ptáš se, zda to jde skloubit s křesanstvím. Něco ano a něco ne. Myslím si, e se tedy asi hodně zajímáš o východ. Mám radu: zajímej se také tak o své kořeny - o křesanství. Existuje třeba super kniha:
Woods, T. E.: Jak katolická církev budovala západní civilizaci. Res Claritatis, 2008.
Čti katechismus, studuj dějiny křesanské kultury. Uvidíš, e ještě mnoho krásného můeš objevit doma. Pak se ti povede i kriticky vnímat kultury druhých.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co je masturbace? Co je masturbace?
tazatelka, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
děkujeme za tvůj dotaz. Dnes se o masturbaci (autoerotice) mluví poměrně běně. Jedná se o vzrušování vlastních pohlavních orgánů. Dnešní svět hlásá prostřednictvím všech různých médií, e masturbace je normální, běná, dokonce zdraví prospěšná. Ale je to opravdu tak? Doba hlásá hesla jako "Uívej si! iješ jenom teď! Měj vdycky a za kadou cenu to nejlepší!" Někam se vytratila víra ve věčný ivot, zájem o druhé lidi, hodnoty jako je nesobecká láska, která se druhému DÁVÁ a chce jeho štěstí. Kdy to trochu přeenu: Ze všech stran na tebe denně útočí: "Já! Já! Já!" - "JÁ si budu uívat," "JÁ se budu bavit," "JÁ si pomůu sám," "JÁ budu budovat kariéru,"... a ostatní mě nezajímají. Budu si brát. Ne dávat. Říká se tomu sobectví, sebestřednost.
Ptáš se, jak to všechno souvisí s masturbací? Také masturbace je zaměřená jenom na člověka a jeho vlastní zájmy, je to v podstatě sobecká rozkoš, která ho odděluje od druhých. Často se jedná o návyk, který lidi uvězňuje v nich samých. Masturbace moná neublíí tělesnému zdraví, ale ubliuje našemu zdraví psychickému. Jak? Masturbace symbolizuje sebelítost, strach opustit sám sebe pro druhého a naprostou sterilitu odloučení. My lidé jsme ale povoláni k něčemu jinému ne k sobectví. Jsme povoláni k LÁSCE. Ta jediná dokáe člověka naplnit.
Přeji ti, a se nenecháš manipulovat ostatními, vdy se ti daří jednat podle svědomí a snaíš se hledat opravdové hodnoty, které vedou k radosti a opravdovému štěstí :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Mám otázky ohledně masturbace a zpovědi. Prosím o zodpovězení. Dobrý den, mám otázky: chtěla bych se zeptat 1) jak při sv. zpovědi nějak obecně vyznat, e jsem se lechtala tukou na pohl. orgánu nebo si na něj cedila vodu, kdy jsem se umývala? stydím se něco takového říkat, nevím jak to zformulovat, (abych nemusela uívat slova jako: vzruovala jsem se atd.) 2) bylo mi to příjemné a příjemně to lechtalo. Byla to mastrubace? 3) Pokud ano, dá se to srovnávat s mastrubací, co se praktikuje běně? je to stejný hřích? 4) byl to těký hřích? 5) mám toti pocit, e u nemůu nic dělat, e je vechno patně, e Bůh mě pořád hlídá, co jsem zase udělala... e takovéto věci jako mastrubace prostě nemohou být. Např. se učím a tukou se jen tak lechtám, je to prostě příjemné, nebo se normálně umývám a ten proud vody příjemně lechtá.., vdy ti, co normálně praktikují mastrubaci (já ji normálně nikdy nedělala) tak se pro to jakoby musí rozhodnout, a je to snad něco úplně jiného, kdeto já toto dělám při běných činnostech. mám pocit, e to ádný člověk takhle neřeí, prostě normálně něco podobného dělá, a nevidí v tom pořád hřích, ale já ve vem vidím hřích, pořád musím hlídat, co dělám, jsem ve stresu, co zase udělám, e to zase budu muset říkat u zpovědi, kdy nevím jak... je na to nějaké pravidlo, co hřích jetě v této oblasti není a co u je? 6) např. se třeba učím a patu si dám k pohl. orgánu tak, e mi je to příjemné a prostě tak sedím a učím se. Je toto mastrubace? 7) je to těký hřích? 8) dá se to srovnávat s normální mastrubací? 9) jetě bych se chtěla zeptat.. kdy jsem jednou měla chu masturbovat, a měla jsem v pohl. orgánu takový divný pocit, zatlačila jsem si patu do pohl. orgánu a ten pocit mi odezněl, jakoby to bylo takové lechtání a kdy jsem tam dala tu patu a sedla si na ni, tak jsem ten pocit u neměla. Je to dobrý způsob jak \"zahnat chu na mastrubaci\"? (tu patu i kdy si tam dám jakoby \"preventivně\" a napořád, kdy se např. učím, tak pak ten pocit a \"chu na mastrubaci\" nemám). děkuji za odpovědi, prosím odp. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 zvlá, u těch, kde jsem se nerozepisovala stačí jen ano/ne, ale prosím vechny zvlá, bojím se, e to nepochopím. děkuji
neví, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá slečno,
je důleité, e si kladeš takové otázky. Pokusím se na ně odpovědět v jednotlivých bodech, ovšem mé odpovědi se budou pravděpodobně často překrývat.
1) a 2) V první otázce se ptáš, jak vyznat některé věci u zpovědi, ani bys měla jistotu, e se jedná o hřích (tu otázku pokládáš a následně). U jen tato skutečnost signalizuje, e tvé svědomí bliká červenou - sama cítíš, e něco není tak úplně OK. Praktika, kterou popisuješ je jedním ze způsobů, jak eny masturbují, take v reakci na tvou druhou otázku - ano, o masturbaci se jedná. Při zpovědi doporučuji inspiraci zpovědním zrcadlem pro dospělé, které najdeš na začátku kadého kancionálu či pouít formulace typu: "Mám problémy se sklonem k sebeukájení." "Prohřešila jsem se proti šestému přikázání sama na sobě." apod. By to bude trošku kostrbaté, nemusíš popisovat podrobnosti a kněz bude mít jasno.
3) a 4) Jakákoli forma masturbace je ve své podstatě masturbace, která je obecně povaována za těký hřích, protoe člověk dar sexuality, který má pro vytvoření společenství a pro otevření se daru plodnosti, vyuívá sobecky jen pro sebe a svůj pocit. Ale pozor, těký hřích je: svobodné, dobrovolné přestoupení Boího zákona ve váné věci. Masturbace váná věc je, ale je vdy svobodná? Jakmile si člověk na masturbaci zvykne, nemůeme říci, e jde vdy o těký hřích. Je zde zmenšená svoboda, a tak v takových případech hovoříme sice o hříchu, ale ne o těkém. V praxi je dobře, kdy člověk po pádu jde ke zpovědi. Pokud se stává masturbace častěji, vdy ihned litovat a můe člověk jít i k sv. přijímání, ale měl by v takovémto případě často chodit ke zpovědi – např. jednou za týden či 14 dní. O tom je vhodné si popovídat s dobrým zpovědníkem.
5) Musím říct, e Bůh tě skutečně hlídá. Ale docela jinak, ne si myslíš. Nečeká dychtivě na kadý tvůj prohřešek jen aby tě mohl potrestat a škodolibě si říct - zase to nezvládla, je to nenapravitelná hříšnice atd. Sleduje tě s velikou láskou, těší se z chvílí, kdy se ti daří, snaí se ti být na blízku, kdy je ti těko, pláče s tebou, kdy se necháváš zraňovat hříchem. ivot křesana by neměl být o strachu z toho, čím se přohřeší, co zase udělá špatně... Všichni jsme hříšníci, všichni děláme chyby - menší či větší, častěji nebo méně často, ale děláme. Přiznat si takovou věc je jenom otázkou přijetí pravdy o sobě samém - nejsem dokonalý a nejspíš nikdy nebudu (co ale nezamezuje svatosti :)). Ale nikdy nepřestanu bojovat o to, abych il s Bohem. Nezaměřuj se tolik na to, co nedělat, ale na to, co můeš udělat z lásky pro ostatní, pro Boha, pro svůj vlastní osobní rozvoj. Snad se nebudeš zlobit, kdy přidám odkaz na část přednášky slovenského kněze o. Mariána Kuffy, který nepřímo na podobné téma hovoří (https://www.youtube.com/watch?v=tkk4Zl5kCBI). Co se týče rozpoznávání hříchu - zkus si u věcí, u kterých si nejsi jistá, upřímně pokládat otázky: "Proč to dělám? Vede mě to nějakým způsobem k Bohu? Dělám to pro sebe? Pro ostatní? Jaký je cíl mého jednání?"
6) Nedá se říct, e i způsob, jakým si člověk sedne, je hned masturbace. Polo si opět otázku, jestli tě něco takového vede k hříchu a pokud zjistíš, e ano, raději si sedni jinak, aby ses zbytečně nepokoušela. ad 7) Pokud to děláš záměrně s cílem zaít "příjemný pocit", ano, pokud ne, pak ne. ad 8) Jde opět o úmysl. V ivotě nejde o to stále někde vidět hřích, ale učit se určitému druhu ekologie myšlenek a chování. Setkáváme se denně s věcmi, které jsou špatné - otázkou je, jak se k nim postavíme. To, e zjistíš, e je ti něco příjemné, ještě hřích není. Pokud ale budeš toto zjištění zneuívat a cíleně vyhledávat zdroj pokušení, pak se bude jistě jednat o masturbaci, tedy těký hřích.
9) Pokud máš pocit, e takovýto způsob sezení nevede ke hříchu a naopak ti pomáhá se koncentrovat například na učení, není na něm nic špatného a můeš tak vesele sedět dál.
Doufám, e si z odpovědí vybereš něco uitečného :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Kdy jít k biřmování? Ahoj IN, chtěla jsem se zeptat. Kdy jít k biřmování, chtěla jsem jít u v patnácti. Hodně kamarádů lo v pozdějím věku.
..., 14 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
svátost biřmování se sice spojuje s křesanskou dospělostí, ale ta zdaleka nemá nic společného s dospělostí občanskou. Spodní věková hranice přijetí biřmování je 15 let, ale veskrze není moné od této doby doporučit nějaký "vhodný věk", kdy ke svátosti přistoupit. Někdo je po této stránce vyzrálý u v poměrně brzkém věku, někdo má naopak pocit, e ještě připraven není. Veskrze je to ale tak, e se duchovně rozvíjíme a rosteme po celý ivot, take svátost biřmování rozhodně není označením pro vrchol naší víry. Jejím prostřednictvím člověk spíše vyjadřuje zodpovědnost za svoji víru a ochotu ji hlásat. Pokud máš pocit, e u za rok je vhodný čas právě pro tebe, nevidím důvod, proč bys po absolvování přípravy k biřmování jít neměla.
Měj se zatím krásně! :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Mám problémy se sebeukájením, nedokáu si pomoct. Poraďte prosím. Dobrý den. Můj problém je, e se často nechám ovládnout city a sebe sama se uspokojím... Těím se na ten krásný pocit, ale vdy mi hlavou probleskne věta: \"Nedělej to..... Je to patné, je to proti Bohu...\" Ale já nic, jako bych to nebyla já a zaplaím ji... A pak po sebeuspokojení na mě dolehne vechno... Vechna vina, lítost, zlost, bolest... úplně vechno. A nejhorí pocit je, e jsem zradila Boha... Já vím, e je to patné..., ale nemůu si pomoct. Prosím poraďte mi, jak si říkat ne. Jak se toho zbavit!!! Děkuju moc za radu.
Viktorie, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Viktorie,
díky za důvěru a za to, e píšeš. Myslím, e většina mladých si v určitém věku prochází potíemi s vlastní sexualitou. Tím nechci tvrdit, e se nejedná o závanou věc, jen tě chci ujistit, e v tom zdaleka nejsi sama :).
Šesté přikázání je zrádné v tom ohledu, e v nás vytváří dojem největší závanosti - během svátosti smíření se za něj stydíme nejvíc, mnohem raději někomu veřejně přiznáme, e se nemodlíme, ne abychom pověděli, e máme potíe řekněme s pornografií - jednoduše se v našich očích velmi snadno stává meritem našeho vztahu k Bohu (pokud mám problémy se sebeukájením -> nejsem dobrý křesan, ale pokud mám tuto oblast v pořádku - i kdy jsem třeba rozhádaný s rodiči, jsem vulgární, nemodlím se a nechodím na nedělní mše -> je vše ok). Šesté přikázání je určitě důleité, ale také je třeba nezapomínat, e je "a" šesté. Vztah k Bohu nestojí pouze na tomto jediném bodě a je třeba zaměřit se i na ostatní aspekty ivota z víry. Snait se o pravidelnou modlitbu, prosit Pána o pomoc z mých svázaností, často přistupovat ke svátostem, snait se o skutky lásky k bliním...
Konkrétní nástroje, které se pak dají aplikovat při překonávání problémů se sebeukájením jsou pak dle mého především: vědomé rozhodnutí se proti pokřiveným formám sexuality, modlitba, zdravý ivotní styl (zaměstnávám se různorodými činnostmi tak, abych měl co nejméně příleitostí pro vlezlé myšlenky apod.). I kdy se ti někdy nepodaří říct si "ne", nevzdávej to, pokus se prodluovat intervaly mezi chvílemi, kdy to nezvládneš. Pokud tě napadne, e právě teď máš monost k něčemu takovému, zkus tomuto svodu třeba i fyzicky utéct - zvedni se, odejdi do místnosti, kde jsou ostatní lidé, bě ven na procházku, najdi si jinou aktivitu, kterou si rozptýlíš myšlenky, řekni si v duchu alespoň střelnou modlitbou o pomoc se sebeovládáním Boha.
Hlavně neházej flintu do ita! :) Přeji ti hodně štěstí a krásně proitou dobu postní!
redakce IN!
OtĂĄzka: Mám otázky ohledně zpovědi, prosím o zodpovězení. Ahoj In, mám otázky ohledně zpovědi. 1) Kdyby třeba někdo např. mastruboval, můe ten hřích vyznat jako: provinil jsem se proti 6. přikázání? splní tím to, e to má vyznat? 2) kdy se to zobecní, kdyby někdo udělal nějaký těký hřích, kdy ho vyzná \"provinil jsem se proti přikázání x\" počítá se to jako vyznané? nebo musí uvádět podrobnosti. 3) pokud se to můe vyznat pouze jako přikázání x, co kdy se ten kněz začne ptát na podrobnosti a ten člověk o tom nechce mluvit podrobně, můe říci, e to stačí vyznat pouze takto? prosím o odpovědi 1,2,3 zvlá, děkuji.
verča, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Verčo,
děkuji, za tvé otázky. Snad nebude vadit, kdy alespoň body 1) a 2) shrnu do jedné odpovědi:
1) a 2) Kadé přikázání (včetně šestého) v sobě zahrnuje řadu moností, jak se proti němu prohřešit. Řekněme, e někdo velmi citlivý by se mohl zpovídat z prohřešku proti pátému „Nezabiješ.“ proto, e zabil mouchu (a i takoví lidé jsou). Další proto, e zastřelil dva lidi. Oba by při fiktivní zpovědi mohli říct, e se provinili proti pátému přikázání a měli by "splněno". Zpověď je teoreticky vzato platná, ale jak vidíš, jedná se o dvě dosti rozdílné věci. Kněz potom pořádně ani neví, z čeho tě vlastně zpovídá, jak ti poradit, jak přizpůsobit rozhřešení... A o tom, aby člověk věci skrýval, přece zpověď není - právě naopak. Mělo by to být místo přiznání (především sobě samému) vlastních chyb a předloení lítosti nad nimi Bohu. Pokud máš problém formulovat některé své hříchy, můeš je vdy opsat, ale jen tak, aby bylo patrné, co je předmětem hříchu (u sebeukájení například formulací: "Dopustil jsem se prohřešku proti šestému přikázání sám na sobě." - by je to kostrbaté, kněz by měl mít jasno). Doporučuji ti vzít si jako přípravu ke svátosti smíření zpovědní zrcadlo v kancionálu pro dospělé, kde se můeš inspirovat i tím, jak co vyznat.
3) Pokud kněz přesně neví, s čím to kajícník vlastně přichází, má právo se doptat, aby posoudil závanost situace. Co se ovšem týče hříchů spojených příkladně se sexualitou, nevím o knězi, který by se vyptával na nějaké detaily. Předně proto, e jim samotným to jistě není příjemné, za druhé proto, e obzvláště u mladých lidí se s problémy s šestým přikázáním setkávají zpovědníci poměrně často. Čím to samozřejmě nechci zlehčovat. Podstatou je ale to, e by celá svátost smíření měla probíhat v atmosféře důvěry a klidu - zpovědník je toti nejen vázán zpovědním tajemstvím, ale dokonce by si o kajícníkovi ani neměl myslet nic zlého nebo na něj po vyslyšení jeho hříchů nahlíet jinak ne předtím. Doporučuji také najít si stálého zpovědníka, k němu budeš mít důvěru a před kterým se nebudeš stydět.