OtĂĄzka: Je to masturbace? ahoj in, vdycky se těím na to, a budu čůrat, protoe to lechtá. je to mastrubace? je těký hřích to e se na to těím?
Katy, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá Katy,
o masturbaci se v tomto případě nejedná, je jasné, e kdy se ti chce na záchod, těšíš se na to, a se ti uleví ;)
redakce IN!
OtĂĄzka: Mám otázky ohledně masturbace. ahoj in,..chtěla bych se vás zeptat na několik otázek ohledně 1 činu. vzpoměla jsem si na něj dnes, ale stalo se to několikrát, moná tak před půl a minulým měsícem. kdy si umyji vlasy, stává se mi e mi jich pár zasekne v řitním nebo pohlavním otvoru. a mě příjemně lechtá, kdy je můu vytáhnout. tak se tak někdy \"těím\" a mi tam zase nějaký zapadne a budu ho moct vytáhnout, protoe je to příjemné a lechtá to. a) byla to mastrubace? masturbace je toti těký hřích a to je prý zásadní odloučení od boha, totální a fatální \"bouračka\", a toto mi teda fatální vůbec nepřipadá b) vzpoměla jsem si, e jsem se na to těila, ale kdy jsem si teď uvědomila, e to moná byla mastrubace (v té chvíli mi to nedolo, pokud byla) a e jsem se na to lechtání těila, vadí mi, e jsem se těila a u se na to těit nechci - otázka b: bylo to těení se na to těký/lehký/ádný hřích, kdy se na to nyní těit nechci? děkuji za odpovědi a a b zvlá a za vysvětlení.
jana, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá Jano,
myslím, e ani v případě a) ani b) se o masturbaci/těký hřích nejednalo. Těký hřích je dobrovolné rozhodnutí se pro objektivní zlo, ne něco, co se nám přihodilo náhodou a o čem jsme dopředu nesmýšleli, nerozhodli jsme se pro to. e se člověk dostává do situací, kdy s hříchem musí bojovat, je samozřejmé a někdy se pokušení objevují tam, kde bychom je nečekali. Dokud jsme ale schopni jim odolávat, odcházíme z pole bojů jako vítězové :).
redakce IN!
OtĂĄzka: Mám otázky ohledně závanosti hříchů a svátosti smíření. ahoj, mám otázky, 1) co kdy člověk udělá těký hřích, ale nevěděl o tom, e je těký, myslel si e je lehký? byl to těký/lehký hřích? 2) co kdy člověk udělá těký hřích, ale nevěděl o tom, e je těký, myslel si e neudělal ádný, poté se zpětně dozvěděl, e to byl hřích? byl to těký/lehký/ádný hřích? 3) dá se vyznat těký hřích např. mastrubace: \"lituji vech mastrubací, co jsem kdy spáchala,\"? kdy se z toho takto vyzpovídám, bude pak odputěná mastrubace, na kterou konkrétně jsem si kdy jsem ten hřích vyznávala nevzpomněla? prosím vechny odpovědi zvlá. děkuji
já, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá tázající se :),
1) neznalost neomlouvá, pokud udělám těký hřích, mám na svědomí těký hřích
2) stejný případ - neznalost neomlouvá, podstata hříchu se nemůe změnit jen na základě toho, e dotyčný neznal jeho závanost (pokud by příkladně někdo někoho zabil, ale il v přesvědčení, e nic špatného neudělal, nezmění to nic na tom, e se dopustil váného přestoupení Boího zákona ve váné věci)
3) u svátosti smíření není nutné uvádět datum a přesný čas, na hodiny a minuty; jde o to, abychom upřímně litovali faktu, e jsme se hříchu dopustili a zároveň se jej vědomě zřekli s předsevzetím, e u se jej dopouštět nechceme (take ano, můeš pouít i svou původní formulaci :))
redakce IN!
OtĂĄzka: Jak rozeznat lehký a těký hřích? Dobrý den, mám otázku ohledně hříchů. Ted jsem četla jeden článek na stránkách Inu a tam se objevovala slova: \"těký hřích\" lehký hřích\" atd. Jak je mam rozeznat? Je to opravdu patné kdy udělám těký hřích? Prosím i o příklad hříchů... Děkuju mockrát :)
Já nevím, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá nevědoucí čtenářko :),
rozlišení lehkého (všedního) a těkého (smrtelného) hříchu je věcí zásadního významu, protoe se podle něho rozhodujeme, zda přistoupíme k eucharistii či ne. Kdo spáchal těký hřích, ten nesmí přijímat Krista v eucharistii, kdo má ivot zatíen pouze lehkým hříchem, ten k svatému přijímání můe přistoupit bez obav.
Těký hřích je zásadní obrácení se proti Bohu, sobě a druhým, protoe se jedná o vědomé a dobrovolné přestoupení Boího zákona – a teď přijde to hlavní – ve váné věci. Lehký hřích je hřích, který není spáchán ve váné věci (malá kráde) nebo kdy je u těkého provinění sníena dobrovolnost či vědomost rozhodnutí. Proto se můe stát, e se někdo sice závaně proviní, ale nedopouští se těkého hříchu: buď proto, e má nezaviněnou nevědomost, nebo sníenou dobrovolnost (např. jedná z velkého strachu či pod vlivem léků atd.). Těkého hříchu se dopouští tedy ten, kdo volí objektivní zlo. Proto můeme objektivně říci, co patří mezi činy, které jsou vnitřně těce hříšné. Uvádět v této věci jakékoli seznamy je vdy neúplné. Pro názornost uveďme alespoň ty, které se nás mohou týkat: spoléhání se na magii, věštění, spiritismus, kartářství; zaviněná absence na nedělní mši (z lenosti či pohrdání); zabití nevinného – potrat, eutanázie, ničení lidských zárodků; zavinění rozvodu; šesté přikázání – předmanelský sex, cizoloství, umělé oplodnění, homosexuální jednání, sterilizace bez váných zdravotních důvodů, antikoncepce, masturbace, pornografie; velká kráde a velká pomluva, pokud obě těce poškodí; dále mnoho nespravedlností ve světě, jako vykořisování chudých, nespravedlivě malá mzda, utiskování vdov a sirotků...
Nevyjmenovali jsme všechny, ale pro představu jsme se pokusili alespoň o jakýsi konkrétní obraz. Vidíme, e těkým hříchem zdaleka není kadý čin. Těký hřích člověku váně ubliuje, umenšuje jeho ivotní štěstí a přerušuje jeho spojení s Bohem. Hovoříme o duchovní smrti. Navrátit ivot můe Jeíš, který nás svou obětí vykoupil z otroctví hříchu a tedy i ze smrti.
Pro více informací o (nejen) tomto tématu doporučujeme kníku Jana Balíka: Máš na víc :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Nejasnosti ohledně svatosti. Zdravím, jetě stále mám nějaké nejasnosti ohledně svatosti. To znamená, e pokud by byl člověk např. vrah, ale před smrtí by svých hříchů litoval ve svátosti smíření, stane se někdy svatým, tj. dostane se někdy díky Boímu milosrdenství do nebe? Takový člověk ale nemůe být nikdy církví uznán za svatého, protoe neil příkladný ivot? Pokud tomu takto rozumím správně, není to směování dvou pojmů (svatost jako vzor pro křesany a svatost jako dosaení cíle, ke kterému jsme byli povoláni)?
ABC, 23 let
OdpovÄÄ:
Milá ABC,
i masový vrah, který se před smrtí obrátí a svých hříchů opravdu a dokonale lituje, samozřejmě svatý být můe. V mnoha případech (pokud k obrácení dojde příkladně a těsně před smrtí, ne nutně ve svátosti smíření) to ale církev nemusí nikdy zjistit, take ho oficiálně za svatého prohlásit nemůe. V procesu kanonizace ale přirozeně nejde o hledání člověka perfektního od začátku do konce. Jedním příkladem za všechny je třeba sv. Augustin, který se obrátil a ve svých 33 letech.
Co se týče onoho "směšování". Zaručeně nebe plné svatých, o nich vůbec nic nevíme nebo které církev za svaté neprohlásila. Nemyslím si ale, e je to problém. Svatá můe být klidně tvá babička, svatá můeš být i ty u teď na zemi. Ale přece se nechceme stát svatými proto, abychom byli církví opěvováni.
redakce IN!
OtĂĄzka: Kdy se člověk stává svatým? Je k tomu nutně potřeba prokázat nějaký zázrak? Dobrý den, proč církev poaduje, aby člověk vykonal nějaký zázrak, aby mohl být prohláen za svatého? Vdy přece vichni jsme povoláni ke svatosti a zázraky nekonáme. Nebo se jedná o přímluvnou modlitbu k těmto lidem po jejich smrti? A kdy někdo zemře jako mučedník kvůli víře v Jeíe Krista, stává se svatým? Moc děkuji za objasnění.
ABC, 23 let
OdpovÄÄ:
Milá ABC,
ke svatosti jsme sice povoláni všichni, ale bohuel ne všichni z nás na ni dosáhnou. A protoe i nejtěší hříšník se můe těsně před smrtí obrátit a stát se svatým, je pro církev mnohdy obtíné s jistotou prohlásit, kdo skutečně svatý je a kdo není. Aby svatý mohl být „postaven na oltář“ jako vzor pro celou katolickou církev, je opravdu nezbytné velmi pečlivé šetření. K prokázání svatosti je poadována celá řada věcí, vč. dvou spolehlivě ověřených zázraků. Hovoříme zpravidla o okamitém a trvalém uzdravení, které je za současného stavu lékařské vědy nevysvětlitelné. Musí se to stát na přímluvu zemřelého kandidáta svatosti, nikoliv ji za jeho ivota. Od poadavku zázraku lze upustit pouze tehdy, kdy se jedná o prokazatelný případ smrti mučednické, krve prolité za víru, pro věrnost Kristu.
redakce IN!
OtĂĄzka: Je nutné jít před Velikonocemi ke zpovědi? Dobrý den, mám dotaz ohledně svátosti smíření o Velikonocích. Souhlasím s tím, e velikonoční svátky jsou vhodné pro přijetí této svátosti. Velmi mi vak vadí fronty před zpovědnicí a i pocit, abych nezdrovala. Je moné jít ke zpovědi a po svátcích a přitom o Velikonocích chodit k sv. přijímání, kdy od minulé zpovědi uběhl měsíc? Nebo je nutné jít před Velikonocemi ke zpovědi? Děkuji za odpověď.
E., 22 let
OdpovÄÄ:
Milá E.,
"nutně" jít ke zpovědi před velikonočními svátky samozřejmě nemusíš, pokud nemáš těký hřích nebo trvalou zálibu v jiném, by lehkém hříchu. Pokud tě ale od zpovědi odrazuje jen nechu stát ve frontě, bylo by asi dobré ji překonat. Smíření se s Bohem právě před nebo v průběhu Svatého týdne nám umoňuje hlubší proití svátků, které jsou pro nás těmi nejdůleitějšími v celém roce. Nemusíš si pro svátost smíření volit přímo tzv. "zpovědní den", kdy se do vaší farnosti sjedou kněí z děkanátu. Můeš zvolit zpověď před jakoukoli mší ve všední den, pokud kněz ve vaší farnosti nabízí tuto monost, nebo si zajít ke zpovědi s předstihem - alespoň dva týdny před svátky.
Přejeme ti krásné Velikonoce se vším všudy! :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Potřebuji se ujistit, e Bůh je. Kde berete jistotu vy? Ahoj IN. Jsem věřící, pravidelně chodím ke zpovědi a vechno, myslím, e mám s Bohem ivý vztah..., ale teď jsem nějak moc začala přemýlet..a prostě jsem dospěla ke zděujícímu zjitění, e vlastně nedokáu říct jediný důkaz k tomu, e Bůh je. Prosím..nemohli byste mi nějak popsat od základu, na čem stavíte, a v čem berete jistotu, e Bůh je? e vechny pravdy víry nejsou jen vymylené? mám pocit, e Ho necítím...ani při sv. přijímání...a kdy někdy zaívám nějaký pocit naplnění Boha (třeba po zpovědi) nedokáu vyvrátit to, e je to kvůli tomu, e člověk prostě jen věří, e to tak je a proto ten pocit má...ale e jakoby to reálně ani nemusí být pravda, e ty hříchy byly odputěny - logicky pokud Bůh ani není - e jen ta víra v to, e je to pravda, ten pocit dělá...a tak to mám u vech pravd víry...a nedokáu si to zdůvodnit...prosím napite mi, na čem stavíte, jaké máte důkazy...potřebuji si nějak ujistit ten základní kámen...budou Velikonoce a já nemám na čem stavět...:(
A., 16 let
OdpovÄÄ:
Milá A,
jsi ve věku, kdy je třeba víru promýšlet nově, kdy se víra stává tvým osobním rozhodnutím. Otázky a otazníky k tomu patří. Ptáš se, na čem stavíme? Lze říci e na rozumové úvaze, na Písmu, na svědectví círvke a mnoha svatých.
Myslím, si, e pro prohloubení víry mladého člověka je třeba:
- snait se kadý den více v tichu modlit, ne jen klasické modlitby, ale takových 10 - 15 minut rozjímání - prostě si s Jeíšem povídat, třeba na základě kousku přečteného evangelia,
- číst hlavně Evangelia, tak se s Jeíšem setkáváme, mít je u sebe a číst po chvilkách,
- studovat - četla jsi YOUCAT? nebo v dubnu vyjde u Paulínek kniha Tweetuj s Bohem, nebo se poraď s knězem, aby ti nějakou kníku doporučil. Studovat víru znamená, promýšlet ji. Uvědomovat si postupně, jak je sice někdy plná tajemství, ale zároveň, jak je to vše rozumné.
- ít ve společenství církve, setkáváš se s věřícími mladými lidmi?
A ještě jedna inspirace: kde budeš trávit Velikonoce? Je moné přijet třeba do centra ivota mládee (Vesmír, Příchovice, Přístav) nebo na jiná místa, kde se mladí setkávají, aby proili do hloubky tajemství svátků. Můeš jet na světový den mládee do Krakova. Prostě, udělat zkušenost víry ve společenství círvke.
Jan Balík
OtĂĄzka: Mám otázky ohledně obětí Bohu. Jak je chápat? Ahoj In, mám několik otázek. Panna Maria ádala děti z Fatimy (Lucie, Frantiek, Hyacinta) aby přináely oběti Bohu za hříníky. Také jim při zjevení řekla, e mnoho duí se dostane do pekla, protoe za ně nikdo neobětuje...Otázky: 1) K čemu mohou Bohu poslouit oběti, které člověk vykoná? K čemu to je, k čemu slouí? 2) Jak dokáe Bůh proměnit obě v to, e se někdo obrátí? 3) Proč Bůh potřebuje ty oběti..? Proč těm hříníkům něco nevnukne, nějakou mylenku, nebo prostě něco, aby jim dolo, e konají zle? Vdy přece chce aby vichni lidé byli v nebi a za vechny zemřel..to kdy někdo přijde na věčnost \"před soud\" tak Bůh si řekne: za tebe nikdo nic neobětoval, a ten člověk jde do pekla...proč tam jakoby musí být ta obě? 4) Bůh snad můe zasáhnout srdce hříníka i bez něčí oběti..proč to tedy neudělá, kdy zemřel pro vechny a chce těstí vech, nechce snad jeho záhubu? jak se to změní, kdy za toho hříníka někdo obě vykoná? to Bůh zasáhne víc, aby ho hříník nalezl? proč prostě hned bez té oběti se těm nevěřícím nedá nějak poznat? vím, e hřích ho zraňuje, ale to tam toho člověka pak prostě v pekle nechá, protoe prostě zrovna nikdo nic neobětoval? a teď trochu z jiného úhlu 5) jak se mám teď zbavit pocitu, e si musím ve odepřít?, e protoe jsem si právě neodepřela čokoládu, se někdo dostal do pekla?..jestli mě chápete....nechápu to prosím o zodpovězení jednotlivých otázek zvlá. děkuji vám
eva, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá Evo,
odpovím ti na všechny otázky společně, protoe tak to bude pochopitelnější. Pán Jeíš se z lásky k nám stal člověkem a svou smrtí a zmrtvýchvstáním nám získal Boí milost. Tedy, spása, nebe, je vdy darem Pána Jeíše, jeho lásky ke kadému člověku.
Má to jeden háček: nás lidi. Bůh nabízí své milosrdenství, ale je na kadém člověku, aby pro ně otevřel své srdce. Tak jako na kříi oba odsouzení s Jeíšem. Oba dva se na Jeíše obracejí, ale jeden ve zlobě a ten druhý v pokoře otevírá srdce a dostává odpuštění a příslib nebe. Tajemství srdce člověka je hluboké. Jeíš klepe, nabízí, motivuje, ale nevlamuje se násilím. Jedná s námi s láskou, která v sobě zahrnuje i to, e nás bere váně, i kdy jdeme od něj či mu zavíráme srdce. Bolí ho to, jistě nadále stojí opodál a čeká na vhodný okamik, ale nevstupuje násilím.
Další zajímavost spočívá v tom, co říká sv. Pavel: Na svém těle doplňuji to, co je třeba do plnosti Kristových útrap (Kol 1, 24). Ano, Pán Jeíš vše získal sám, ale v něm jsme zahrnuti všichni, on s námi počítá. Jsme jeho tělo. Proto v Jeíšově utrpení se nalézáme díky jeho lásce i my všichni. Proto má takovou moc modlitba za druhé, obětované utrpení, skutek lásky. Díky Jeíšovi se to stává něčím, co přispívá k vykoupení světa.
Co tedy dělat?
a) děti z Fatimy, sv. Faustina atd., měli zvláštní Boí povolání, které přijali a naplnili.
b) na nás je, abychom ili asi tak, jak vypráví sv. don Bosco:
Don Bosco vypráví o svém rozhovoru s Dominikem Saviem, který se pod jeho vedením stal ve svých patnácti letech svatým: „Jednou jsem ho potkal, jak byl celý smutný a zvolal:
´Jsem to já ale chudák!… Spasitel říká, e kdy nedělám kající skutky, nedostanu se do nebe. A mně to bylo zakázáno. Jak se tedy dostanu do nebe?´
Řekl jsem mu: ´Kajícím skutkem, který od tebe Pán ádá, je poslušnost. Poslouchej, a to ti stačí.´
´Nemohl byste mi dovolit nějaké jiné kající skutky?´
´Ano, je ti povoleno za pokání trpělivě snášet křivdy, kdykoli by na tebe dolehly, snášet odevzdaně horko, zimu, vítr, déš, únavu a všechny zdravotní obtíe, které se Bohu zalíbí ti poslat.´
´Ale tohle člověk snáší z nutnosti.´
´To, co bys musel trpět z nutnosti, nabídni Bohu, a stane se to pro tvou duši ctností a zásluhou.´“
Jasné?
Modli se za obrácení druhých a obětuj Pánu to, co je součástí ivota. Můe to být například i to, co se od nás dnes vyaduje, pokud vůbec chceme ít jako křesané: např. ít střídmě - nekupovat vše, vyhradit si čas na modlitbu, nebýt stále ve virtuální realitě, nekoukat neustále na televizi...
Snad jsem ti odpověděl.
Take si čekoládu klidně dej, protoe kvůli ní do pekla nikdo nepřijde. Ale na druhé straně, a je čekoláda něčím, co zpestří tvůj jídelníček a ne e sníš kvůli nervům celou tabulku na posezení:))
Jan Balík
OtĂĄzka: Můe být hřích účast na taneční zábavě, kde se objevují písně s nekřesanskými texty? Dobrý den, chtěla bych se zeptat na Vá názor. Kadý rok v létě se u nás na vesnici a v okolí pořádají taneční zábavy. Objevují se tam i písně, jejich texty se mi nelíbí a nesouhlasím s nimi. Na tyto písně se snaím netančit. Chtěla bych jetě říct, e kapely, které tam vetinou hrají nejsou metalové a myslím, e natěstí nepouívají např. satanistické texty. Občas si ráda chodím jen tak zatančit, a navíc na akcích tohoto druhu mám monost pozdravit lidi z vesnice, které jsem dlouho neviděla. Můe být v tomto případě hříchem, kdy se taneční zábavy zúčastním? Děkuji za odpověď.
abc, 19 let
OdpovÄÄ:
Milá abc,
v současné době jsou zřejmě na různých tanečních zábavách největším problémem drogy, alkohol a následný uvolněný sex. Ty zřejmě hovoříš o nějakých místních zábavách, které jsou jiného druhu. Jen se Ti nelíbí některé písně. Myslím, e postupuješ správně, kdy na ně netančíš. Moná se Tě někdo i zeptá, proč netančíš. Pak mu to můeš vysvětlit a bude z toho třeba i docela pěkný rozhovor. Hříchem tedy Tvá účast není, pokud se chováš podle svého svědomí a nenecháš se strhnout k hříchům, které někdy mohou takové zábavy provázet.