OtĂĄzka: Jak poznám, e ze mě chce mít Bůh řeholnici? Ahoj!
Chtěla bych se zeptat, jak poznám, e Bůh chce, abych byla řeholní sestra. Je na to jetě brzo, ale poslední dobou o tom přemýlím. Docela mě to k tomu táhne, ale kdy jsem byla mení pořád jsem myslela na to jak se jednou vdám a budu mít děti.
A teď přemýlím o tom, e bych byla řeholní sestra.
Je to asi divné, ale přesně nevím co bych chtěla
Čtenářka, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Čtenářko,
jsi ve věku, kdy je pochopitelné, e hledáš své povolání, přemýšlíš nad tím, co z Tebe jednou bude. Je krásné, e tě přitahuje láska k Jeíšovi. Co ale dělat a jak své povolání rozpoznat? Sna se kadý den opravdu poctivě modlit, najdi si nějakou chvilku v klidu na rozjímání. Choď kadý měsíc ke zpovědi a často k eucharistii. Bude výtečné, najdeš-li nějakého moudrého kněze, s kterým si budeš moci občas o sobě popovídat. A v modlitbě často říkej: "Panno Maria, prosím, vypros mi poznání, čím mám být. Pokud řeholnicí, veď mě, a jsem řeholnicí svatou. Pokud manelkou, a najdu toho pravého chlapce."
Postupem času jistě poznáš, zda Tě opravdu Pán volá nebo zda je řeholní stav jen Tvoje současná představa a ve skutečnosti je Tvé místo někde jinde :)
Přejeme ti hodně štěstí! :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Jak se mám naučit mít ráda člověka, který mi hodně ublíil? Dobrý den, jak se mám naučit mít ráda člověka, který mě opravdu hodně ubliil?
Snaím se, ale nejde to. Bohuel je to člověk, s kterým se bavit musím. Je to hřích e ho nemám ráda?
děkuji za odpověď.
Viky, 25 let
OdpovÄÄ:
Milá Viky,
pokud jsi tomu člověku odpustila, je vše v pořádku. Je jasné, e poté, co ti někdo ublíil, u k němu pravděpodobně nikdy nezískáš důvěru, nejspíš nebudete mít úplně vřelý vztah (by i takové případy jsou moné :)). Pokud spolu musíte vycházet a vídat se, zkus se soustředit na to, e problém, který jste měli, u je za vámi, e jsi mu odpustila a e proto vůči němu v sobě nechceš dál ivit jakoukoli záš. Utvrzování se v nesnášenlivosti k němu by nakonec stejně nejvíce ublíilo tobě, vnitřně by tě pocity hněvu a ublíenosti síraly. Zkus se raději zaměřit na nějaké jeho kladné vlastnosti (najdi na něm alespoň 5 pozitivních věcí) a především - svěř tento svůj vztah Bohu. Modli se za pokoj v duši pro sebe a v modlitbě Bohu svěřuj i daného člověka.
Hodně štěstí! :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Narazila jsem na část evangelia, která mi není jasná. Prosím o vyloení. Ahoj, jednou u jsem tento dotaz psala, ale myslím, e jsem zapomněla opsat to číslo, tak kdybyste to tu měli podruhé, tak se omlouvám :). Při pročítání evangelia podle sv. Jana jsem narazila na jednu část, která mi není úplně jasná. Jedná se o J 7,8-10. Připadá mi, e Jeí svým bratřím lhal. Nemyslím, e by to tak bylo, jen to spí nechápu. Proč jim řekl, e na slavnost stánků nepůjde, ale potom tam el tajně? Nemohl jim radi říct něco jako: ,,Jděte beze mě, chci tam jít sám (přijdu tam později).\" Děkuji za odpověď
Makro, 18 let
OdpovÄÄ:
Milá Makro,
toto místo bývá vykládáno na základě slov: můj čas, moje hodina. Jeíš věděl, e na Velikonoce, které přijdou, bude vydán a ukřiován. Ale ještě bylo třeba čekat. A hrozilo, e Jeíše lidé vyhlásí za svého politického vůdce a za osvoboditele od Římanů. Tak si mnozí představovali Mesiáše. Viděli jeho úkol moc jednoduše a pozemsky.
Nadšení nechal Jeíš při svém příchodu do Jeruzaléma propuknout a tehdy, kdy věděl, e bude ji ukřiován. A udělal to tak, e lidé ho vítali, ale nebyl ani tehdy vnímám jako vůdce vojenské vzpoury. Tedy, Jeíš ví, e do Jeruzaléma ještě nevejde slavnostně, e je ještě čas. Proto tak mluví. Je to jakási zámlka, kterou Jeíš pouívá mnohdy.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je sebevrada těký hřích? Je sebevrada těký hřích?
lO, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá IO,
sebevrada je proviněním proti pátému přikázání, závaně odporuje správné lásce k sobě samému, je také proti lásce k ivému Bohu. Jde tedy o velmi závaný čin a ano - dá se říci - těký hřích. Pokud je ale sebevrada spáchána příkladně v krajní nouzi, z obrovského strachu z nějakého utrpení, mučení nebo zkoušky nebo zaviněním těké psychické poruchy, odpovědnost za sebevradu se zmenšuje. Je-li ale naopak spáchána s úmyslem dát příklad (inspirovat třeba i ostatní - především mladé lidi k něčemu podobnému), je nejen sama o sobě těkým hříchem, ale také těkým pohoršením.
Obecně se církev za osoby, které se si sáhly na ivot, přimlouvá v modlitbě. Sebevrada, by je věcí závanou, ale neznamená "přímý lístek k věčnému zatracení". Bůh můe dát kadému člověku příleitost pro spasitelnou lítost cestami, které zná jen On sám. Nezbývá tedy, ne doufat v Boí milosrdenství a modlit se za spásu všech duší :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Musím chodit ke zpovědi? Dobrý den. Musím chodit ke zpovědi? Nestačí ze srdce vyznat svoje hříchy Bohu, ale bez \"prostředníka\"? Proč mi katolící to máme tak obtíné a protestanti ne? Vdyt přece nikdo nechce říkat svoje chyby někomu, pak se stane, e neřekneme ná velký hřích. Zamlčíme ho. A pak nám to je líto. Ale vdyt nám Bůh odpustil, ale snad odpustil vechny hříchy, ne? Ne jen ty, které jsem řekla....
Moc děkuju za odpověď.
Lucy, 15 let
OdpovÄÄ:
Ahoj Lucy,
díky za Tvůj dotaz, myslím, e je důleitý. Vezmu to nejdřív zeširoka - svátosti jsou Boím darem pro nás, jsou místem, kde se velice silně a intimně setkáváme s Jeíšem. A proto jsou to i chvíle, ve kterých dostáváme do našeho ivota duchovní sílu, Boí moc, energii. Svátost smíření a eucharistie by se daly nazvat svátostmi "denního pouití", protoe narozdíl od křtu nebo biřmování je absolvuješ opakovaně a často (resp. máš tu monost :)). Proto, pokud se chceš opravdově a plně setkávat s Jeíšem, rozhodně by ses jich neměla zříkat. Říká se, e Jeíš Kristus je na tomto světě nejhlouběji přítomen právě v eucharistii - pokud k ní však chceš přistoupit, musíš se nacházet v milosti posvěcující. Do té jsme uváděni (stejně jako protestanté) svátostí křtu, ale kterou bohuel ztrácíme těkým hříchem. Znovu ji získáváme dokonalou
lítostí (litujeme, protoe jsme zranili Jeíše), která je z vůle Jeíše spojena se svátostí smíření (Komu hříchy odpustíte,
budou odpuštěny. Jan 20,23). Lze mít naději, e i protestant můe po křtu získat odpuštění hříchů, pokud má dokonalou
lítost. Ale mít dokonalou lítost není zdaleka tak samozřejmé. Zpověď je nutná pro odpuštění těkých hříchů, ale je vhodná a významná i tehdy, kdy máme jen lehké. A lehké máme vdy, ne? Ono vlastně nejde ve zpovědi ani tak o to všechny lehké hříchy vyjmenovat, ale říci ty hlavní a také si uvědomit: teď mi dá Pán svou pomoc, kdy se s ním setkávám.
Zkus chodit ke zpovědi s tím, e jde o setkání s Jeíšem a uvidíš, e postupně pochopíš. Mnozí svatí doporučovali, abychom chodili ke zpovědi třeba i velice často, kdy máme obtíné chvíle v ivotě. Proč? No protoe setkání s Jeíšem přináší pomoc,
podporu, milost. A před zpovědníkem se taky zaručeně stydět nemusíš - průpovídky o tom, e stejně všechny hříchy zapomenou, nejsou průpovídkami, ale fakty. Hřích je neuvěřitelně nudný a ač se ti to moná nezdá, hříchy, které ve zpovědnici vyznáváš ty, slýchává kněz od desítek dalších lidí.
Hodně sil! :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Je hřích připočítávat mari vyí 30 %? Pekny den,
chtela bych se zeptat, zdali ma katolicka cirkev ve svem uceni nekde specifikovane, ze zisk/marze vyssi jak 30% z prodaneho vyrobku nebo sluzby je hrich. Muj pribuzny obchodoval se syry a pripocitaval si vice jak 30% marzi. Sveril se, ze mu knez pri zpovedi vycinil, ze to je spatne a ze by to tak delat nemel, on ale argumentoval tim, ze pokud je spokojeny zakaznik a prodejce, tak je vse v poradku. Hledala jsem na internetu na ruznych odkazech, zdali je argument toho kneze podepren nekde cirkevnim ucenim, ale nenasla jsem. Na zaklade ceho cirkev definuje, ktereho cirkevniho odkazu, ze 29% marze jeste hrich neni, ale 30% uz ano? Dekuji predem za odpoved.
Maja Agáta, 127 let
OdpovÄÄ:
Milá Májo Agáto,
zda byla v případě tvého příbuzného mare vyšší ne 30 % úměrná nebo ne, by si měl především zváit on sám. Tak, aby obchodoval poctivě a své zákazníky neokrádal. Takový církevní příkaz máš hned v desateru u sedmého "nepokradeš". Pokud je někdo lidově řečeno "vydřiduch" a snaí se co nejvíce zbohatnout na úkor ostatních, pak hřích velmi pravděpodobně má.
Měj se krásně :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Jak je to s odpoutěním trestů za hříchy při svátku Boího milosrdenství? dobrý den, bude svátek Boího milosrdenství a to je den, kdy se při sv. zpovědi odpoutějí nejen hříchy, ale i tresty za ně...mám otázku zda se odpoutí tresty jen za ty co vyznáme, take jen za ty od minulé zpovědi...nebo jestli musím vyznat vechny hříchy, co jsem kdy udělala i kdy u mi byly např. před 4mi lety odputěné, aby mi byly odputěny i tresty za ně.Mám tedy vyznat vechny co jsem kdy udělala, nebo jen jako vdy od minulé zpovědi, aby mi byly odputěny i vechny tresty? děkuji
M., 17 let
OdpovÄÄ:
Milá M.,
ve zpovědi vyznáš hříchy od poslední svátosti smíření. Odpuštění trestu je další dar Boího milosrdeství, který se vztahuje na všechny tresty za ji odpuštěné hříchy, a byly odpuštěny kdykoliv. Podstatná je upřímná zpověd a lítost.
Jan Balík
OtĂĄzka: Byla to svatokráde? ahoj In, byla svatokráde, kdy jsem la ke sv. přijímání s těkým hříchem, ale nevěděla jsem, e ten hřích se kterým jdu je těký? Protoe těký hřích je dobrovolné a vědomé přestoupení a já jsem la s těkým hříchem nevědomky...byla to tedy svatokráde - těký hřích? nebo to nebyl hřích. děkuji.
já, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá tázající se,
původní odpověď redakce je platná. To, e si myslíš, e je tvůj hřích lehký, nemění nic na tom, e jsi jej provedla dobrovolně a vědomě. Sice si myslíš, e jsi provedla hřích lehký, ale samotný fakt, e máš ve skutečnosti na svědomí hřích těký to - opět - nemění.
Pokud se rozhodneš přistoupit ke svátosti eucharistie, ani by sis byla vědoma toho, e máš těký hřích, je toto přijímání bohuel svatokrádené. Tvá vina spočívá v tom, e jsi nedostatečně zpytovala své svědomí a ve chvíli přijímání ses nenacházela v milosti posvěcující. Proto, pokud si nejsi jistá závaností svého hříchu, bě raději nejdříve ke zpovědi a ve svátosti smíření vyznej, co tě trápí.
redakce IN!
OtĂĄzka: Jakými pravidly se řídí výběr písní k liturgii? Jaká pravidla jsou pro zpívání písniček v kostele? Jako třeba, e na přijímání se nezpivaji písničky mariánské?
zpevule, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá zpěvule,
hudební doprovod při mši svaté má slouit především k oslavě Boha a posvěcení a vzdělání věřících. Liturgická hudba pak naplňuje tento cíl tím více, čím těsněji je spjata s liturgickým děním, tzn. odpovídá liturgické době, biblickým čtením liturgie daného dneačásti mešní liturgie. Proto se příkladně před evangeliem hodí spíše píseň, která nabádá ke slyšení a soustředěnosti ("Otevřme Písmo a poslouchejme, promluví Bůh, Mistr a Pán..."), ne nějaká mariánská hitovka typu Rozíhá :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Mohou mít svatbu v kostele i neplodní lidé? Je pravda, e svatba není platná, dokud se novomanelé nestanou "jedním tělem"? Ahoj, je pravda, e ten, kdo nemůe mít děti (a ví o tom), nemůe mít svatbu v kostele? A taky e svatba není \\\"platná\\\", dokud se spolu novomanelé nevyspí (=nejsou jedno tělo)? Díky, nevím kde jinde se zeptat :)
Mía, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Míšo,
odpověď na první otázku zní: ne, pravda to není. V kostele mohou mít svatbu jacíkoli dva lidé - pokřtěný mu a pokřtěná ena, svobodní k uzavření manelství, kteří dobrovolně vyjádří svůj souhlas k vytvoření manelství (KKC 1625). Manelé, kterým Bůh nedopřál, aby měli děti, přesto mohou vést smysluplný manelský ivot po stránce lidské i křesanské. Jejich manelství můe vyzařovat plodnost lásky, vstřícnosti a oběti. (KKC 1654)
Odpověď na otázku druhou je sloitější. Veskrze to ale pravdou je - manelé musí dávat vzájemný, dobrovolný souhlas ke vstupu do manelství. Souhlas je "lidský úkon, jím se manelé vzájemně sobě dávají a přijímají". "Přijímám tě za manelku/manela" - je souhlas, který svazuje oba manele a nachází své naplnění ve skutečnosti, kdy se stávají "jedním tělem". (KKC 1627) Chybí-li tedy souhlas nebo svoboda souhlasu (např. kdyby nás do sňatku někdo nutil), pak je moné prohlásit takové manelství za neplatné. Ne tedy manelství rozvést (to moné není), ale anulovat jej - prohlásit, e manelství fakticky vlastně nikdy neexistovalo. Tyto záleitosti prověřuje a pečlivě šetří církevní soud.
(Pokud by ses o tématu chtěla dozvědět více, je svátost manelství podrobně rozebrána a vysvětlena v Katechismu katolické církve na str. 405 - 420.)