OtĂĄzka: Co se modlit ráno po probuzení? Dobrý den, znáte nějakou modlitbu, kterou se mohu modlit ráno hned po probuzení? děkuji
Lenička, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Leničko,
v podstatě se můeš modlit cokoli :) Vlastními slovy i třeba nějakou naučenou modlitbou, kterou znáš a která se ti líbí. Je super, e se chceš modlit ráno. K tomuto tvému úmyslu bych ráda přidala malé povzbuzení:
(převzato z kníečky Ranní zamyšlení s Prokopem Siostrzonkem)
Pokud ale chceš přímo nějaký tip, doporučuji třeba ranní modlitbu papee Jana XXIII.:
"Nebeský otče, děkuji ti, e jsem si odpočinul a opět se probudil. Je to tvůj dar. To, co je mou povinností, chci dnes od rána do večera plnit tak, jak to dělával tvůj Jednorozený Syn: všude, kam přišel, zanechal po sobě jen dobro.
Kadého, s kým se setkám, mi posíláš do cesty, abych v něm poznal svého bratra.
Ve všem, co udělám, co promluvím, a se mi zjeví láska kterou Kristus všechny objímá. A mám pro kadého dobré slovo dřív, ne se rozejdeme.
A mám cit pro druhé a myslím víc na ně, ne na sebe. Prosím tě, a se vdy ovládnu, a ze mne není mrzout, a jednám laskavě a srdečně. A ve mně zbude i jiskřička humoru, kterého je také zapotřebí.
Od Ducha svatého si vyprošuji tvou milost, která by mi k tomu všemu pomáhala.
A ještě jedno: Dovol, abych prostřednictvím Panny Marie přivedl kadého alespoň o krůček blí k tvému Synu. Můj Boe, vše pro tebe, s tebou a v tobě.
Amen."
Nebo veršovaná:
"Zato,emohuzloevstát,
chci tobě Boe děkovat.
Za dnešní ráno, celý den,
buď Bůh všemohoucí veleben.
Ké čas, kterýs mi Pane dal,
ti večer vrátím, jak sis přál.
Tvá moc mi dej svou ochranu
a sílu, k pravdě odvahu.
Chci tobě slouit, ty to víš.
Chci kadým dnem být k tobě blí."
A pro pousmání:
"Můj Pane,
myslím, e na mne můeš být pyšný. Zatím jsem dnes nezhřešil, nezaklel, neublíil ivému tvoru, neměl nemravnou myšlenku ani touhu. Jsem za to velice rád.
Ale za pár minut musím vstávat, a pak asi budu potřebovat velkou spoustu pomoci!" :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Jak se církev staví k darování vajíček? Milá redakce, ráda bych věděla, jak se církev staví k darování vajíček. Já osobně to vidím jako velmi dobrou věc pro eny, které nemohou mít děti, ale chtějí si je vychovat od narození (a proto nevyhledávají dětské domovy). Na druhou stranu je to vlastně zásah do boího plánu.
Předem děkuji za odpověď a přeji hodně horlivých čtenářů!
Natálie, 19 let
OdpovÄÄ:
Milá Natálie,
děkujeme za dotaz! :)
Pohled katolické církve na dárcovství vajíček/spermatu (= de facto umělé oplodnění) je jasně negativní. Prostředek i cíl "darování" není přípustný. Člověk poskytuje plodivou schopnost jiným způsobem ne podle Boího plánu. A umělé oplodnění / asistovaná reprodukce jsou techniky k dosaení lidského početí odlišným způsobem ne pohlavním spojením mue a eny. Prostě mimo - zásah supluje manelský akt. Kdo poskytuje spermie nebo "pronajímá" dělohu, ztrácí soudnost asi stejně jako ten, kdo se věnuje prostituci. Další problematikou je také náročnost postupu při "klinických" těhotenstvích a časté potraty. V těchto případech dochází k tak moderní záměně otázek po funkčnosti místo smyslu.
Techniky, které štěpí spojení rodičů zásahem nějaké osoby cizí manelskému páru (darování spermatu nebo vaječné buňky, propůjčení dělohy), jsou těce amorální. Takové techniky (inseminace a umělá oplodnění od jiného dárce) porušují právo dítěte narodit se z otce a matky, které zná a kteří jsou spojeni manelstvím. Zrazují výlučné právo manelů stát se otcem a matkou jeden prostřednictvím druhého.
Tyto techniky (inseminace a umělé homologické oplodnění), prováděné uvnitř manelského páru, snad nepůsobí takové škody, ale zůstávají mravně nepřijatelné. Oddělují pohlavní úkon od aktu plození. Akt, kterým počíná existence dětí, u není úkonem, kterým se dávají dvě osoby jedna druhé, nýbr úkon, který svěřuje ivot a totonost embrya moci lékařů a biologů a zavádí vládu techniky nad původem a určením lidské osoby. KKC 2376-7
Navíc se v současnosti objevují studie prokazující, e umělé oplodnění vede k početí organismu, který není dostatečně evolučně odolný. Jinými slovy, není moné zaručit, aby se k vajíčku dostala přirozeným způsobem ta nejlepší a geneticky nejvhodnější spermie. Proto jsou lidé, kteří byli počati prostřednictvím umělého oplodnění, často náchylnější k nejrůznějším nemocem a jejich tělo rychleji degeneruje.
Páry, které nemohou mít děti, mohou vdy vyuít adopce, její monosti jsou u dnes poměrně velké. Stát se adoptivním rodičem sice není jednoduchý proces, ale stává se i to, e se k adoptivním rodičům dostává miminko třeba u ve svém třetím měsíci (co je například zkušenost mého příbuzného, který má tímto způsobem adoptovaných více dětí).
Dítě a jeho ivot je podle katolické církve Boím darem. Proto je zapotřebí se nové křesanské rodiny a jejich rozrůstání modlit a i s budoucím manelem usilovat o modlitbu za monost mít děti, ale také za Boí vůli :)
Měj se krásně! :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Jak se přinutit milovat Boha na základě 2000 let staré kníky? Dobrý den, proč nás Bůh stvořil? Pokud je vemohoucí, stačilo Mu jen říct něco jako \"a jsem dokonale astný\" a ve by bylo vyřeeno - ádný hřích, bolest, strach, vůbec zlo... ani Jeho kří. Ale takhle lidé musí existovat. Monost naí volby spočívá pouze v tom, jestli se \"rozhodneme\" pro věčné trápení nebo pro nebe, co pro křesany znamená milovat Ho - ovem jak se přinutit mít rád někoho (jen) na základě 2ooo let staré kníky?
k, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá k.,
jak správně říkáš, Bůh je všemohoucí. Kromě toho ale také věříme, e je maximou dobra, maximou lásky, moudrosti a nikdy by pro nás nechtěl nic menšího, ne to opravdu nejlepší. Přít se s Bohem o to, jestli náhodou nemohl svět stvořit nějak jinak, lépe, tak, jak bychom si to raději představovali my, je proto poněkud drzé - je to jako bychom se Bohu stavěli na roveň, co je samozřejmě nemyslitelné. Ale ano - řekněme, e by Bůh "přistoupil" na tvůj návrh a stvořil, resp. naprogramoval nás tak, abychom jej slepě milovali. Neměli bychom jinou monost, neměli bychom svobodnou vůli. Bylo by to podobné, jako kdybys chlapci, který se ti líbí, dala napít "nápoje lásky". Slepě by tě miloval, ani by si lásku k tobě vybral, ani by tě vlastně chtěl, ani by to vlastně ve své podstatě byla láska. Láska se toti nedá vydrádit, nedá se koupit a mimo pohádkový svět (s jeho nápoji lásky) se nedá ani nijak "přičarovat". Proto musí být láska k někomu vdy svobodným rozhodnutím člověka, jeho volbou, tím, co on sám doopravdy chce. A věř, e to Bůh ví, protoe Bůh je Láska.
Pokud se chceš "přinutit" milovat Boha na základě Písma, nevím, jestli jdeš úplně tou správnou cestou. Znalost Písma je samozřejmě důleitá, ale není to zdaleka jediný odkaz na Boí existenci. Denně se ve světě dějí zázraky, některé viditelné, některé méně, kadý den Bůh zároveň hledá cestu do tvého srdce, snaí se tě oslovit, přiblíit se ti, být ti přítelem. A 2000 let stará kníka? :) Jeíš umírá na kříi znovu a znovu za kadý náš hřích, kterého se dopouštíme dnes, kterého se dopustíme zítra, pozítří, právě teď... Nejedná se o 2000 let starou vzpomínku, ale o realitu kadého našeho nového dne. Zkoušej se modlit za to, aby se ti Bůh dával více poznat a za dar Ducha Svatého, aby ti pomáhal lépe chápat Boí záměry.
Přejeme hodně štěstí! :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Mám několik otázek týkajících se Písma. Dobrý den. Chtěla bych se zeptat na pár pro mě nejasných textů, na které jsem narazila při čtení evangelia. Ta první - kdy Pán Jeí říká, e některým lidem zatvrdí jejich srdce, aby v něj neuvěřili a nebylo jim odputěno: Mk 4, 12 a také Jan 12, 40.
Dalí věcí, na kterou bych se chtěla zeptat, je úryvek, ve kterém Jeí mluví o rouhání proti Duchu svatému, které nemůe být odputěno. O jaký hřích se to vlastně jedná? Znamenalo by to, e někomu, kdo se nějakým způsobem posmívá církvi nebo nevěří v Boha nemůe být odputěno? A spolu s tím mě napadají otázky: Kdy lidé nevěří v Boha, hřeí tím? A kdy někdo věřil v Boha, ale pak se vědomě zřekne své víry, hřeí tím těce?
Mockrát děkuji za odpovědi, a také za vae krásné stránky :)
Slávka, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Slávko,
místa Písma, která uvádíš, jsou citace ze Starého zákona a obvykle se vysvětlují tak, e je v nich dopředu ukázáno, e ne všichni, kteří se s Kristem setkají, v něho i uvěří. Nelze je tedy chápat tak, e by sám Bůh někomu víru prostě odmítl dát. Kdybychom si to představili prakticky, asi bychom viděli Jeíše, který se snaí, hlásá, dělá zázraky a někteří nic a nic! Tak si povzdechne: co mám s vámi dělat? Co s vámi? ijte si tedy ve své zatvrzelosti.
Proč nemůe být hřích proti Duchu svatému odpuštěn? To je jednoduché. Jeho podstatou je uzavření se Boímu milosrdenství. A tedy Bůh by rád odpustil, ale člověk o to nestojí. Jakmile dotyčný řekne: Boe, odpus, Bůh mu odpustí. Ale dokud setrvává ve svém postoji, tak je to průšvih. Hříchy proti Duchu svatému se obvykle uvádí tyto: opoválivé spoléhání na Boí milosrdenství (však mi nakonec Bůh odpustí, ale teď klidně budu hřešit), zoufalství (uzavírání se ve svém hříchu jako Jidáš, ale neobrátí se k Bohu o pomoc), odpírání poznané křesanské pravdě (příklad: někdo uvěří a rozhodne se pro křest, ale vnímá, e by měl přerušit sexuální ivot s někým, ale to nechce, a proto raději křest odřekne), závidět Boí milost druhým, zatvrzelost vůči napomínání.
Kdo uvěřil a od Pána odpadl, tak to je váný, těký hřích. Mnoho lidí odpadne v době dospívání. Pak se musíme ale ptát: Uvěřili jako děti nebo byla jeijch víra jen tradiční?
Ale jinak je tomu s lidmi, kteří Pána Boha nepoznali a tedy v něj neuvěřili. Za ně se modlíme, aby dar víry té dostali. Obecně platí, e je Bůh má rád, ale z nějakého důvodu prostě k víře nedošli. Obecně uznáváme, e, ijí-li podle svého svědomí, pak se Bohu přibliují a Bůh najde způsob, jak je k sobě do nebe přivést. Víra, křest a ivot podle křtu - to je jistá cesta. Ostatní? Jen sám Bůh ví. Proto je víra a křest tak důleitý.
Jan Balík
OtĂĄzka: "Kdo zpívá, dvakrát se modlí." Můu zpěvem nahradit modlitbu? Dobrý den, jednou jsem někde četla, e kdo zpívá dvakrát se modlí a tak se chci zeptat jestli, kdy budu zpívat křesanské písničky, jestli mohu vynechat nějakou modlitbu
Puntík, 15 let
OdpovÄÄ:
Milý Puntíku,
je sice pravda, e se toto "motto" v křesanském prostředí často objevuje, ale není moné ho brát doslovně. Modlitbou se rozumí především velice osobní a niterní rozhovor s Bohem - je to čas, který si pro Boha vydělíme z času běných povinností, čas, který mu věnujeme a ve kterém se s ním chceme setkávat. Samozřejmě, e formou modlitby můe být písnička, ale nejde si to tím takto "zjednodušovat". Resp. vidět modlitbu jako nutnost, která se případně dá nějak vynechat, vytěsnit, ošidit... Modlit bychom se měli proto, e chceme, proto, e v modlitbě vidíme jedinečnou příleitost na setkání se s Kristem, ne proto, abychom si mohli odškrtnout poloku ze seznamu věcí, které máme udělat.
Měj se krásně! :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Jak se dostává due do pekla? Ahoj!
Jak se due dostane do pekla? Nemůe být v očistci a pak jít do nebe?
Nebo jak se to rozděluje?
Dík předem za odpověď a jste fakt super časopis!
Miňka, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Miňko,
Bůh touí, aby kadý byl v nebi, protoe nás má rád a protoe za nás Jeíš zemřel. Do pekla se dostane ten, kdo odmítne Boí lásku. V praxi tomu říkáme, e udělá těký hřích a nelituje ho. Těký hřích je vědomé, dobrovolné přestoupení Boího zákona ve váné věci - tedy víceméně váné a zásadní přestoupení desatera.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je hřích, kdy se mě kluci kamarádsky dotýkají? Ahoj, mám dotaz. Je hřích, pokud mám ráda, kdy se mě kluci dotýkají? Nejsou to ádná intimní místa, ale mám třeba ráda, kdy mě kluk chytne kolem pasu nebo pohladí po koleni. Nejde o nic jiného ne o projevy kamarádství nebo oboustranný flirt. Vím, e to není nic \"wow\", ale zajímalo by mě, jestli je to hřích. Děkuju :)
M., 18 let
OdpovÄÄ:
Milá M.,
na tom, e se chlapci a děvčata vzájemně přitahují není nic zvláštního. Samozřejmě, e k tomu přirozeně patří i fyzické projevy náklonnosti - jako kdy spolu dva mladí začínají chodit (drí se za ruce, obejmou se, dají si pusu...). Na tom ještě nic špatného není, pokud jde ve všech těchto gestech opravdu o upřímný projev toho, e mám někoho rád, e mi na něm záleí. Samozřejmě, e míra takovýchto projevů musí mít své hranice a dokud se z mladých lidí nestanou manelé, měli by je ve vlastním zájmu dodrovat.
A stejné je to se vším ostatním... :) Je docela normální, e ti některé doteky mohou být příjemné. Pokud bys je ale začala vyhledávat nebo nějakým způsobem podporovat, mohla by se z nich stát neřest v tom smyslu, e by šlo pouze o nějakou hru - záměnu toho, co má slouit jako projev citu za nezávazný flirt, za prostředek, který tobě přináší nějaké potěšení, zatímco druhého můe zraňovat. Hřích se rodí v myšlence, kterou sledujeme daným skutkem, ne ve skutku samotném.
Přejeme ti hodně štěstí! :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Můu se modlit za due v pekle? Dobrý den, slyela jsem pár svědectví lidí, kteří navtívili peklo a očistec. Za due v očistci se lidé normálně modlí, ale můeme se vůbec modlit za due v pekle? Ráda bych se modlila i za ně, ale nevím, jestli můu, kdy musí být v pekle navěky. Díky moc.
anonym, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
pokud někdo tvrdí, e navštívil peklo nebo očistec, s největší pravděpodobností klame nebo je obětí sebeklamu. Bez mimořádné Boí milosti to není moné. I děti při zjevení ve Fatimě nenavštívili peklo, ale jen viděli jakýsi jeho obraz. Take upozorňuji, e lidé, co mluví o tom, e byli v očistci nebo pekle, nejsou věrohodní.
Modlit se za zemřelé je projevem naší lásky k druhým lidem a víry v dobrotu Boí. Protoe nevíme, kdo je v pekle, kdo v očistci a jen o málo lidech víme jistě, e jsou v nebi (svatí prohlášení církví), tak se prostě modlíme za duše zemřelých. Není naším úkolem pátrat po tom, kdo je kde. To je tajemství Boha. Protoe zřejmě skoro kadý nějakým očistcem prochází, běně pouíváme výraz: modlit se za duše v očistci. Take se modli za zemřelé a Bůh jistě Tvou modlitbu přijímá. Pokud někdo opravdu je v pekle, naše modlitba mu nepomůe (Lk 16). Ale protoe nevíme, kdo je v pekle, modlíme se za zemřelé.
Jan Balík
OtĂĄzka: Sukně do kostela 5 cm nad koleny? Dobrý den, kdy jsem tu četla dotaz o tom, jestli je vhodné nosit do kostela boty na platformě, napadá mě, jestli je moné nosit v létě, kdy je teplo, do kostela sukni, která končí nad koleny - cca 5cm?
Děkuji za odpověď :)
Alča, 19 let
OdpovÄÄ:
Milá Alčo,
v sukni 5 cm nad koleny nevidím váný problém. Rozdíl u by nastal, kdyby to bylo třeba 15 cm a to u by se asi ani nedalo označovat za sukni nad koleny, jako spíše za sukni do půlky stehen. Kolena jsou ta přibliná míra, kam by sukně nebo kraasy měly sahat. Jde ale především o to, aby tvé oblečení bylo vkusné a slušné. Take jak se píše v článku - nepomohlo by ti, kdybys měla sukni přesně ke kolenům, ale zároveň měla na sobě tričko s hlubokým výstřihem. Naopak pokud je jedinou "vadou" na tvém oděvu o trošku kratší sukně, je dle mého vše v pořádku :)
Měj se krásně! + H.
redakce IN!
OtĂĄzka: Mám otázky ohledně svátosti biřmování. Ahoj!
Mám několik otázek. Týkají se biřmování a veho kolem toho, protoe bych chtěla přijmout tuto svátost. Tááááke. V čem vlastně biřmování spočívá?
Kdo je to biřmovací kmotr a kdo to v mém případě můe být?
Co si obléct?
předem dík za odpověď.
(můete klidně napsat i něco na co jsem se neptala a já budu jedině ráda:D)
Zizi, 14 let
OdpovÄÄ:
Ahoj Zizi,
1) biřmování je dovršením křtu. Křest nás spojuje s Pánem Jeíšem, a proto v nás od té chvíle začíná bydlet i Duch svatý,
který nám dává počátek svých darů.
Biřmování je dovršení křtu, obdrení plnosti darů Ducha svatého. Jsou to Letnice kadého z nás. A Letnice znamenaly, e
apoštolové vyšli a začali hlásat evangelium. Dary Ducha svatého si lze představit jako nadání na Boha (podobně jako
někdo má nadání na matiku). Kdo obdrel dary Ducha svatého, má schopnost vnímat Boha, být mu blízko, ít podle jeho
slova. Toto nadání ale musí rozvíjet. V opačném případě dar zakrní. Take křest je získání řidičáku a biřmování znamená,
e dostaneme Ferari, abychom mohli jezdit a vozit druhé. Obvykle se hovoří o 7 darech Ducha svatého (dar moudrosti,
rozumu, rady, síly, umění, bázně Boí a zbonosti).
2) Biřmovací kmotr by měl být především někdo, kdo opravdu ije z víry, někdo, kdo stojí po boku biřmovance a pomáhá mu "plnit úkoly" biřmovance - svědčit o Kristu slovem i ivotem, podporovat jej v modlitbě, být mu duchovní oporou a přítelem. Zároveň musí být starší 16 let, být pokřtěný, biřmovaný a ji přijal eucharistii. O výběru biřmovacího kmotra se můeš poradit i s knězem, který tě bude na biřmování připravovat nebo s rodiči.
3) Co si obléct? Ideálně nějaké slušivé šaty (v některých farnostech bývá zvykem oblékat si na biřmování kroj) nebo sukni. Obecně by se mělo jednat o oblečení vkusné, slušné, slavnostní, tedy nikoli vyzývavé a také ne takové, které nosíme běně do školy nebo na ven (třeba díny a triko :)). Jde o to, e biřmování je svátostí, kterou člověk přijímá jednou za ivot, jedná se o opravdu slavnostní a výjimečný okamik. A tomu by mělo být přizpůsobeno i naše vzezření. Uitečnou radu při výběru oblečení ti můe poskytnout i článek v našem červnovém čísle na str. 16 - 17 s názvem V plavkách do kostela?