OtĂĄzka: Knihy k maturitě - některé se mi nezdají vhodné číst, co s tím? Je z křesanského hlediska správné číst knihy (v mém případě knihy z maturitního kanónu), ve kterých se nachází choulostivé popisy (třeba ohledně sexu)? Kde je hranice? V umění se téma sexu objevuje velice často a moc nevím, jak s tím zacházet. Přeskakování pasáí se mi zdá blbost, protoe se za chvíli ztratím v ději. Vybírat si pouze knihy bez tohoto tématu by asi bylo moné, ale celkem náročné. Já vím, e sex je vlastně dar od Boha, ale v mnoha knihách samozřejmě není správně interpretován (np. Kulička, Guy de Maupassant - povídka o prostitutce, Egypan Sinuhet, Mika Waltari - starověký Egypt, a tudí úplně jiné vnímání, a jiné...) Mockrát děkuji za odpověď.
Weru, 18 let
OdpovÄÄ:
Milá Weru, jak jsi sama objevila, zvláště v umění velice záleí na úmyslu tvůrce (chce zobrazit Boí krásu, realitu ivota, hledá jen sexuální rozkoš /porno/); dále pak na druhu umění (jinak se vnímá kniha, jinak film); a na příjemci (jinak vnímá takové scény mu a jinak ena, jinak mladý člověk, jinak starší). Určitě je špatné číst takové knihy jen proto, e se člověk vědomě sexuálně vydrádí. Toto by pak hraničilo u s hříchem.
U filmu je třeba být daleko více ostraitý a raději se na sexuální scény moc nedívat. Člověk si je zapamatuje a zbytečně se mu pak vrací v mysli. Na film erotický raději nepůjdu.
Číst klasickou literaturu a občas narazit na sexuální popis, to je běná součást ivota. Rada by zněla - nevěnovat tomu moc pozornost. Někdy, zvláště pro mue, bude lepší, kdy se takové části knihy spíše přeskočí či přečtou jen tak povrchně, prostě bez toho, ani by si je člověk představoval.
Vidíš, e odpověď na Tvou otázku není snadná a jednoznačná. Jednou raději něco číst nebudu, jindy si něco přečtu. Kadý se učí najít tu správnou míru. Záleí na to, aby si člověk udroval mysl čistou, tedy si ji nezaneřádil zbytečně sprostými a vulgárními vjemy. Vdy je také dobré, vnímat, jak sama píšeš, e sexualita a vůbec tělesnost je dar od Boha. Není tedy špatné tělo a sex, ale to, jak s tímto darem lidé nakládají.
Jan Balík
OtĂĄzka: Kdy za mnou někdo cizí přijde, e chce peníze, co mám dělat? Ahoj! Mam veliký problém s tím kdy někdo za mnou přijde a chce po mě peníze. Ne, e bych byla lakomá a nechtěla mu nějaké peníze dát. Jene já nevím co s těmi penězi udělá nebo jestli je doopravdy chudý nebo se jen za chudého vydává. Dneska jsem potkala dva takové ebráky a nic jsem jim nedala... Teď mám z toho velké výčitky a bojím se slov z evangelia: byl jsem hladový nedali jste mi najíst...
Co mám v takovych situacích dělat?
Anonymka, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko, ano, Pán Jeíš nám říká, e máme myslet na druhé a pomáhat. Na druhé straně to neznamená, e kadému dáme, co ádá. K ebrákům zaujímá kadý jiný postoj. Někdo jim dává drobné, jiný to řeší tím, e odloí přiměřenou částku svých financí a věnuje ji na charitu, která se o bezdomovce stará. Je ale ještě jiná a moná nejlepší monost pro děvče tvého věku. Uvědomit si, e je na světě mnoho dalších lidí, kteří trpí a to daleko víc ne bezdomovci v ČR. Můeš darovat nějakou částku na některou organizaci, která pomáhá ve světě:
- Likvidace lepry
- Papeská misijní díla
- Mary’s Meals
Take, pomáhat ano, ale spíše cíleně a dle svých moností. U těch výše jmenovaných katolických organizací víš, e i jedna stovka opravdu pomůe.
A co s bezdomovci, které potkáš? V duchu za ně dát krátkou modlitbu, třeba: Boe poehnej mu.
Jan Balík
OtĂĄzka: Fyzické tresty ano nebo ne? Ahoj, chci se zeptat, jestli je správné při výchově pouívat přiměřené fyzické tresty. Co na to říká církev? A co vědecké výzkumy? Co vyroste z dětí bez fyzických trestů? Jaký vliv má na agresivitu?
Veverka, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko, otázka je dosti široká. Níe je to, co o trestech napsal pape František před několika lety. Stručně: trest má pomoci dítěti pochopit, e některé věci mu škodí. Jde o to, aby trest byl přiměřený, důsledný a také udělení s rozvahou. Tedy, jistě i fyzické tresty nemusíme zavrhovat, ale vdy s velikou mírou. Běně rodiče jdou do extrémů: buď dítěti dovolí vše nebo bývají tresty psychicky či fyzicky za hranicí. Kupodivu se dnes hovoří o trestech fyzických, e ne, e jsou špatné atd. Ale není daleko horší, kdy se např. rodiče rozvádí a dítě si berou jako bitevní pole? Závěr: výchova mnohdy nějaký přiměřený a s láskou udělení trest vyaduje. Přísnější výchova je spíše lepší a nakonec za ni bývá dospělý spíše vděčný. Ale vše s mírou a láskou.
František: Amoris laetitae
Hodnota sankce jako podnětu
268. Rovně je nezbytné senzibilizovat dítě i adolescenta, aby si uvědomili, e špatné skutky mají důsledky. Je
třeba probouzet schopnost vcítit se do druhého a elet jeho utrpení, kdy jsme mu přivodili něco zlého. Některé
sankce agresivního asociálního chování částečně mohou vést k tomuto cíli. Důleité je pevně dítě nasměrovat,
aby poádalo o odpuštění a napravilo škodu způsobenou druhým. Kdy výchova přináší plody uzráváním osobní
svobody, začne dítě samotné v určité chvíli s vděčností poznávat, e pro něho bylo dobré vyrůstat v rodině a
snášet také poadavky ukládané celou touto formací.
269. Napomenutí se stává podnětem, kdy se zároveň oceňují a uznávají snahy a kdy dítě zjistí, e jeho
rodiče k němu nadále chovají trpělivou důvěru. Dítě s láskou napomenutí cítí, e je zohledňováno, vnímá, e je
někým, a všímá si, e jeho rodiče uznávají jeho potenciál. K tomu není zapotřebí, aby rodiči byli bez poskvrny,
nýbr aby uměli pokorně uznávat vlastní meze a ukazovat svoji osobní snahu být lepšími. Děti však potřebují,
aby rodiče dosvědčovali, e se nedávají strhávat hněvem. Dítě, které se dopustí nějaké špatnosti, musí být
napomenuto, ale nikdy ne jako nepřítel nebo jako někdo, na kom se vybíjí vlastní agresivita. Dospělý navíc
musí rozpoznat, e některá špatná jednání se pojí s křehkostí a omezením, je jsou vlastní danému věku. Proto
by byl škodlivý postoj neustálého sakncionování, který by nepomohl vnímat odlišnou závanost činů a vyvolal
by malomyslnost a podráděnost: „Otcové, nedráděte svoje děti“ (Ef 6,4; srov. Kol 3,21).
270. Zásadní věcí je, aby se kázeň nestávala mrzačením touhy, nýbr podnětem jít stále dál. Jak integrovat
kázeň a vnitřní dynamismus? Jak dosáhnout toho, aby kázeň byla konstruktivní mezí na cestě, kterou se dítě
má vydat, a nikoli zdí, která jej anuluje, nebo výchovnou dimenzí, která jej potlačuje? Je třeba najít rovnováhu
mezi dvěma stejně škodlivými krajnostmi. Jednou je nárok vytvářet svět na míru tueb dítěte, které vyrůstá s
pocitem, e je nositelem práv, ale nikoli povinností. Druhou krajností je přimět jej ít bez vědomí vlastní
důstojnosti, jedinečné identity a práv, trýznit jej povinnostmi, aby v podrobenosti uskutečňovalo tuby druhých.
Jan Balík
OtĂĄzka: Akupresurní podloka Ahoj, chtěla bych dát takovi k Vánocům akupresurní podloku, a mu ulevím aspoň trochu od bolesti zad. Teď jsem ale četla, e to vychází z tradiční čínské medicíny. Já to ale beru tak, e mu ty ostré hroty na podloce uvoní od bolesti a e to je skoro stejné jako podloky s hroty na chodidla, co taky pouívá hodně lidí. Co si o tom myslíte vy? Je pouívání podloky pro nás křesany hřích? Děkuji.
Hennie, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko, dát k vánocům tatínkovi akupresurní podloku klidně můeš. Není to nic špatného. Určitě není pouívání takovéto podloky hřích. Není vůbec důvod, proč by něco takového bylo hříchem.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co mám dělat, kdy jsem ztratila víru v Boha? Ahoj,
chtěla jsem se zeptat na nějaké rady co mám dělat, kdy jsem ztratila víru v Boha. Ani vlastně nevím jak se to stalo, ale nedokáu se nějak přinutit k tomu, abych věřila, připadá mi celá víra trochu jako bláznovství...A přitom jsem dříve byla hodně věřící tak nevím. Občas poslouchám na youtube argumenty ateistů proč nevěří a něco dává smysl, něco zas méně... Ale je pravda, e kdyby Bůh chtěl, mohl by se nám ukázat, mohl by ve změnit k lepímu lusknutím prstu... Ale co já vím.
Byla jsem nedávno na zpovědi a svěřila se panu faráři a on mi jen řekl a chodím do kostela a na přijímání. Ale je to vůbec správné chodit na přijímání kdy mi i dělá problém věřit e je hostie tělo Páně?
Jediné co mě napadlo je, e bych se mohla začít modlit růenec, vzpomněla jsem si, e Panna Maria pomáhá těm, kdo se ho modlí. Ale jinak nevím. Pan farář taky říkal e víra je dar od Boha, ale to já potom ten dar asi nemám, nebo jsem ho měla a nějak jsem o něj přila.
Rita, 21 let
OdpovÄÄ:
Milá Rito, vidím, e poctivě promýšlíš svůj ivot. Ano, víra je dar od Boha. Ale On ho jistě nabízí kadému, kdo o něj stojí. Nápad modlit se růenec je výtečný. Svěřuj se Panně Marii a pros ji, aby Ti vyprosila dar víry. Nakonec můeš v srdci volat často i takto: "Jeíši, dej mi více víry." A ještě jednu věc. Byla jsi u biřmování? Pokud ne, najdi místo, kdo se koná příprava a projdi kvalitní dlouhou přípravou. Vím, e super příprava probíhá vdy jednou za dva roky v centru ivota mládee v Příchovicích. Víru je třeba proívat sice jako osobní setkání s Jeíšem, ale zároveň ve společenství. Máš nějaké věřící kamarády, se kterými se modlíš, diskutuješ o víře? Pokud ne, pak hledej. Je jich jistě i v naší zemi hodně. Centra ivota mládee nabízejí super společenství.
Milá Rito, budu se za Tebe modlit, abys potkala Jeíše a stal se Tvým přítelem. Budu za Tebe slouit mši svatou.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co mám dělat? Ahoj. Se svýma kamarádkama se znám u od první třídy kdy jsme spolu chodili na náboenství, měly první příjmání a pak jsme spolu chodili na spolčo. Já pak u (někde od páté třídy chodit přestala protoe se mi s tím kryla hodina akordeonu a taky bylo těký dojídět kdy bydlím v několik km vzdálené vesnici). Ony chodí mnohem častěji do kostela ne já a taky se účastní třeba scholy, farních táborů a vekerých setkání ohledně farnosti. Mám pocit e ony znají několik písní a ,,ukazovaček,, naspamě, modlitby (které já jsem snad nikdy neslyela). A já se vedle nich citím jako uplný idiot kdy u se na takové akci ukáu. Někdy mi věnují i takový překvapený pohled kdy mi musí vysvětlovat nějaké pojmy. Děkuji T.
Terka, 14 let
OdpovÄÄ:
Ahoj Terko, díky za napsání. Ty se vlastně ani na nic konkrétního neptáš, ale pochopila jsem, e ti zřejmě vadí, e kamarádkám v této duchovní "oblasti" moc nestíháš. Ale ono je to celkem logické. Sama píšeš, e ony chodí častěji do kostela na mši svatou, ale také do scholy, kde se modlitby, písničky, popř. ukazovačky a nějaké hry naučí, a potom je na nejrůznějších setkání znají. Píšeš, e bydlíš v jiné, vzdálenější vesnici, a je to pro tebe obtínější. A u vás nemáte kostel? Pokud ano, zkus se zapojit ve vaší farnosti, (schola, čtení, společenství...) kamarádky mají určitě spoustu nápadů, které bys mohla pouít. Přejeme ti z redakce krásný letní čas. M.
redakce IN!
OtĂĄzka: Neznáte nějakého svatého od náměsičnosti? Ahoj, neznáte nějakého svatého od náměsičnosti? Jsem náměsičná a celkem se toho bojím... Myslím, e by mi pomohlo mít paráka v nebi...☺️
Weru, 17 let
OdpovÄÄ:
Ahoj Weru, tak to nevím. Ale můeš si zvolit třeba Pannu Marii, která jistě i v noci bděla nad malým Jeíškem. Nebo bych navrhoval přímo anděla stráného, ten je super pomocník.
Jan Balík
OtĂĄzka: Biřmovací patroni Zdravím, chtěla jsem se zeptat. Psali jste, e si ena můe vzít v biřmování muského patrona. Ná kněz to, ale zakázal. Mluvila jsem s ním o tom, ale trvám si na svém. Nejhorí je, e si zavolal mé rodiče, e něco není se mnou v pořádku, e by mě měli poslat na léčení. Pak je dalí věc. Sestřence se má za pár týdnu narodit dítě a poprosila mě, abych byla kmotrou dítěte. Kněz měl zase námitky, e jetě nejsem po biřmování a e moje názory (muský patron) by mohly ohrozit dítě (můj vliv na něho). e by nepoznalo pravdu a dobro. Nevím, co si o tom mám myslet. Jestli si vzít enskou patronku, aby byl klid a pak si promluvit s knězem, e i tak jdu k biřmování tak by to nemusel být problém. Prosím pomozte mi. Vzít si enskou patronku (moc se mi do toho nechce a nechápu proč to kněz zakázal). A co mám dělat s sestřenkou a bytí kmotrou dítěte. Předem děkuji za pomoc. Cara
Cara, 19 let
OdpovÄÄ:
Milá Caro, nikde v církvi není psáno, e musí být u eny patronka a ne patron, i kdy je to obvyklé. Církevní právo hovoří jen o tom, e se dává křesanské jméno.
Navrhuji Ti, aby sis zvolila dvě biřmovací jména a tedy dva patrony: jednu patronku - třeba Pannu Marii a pak toho patrona, který tě inspiruje, a kterého sis vybrala. Koneckonců se to dříve dělávalo zcela běně.
Kmotr u křtu má splňovat základní podmínky: být pokřtěn (ideálně i biřmován), ít křesansky. Kdy budeš biřmována v blízké budoucnosti, není s kmotrovstvím problém. Radil bych více s knězem o tom popovídat. Moná má zbytečně vysoké nároky, které jsou vyšší, ne jak říká církevní právo.
Jan Balík
OtĂĄzka: Biřmovací patronka - patron. Dobrý den.
V budoucnu bych ráda přistoupila k biřmování. Vím, e si mám vybrat nějakého patrona. Můu si vybrat i muského patrona, nebo jako holka musím mít patronku? Já bych chtěla sv. Jana apotola. Oslovoval by mě biskup Jano? Předem děkuji za odpověď.
Anička, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
biřmovací patron má být přímluvce v nebi, který Ti nějak imponuje. Můeš si vzít jednoho patrona nebo i dva. Mnoho děvčat si volí jméno + Maria. Můeš si zvolit i patrona svatého mue. Hlavně a se na biřmování dobře připravíš, aby v Tobě mohl Duch svatý působit.
Jan Balík
OtĂĄzka: Zajímal by mě názor církve na umělé oplodnění. Zajímal by mě názor církve na umělé oplodnění. V katechismu 2377 se píe, e v takovém případě je plození zbaveno své dokonalosti. Co to znamená? Je takto zplozené dítě nějak vadné?.........................
Předpokládám, e plození dětí je závaná látka, pak mohou být splněny vechny 3 podmínky smrtelného hříchu:
§1857 Hřích se stává smrtelným, kdy při něm spolupůsobí tři podmínky: Hříchem smrtelným je skutek, jeho předmětem je závaná látka , a jeho se někdo dopoutí s plným vědomím a uváeným souhlasem.
Pokud tedy člověk podstoupí úmyslně, vědomě a dobrovolně umělé oplodnění a nelituje toho, pak ho čeká věčná smrt (§1874). Je tento závěr správně?............................
V katechismu je celá kapitola s názvem esté přikázání obsahující mnoho pravidel. Znamená poruení některého z těchto pravidel automaticky poruení estého přikázání?
P, 25 let
OdpovÄÄ:
Milý P., kadý člověk má právo, aby se narodil z láskyplného objetí svých vlastních rodičů. Pokud je počat jinak (mimomanelsky, ze znásilnění, umělé oplodnění, je donošen v děloze jiné matky...), jde o početí, které není zcela dle Boího záměru a tedy je hříšné. Dítě za to nemůe, to tedy nenese hřích za své početí, ale následky samozřejmě ano (např. početí ze znásilnění můe mít vliv na lásku maminky k dítěti a můe dítěti ublíit). U umělého početí přistupuje ještě ničení a mraení oplodněných vajíček a později i jejich rozmrazení, tedy usmrcení. Take to je jasné, e morální není.
Ano, dá se říci, e objektivně je umělé početí těkým hříchem.
Tvůj závěr je správný. Avšak, věřme, e v srdci kadého člověka pracuje krok za krokem Boí milosrdenství. Prosit za odpuštění můe kadý....
V katechismu je celá kapitola s názvem Šesté přikázání obsahující mnoho pravidel. Znamená porušení některého z těchto pravidel automaticky porušení šestého přikázání? Na tuto otázku odpovídám: ano. Avšak ne kadý hřích proti 6. přikázání je hned těkým hříchem.