OtĂĄzka: Proč jsou homosexuálové diskriminovaní? Mně i mojí kamarádce přijde straně nefér, e nae mamky nemají rády LGTB komunitu. Říkají, e za to mohou, ale nemohou. Dlouho jsem si myslela, e sex je povolený, pokud jsou jako registrovaní partneři /co vlastně znamená manelství, ne?), ale zjistila jsem, e ne. To přeci není fér, ne? Ti lidé nemohou za to, jací jsou a sami jste jednou napsali, e mui jsou v oblasti sexuality slabí. To přeci musí být strané, ít celý ivot v čistotě. Proč je to hřích? Proč jsou oni tak straně diskriminovaní? Proč mají takový zákaz? Vdy oni jsou vlastně normální lidé, straně fajn lidé, akorát mají jinou orientaci. Nechápu to a přijde i to straně nefér.
M., 14 let
OdpovÄÄ:
Milá M.,
děkujeme za otázku a důvěru, se kterou se na nás obracíš.
Náš katolický postoj vychází z Bible, kde se jasně na začátku říká, e Bůh stvořil člověka jako mue a enu a dal jim úkol, aby plodili potomtsvo (Gn 1, 27 – 28). Z toho a z dalších míst Bible včetně evangelií (např. Mt 19, 3-9) tedy vyplývá, e manelství je zaloeno na věrném vztahu jednoho mue a jedné eny, kteří si navzájem darují lásku, ijí jeden pro dobro druhého a jsou otevřeni narození dětí. Toto pojetí platí pro všechny lidi, protoe tak je člověk stvořen Bohem.
Z evangelií ale víme, e je moné i darovat celý svůj ivot Bohu, ít tedy v celibátu a věnovat se slubě Bohu a druhým lidem.
Tedy, sexualita není něčím, co člověk nutně potřebuje a bez čeho nemůe být šastný. Podívej, i v manelství jsou dlouhé chvíle, kdy manelé nemohou být spolu intimně a přeci se mají rádi (např. nemoc). Sex je darem Boím, ale není něčím pro člověka nevyhnutelným.
Bible popisuje homosexuální jednání jako důsledek odpadu lidí od Boha a vnímá ho jako nepřirozené, tedy něčím, co odporuje stvořitelovi (Lev 20, 13, Řím 1, 23 – 28). Být citově přitahován ke stejnému pohlaví není hřích, ale ít homosexuálně ano, to je váný prohřešek. Nejde takové lidi odsuzovat, ale nemůeme zase na druhou stranu říci, e je vše v pořádku. Ideální by bylo jim pomoci léčbou, podporou, modlitbou. Ale to dnes bývá zakazováno! Vím, e je to dnes veliký problém, protoe mnozí lidé chtěji mermomocí předefinovat manelství, chtějí určitý morální rozklad společnosti. Je to obtíné téma, ale v Bible vidíme otázku jasně. I pape František vícekrát hovořil, e existují nátlakové a finančně podporované skupiny, které tlačí na rozklad manelství jako vztahu mezi mue a enou.
Pokud má Bible takový názor, jaký má, nejde o diskriminaci. Ne kadý vstoupí do manelství. Dokonce někdo ani nemůe, protoe je třeba nemocen a je neodpovědné, aby il v manelství a měl děti. Tedy manetsví je jedna z cest ivota. A kdo neije v manelství, ten udruje v sexuální oblasti zdrenlivost.
OtĂĄzka: Něco jsem v noci viděla... Kdy jsem se v 1. třídě připravovala na 1. sv. příjimání, tak jsem se jednou před spaním modlila čáct z modtlitby Věřím v Boha, kterou jsem si pamatovala. Ale potom se najednou stralivě v pokoji setmělo a přímo přede mnou se zjevila jakási jetě černějí postava. Netuím, jak dlouho tam stále, ale pak zmizela a objevila se dalí, tentokrát bílá postava v druhém rohu. Vlnila se a mávala na mě rukou. Jestli jako na pozdrav nebo abych la k ní, to u nevím. Pak také zmizela. U si nepamatuji, jestli se objevily jetě nějaké iné, ale asi ne. Tehdy jsem běela za rodiči a dlouho jsem seděla s maminkou v posteli a četli z ikony Pána Jeíe. Od té doby se mi nic nestalo, ale jde o ton, e od té doby mám strach jít někam do tmy sama. MLuvila jsem o tom trochu s knězem po nějaké době, ale neřekla jsem mu, co se stalo, take mi poradil, abych se modlila. Jene já nemám takovou víru v modlitbu, kdy vím, e se to přihodilo právě při té modlitbě. Letos jsem o tom s knězem poprvé mluvila, rozbrečela jsem se u toho, protoe při tom popisování to byl hodně emociální záitek. Ten kněz řekl, e je to hodně zajímavé nebo tak něco a pak jsme o o tom mluvili. Řekl, e to mohu bráti tak, e právě díky té modlitbě zmizely. Je to moné, ale můj strach nezmizel. Je pravda, e se k modlitbě ulpívám, kdy usínám a mám strach, ale nějak moc nevěřím, e by mi Bůh pomohl. Miluju Boha, ale v tu chvíli je strach větí. Prosím, poradíte mi, jak si pomoci a co mohlo být důvodem, e se mi zjevily? Napadá mě, e to mohl být někdo od Ďábla, který mě chtěl od Boha odvrátit. Víte, můj bratr, stejně jako spousta lidí co mají nějaké postiení jako ADHD nebo AS vidí duchy a řekl, e také viděl postavu stát přesně na to místě, kde stála i ta moje. Akorát, e to byl čert či co, kadopádně to mělo rohy. A měl na sobě krev. Svému bratrovi věřím, protoe vím, e duchy vidí spousta lidí a on jich také spousta viděl. Jak mám věřit v modlitbu, nemít strach a co bylo asi příčinnou?
A jetě, někdy se mi stane, e mě zničehonic napadne věta ,,Přivolám tě Ďáble.\", nemyslím to opravdově, jen mě to nějak napadne. Okamitě se pak modlím, ale prostě mám strach. Je opravdu moné ho nějak přivolat, i kdy nechci? A jak zabránit takovým mylnekám, které zničehonic napadnou? A je to vlastně vůbec hřích?
Mája, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Májo,
víme, e existují andělé. Ďábel je také anděl, ale který odpadl od Boha. Avšak máme mnoho dobrých andělů a hlavně kadý má svého anděla stráného. To, co jsi proila, bych radil moc nerozebírat. Někdy se lidem takové věci stanou.
V současnosti je moderní, e lidé říkají, e vidí anděly, čtou knihy o andělech. Vidění andělů bývá spíše přelud a ve skutečnosti anděla vidí jen málokdo. A ty knihy bývají docela slátanina. Nemá to s vírou co do činění.
A co dělat, aby ses nebála? Za prvé se více spřátel se svým andělem stráným, modli se k němu a pros ho za ochranu.
Kdy tě napadne strach, hned řekni: můj anděli, ochraňuj mě.
A co dělat, kdy tě z ničeho nic napadle, e přivoláš ďábla? Myšlenek nás můe napadnou mnoho, ale je třeba s nimi, pokud jsou divné a škodlivé jako tato, ihned skončit. Přestat na ně myslet. A to se povede spíše tehdy, kdy, jakmile si uvědomíš, e tě takováto myšlenka napadla, řekneš třeba: pane Jeíši, jsem tvá, do tvé náruče se odevzdávám.
A opravdu se neboj, Pán Jeíš tě má rád a on je nejsilnější, on je pánem i celého pekla. Zlý duch ti nemůe uškodit, pokud se budeš dret Boha a jeho se nebudeš všímat.
Ještě mě napadá, e je moc dobré nosit u sebe knězem posvěcený růenec, tzv, zázračnou medailku Panny Marie. Nad tím předmětem se modlil kněz a prosil o ochranu toho, kdo bude předmět pouívat. Stejně tak je dobré mít doma svěcenou vodu a ráno či večer se vdy přeehnat svěcenou vodou. Nad touto vodou se modlil kněz a prosil o poehnání a ochranu všech, kdo se jí budou ehnat.
No a poslední inspirace. Je moc krásné, kdy se naučíme hodně si povídat s Pannou Marii. To je naše nebeská matka, která nám pomáhá, ochraňuje nás. Já to dělám tak, e se hodně často modlím růenec či jiné mariánské modlitby.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak si vybrat biřmovacího patrona? Ahoj,
letos budu mít biřmování, ale pořád nevím, koho si mám vybrat za svého patrona. Dáte mi prosím nějaké typy?
já, 16 let
OdpovÄÄ:
Ahoj,
je těké takhle dát tip, koho si vybrat za patrona, kdy vůbec nevím, co je ti blízké a jakou bys měla představu. Pokud stále hledáš patrona, začti se do ivotopisů svatých a hledej, kdo tě osloví. Vybírej podle toho, kdo je ti blízký, věnoval se tomu, co bys chtěla v ivotě dělat, obdivuješ jeho vlastnosti a skutky, kterým by ses chtěla přiblíit...
Třeba tady na té stránce - http://catholica.cz/?a=20 - najdeš takový přehled a snadno se proklikáš k informacem o jednotlivých svatých. Podobnou slubu ti udělá i kniha Rok se svatými (Karmelitánské nakladatelství, 2002). Udělej si uší výběr a k vybraným svatým si pak najdi podrobnější informace, zapátrej po jejich podrobnějších ivotopisech atd. Poptej se také na faře, určitě tam budete mít nějaké knihy o svatých a ivotopisy. Pokud máš pochybnosti, rozhodně se neboj popovídat si s panem farářem, nebo s tím, kdo vás na biřmování připravuje, nebo se svou budoucí kmotrou (kmotrem). Martina
redakce IN!
OtĂĄzka: Co je to ehnání a kdo můe ehnat? Ahoj, co to znamená \"ehnání\" a kdo můe ehnat? (YouCat jsem si jetě nestihla pořídit.)
Jani, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani,
ehnání znamená svolávat na někoho Boí poehnání. ehnat veřejně v církvi můe především biskup, kněz a jáhen. Mají k tomu zvláštní pověření od Boha. Ti ehnají třeba nové domy či byty, kříky, svaté obrázky, růence, vodu, manele při svatbě, rodiny atd.
Avšak ehnat soukromě můe kadý. Třeba rodiče své děti. Mně dávala maminky jako klukovi vdy kříek na čelo svěcenou vodou, kdy jsem odcházel ráno do školy. Rodiče ehnají doma jídlo, kdy se rodina shromádí.
A kadý můe v duchu ehnat druhým lidem. Třeba kdy potkáš nějakého člověka, můeš v duchu říci: Boe, prosím, ehnej mu. Modlit se tak, e prosíme: Boe poehnej tomu a tomu člověku, to je krásná modlitba. Přejeme mu tím nejvc, co můeme přát - Boí přízeň a pomoc.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak zvládnout udrovat čistotu těla? Ahoj, mám celkem pro mne velký problém. Ve třetí třídě mi kamarádka ukázala porno, to určitě pár z Vás zailo. Pak jsem si ho parkrát pustila sama. Poté jsem dola k tomu, e to není asi úplně správné, tak jsem se z toho vyzpovídala a bylo ok. Pak přiel patnáctý rok, začaly pracovat hormony, a přily období \"nadrenosti\". A po pár drení jsem se neuddrela, a pustila jsem si ho opět. Po několikáté jsem zkusila i masturbaci, a ono to bylo příjemné. Rozhodla jsem se s tím skoncovat, ale po pár týdennch opět. Samozřejmě jsem přijala svátost smíření. Pak jsem přijala svátost biřmování, chvíli byl klid, a teď to zase začalo. Jsou to takové chvíle, kdy ani přesně nevím, co dělám, a po tom si ani nejsem jistá, jestli jsem to opravdu udělala. Kadopádně chci s tím skončit. A prosím o pomoc a radu. Na jednu stranu se za to stralivě stydím, a nedokái o tom s nikým hovořit otevřeně, ale na druhou úplně nechápu, co je na tom patně. Kadopádně toho asi neumím pořádně litovat. Ale já to zvládnu, ON je se mnou. Jen jestli nemáte nějakou pomoc, a povzbuzení, třeba se nebát mluvit otevřeně u vzpovědi. Děkuji, e jsem to ze sebe mohla tady tak vyhodit. A dala jsem to do poradny VÍRA z toho důvodu, e to silně ohrouje moji věrnost a čistotu Kristu.
Majda, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Majdo,
děkuji Ti za upřímnost a za důvěru, se kterou se na nás obracíš.
Sexualita je veliký dar, který nám Bůh dal. Je to úasný dar, který je určen k tomu, aby se mu a ena, kteří se mají rádi a uzavřeli manelství, spojili v jedno tělo a jednu duši, aby proili hlubokou jednotu a vzájemné obdarování a také otevřenost k daru nového dítěte - plodu jejich lásky. V církvi je mnoho krásného o sexualitě napsáno. Doporučuji třeba knihu West: Úvod do teologie těla či Heylová: Mui a eny jsou z ráje nebo i Učit se milovat (zvláš vhodná pro mladé). Knihy vydalo nakladatelství Paulínky. ZVláště pape sv. Jan Pavel II. napsal mnoho krásného o lásce a manelství. Ale i současný pape František ji toho mnoho napsal o lásce manelů.
V současní době se stalo něco zvláštního. Sex je odtren od manelství a rodiny, od plození dětí a stal se zábavou. A cílem té zábavy je pohlavní rozkoš. Co rozkoš navozuje, to je tedy dnes vnímáno společností jako dobré. A můe jít o masturbaci, pornografii nebo o sex s více lidmi, s lidmi stejného pohlaví atd. Je tedy zřejmé, e současný styl ivota mnoha lidí se ostře odlišuje od toho, jak o sexu, lásce, manelství a rodině hovoří Bůh v Bibli.
Dostala jsi od Boha dar svého těla, které se má stát jednou darem pro budoucího manela nebo pro Boha, zasvětíš-li svůj ivot Bohu. Vlastně vdy určitým způsobem pro Boha, protoe i manelství je Boí a plození dětí je té Boí.
A nyní k druhé části Tvé otázky. Jak se z určitého návyku masturbace vymanit? Jak tedy ovládat své tělo svým duchem?
Určitě nejprve spoléhat na Boha, prosit o ho pomoc a upadneš-li, neváhat se vyznat napřímo ve zpovědi. Ale je vhodné i jinak posilovat sama sebe, svou osobnost. Myslím, e jde především o to, abys poznala krásu Boího daru sexuality a lidského těla. K tomu poslouí četba knih, které jsem Ti výše navrhl. A pak je třeba i posilovat svou vůli. Cvičit se v sebeovládání: vstát ihned, jak zazvoní budík, nebrat si hned nějaký prášek na bolest, jít pěšky a nejet výtahem, odříci si sladkost atd. Doporučuji Ti dávat si takový malý úkol na týden, z neděle na neděli, a kadý večer se kontorolovat, zda jsi dodrela předsevzetí. Nenech se odradit. Kdy si v takových malých věcech navykneš říci si NE a dodríš ho, tak nakonec dokáeš říci sama sobě NE, kdy bude nějaké pokušení na masturbaci. Ale je to boj a zápas.
O tom všem píšu v kníce Máš na víc, kterou seeneš té u Paulínek. Vyšla nejen papírově, ale i elektronicky. Tuto kníku mají také na Centrech pro mláde. Najdeš v ní mnoho podnětů.
Milá Majdo, přejeme Ti mnoho sil do zápasu, který s Boí pomocí jistě vyhraješ.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak je to s mučedníky? Proč nechával Bůh lidi (dnes prohláené za svaté) vyjít z jindy zcela jistě usmrcujících nástrojů ivé, kdy pak stejně zemřou na jiném mučícím prostředku? Moná aby osoby, které mu/jim nevěřili, poznali, e mluvil/mluvili pravdu?
Mája, 13 let
OdpovÄÄ:
Milá Májo,
pokud dodbře rozumím Tvé otázce, přemýšlíš nad svatými, kteří byli různě mučení a některé mučení jim neuskodilo, ale nakonec podlehli nějakému jinému. Proč to tak je a proč Bůh někdy zázračně uchrání někoho, to je Boí tajemství. Jistě to má smysl, ale my ho nejsme schopni u toho konkrétního člověka většinou objevit. Můeme se jen obecně domýšlet. Pán Jeíš byl také pronásledován a dokonce ho chtěli kamenovat a dovlekli ho na sráz. Ale v tu chvíli ještě nebyl ten správný čas a všichni byli přemoeni mocí Boí a Jeíš prošel jejich středem a nic se mu nestalo. Nakonec ale byl ukřiován, ale v ten správný čas, Bohem určený.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč nemůe být knězem ena? Ahoj, tak mě napadlo, proč vlastně nemůe být knězem ena? Sice má svůj úkol (domácnost a děti), ale ne vechny eny si zaloí rodinu. A co kdy je do toho některá povolána?
Jani, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani,
není to a tak sloité. V církvi jednáme tak, jak jednal Jeíš. A Jeíš za kněze a biskupy vyvolik jen mue. Podle našeho uvaování by byla nejvhodnější osobou pro kněze asi jeho matka Maria. Měla přece největší víru, nejdokonaleji svému synu rozuměla. A přesto ji za kněze neustanovil. To je jeden důvod, proč církev na kněze vdycky světila mue. Hlubším důvodem je skutečnost, e kněz uprostřed církve je svátostí = viditelným zobrazením samotného Jeíše Krista. Proto například při mši říká kněz: toto je mé tělo... nebo u zpovědi: uděluji ti rozhřešení. To neříká on jako člověk. On propůjčuje sebe sama, svoje tělo, svůj hlas Jeíšovi. A Jeíš byl mu. Proto tedy kněími jsou jen a jen mui a katolická církev má za to, e to nikdy nebude moci změnit. To vůbec nic neubírá na důstojnosti a velikosti eny. ena můe více proívat to, e je snoubenka Krista. Proto eny, vnímají-li povolání k plnému odevzdání se Kristu, volí zasvěcený ivot - cele se oddají svému snoubenci Jeíši Kristu, stávají se řeholnicemi nebo vstupoují do nějakých jiných společností, kde eny ijí jako zasvěcené svůmu Pánu (např. instituty, hnutí).
Jan Balík
OtĂĄzka: Je eutanázie hřích? Ahoj, potřebuji poradit. Ve kole jsme četli článek o eutanazii a já nevím, co si o tom myslet. Je to hřích?
Jani, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani,
ano, eutanázie je hřích, protoe je to zabití nevinného člověka. Proč to tak je, si můeš přečíst třeba tady: http://www.vira.cz/otazky/Eutanazie.html
Podle četnosti tvých dotazů to vypadá, e o víře hodně přemýšlíš, zkus si proto pořídit YouCat, kde je spousta věcí vysvětlena :) Martina
redakce IN!
OtĂĄzka: Je tetování hřích? Ahoj,
u delí dobu přemýlím nad nějakým velmi malým tetováním na nějakém nenápadném místě. Ve Starém zákoně je napsané: Nebudete svá těla zjizvovat pro mrtvého, ani si dělat nějaké tetování. Nový zákon u vak neříká nic o tom, zda by věřící měl nebo neměl mít tetování. Je tedy tetování hřích? A pokud se bere tetování jako hřích, bere se tak i piercing, tím pádem i náunice? Děkuji
Ela, 18 let
OdpovÄÄ:
Milá Elo,
jak vidíš, nelze z jedné věty a to ještě ze Starého zákona hned dělat jasný závěr, co je správné a co ne.
Tetování patří mezi zvyky, které byly spojeny s určitou kulturou. Do evropské a křesanské nikdy nepatřilo. A v poslední době se stalo módou.
Pokud jde o umírněné tetování, řekl bych e přímo hříchem není. Avšak je vhodné přemýšlet, co mě k tomu vede a zda to není zbytečné vyhazování financí a nebo spoutanost módou.
Pokud by šlo o rozsáhlejší tetování a to ještě s nějakými divnými znaky (třeba i satanskými), pak bychom u uvaovali o hříchu a to o hříchu nestřídmosti. Prostě dělám něco, co není třeba konat, je to zbytečné; dělám to z nějakého důvodu, který do určité míry podněcuje pýchu; dávám finance do něčeho, co je nepotřebné a moje finance by mohly pomoci potřebným lidem. Kolik dětí umírá hlady, nemůe chodit do školy a já si tady budu vyhazovat peníze za zbytečnost?
Ale je třeba se na věc dívat i z pohledu další otázky: z jakého důvodu si chci tetování nechat udělat? Kvůli módě? Pak bych řekl - tak ho dělat nebudu, protoe se nechci podřizovat módnímu trendu a nechat si tak brát svobodu.
Dělám ho proto, e chci na sobě mít nějaké symboly? I kdyby byly svaté, nevidím proto důvod.
Mimo jiné, můe být i nevratné a jednou můe zase člověk litovat, co si nechal vytetovat.
Závěr: moc bych jakékoliv tetování neradil. Není nutné a finance mohu opravdu darovat na potřebné. Tetování lze ale povaovat také za poškozování těla, které je hříchem.
Jan Balík
OtĂĄzka: Kde se v Bibli píe o papei? Ahoj, tak mě napadlo, kde se vlastně v Bibli píe o papei, kdy Kristovým zástupcem na zemi je Duch Svatý? A proč je v kostelích zobrazován Jeí, kdy v Desateru je napsáno \"nezobrazí si Boha\"?
Jani, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani,
náměstkem Krista na zemi není Duch svatý. Duch svatý je třetí Boská osoba. Je nám dán při křtu, abychom mohli ít jako děti Boí. Kde se v Písmu píše o papei? Samozřejmě, e toto slovo v Bibli nenajdeš. To vzniklo a později. Avšak v evangeliích je jasně vidět, e Pán Jeíš ustanovil sice 12 apoštolů, ale z nich zvláštním způsobem určil Petra, aby byl v čele. Pak se to ukázalo jasně ve Skutcích apoštolů: Petr hovoří za ostatní apoštoly, na prním koncilu rozhoduje, Pavel se s jím chce setkat. V Tweetuj s Bohem je o tom v kapitole 2.17. Jeíš Petrovi řekl: "Ty jsi Petr, to je skála, a na té skále zbuduji svou církev." Mt 16, 18. Petr nakonec il v Římě, kde podstoupil mučednickou smrt, a proto biskupové Říma přijali úkol, být v církvi prvním.
V Desateru ve Starém zákoně šlo o to, e si národy shotovovaly nějakou podobu zvířete a měli za to, e právě tato modla je jejich bůh. Proto měli Izraelité zakázáno zobrazovat svého Boha. V Novém zákoně došlo ke změně, protoe Jeíš byl člověk a Bůh zároveň. Byl tedy muem. Proto není nic proti tomu, abychom si ho nějakým způsobem zobrazili. Víme, e obraz či socha není on sám, ale jen pomůcka, abychom si pomohli k modlitbě. Stejně tak zobrazujeme Ducha svatého jako holubici. Jistě, Duch svatý není holubice, ale tak se píše v Písmu, e se zjevil při Jeíšové křtu.