OtĂĄzka: Jak si vybrat biřmovacího patrona? Ahoj,
letos budu mít biřmování, ale pořád nevím, koho si mám vybrat za svého patrona. Dáte mi prosím nějaké typy?
já, 16 let
OdpovÄÄ:
Ahoj,
je těké takhle dát tip, koho si vybrat za patrona, kdy vůbec nevím, co je ti blízké a jakou bys měla představu. Pokud stále hledáš patrona, začti se do ivotopisů svatých a hledej, kdo tě osloví. Vybírej podle toho, kdo je ti blízký, věnoval se tomu, co bys chtěla v ivotě dělat, obdivuješ jeho vlastnosti a skutky, kterým by ses chtěla přiblíit...
Třeba tady na té stránce - http://catholica.cz/?a=20 - najdeš takový přehled a snadno se proklikáš k informacem o jednotlivých svatých. Podobnou slubu ti udělá i kniha Rok se svatými (Karmelitánské nakladatelství, 2002). Udělej si uší výběr a k vybraným svatým si pak najdi podrobnější informace, zapátrej po jejich podrobnějších ivotopisech atd. Poptej se také na faře, určitě tam budete mít nějaké knihy o svatých a ivotopisy. Pokud máš pochybnosti, rozhodně se neboj popovídat si s panem farářem, nebo s tím, kdo vás na biřmování připravuje, nebo se svou budoucí kmotrou (kmotrem). Martina
redakce IN!
OtĂĄzka: Co je to ehnání a kdo můe ehnat? Ahoj, co to znamená \"ehnání\" a kdo můe ehnat? (YouCat jsem si jetě nestihla pořídit.)
Jani, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani,
ehnání znamená svolávat na někoho Boí poehnání. ehnat veřejně v církvi můe především biskup, kněz a jáhen. Mají k tomu zvláštní pověření od Boha. Ti ehnají třeba nové domy či byty, kříky, svaté obrázky, růence, vodu, manele při svatbě, rodiny atd.
Avšak ehnat soukromě můe kadý. Třeba rodiče své děti. Mně dávala maminky jako klukovi vdy kříek na čelo svěcenou vodou, kdy jsem odcházel ráno do školy. Rodiče ehnají doma jídlo, kdy se rodina shromádí.
A kadý můe v duchu ehnat druhým lidem. Třeba kdy potkáš nějakého člověka, můeš v duchu říci: Boe, prosím, ehnej mu. Modlit se tak, e prosíme: Boe poehnej tomu a tomu člověku, to je krásná modlitba. Přejeme mu tím nejvc, co můeme přát - Boí přízeň a pomoc.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak zvládnout udrovat čistotu těla? Ahoj, mám celkem pro mne velký problém. Ve třetí třídě mi kamarádka ukázala porno, to určitě pár z Vás zailo. Pak jsem si ho parkrát pustila sama. Poté jsem dola k tomu, e to není asi úplně správné, tak jsem se z toho vyzpovídala a bylo ok. Pak přiel patnáctý rok, začaly pracovat hormony, a přily období \"nadrenosti\". A po pár drení jsem se neuddrela, a pustila jsem si ho opět. Po několikáté jsem zkusila i masturbaci, a ono to bylo příjemné. Rozhodla jsem se s tím skoncovat, ale po pár týdennch opět. Samozřejmě jsem přijala svátost smíření. Pak jsem přijala svátost biřmování, chvíli byl klid, a teď to zase začalo. Jsou to takové chvíle, kdy ani přesně nevím, co dělám, a po tom si ani nejsem jistá, jestli jsem to opravdu udělala. Kadopádně chci s tím skončit. A prosím o pomoc a radu. Na jednu stranu se za to stralivě stydím, a nedokái o tom s nikým hovořit otevřeně, ale na druhou úplně nechápu, co je na tom patně. Kadopádně toho asi neumím pořádně litovat. Ale já to zvládnu, ON je se mnou. Jen jestli nemáte nějakou pomoc, a povzbuzení, třeba se nebát mluvit otevřeně u vzpovědi. Děkuji, e jsem to ze sebe mohla tady tak vyhodit. A dala jsem to do poradny VÍRA z toho důvodu, e to silně ohrouje moji věrnost a čistotu Kristu.
Majda, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Majdo,
děkuji Ti za upřímnost a za důvěru, se kterou se na nás obracíš.
Sexualita je veliký dar, který nám Bůh dal. Je to úasný dar, který je určen k tomu, aby se mu a ena, kteří se mají rádi a uzavřeli manelství, spojili v jedno tělo a jednu duši, aby proili hlubokou jednotu a vzájemné obdarování a také otevřenost k daru nového dítěte - plodu jejich lásky. V církvi je mnoho krásného o sexualitě napsáno. Doporučuji třeba knihu West: Úvod do teologie těla či Heylová: Mui a eny jsou z ráje nebo i Učit se milovat (zvláš vhodná pro mladé). Knihy vydalo nakladatelství Paulínky. ZVláště pape sv. Jan Pavel II. napsal mnoho krásného o lásce a manelství. Ale i současný pape František ji toho mnoho napsal o lásce manelů.
V současní době se stalo něco zvláštního. Sex je odtren od manelství a rodiny, od plození dětí a stal se zábavou. A cílem té zábavy je pohlavní rozkoš. Co rozkoš navozuje, to je tedy dnes vnímáno společností jako dobré. A můe jít o masturbaci, pornografii nebo o sex s více lidmi, s lidmi stejného pohlaví atd. Je tedy zřejmé, e současný styl ivota mnoha lidí se ostře odlišuje od toho, jak o sexu, lásce, manelství a rodině hovoří Bůh v Bibli.
Dostala jsi od Boha dar svého těla, které se má stát jednou darem pro budoucího manela nebo pro Boha, zasvětíš-li svůj ivot Bohu. Vlastně vdy určitým způsobem pro Boha, protoe i manelství je Boí a plození dětí je té Boí.
A nyní k druhé části Tvé otázky. Jak se z určitého návyku masturbace vymanit? Jak tedy ovládat své tělo svým duchem?
Určitě nejprve spoléhat na Boha, prosit o ho pomoc a upadneš-li, neváhat se vyznat napřímo ve zpovědi. Ale je vhodné i jinak posilovat sama sebe, svou osobnost. Myslím, e jde především o to, abys poznala krásu Boího daru sexuality a lidského těla. K tomu poslouí četba knih, které jsem Ti výše navrhl. A pak je třeba i posilovat svou vůli. Cvičit se v sebeovládání: vstát ihned, jak zazvoní budík, nebrat si hned nějaký prášek na bolest, jít pěšky a nejet výtahem, odříci si sladkost atd. Doporučuji Ti dávat si takový malý úkol na týden, z neděle na neděli, a kadý večer se kontorolovat, zda jsi dodrela předsevzetí. Nenech se odradit. Kdy si v takových malých věcech navykneš říci si NE a dodríš ho, tak nakonec dokáeš říci sama sobě NE, kdy bude nějaké pokušení na masturbaci. Ale je to boj a zápas.
O tom všem píšu v kníce Máš na víc, kterou seeneš té u Paulínek. Vyšla nejen papírově, ale i elektronicky. Tuto kníku mají také na Centrech pro mláde. Najdeš v ní mnoho podnětů.
Milá Majdo, přejeme Ti mnoho sil do zápasu, který s Boí pomocí jistě vyhraješ.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak je to s mučedníky? Proč nechával Bůh lidi (dnes prohláené za svaté) vyjít z jindy zcela jistě usmrcujících nástrojů ivé, kdy pak stejně zemřou na jiném mučícím prostředku? Moná aby osoby, které mu/jim nevěřili, poznali, e mluvil/mluvili pravdu?
Mája, 13 let
OdpovÄÄ:
Milá Májo,
pokud dodbře rozumím Tvé otázce, přemýšlíš nad svatými, kteří byli různě mučení a některé mučení jim neuskodilo, ale nakonec podlehli nějakému jinému. Proč to tak je a proč Bůh někdy zázračně uchrání někoho, to je Boí tajemství. Jistě to má smysl, ale my ho nejsme schopni u toho konkrétního člověka většinou objevit. Můeme se jen obecně domýšlet. Pán Jeíš byl také pronásledován a dokonce ho chtěli kamenovat a dovlekli ho na sráz. Ale v tu chvíli ještě nebyl ten správný čas a všichni byli přemoeni mocí Boí a Jeíš prošel jejich středem a nic se mu nestalo. Nakonec ale byl ukřiován, ale v ten správný čas, Bohem určený.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč nemůe být knězem ena? Ahoj, tak mě napadlo, proč vlastně nemůe být knězem ena? Sice má svůj úkol (domácnost a děti), ale ne vechny eny si zaloí rodinu. A co kdy je do toho některá povolána?
Jani, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani,
není to a tak sloité. V církvi jednáme tak, jak jednal Jeíš. A Jeíš za kněze a biskupy vyvolik jen mue. Podle našeho uvaování by byla nejvhodnější osobou pro kněze asi jeho matka Maria. Měla přece největší víru, nejdokonaleji svému synu rozuměla. A přesto ji za kněze neustanovil. To je jeden důvod, proč církev na kněze vdycky světila mue. Hlubším důvodem je skutečnost, e kněz uprostřed církve je svátostí = viditelným zobrazením samotného Jeíše Krista. Proto například při mši říká kněz: toto je mé tělo... nebo u zpovědi: uděluji ti rozhřešení. To neříká on jako člověk. On propůjčuje sebe sama, svoje tělo, svůj hlas Jeíšovi. A Jeíš byl mu. Proto tedy kněími jsou jen a jen mui a katolická církev má za to, e to nikdy nebude moci změnit. To vůbec nic neubírá na důstojnosti a velikosti eny. ena můe více proívat to, e je snoubenka Krista. Proto eny, vnímají-li povolání k plnému odevzdání se Kristu, volí zasvěcený ivot - cele se oddají svému snoubenci Jeíši Kristu, stávají se řeholnicemi nebo vstupoují do nějakých jiných společností, kde eny ijí jako zasvěcené svůmu Pánu (např. instituty, hnutí).
Jan Balík
OtĂĄzka: Je eutanázie hřích? Ahoj, potřebuji poradit. Ve kole jsme četli článek o eutanazii a já nevím, co si o tom myslet. Je to hřích?
Jani, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani,
ano, eutanázie je hřích, protoe je to zabití nevinného člověka. Proč to tak je, si můeš přečíst třeba tady: http://www.vira.cz/otazky/Eutanazie.html
Podle četnosti tvých dotazů to vypadá, e o víře hodně přemýšlíš, zkus si proto pořídit YouCat, kde je spousta věcí vysvětlena :) Martina
redakce IN!
OtĂĄzka: Je tetování hřích? Ahoj,
u delí dobu přemýlím nad nějakým velmi malým tetováním na nějakém nenápadném místě. Ve Starém zákoně je napsané: Nebudete svá těla zjizvovat pro mrtvého, ani si dělat nějaké tetování. Nový zákon u vak neříká nic o tom, zda by věřící měl nebo neměl mít tetování. Je tedy tetování hřích? A pokud se bere tetování jako hřích, bere se tak i piercing, tím pádem i náunice? Děkuji
Ela, 18 let
OdpovÄÄ:
Milá Elo,
jak vidíš, nelze z jedné věty a to ještě ze Starého zákona hned dělat jasný závěr, co je správné a co ne.
Tetování patří mezi zvyky, které byly spojeny s určitou kulturou. Do evropské a křesanské nikdy nepatřilo. A v poslední době se stalo módou.
Pokud jde o umírněné tetování, řekl bych e přímo hříchem není. Avšak je vhodné přemýšlet, co mě k tomu vede a zda to není zbytečné vyhazování financí a nebo spoutanost módou.
Pokud by šlo o rozsáhlejší tetování a to ještě s nějakými divnými znaky (třeba i satanskými), pak bychom u uvaovali o hříchu a to o hříchu nestřídmosti. Prostě dělám něco, co není třeba konat, je to zbytečné; dělám to z nějakého důvodu, který do určité míry podněcuje pýchu; dávám finance do něčeho, co je nepotřebné a moje finance by mohly pomoci potřebným lidem. Kolik dětí umírá hlady, nemůe chodit do školy a já si tady budu vyhazovat peníze za zbytečnost?
Ale je třeba se na věc dívat i z pohledu další otázky: z jakého důvodu si chci tetování nechat udělat? Kvůli módě? Pak bych řekl - tak ho dělat nebudu, protoe se nechci podřizovat módnímu trendu a nechat si tak brát svobodu.
Dělám ho proto, e chci na sobě mít nějaké symboly? I kdyby byly svaté, nevidím proto důvod.
Mimo jiné, můe být i nevratné a jednou můe zase člověk litovat, co si nechal vytetovat.
Závěr: moc bych jakékoliv tetování neradil. Není nutné a finance mohu opravdu darovat na potřebné. Tetování lze ale povaovat také za poškozování těla, které je hříchem.
Jan Balík
OtĂĄzka: Kde se v Bibli píe o papei? Ahoj, tak mě napadlo, kde se vlastně v Bibli píe o papei, kdy Kristovým zástupcem na zemi je Duch Svatý? A proč je v kostelích zobrazován Jeí, kdy v Desateru je napsáno \"nezobrazí si Boha\"?
Jani, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani,
náměstkem Krista na zemi není Duch svatý. Duch svatý je třetí Boská osoba. Je nám dán při křtu, abychom mohli ít jako děti Boí. Kde se v Písmu píše o papei? Samozřejmě, e toto slovo v Bibli nenajdeš. To vzniklo a později. Avšak v evangeliích je jasně vidět, e Pán Jeíš ustanovil sice 12 apoštolů, ale z nich zvláštním způsobem určil Petra, aby byl v čele. Pak se to ukázalo jasně ve Skutcích apoštolů: Petr hovoří za ostatní apoštoly, na prním koncilu rozhoduje, Pavel se s jím chce setkat. V Tweetuj s Bohem je o tom v kapitole 2.17. Jeíš Petrovi řekl: "Ty jsi Petr, to je skála, a na té skále zbuduji svou církev." Mt 16, 18. Petr nakonec il v Římě, kde podstoupil mučednickou smrt, a proto biskupové Říma přijali úkol, být v církvi prvním.
V Desateru ve Starém zákoně šlo o to, e si národy shotovovaly nějakou podobu zvířete a měli za to, e právě tato modla je jejich bůh. Proto měli Izraelité zakázáno zobrazovat svého Boha. V Novém zákoně došlo ke změně, protoe Jeíš byl člověk a Bůh zároveň. Byl tedy muem. Proto není nic proti tomu, abychom si ho nějakým způsobem zobrazili. Víme, e obraz či socha není on sám, ale jen pomůcka, abychom si pomohli k modlitbě. Stejně tak zobrazujeme Ducha svatého jako holubici. Jistě, Duch svatý není holubice, ale tak se píše v Písmu, e se zjevil při Jeíšové křtu.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co dělalï Jan Hus a Luther patně? Ahoj, četla jsem v kníce \"Tweetuj s Bohem\" o reformaci, ale není mi jasné, co dělali Mistr Jan Hus a Luther patně.
Jani, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani,
zde musíme rozlišovat.
Mistr Jan Hus, to je otázka českých dějin a patří do 14.-15. století (1415 byl upálen).
Reformace je záleitost pozdější, evropská a je spojena s vystoupením Lutera v roce 1517.
Hus se snail být reformátorem, horlil proti různým nešvarům v církvi. Takových muů a kazatelů byla v té době celá řada, včetně praského arcibiskupa Jana z Jenštejna. Kde byl tedy u Husa problém? Především v jeho věroučném bludu, který přijal od Viklefa, anglického myslitele 14. stol. Mimo jiné hlásal, e církev je nevidetelná a král či pape mají být posloucháni jen tehdy, kdy nemají těký hřích, e kněz proměňuje chléb v tělo Kristoveó jen tehdy, kdy nemá těký hřích atd. Hus se také politicky vázal na problematického českého krále Václava IV. To vše vedlo k jeho středu se světskou i církevní mocí. Odvolat měl bludy, co neučinil. V tehdejší době se trestalo upálením, co bylo jistě surové. Bohuel se mnoho surovostí dějen i v současnosti. V Čechách pak vznili nepokoje a Hus se stal jakosi ikonou. Husitské války byly kulturně jedním z nejhorších období českých dějin. Došlo k zničení nesmírného kulturního dědictví. Teprve daleko později si ho vzali jako autoritu různí evangelicí v čekých zemích a jeho postava byla zneuita za první republiky a stavěna proto katolíkům. Hus v zásadě nechtěl zakládat novou církve, ale chtěl, aby lidé a hlavně knaí a biskupové ili podle evangelia.
Jinak je to s Luterem, který vystoupil ze začátku také proto nemravnostem v církvi, ale velice rychle napadl přímo základní nauku církve: např. odstranil svátosti kromě křtu, odmítl autoritu biskupů a papee, začal zcela jinak vykládat Písmo svaté. Tedy jistým způsobem chtěl zaloit církev novou a pravou, bez kněí atd. To, co se pak v Evropě stalo, bylo ale spojeno s mocnými tehdejší doby, kteří začali zabírat církevní majetek. Došlo k válkám o moc a majetek. Mnozí pánové tedy podporovali Luterovo hnutí, protoe v tom viděli monost se obohatit. Nakonec došlo po dlouhých válkách k tzv.vestfálskému míru (1648), který obsahoval i to, e bylo dohodnuto: jakou víru má pán, takovou víru bude mít všechen lid. Naše země se dostaly do vlivu katolických pánů, proto se stali katolickými zeměmi.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co znamenají loretánské litanie? Ahoj Poradno!
V prvé řadě chci poděkovat za dnení super setkání!!! Bylo váně bezva!
A teď k dotazu... nedávno jsem byla na mi, kde se na konci zpívaly loretánské litanie. Asi poprvé v ivotě jsem se je snaila poslouchat a zjistila jsem, e spoustě z nich nerozumím. Třeba Bráno nebeská, Věi Davidova apod...
nevíte, kde bych mohla najít nějaké vysvětlení? Já vím, e je to v podstatě blbost, ale teď se snaím porozumět různým modlitbám, take i tomuhle...
Moc díky!
Bety, 13 let
OdpovÄÄ:
Ahoj Bety!
Moc děkujeme za chválu našeho setkání, všichni v redakci máme opravdu radost, e se líbilo :)
A teď k tvému dotazu. Je dobře, e nad litanií přemýšlíš, k tomu jsou toti určené. Něco obecného o litanii si můeš přečíst tady: http://www.modlitba.cz/modlitba-v-zivote/seznam-modliteb/modlitby-rozdelene-podle-formy-zpusobu/litanie/
Jednotlivá oslovení z litanie jsou často hodně stará a nám dneska nemusí dávat na první pohled hned smysl. Oslovení jsou často metaforická a hodně poetická, je třeba nad nimi přemýšlet v kontextu Bible a tradice. Podrobnější článek o loretánské litanii najdeš tu: http://krystal.op.cz/amen/1998/amen5-98/a3.htm
Pak ještě vyšla kníka od Jozefa Kútnika Šimálova Litánie loretánske: rozbor a výklad, ale je ve slovenštině, tak moná bude trochu problém sehnat ji u nás a moná na tebe bude ještě moc odborná.
Kdyby ti něco nebylo jasné, nebo bys potřebovala podrobnější vysvětlení, klidně se ještě ozvi :) Martina