OtĂĄzka: Je patné pouívat slovo sakra? Ahoj, zjistila jsem, e často pouívám slovo \"sakra\". Zajímalo by mě, co vlastně znamená a jestli to není patně? Taky kdy mě něco překvapí, tak říkám \"propána\". Nemyslím tím ale Pána. Není to braní Boího jména nadarmo? Díky.
Jani, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani,
slov sakra znamená v češtině svatý. No a proto ho neříkáme zbytečně nebo jako citoslovce. Pro pána jána, jak někteří říkají, je takový povzdech, který asi není špatný. Ale víš co? Měli bychom se naučit takováto slova nepouívat. A to jde trénovat. Můeš začít s odstraňováním sakra a pak i to další půjde. A proč je neříkat? No, mimo jiné i proto, protoe je vhodné učit se zvládat nejrůznější emoce tak, aby se náš boj odehrál jen uvnitř a nedali jsme to najevo.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co kdy za modlitbou zapomenu říct amen? Ahoj, mám takovou otázku... Kdy se někdy modlím, třeba venku, kde je ruch, nevědomě za modlitbou neříkám \"amen\". Nebo se modlím, v souvislosti s tím tématem se zamyslím a tím pádem neřeknu \"amen\". Zajímalo by mě, jestli je i tak modlitba \"platná\".
Jani, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani,
modlitba se setkání s milovanou osobou, s Jeíšem. Nemá ádné předpisy o platnosti jako právní smlouva. Prostě jde o vztah lásky, o to, e v duchu myslíš na Jeíše, rozmlouváš s ním. A co k tomu rozhovoru pouiješ, to je na Tobě (naučenou modlitbu, vlastní slova, báseň, píseň...). Take zda říkáš nebo neříkáš Amen, není podstatné. Jinak Amen znamená česky: Tak to je, stojím za tím, potvrzuji.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co říká církev na halloween? Ahoj, chtěla bych se zeptat, co říká církev na halloween?
Edita, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Edito,
církev nevydává nějaká stanoviska ke všemu monému. Víra v Jeíše je vztah s Ním, který vyaduje, jak často připomíná pape František, umění rozlišovat. Co je dobré a zlé v zásadě víme z Bible, z Desatera a ze slov pána Jeíše, ale v konkrétnostech musíme zapojit svůj rozum a rady moudrých.
Jak se dívat na halloween? Křesané slaví památku zesnulých, modlí se za ně a prosí, aby ti, co jsou v očistci mohli u plně patřit na Boha v nebi. Halloween snad někdy měl i podobné zaměření, ale v současnosti jde spíše o pohanskou pověru a jakousi nejasnou "víru" v duchy. Tedy jde spíše o strašení něčím nereálným atd. Někdy si snad lidé ani neuvědomují, e takové rozpustilé zábavy mohou lidi dostat k určitému kontaktu se zlým duchem, který všechny pohanské návyky vyuívá pro sebe. Proto se mnoho věřících lidí staví k halloweenu negativně. Proč dělat něco takového divného, kdy mi křesané máme daleko větší bohatství a víme, jak důleitá je naše modlitba za zemřelé. Ale zase, kdy někdo vykotlá dýni a vystaví ji a bere to jako připomenutí duší zemřelých, za které se modlí, tak to nic špatného jistě není. Já bych osobně radil to, nedělat halloween, ale snait se jít na hřbitov, vzít třeba spoluáky na hřbitov a připravit tam pro ně povídání o zemřelých, o víře ve věčný ivot a o tom, jak důleité je modlit se za zemřelé. Spojit to s rozsvěcením svíček na hrobech atd.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak se církev dívá na LGBT komunitu? Milá redakce, mám takovou otázku. Poslední dobou jsem si vimla e se čím dál tím víc mluví o LGBT komunitě a taky mi trochu připadá e to záčíná být jakási móda, kterou moc nechápu. Ale teď to hlavní. Jak se na gaye, lesby, bisexuáli a transexuáli dívá křesanská víra? Za odpověď předem děkuji :).
Fiserka010, 13 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
máš úplnou pravdu, jedná se o módu a někteří jsou přesdvědčeni, zcela oprávněně, e jde i o jasný útok na rozbití tradiční rodiny.
Církev se snaí dívat na kadého jako náš mistr Jeíš: kadý člověk je milován Bohem, protoe je a protoe je povolán do nebe. Kadý má tedy neodebratelnou důstojnost: nenarozené dítě, mladý, starý, mu, ena, nadaný na jazyky, s menším IQ, nemocný, zdravý, bílý, černý.....
Člověka tedy nelze hodnotit za více či méně člověka podle barvy, nadání atd.
A teď pozor. Je-li někdo přitahován stejným pohlavím, má-li problém s nalezením svého pohlaví atd. takový člověk není nový druh člověka, ale má určitý hendikep! Ale ouha! Dnes se dělá jakoby nešlo o hendikep, ale byl to nový druh člověka. Proto se zavedl pojem a hovoří se o LGBT. A celý problém spočívá v tom, e se hovoří, e jde o další variantu člvoěka! A přitom vědci, u nás např. Dr. Trapková a Chvála ukazují, e běí o hendikep, který by se někdy dal i léčit. Copak hovoříme stejně o lidech, co mají rakovinu, amputovanou nohu?
Kadý člověk se můe rozhodnout ít s Bohem nebo proti němu. Jedná-li proti Bohu, je to odmítnutí Boí lásky. Pak hovoříme, e ten člověk ije ve hříchu. Má svou důstojnost, ale sám sebe poniuje a špatným ivotem poškozuje. A sexualita dle Bible patří jen do manelství a to mezi jedním muem a jednou enou. Jinak jde o jednání proti Boímu zákonu. Kdo tedy ije sexuálně mezi dvěma mui či enami či nějak ještě divněji, ten jedná jasně v rozporu s Boím řádem. A tady platí: milovat hříšníka, ale nenávidět hřích.
Závěr: jsme svědky toho, e genderové teorie se staly ideologií. Naprosto proti vědě, tak jako nacisti, ničí rodinu a člověka!
OtĂĄzka: Funguje metoda PPR? Dobrý den, nedávno jsem se ptala, jak je to s plánováním rodičovství. Po prohlédnutí internetových stránek, které jste mi doporučili, to ve mně začalo zase hlodat... Sice tam byly celkem spolehlivé důkazy, e metoda ppr opravdu funguje, ale...
Na stránkách organizace Liga pár páru bylo zveřejněno video - rozhovor s jedním z párů. Ten pár obhajuje tuto metodu a rozebírá ji, ale také se tam říkalo, e mají sedm dětí. To je přesně to, o čem jsem mluvila.... Nevím, co si o tom myslet. Máte nějaké opravdu podloitelné argumenty, e tahle metoda funguje? Chtěla bych mít jasno, chci se toti v budoucnu chovat tak, jak to po nás Pán chce, a tak se chci přesvědčit...
....., 14 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
jsi velice všímavá. Ano, věřící lidé a ti, co ijí podle učení církve, mívají více dětí. Ale to není proto, e selhává metoda odpovědného rodičovství, ale proto, e mají jiný vztah k novému ivotu. Prostě svým ivotem podle evangelia se v nich vytvoří pozitivní vztah k ivotu a touha po dětech. Více prostě vnímají, e ivot je dar, e počít nového člověka znamená dát ivot dítěti, které má být milováno Bohem a jednou přijato v nebi. To říkám ze zkušenosti s mnoha páry a na základě studia. V současné době to je důleité téma, o kterém hovoří velice často pape František: dar mateřství (v Amoris laetitia o tom má celou nádhernou kapitolu). Společnost mateřství moc nehodnotí a u vůbec v něm nevidí pro enu něco vznešeného. Dokonce se dítě nejednou bere jako nevhodné a skoro zbytečné.
Máš-li hlubší zájem, najdeš na webu níe uvedeném spoustu materiálů. Úplně dole je tam i disertace Dr. Karla Skočovkského, kdy dělal doktorát na psychologii. Je to v současné době kněz a studuje nauku o rodině v Římě. Jeho disertace je velmi kvalitní.
Poznámka: ádný způsob umělé antikoncepce není spolehlivý na 100%. Znám dítě, které se narodilo mamince s nitroděloním tělískem a mnoho dalších příběhů.
Závěr: Církev neučí metodu, to je věc lékařů, ale církev jasně říká, e Bůh zabudoval do lásky a ivota mue a eny dar plodnosti a e manelé mají tento dar ít odpovědně. Mají více dětí nebo, pokud mají váný důvod nepočít další dítě nebo další početí oddálit, tak se zřeknou intimity v době plodnosti eny. Jen tak zachovají plnost sebedarování sebe sama, včetně svých celých osob i s tělem sobě navzájem.
Ale takový ivot manele vede k úplně jinému ivotní stylu a náhledu na ivot, ne jaký šíří konzumní společnost, která je o tom brát, brát, pociovat uspokojení, ale není vůbec o tom dávat, sebedarovat se a sdíle svůj ivot s druhými a rozdávat se pro druhé.
Jan Balík
OtĂĄzka: Mám neustále pocit, e je vechno těký hřích... Dobrý den, poslední dobou mám takový problém. Jde o to, e udělám nějakou věc a nejsem si jistá, jestli se jednalo o těký hřích, nebo ne. A poslední dobou se mi to stává řekla bych častěji, ne je normální. Přitom ale kdy to říkám u zpovědi, kněz vdycky řekne e si nemyslí, e se jednalo o těký hřích. I já si někdy myslím, e to si to někdy v hlavě asi jen zveličuju. Ale vdycky kdy něco takového přijde, trápí mě to, bojím se jít k příjmání a mám blbý pocit.. Prostě mě trápí ta nejistota. A naposledy se stalo, e jsem s někým prostě byla na procházce a na trávě někdo leel, nejspí odpočíval. A mě napadlo, \"no jo, asi spí, ale co kdy se tomu člověku něco stalo, třeba dostal infarkt..? Měli bychom k němu jít a ujistit se. A kdy nepujdu, zase budu mít výčitky, e jsem udělala těký hřích, e mě taková věc napadne, e se tomu člověku moná doopravdy něco stalo a já kolem jen tak prola a neujistila se...\" To se mi honilo hlavou. Tak jsem jen řekla osobě co la se mnou \"Hele a je ten člověk v pořádku?\" odpověděl \"snad jo\" a li jsme dál a já se styděla to nějak víc řeit. Myslíte e to byl těký hřích neujistit se? Já sama si myslím a doufám, e si to snad zase jen zveličuju, e je to blbost... ale ta nejistota tam prostě pořád je... no a tyhle stavy mám teď asi častěji ne je normální a jsem z toho trochu zoufalá. Myslím e snad větinou jde o vední hříchy, ale já jako naschvál mám prostě takové mylenky, e to byl třeba těký hřích a trápí mě to. Ráda bych se toho zbavila. Děkuji za odpověď :)
Anna, 19 let
OdpovÄÄ:
Milá Anno,
to, co popisuješ, je zřejmě projev jedné z nemocí svědomí - skrupulozita. Zřejmě tedy nejde vůbec o hříchy, ale jen o projevy svědomí, které neumí správně posuzovat. Například, e jsi se nepřesvědčila, co je s tím člověkem, není ádný hřích. Prostě vnímáš všudě moně těký hřích, potřebuješ vše ve zpovědi říct a pomalu tě ihned po zpovědi napadne, e jsi něco stejně neřekla a e je to těký hřích atd. Tato nemoc není zase a tak řídká.
Jak se tato nemoc svědomí léčí? Především je třeba mít jednoho zpovědníka, chodit k němu pravidelně ke zzpovědi, jeho se ptát, je-li třeba, a pak POSLECHNOUT jeho radu. Přinutit rozum, aby jeho radu přijal. Řekne-li ti, e to není hřích, tak to hřích není a je to!
Další pomoc v léčení je opět v zapojení rozumu. Prostě, jakmile tě něco znepokojí, zapoj následující program do svého rozumu. Je to jako takový antivir.
Nabízím tato pravdila určená pro lidi, kteří se léčí z nemoci skrupulozity:
1) Co je těký hřích: vědomé a dobrovolné přestoupení Boího zákona ve váné věci! Váná věc je zásadní a velké přestoupení desatera! Zdaleka tedy ne vše. Např. je to: ezoterika, předmanelský sex, potrat, veliká kráde, veliká le.
2) Ve zpovědi musíme vyznat jen těké hříchy. Lehké ne, proto říkáme jen ty, na které si při zpytování vzpomeneme - a zpytování je modlitna a stačí cca 10 minut. Zpytování svědomí není hrabání se na hnojišti vlastních hříchů, ale pokorná modlitba, během které se sice podívám na sebe, ale hlavně vyznám: Pane, prosím, odpus.
3) Na začátku mše litujeme hříchů. Tedy k přijímání můeš jistě jít, i kdy máš blbý pocit. Stačí říci: Pane, odpus. A je to odpuštěno.
4) Během dne, kdy tě něco začne trápit, e jsi udělala špatně, ihned se zastav a pomodli se takto: "Pane Jeíši, svěřuji ti to. Smiluj se nade mnou. Do tvých rukou to svěřuji." A nech to na Pánu. Byl-li to hřích, je odpuštěn a nebyl-li to hřích, je to modlitba a ta přináší jistě i Boí pomoc, abys rozumem léčila nemoc svědomí.
Bůh Tě má skutečně rád. On tě nechce trápit, to tě trápí nesprávně nastavené svědomí. Tak krásnou léčbu, která je dlouhodobá, ale přináší pokoj do srdce.
Jan Balík
OtĂĄzka: Velký věkový rozdíl. Dobrý den, mám takovou otázku, nad kterou ji nějakou dobu přemýlím. Jaký názor a pohled má církev na páry, u kterých je věkový rozdíl? A tím nemyslím jen 4, 5, 7 let. Myslím tím partnery mezi kterými je věkový rozdíl vyí ne 10 let. Pokládám tuhle otázku, protoe se mi nějakým způsobem poslední dobou zdá, e církev a celkově věřící lidé, nemají na tyhle vztahy moc pozitivní pohled. U jsem si na vaem webu vimla, e v jednom (nebo moná i ve více) článku píete, e pokud se dívka zamiluje do někoho, kdo je starí o 10 a více let, má na něj zapomenout. Ano, v tomto případě vím, e je tam problém ta dívka, která jetě není dospělá, ale pokud jí je více jak 15 let, tak by to přeci nemělo vadit. Protoe pokud ta dívka je psychicky i fyzicky vyspělá a celkově je taková více dospělá ne její vrstevníci, tak proč by nemohla mít přítele, který je jí blíe k jejím názorům a jejímu chování? Pokud ti dva zároveň cítí lásku, tak proč ne? Zároveň tu dívku mohou přitahovat mui, kteří jsou právě o více let starí. Je sice pravda, e kluci v jejím věku později vyspějí, ale pokud pro ni nejsou atraktivní, jak by mohli být atraktivní později? Protoe jak člověk roste, tak se mění jeho preference. Co znamená, e a bude starí, stanou se pro ni atraktivními mui, kteří jsou jetě o trochu starí. Na tom se nic nezmění. Atraktivnost je také velice důleitý faktor. Ale hlavně musí vzniknout láska. Kdy spolu dokáou ít nebo chodit lidé, kteří se nenachází ve stejném věku, a opravdu milují jeden druhého, tak je to přeci překrásné. A občas jsem i zaslechla (ne od církve a věřících, ale celkově od lidí), e takoví lidé nemohou mít stejné nebo podobné zájmy. Ale mohou. Mohou mít rádi stejnou hudbu, filmy, mohou mít stejné názory na ivot, na lásku, manelství, partnerství, mohou být oba křesané... To bych řekla, e je ideální pár. Omlouvám se, pokud proti věkovému rozdílu církev nic nenamítá, jen mě tohle téma hodně zajímá. Budu ráda kdy mi napíete i svůj vlastní názor. Klidně můete odpověď rozepsat, myslím, e by to bylo úasné téma k diskusi.
Adri, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Adri, tvoje otázka nemá jednoznačnou odpověď a církev k ní nic neříká. Je to prostě záleitost pohledů psychologie. Obecně platí to, co píšeš. Větší věkový rozdíl můe být problém. Kdy bude děvčeti 20 a jemu 35, pak se zdá, e to ještě jde. Ale kdy jí bude 40 a jemu 55, u můe být problém. Ona je ještě mladá a on u začíná stárnout, lenivět atd. Znám páry, kdy je rozdíl větší a jsou v pohodě. Znám ale i páry, kdy rozdíl způsobil neporozumění a kde ena, ještě mladá, se po nějakém čase nechala odvést mladším muem od své rodiny atd. Další okolnost, kterou je třeba váně brát v úvahu, je předešlý ivot onoho staršího mue. Proč je svobodný? Nebo je rozvedený? Proč? Určitě by bylo vhodné poznat jeho předchozí ivot, kde a jak bydlí... Jaké chyby má? Láska toti není zalíbení, to je předstupeň lásky. Láska je ochota slouit druhému, stravovat své ivotní síly pro dobro druhého a dětí. Není ten starší mu u velký sobec? Jaký bude otec dětí? Je tedy třeba váně uvaovat, klást si otázky, neunáhlit se a nechat si i poradit od zkušených lidí. Ale to je vlastně platné pro kadé rozhodnutí do manelství.
Jan Balík
OtĂĄzka: Přemýlím nad chováním, které je naí vírou povolené/zakázané. Dobrý den, poslední dobou hodně přemýlím nad chováním, které je naí vírou povolené/zakázané a přemýlím, proč se nesmí pouívat kondom...Já vím, v Katechismu jsem četla, e je to proti 6. přikázání a prý e v případě, e ti manelé ( nemluvím teď o předmanelském sexu) teď nemohou nebo nechtějí mít (dalí) dítě, mají pouívat metodu plodných a neplodných dnů. Jene v medicínských brourách bývá vude napsáno, e je tato metoda vysoce nespolehlivá, tím spíe u en s nepravidelným cyklem. Jak to tedy mají manelé řeit? Vím, e do svazku vstupují s tím, e děti chtějí, ale pokud je ena zdravotně v pořádku a měla by tím pádem např. osm dětí, které rodina nemůe uivit, co můe dělat? Vdy i kněí říkají, e lidé mohou rodičovství plánovat (kolik dětí chtějí, jak dlouho po sobě atd.), pokud ale mohou pouívat jen tuhle metodu, která nebývá spolehlivá, je to těké. Ano, kadé dítě je jistě dar od Boha a je to krásné, ale... myslím, e kdyby byla rodina de facto takhle početná ( např.těch osm dětí+rodiče), není snadné ji uivit. Jsou tedy nuceni kvůli tomu ít v chudobě? Vím, e mám na takové otázky jetě dost času, ale v poslední době o těchto věcech dost přemýlím. Chci, abych se jednou, dá-li Pán, chovala v tomhle ohledu podle jeho přikázání, jene dost věcí nechápu :-). Snad jsem to nenapsala moc zmatečně... Děkuji moc za odpověď.
....., 14 let
OdpovÄÄ:
Milá čtenářko, díky za dotaz. Je vidět, e přemýšlíl a zajímáš se. Máš právě na tyto otázky čas. Jsi ve věku, kdy je normální o těchto otázkách přemýšlet.
Církev učí, e manelé mají ít odpovědné rodičovství = pokud mohou, mají více dětí, pokud mají váný dúvod, aby odloili početí dalšího dítětě nebo aby u vůbec další dítě neměli, mají ít dle rytmu plodnosti eny. A teď nastává otázka? Jak poznat rytmus plodnosti eny, tedy plodné a neplodné dny. Existuje více metod. Nejlepší je tzv. symptotermální - tedy sledující více znaků. Tuto metodu vyučuje v ČR: www.cenap.cz a www.lpp.cz. Podívej se na jejich materiály. Uvidíš, e jde o metody, které je třeba, aby se ena a později i mu opravdu naučili na solidním kurzu a měli se s kým radit. Je třeba se je naučit ji před manelstvím. Pak jsou spolehlivé skoro jako hormonální antikoncepce. Církev tedy je vdy proti anti - koncepci, ale nabádá, abychom ili dle toho, jak Bůh enu stvořil. Můeš si o tom přečíst třeba i knuhu, který vyšla u Paulínek: West: Teologie těla pro začátečníky.
Proč se tak často uvádí, e je to metoda nespolehlivá? Je to antireklama. Na ní toti nikdo moc nezbohatne. Avšak kondomy jsou kšeft a hormonální antikoncepce je neuvěřitelně výnosný obchod. A přitom je zdravotně nebezpečná a rakovinotvorná atd. Je pravdou, e ít dle periodické zdrenlivosti klade na mue i enu určité nároky. Ale lidé, co tak ijí, jsou důkazem, e takový ivot lásku povzbuzuje a prohlubuje.
Jan Balík
OtĂĄzka: Náramky z minerálů - je vhodné je nosit? Ahoj, hodně jsou teď moderní náramky z minerálů. Přiznejme si, e jako perk vypadají opravdu hezky. Jen mě tak ale napadlo, jestli je z hlediska víry vhodné je nosit?
Děkuji za Vá názor
Helča, 28 let
OdpovÄÄ:
Milá Helčo, pokud jde o běné a normální náramky, pro by nešlo je nosit? Mohou být normálním šperkem pro okrasu eny. Někdy ale lidé takové náramky kupují, protoe věří v nějakou moc kamenů nebo v nějaké zaříkávání kamenů od prodejců. To je hloupost a vlastně i projev nevíry v Boha, který nás má rád. Proto, klidně je moné je nosit, ale nekupovat u nějakých obchodníků, kteří přímo inzerují, e je zaříkávali nebo e jsou pro štěstí či kadý druh kamene pro jiné splněné přání či touhu.
Jan Balík
OtĂĄzka: Ahoj, chtěla bych se zeptat, jak je to s modlením se nevěřících. Ahoj, chtěla bych se zeptat, jak je to s modlením se nevěřících. Mohou Boha o něco prosit, kdy jetě neuvěřili a nebyli očitěni od svých hříchů? Mohou tak před Něj předstoupit a o něco Ho ádat?
Jani, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Jani, k Bohu se můe obracet úplně kadý. Bůh má přece kadého rád a touí s ním navázat kontakt. Nedávno byl svátek sv. Augustina, který dlouhé roky neil s Bohem. Kdy pak uvěřil, uvědomil si, e Bůh neustále v jeho srdci bušil a promluval. Tedy kadý můe Boha prosit a kdy to dělá i nevěřící, který nemá očištěny hříchy, je to dobré. Můe to být cesta, jak se s Bohem více setká a nakonec se nechá pokřít a bude s ním ít.