OtĂĄzka: Můu dělat kompromisy? Můu dělat kompromisy?
Jsou dobré kompromisy? Nevím jestli je o nich něco v Bibli, protoe jsem celou Bibli jetě nepřečetla, ale v jedné kníce, která se jmenuje: DOPISY OD TVÉHO KRÁLE MILOVANÉ PRINCEZNĚ autorka píe, e bych kompromisy dělat neměla, e bych jim neměla podléhat.
Ale také vím, e někdy je dobré kompromis udělat.
Jsem z toho trochu zmatená.
Předem moc děkuju za odpověď.
Hanul, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Hanul,
děkujeme ti za tvou otázku. Jak je to v Bibli si nejsem jistá, ale otevřela jsem si tu pasá o kompromisech, o které mluvíš, a zkusím ti to trochu přiblíit, jak to asi bylo myšleno :)
Kompromisy, o kterých se tu mluví, jsou spíš kompromisy v duchovním ivotě, které nás vzdalují od Boha nebo nás přivádí na špatnou cestu. V podstatě můou mít třeba podobu pokušení a takové kompromisy bychom opravdu dělat neměli. Většinou jsou to takové chvíle, kdy si člověk řekne, e se jednou nic nestane, kdy nepůjde v neděli na mši, protoe se mu nechce. Nebo si člověk řekne, e se nic nestane, kdy trošku poruší půst a dá si jenom malý kousek čokolády. Nebo kdy člověk dělá kompromis, e si sice nenapíše všechno učivo do taháku, ale napíše si tam třeba jenom vzorečky. To je hodně špatný kompromis. Taky to mohou být okamiky různých zkoušek, kdy nás čeká něco těkého a nepříjemného, proto máme tendenci hledat snazší řešení, která ale nemusí být vdy tak dobrá. Všechny takové drobné kompromisy pak oslabují naši vůli a naše zásady, take nám brzy nepřijde, e děláme něco špatného. Příště u je zase o něco snazší udělat takový špatný kompromis, a se nakonec můe stát, e nevolíme kompromis, ale rovnou zlo a hřích.
Pak je tu jiný druh kompromisů. Nejsme na světě sami, ijeme tu ve společenství dalších lidí a máme se snait o to, abychom spolu všichni co nejlépe vycházeli. A k tomu patří kompromisy, hlavně v rodině a v přátelství. Někdy je prostě potřeba ustoupit mladšímu sourozenci nebo udělat kompromis o tom, kam pojedete na výlet, aby byli všichni členové rodiny spokojení. I v přátelství je občas udělat kompromis o tom, co podniknete odpoledne, kdy se uvidíte atd. Je však i tady potřeba přemýšlet: Nenabádá mě kamarádka k nějaké špatné aktivitě? Nenutí mě vynechat mši svatou? Neodvádí mě termín setkání od učení nebo jiných povinností? Nechtějí se sourozenci dívat na nějaký nevhodný film?
V některých věcech by tedy člověk měl pevný a zásadový, hledat sílu a odvahu v modlitbě a v eucharistii a určité kompromisy nedělat (Takové zásady mohou být třeba, e v neděli jdu na mši, pomáhám rodičům, dodruji pravidla, drím půst, nekoukám na nevhodné filmy, nekouřím, neopíjím se, nezapojuji se do pomlouvání atd.) a v jiných chvílích zase není problém ustoupit a kompromis udělat. Stačí se zamyslet a sama poznáš, kdy kompromis ano a kdy ne.
Doufám, e ti odpověď pomohla a je to teď srozumitelnější :) Martina
P.S.: Vím, e máme od tebe v poradně ještě jeden dotaz. Na ten ti odpoví kněz, ale trochu se nám to tady přes Velikonoce nahromadilo, tak prosím o trpělivost :)
redakce IN!
OtĂĄzka: Je hřích lhát, abych neprozradila tajemství? Ahoj redakce,
mám kamaráda se kterym jsem se domluvila e jedno nase tajemstvi nikomu nerekneme. Neni to nic duleziteho, ale pro nas ano. Tak kdyz se me kamaradka zeptala tak jsem ji rekla lez protoze jsem nemohla rict pravdu. Protoze kdybych rekla tak bych porusila slib. Je to hrich?
Arianna, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Arianne,
kdy jsme někomu slíbili, e to neřekneme, pak to neříkáme. Ale můe se stát, e někdo se nás na to zeptá, jak se stalo tobě. Le nikdy nemáme říkat. Je to nepoctvivost a pak je to té nebezpečné. Nemusíme si pamatovat, co jsme řekli, a někomu či jindy povíme něco jiného. Le má krátké nohy.
Ale co dělat? Buď řekneme, e to říci nemůeme nebo rozhovor zahrajeme do autu.
Někdy stačí jen to, e se prostě nevyjádříme, e děláme, e jsme přeslechly. Nebo řekneme: ty jsi nějak zvědavý. Nebo řeknu: nech se překvapit. A nic víc.
Chce to trochu cviku, aby se člověk naučil být pravdomluvný a zároveň neprozrazoval tajemství.
Někdy lze pouít tzv. zámlku. Zámlka je jednání, kdy někomu neřekneme plnou skutečnost, proto, e na ni nemá právo nebo prostě není moné mu informaci sdělit. Pouijeme třeba spojení: ani ti přesně nevím.
Zásadně se učíme být pravdomluvní a moudří.
Jan Balík
OtĂĄzka: Zbavila jsem se hříchu a pořád mám pocit, e jsem patný člověk... Milý IN, v poslední době jsem často nespokojená a podráděná a taky protivná na lidi v okolí a nevím proč. Taky nevím, co s tím dělat, jak se toho zbavit. Ke zpovědi chodím kadý měsíc, ale přesto mám pocit, e jsem nevyzpovídaná a e jsem hrozně patný člověk. Dlouhou dobu jsem masturbovala a asi před půl rokem jsem se od toho konečně vysvobodila a vyzpovidala se. Pořád mám ale pocit méněcennosti vůči ostatním lidem, protoe jsem dělala takové hrozné hříchy. Občas mě napadá, jak vůbec můu kdytak někomu poradit nebo se s ním bavit s takovouhle minulostí. Moná e taky z tohohle mám blbou náladu. A jetě bych se chtěla zeptat. V kancionalu se píe, e u těkých hříchů máme vyznat přímo počet a okolnosti. Já jsem vyznala, e jsem masturbovala několikrát. Přesně si to toti nepamatuji. Byla jsem závislá docela dlouho a taky mi dlouho trvalo se toho zbavit. Taky si nejsem jistá, jestli to byli těké hříchy. Stačí tahle zpověď nebo se z toho mám vyzpovídat znovu? Vůbec se mi tedy nechce. Ani na to myslet, ale pořád se mi v hlavě vynořuje, jak jsem hrozná. Jinak jsem u vám dřív psala, ohledně té zavislosti a moc děkuji za odpovědi.
Rose, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Rose,
děkujeme za důvěru, kterou k nám máš.
Myslím, e by bylo nejlépe se začíst do evangelií. Jací lidé byli kolem Pána Jeíše? Bezchybní? Ale kdepak. Samí hříšníci, kteří se obrátili a právě proto měli Jeíše rádi. Vdy bez něj by se z hříchu nevymanili. Takový Matouš - celník, zloděj. Marie Magdalena - prostitutka, Petr - zrádce, ena přistiená při cizoloství....
Podíváš-li se na svaté, tak tam najdeš také dobrou sebranku hříšníků, kteří zaili, co je to setkat se s Jeíšem a změnit ivot.
A nakonec Jeíš říká, e "bude v nebi větší radost nad jedním hříšníkem, který činí pokání, ne nad devadesáti devíti spravedlivými, kteří pokání nepotřebují (Lk, 15,7).
Take to máš jednoduché. Raduj se a buď vděčná Pánu, e jsi s jeho pomocí hřích masturbace překonala.
To, e se ti vrací vzpomníky, to je pokušení. Sna se na to nemyslet. Prostě, kdy tě myšlenka na starý hřích nebo na to, jak jsi hrozná, napadne, sna se hlavu zaměstnat něčím jiným. A klidně poděkuj Jeíšovi za jeho lásku.
Máš u věk, kdy je vhodné více se o kráse lásky, jak nám ji daroval Bůh, dozvědět. Napsal jsem pro mladé kníku: Máš na víc. Vydaly ji Paulínky. Nebo vyšly v karmelitánském nakladatelství kníky od Daniela Ange: Tvé tělo je stvořeno pro lásku a Tvé tělo je stvořeno pro ivot. Nebo mohu doporučit knihu: Úchvatná od Eldredge v nakladatelství Návrat domů.
Pokud jsi hřích vyznala, Pán Ti odpustil. Je pochopitelné, e sis nemohla pamatovat kolikrát přesně, tedy jsi to řekla obecně. Můeš být klidná.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak se církev dívá na změnu pohlaví? Zajímalo by mě, jak se církev dívá na změnu pohlaví? Můe se přeoperovaná holka na kluka stát knězem? nebo bývalý kluk , ted holka řeholnicí?
Linda, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Lindo,
běně se člověk narodí jako mu nebo jako ena. Je to dáno především v kadé buňce v chromozomech, v pohlavním ústrojí a později se to projevuje druhotnými pohlavními znaky. Zcela výjimečně se narodí člověk, který má v tomto nějaký zmatek, např. narodí se z oběma pohlavními ústrojími. Pak se pochopitelně můe takovému člověku pomoci a léčit ho, aby se stal tím, čím je. Dnes se ale propaguje to, e je moné udělat operace, které člověka přeoperují na pohlaví, v jakém se cítí dobře. (Takovému člvoěku by více pomohla psychoterapiie, aby přijal sám sebe.) Tak to je nemorální a církev se na to dívá tedy tak, e takové operace není moné konat. Jak jsem napsal, dnes se o těchto operacích hovoří jako o něčem, co není problém. A on je a veliký. Mnoho těch lidí pak končí sebevradou. A k tomu nelze přeoperovat mue na enu a opačně na 100%. Sice díky operaci a hormonům člověk můe vypadat, e jde o přeoperované pohlaví, ale člověk tak stejně nefunguje plně jako druhé pohlaví. Například mu přeoperovaný na enu se nemůe stát matkou a nosit dítě atd.
Knězem se tedy můe stát jen skutečný mu, stejně jako do manelství můe vstoupit jen skutečný mu a skutečná ena.
Jan Balík
OtĂĄzka: Myslím, e jsem bisexuál... Myslím, e jsem bisexuál, moná a homosexuál. Jsem si tím vlastně téměř jistá, protoe mě přitahují dívky. V církvi se to prý bere jako hřích, jako pakt s ďáblem. Co mám dělat, kdy nechci zůstat sama, ale nechci klukům lhát o citech? (protoe to mi přijde horí, ne praktikovat homosexualitu)
Poskvrněná, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
díky za důvěru, kterou k nám máš.
Dnes je homosexualita v módě a hodně se o ní hovoří. Není divu, e mladí lidé přemýšlí, zda nepatří právě mezi lidi takto zaměřené. Většinou ne, protoe takových lidí je opravdu jen malé procento. Ale díky módě a neustálé propagaci více lidí tak prostě během ivota "cestuje" mezi různými sexuálními záitky.
Ve skutečnosti kadý mladý člověk dospívá v idenitu mue či eny postupně. Proto v sobě můe objevit i city, které ho překvapí. Jako to, e tě přitahují děvčata. Samo o sobě to ještě nemusí nic říkat o tom, kdo jsi a zda máš opravdu takové sklony. Je to pocit. Jako máme pocit chuti na čokoládu, pocit smutku, pocit radosti... A nikdo neřekne: jsem čokoláda, jsem smutek... Prostě víme, e nás city neurčují. Patří k nám a my si je uvědomujeme, rozlišujeme a pak usměrňujeme. Dobré přijímáme a špatné odmítáme.
Jsi ve věku, kdy ještě s nikým chodit nemusíš. Je třeba počkat a zaměřit se na to, abys dobře usměrnila svůj vnitřní i vnější ivot.
Máš někoho důvěryhodného, s kým můeš o svých pocitech hovořit? Pokud ne, bylo by dobré někoho najít: maminka, kněz, řeholnice. Klidně začni jezdit na nějaké diecézní centrum ivota mládee a tam najdeš kněze, který ti jistě pomůe.
Bible nám jasně říká, e homosexuální jednání je špatné a hříšné.
Gn 19,1‒29; Řím 1,24‒27; 1 Kor 6,9‒10, 1 Tim 1,10
Zároveň ale člověk, který je takto hluboce orientovaný (co bývá nejčastěji na základě posunů v psychice díky rodině či na základě zneuití v dětství) má před Bohem stejnou důstojnost jako kadý jiný a je povolán ke zdrenlivosti. Zaslouí si pomoc a podporu.
Doporučoval bych Ti k četbě knihy od Daniela Angeho. Knihy především:
Obě vyšly v Karmelitánském nakladatelství. A pak napsal Ange ještě jednu: Homosexuální. Ale tu čti a po těch dvou předchozích.
Jan Balík
OtĂĄzka: Chtěla bych jít ke svátosti smíření... Ahoj, celý svůj dosavadní ivot jsem ila patně, chtěla bych jít ke svátosti smíření a vypovídat se Bohu, ale nechci, aby o vech mých hříích věděl kněz... ani nechci opisovat, protoe to by pak knězi dolo...
patná, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
děkuji za důvěru, se kterou se na nás obracíš. Schválně nepouívám oslovení, které jsi si sama dala. Ano, jsme hříšní, ale Bůh je milosrdný a ve své lásce je připraven nám vdy odpustit. Jeho láska je tak veliká, e dovede zakrýt všechna naše provinění.
Ve svátosti smíření je třeba hříchy vyjmenovat, jednoduše, bez omáčky a bez podrobností. Hříchy jsou docela fádní a nemají moc druhů. Proto kněz, který nějakou dobu zpovídá, slyšel u všechno nebo skoro všechno. Tvůj hřích ho neohromí. Naopak, kdy uvidí, e bereš svou zpověď upřímně, bude se sám radovat a bude to i pro něj povzbuzení, aby se snail ít poctivě. Neboj se tedy knězi vyznat své hříchy. Pokud je opravdu nechceš vyslovit, můeš je napsat a papírek mu podat. Ono vypovídání se Jeíšovi, to je příprava na zpověď. Zpytování svědomí je modlitbou, kdy jsme s Jeíšem. No a pak jdeme na to setkání s Kristem ve zpovědi, které je setkání slavnostní a přináší Boí milost a pomoc.
Někdy pomůe, e si zajdeš na nějaké poutní místo a vyzpovídáš se tam.
Tak moc odvahy, neboj se. Řekni si: ve zpovědici sice sedí kněz, ale je to ve skutečněsti sám Jeíš, který tam na mě čeká a chce mi odpustit.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je hřích představovat si, e mám kluka? Ahoj IN, chtěla bych se zeptat, jestli je hřích, kdy si třeba představuji, e mám kluka a líbám se s ním. Mám celkem velkou fantazii a hodně čtu, občas je v kníce nebo nějakém příběhu to, e se někdo políbí nebo obejme. Já pak nad tím příběhem dál přemýlím a tu scénu si nekdy znovu přehraju v hlavě a třeba si představuji, jaké by to bylo, kdybych byla na tom místě já. Nebo občas to mám takhle i s filmy. e si prostě v hlavě dál rozvijim příběh o tom jak s někým chodím nebo podobne. Myslite e je to patně a měla bych s tím přestat? Taky se mi párkrát stalo, e mi při tomhle snění/vymýlení jakoe bodlo v břie. Není to náhodou masturbace? To bych určitě nechtela. Jsem z toho straně zmatena. Musím jit kvůli tomuto před prijimanim ke zpovědi? Je to těký hřích? Dekuji za radu a odpověď
Zmatená, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Zmatená tazatelko,
k dívčímu světu patří snění, o kterém píšeš. Ale je třeba, aby snění bylo podřízeno rozumu, který působí jako brzda. Kdy jedeme na lyích, to snění je touha jet rychle, avšak rozum člověka brzdí, aby nejel tak rychle, e se zabije. Snít směrem, o kterém píšeš, e si představuješ líbání atd., je dost nebezpečné. Můe přerůst a do masturbace, to je pravda. Nebo prostě do představování si kdejakých sexuálních praktik. Proto je dobré moc tímto směrem nerozvíjet fantazii.
A co dělat?
Pokud se člověk přistihne, e sní o věcech ne zcela bezpečných, tak v tom nepokračovat a zaměstnat hlavu jinými myšlenkami. Začít si představovat třeba krásnou přírodu. Rozjímavá modlitba nad Evangeliem je také takové snění. Přečteš si příběh z evangelia a představuješ si, e jsi mezi lidmi, co poslouchají Jeíše atd. a tuto úvahu pak zakončíš osobním rozhovorem s Jeíšem.
To, e tě bodlo v břiše není hřích. Ostatně jsi to ani nechtěla. Masturbace to není. Ale jak píši výše, musí být člověk na pozoru, aby ho špatný směr snění do masturbace neuvedl. Kvůli takovým myšlenkám jít ke zpovědi nemusíš. Špatná myšlenka se stává hříchem a tehdy, kdy s ní souhlasíme a vyíváme se v ní, i kdy víme, e je hříšná.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je nepřipoutání se v autobuse hřích? Ahoj,chci se zeptat protoe si nevím rady.Je to e se nepoutám v autobuse hřích?,Děkuju moc ,moc,moc.
Aneli, 13 let
OdpovÄÄ:
Milá Aneli,
je dobré poslouchat moudrá nařízení, zvláště kdy pomohou chránit naše ivoty a ivoty druhých lidí. V dálkových autobusech (např. školní výlet) se poutat máme všichni. Důvodem je skutečnost, e bezpečnostní pásy ochrání při nehodě od mnoha zranění. Take poutání je moudré. Ale přímo hříchem bych ho nenazýval. Hříchem bych ale u označil takové jednání, kdy člověk nebere v úvahu ádné moudré rady a pokyny. Prostě si dělá vše jen podle svého. Je tedy zásadně nemoudrý. Hříchem by bylo pak opovrhování radami.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je BDSM sex v manelství hřích? Je BDSM sex v manelství hřích?
Anička, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá Aničko,
BDSM, tedy praktiky jako sadismus a masochismus, je třeba povaovat spíše za lidské úchylky, které odporují zcela obecně lidské důstojnosti. Proto by bylo neúctou k druhému, kdyby někdo v manelství takové praktiky vyadoval. Manelské objetí je přeci o vzájemném darování se. Výše zmiňované praktiky ale vyjadřují spíše vyuití druhého či akcentují jen pudovost. Take obecně řečeno, jedná se o hřích.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak opsat hřích? Nejak jsem moc nepochopila, co se myslí tim, hřích opsat. Můete mi to, prosím, přiblíit? :)
M., 14 let
OdpovÄÄ:
Milá M.,
opsat hřích, tím se myslí popsat ho jinými slovy. Znamená to, e ho neřekneš přímo, ale pouiješ jiná slova, která ten hřích vyjádří. Je potřeba se nad tím zamyslet, abys hřích správně opsala. Nevím, co přesně tě trápí, ale místo pomlouvání to třeba bude: "říkala jsem nepravdivé věci o druhých". Atd. To jsou ty jednodušší. Potom třeba v případě masturbace, co je hodně stydlivé téma, tak to se dá opsat třeba takto: "dopustila jsem se hříchu proti 6. přikázání sama na sobě" nebo "porušila jsem 6. přikázání sama na sobě". Pokud jde o pornografii, dá se říct: "sledovala jsem filmy pro dospělé". On u kněz bude vědět a zároveň není potřeba pouívat slova, která se člověk stydí vyslovit nahlas.
Svátost smíření je krásný čas usmíření s Kristem, hlavně teď v době postní a před Velikonocemi, tak se neboj :) Martina