OtĂĄzka: Je to těký hřích? Ahoj in! Měla jsem problém s masturbaci, ale z té jsem se vyznala... Ale dneska jsem byla nadrzena... A drela jsem to dlouho... Ale pak mě přepadavaly mylenky, jako proč ne, vdy se nic nestane... A udělá to tak, e se tím za to potrestás...a pak jsem četla na internetu věci o masturbaci... Ne jak, ale prostě jak často... Ani nevím proč, asi mě to zajímalo... A pak jsem to nevydrela... Nepřestala jsem hned... Ale byla jsem tak nadrzena, e doslova do pár sekund přicházelo vyvrcholení...uprostřed jsem se přestala... e jsem udělala chybu... Je to bráno jako těký hřích? Nechci se znovu potýkat s tím, e Jeíe znovu nemůu přijmout... A jsem z toho zoufalá...
Hrozne mě to uzira a chci jít hned ke zpovědi... Jene teď to nejde... Prosím, a se nejedná o těký hřích, jsem z toho patná a je mi to hrozně líto... Opravdu nemohu přijmout hostii?
Anonym, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
z našich odpovědí v INu víš, e sebeukájení je objektivně těký hřích, ale e můe být někdy sníena jeho závanost, protoe člověk nejedná plně svobodně a vědomě. Protoe zápasíš s hříchem, snaíš se a jistě máš sama radost z toho, e se Ti aspoň něco podařilo, dá se říci, e se v této konkrétní situaci, kterou popisuješ, o vyloeně těký hřích nejednalo. Přesto doporučuji ihned poprosit v modlitbě Pána o odpuštění a zajít brzo ke zpovědi. Kdy budeš v duchu litovat z lásky k Jeíšovi, můeš přijmout i eucharistii. Ale ke zpovědi bě co nejdříve, je to nejen pro odpuštění, ale mimo jiné proto, abys dostala Boí sílu k dalšímu boji. A netrap se. Hřích je jistě upadnutí a to bolí, ale trápení je další pokušení, které přichází od ďábla, který chce člověka dovést a k zoufalství. Naopak. Pán Jeíš Ti podává svou pomocnou ruku a těší se z toho, e chceš ít dobře. Tedy, je třeba vše svěřit Boímu milosrdenství a s chutí pokračovat v boji za dobro.
Jan Balík
OtĂĄzka: Byla zpověď platná? Dobrý den, prosím o radu. Nedávno jsem byla u zpovědi a před rozhřeením se za mě kněz modlil a říkal \"Boe, prosím za Pavlu, která je před Tebou svatá..\" nebo něco v tom smyslu... V tu chvíli na mě padlo takové překvapení a pýcha, mylenky ve smyslu \"tak já jsem svatá? týjo to ten kněz asi pozná, kdo se blíí ke svatosti? tak já jsem tak dobrá?... a jak je ten kněz ze mě paf...\" A potom jsem si uvědomila, co to dělám, e to kněz takhle určitě nemyslel a e byla chyba a hřích takhle to vzít.. Nepamatuji si přesně, zda jsem si toto uvědomila jetě před rozhřeením, nebo a po zpovědi, nebo snad a po přijímání. Pak jsem si a uvědomila, e to ne já, ale Bůh je ten, kdo si zaslouí obdiv... Jetě mě napadlo e jsem si u té zpovědi a i po ní ani tolik neuvědomovala Boí lásku a to, e to On mi dává milost, a e mi ve, co jsem tam vyznala, skutečně odpustil... spí jsem se soustředila na své hříchy, na sebe, na to, jak jsem dobrá a ne tolik na Boha...
Teď mě to trápí a při vech těchto věcech mě teď napadá, jestli třeba vůbec ta zpověď byla platná...
Děkuji
Pavla, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Pavlo,
tvoje zpověď byla samozřejmě platná. Zakusila jsi, co je to průnik určitých nedobrých myšlenek do našeho nitra. Tomu se říká pokušení. Jak reagovat? Určitě se netrápit. Jakmile si uvědomíš, e myslíš na něco, co je špatné, tak se prostě snaíš pozornost upnout na něco jiného a přestaneš tu myšlenku, která není dobrá, rozvíjet. V takovém případě, jako se ti stal, je nejlepší ukončit přemýšlení krátkou modlitbou. Obrátit se v duchu k Pánu a říci mu třeba toto: Pane, Tobě za vše děkuji, Odpust moji pýchu. Buď mi milostiv. Ty jsi všechno a já nic.
A v jakém smyslu a proč říkal kněz ta slova? Někdy se kněí snaí více disponovat kajícníka pro lítost a odpuštění, a proto řeknou nějakou takovou modlitbu. Význam toho, co řekl, byl, e jsi milovaná Bohem a snail se to zvýraznit. Ano, Bůh nás kadého má rád, jedinečně a nesmírně, a dokonce i přes naše hříchy, které nám touí odpustit. Jistě tedy kněz nekonstatoval něco o kvalitě Tvého ivota.
Jan Balík
OtĂĄzka: Podle Vaeho článku je homosexualita těký hřích.
Někdo cítí takové pudy. Tak proč to církev povauje za hřích, kdy ho tak Bůh stvořil. Nebo proč je tak Bůh tvoří, kdy s tím mají na zemi problémy. Ne, e bych chtěla říkat, e je článek patný, ale zajímá mě to.
homosexualita, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
v článku jsme dobře rozlišovali. Pokud je někdo přitahován ke stejnému pohlaví, je tedy označován za hamosexuála, tak je třeba jasně konstatovat, e sama náklonnost není hřích. U kadého člověka je hříchem to, kdy ije svou sexualitu mimo její záměr a Boí pravidla. Tedy hříchem je u homosexuála praktikovat homosexuální sex, stejně jako pro někoho jiného je hříchem předmanelský sex nebo manelská nevěra.
Bůh stvořil člověka jako mue a enu. Dědičný hřích ale do lidstva vnesl virus, který má za následek nemoci člověka, smrt člověka a mnoho dalšího nepořádku, mimo jiné i to, e se někdo třeba na základě problémů v rodině, jak píší odborníci, začne cítit jako homosexuál. Bůh ho tedy tak netvoří, ale jedná se o určitý hendikep. Zde je rozpor mezi tím, co říká Bible a církev - a na druhé straně současná doba, která zcela bez vědeckých důkazů a často násilím chce, abychom všichni brali homosexualitu jako další variantu normality. Ale to by odporovalo Bibli.
Velice zajímavě o tom píší Trapková - Chvála v knize: Mui a eny v rodině.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč má být manelka podřízena manelovi? Dobrý den, mám dotaz.... Byl Bůh Otec s Jeíem při Jeíově smrti? Říká se, e Bůh nikoho nikdy neopoutí, ale proč tedy Jeí zvolal \"Boe můj, proč jsi mě opustil?\". Děkuji moc za odpověď. A jetě bych se ráda vrátila ke svému předchozímu dotazu o tom, proč by měla být manelka manelovi podřízená. Je moné, e Vám do redakce nepřiel, ale neodpověděli jste mi. Nemyslela jsem ten dotaz patně, jen mě to zajímalo. Pokud nedorazil... Ptala jsem se, proč je v listech svatého Pavla napsáno, aby byly eny svým muům podřízeny, jak se sluí na křesanky. Nerozumím tomu a z vlastního pohledu nesouhlasím, a proto bych byla ráda za vysvětlení, jak to bylo myleno :). Děkuji moc za obě odpovědi. Hezky den!
....., 15 let
OdpovÄÄ:
Milá tazatelko,
protoe jsme Tvůj první dotaz neobreli, odpovím Ti rád na oba dva nyní.
Bůh nás lidi neopouští, ale to neznamená, e se někdy nemůeme opuštěni cítit. Kdy budeš číst almy, najdeš v nich mnoho míst, kde opuštěný volá a dostává se mu Boí posily. Jednou se v modlitbě ptala svatá Terezie: Boe, cítila jsem se úplně sama, kde jsi byl? A on jí odpověděl: Nesl jsem tě na svých ramenou.
Jeíšův výkřik na kříi je určitým hlubokým tajemstvím. On byl Bůh, ale i člověk, on na sebe vzal všechnu hrůzu hříchu světa, celých dějin. Proto ta propastná temnota a proitek osamocenosti. Avšak i On pak říká: "Otče, do Tvých rukou poroučím svého Ducha."
A teď ta druhá o domnělé podřazenosti en.
Úryvek sv. Pavla z listu Efezanům je třeba číst v celku. Jistě by ho špatně vykládal ten, kdo by v tom spatřoval to, e mu práskne do stolu a všichni musí skákat podle něj.
Svatý Pavel hovoří mimo jiné o společné podřízenosti mue a eny Kristu Pánu. Pak hovoří o tom, e mu má mít svou enu rád tak, jako Kristus miluje svou církev a za ni dal svůj ivot. Mu má tedy milovat svou enu takovou láskou, e je ochotný za ni poloit ivot. Má ji tak milovat, aby se ena cítila milována. Má svůj ivot stravovat pro dobro své eny. Pokud bude mít ena takového manela, bude jejich láska harmonizována. Mu bude plnit svou roli a ena té. A pravdou je, e ena potřebuje mue, který je pevný, dodává rodině jakousi páteř, je oporou své eně. Milovaná ena pak zcela přirozeně přijímá muovo vedení, protoe v přirozenosti eny je dbát spíše na vztahy, na přijetí, na celek, na malé skutky lásky - pohybovat se v prostoru jistoty, kterou má vytvářet mu.
Jinak řečeno: V manelství jsou chvíle, kdy je třeba, aby mu na sebe vzal větší díl odpovědnosti za společné dobro!
Jan Balík
OtĂĄzka: Těký hřích Dobrý den,
Ráda bych reagovala na článek, který se objevil v květnovém čísle časopisu o hříchu. Rozliovat se zde lehký a těký hřích. Kdy jsem se dostala k těkému hříchu, byla jsem dost vyvedena z míry. Přijde mi, e článek pochází spíe z nějakého hororu, kde nad námi je diktátor. Nejvíce asi, e absence na nedělní mi a homosexualní jednání jsou těké hříchy. Alespoň v naí farnosti funguje chození do kostela na dobrovolnosti. Dále, interpretace toho, e homosexuální jednání je těký hřích, podle biblického příběhu o Sodomě a Gomoře, je dle mého názoru chybná. Pokud člověk bere Bibli doslova, končí to větinou patně. Věřím, e Bůh je milující a tolerantní a přijme moji sexuální orientaci, a u je jakákoliv. Proč tento článek předkládáme mladým lidem, kteří se snaí najít v Bohu oporu? Kdybych měla věřit v takového boha, budu stokrát radi ateista. Vzbuzujete tím akorát v mladých lidech strach a nejistotu a tvoříte z nich neurotické jedince. Věříte opravdu v takového Boha? Pokud ano, proč?
Tereza, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Terezo,
díky, e se ozýváš. V časopise IN se snaíme, abychom vše podávali podle víry církve. Proto se často díváme do Katechismu katolické církve. Sám pape František mnohokrát u novinářům, kdy se ho různě dotazovali, řekl: Podívejte se do katechismu, tam to vše máte.
Věříme, e Bůh nás má především rád, to je jasné. Ale zároveň z Písma víme, e mít rád Boha, znamená na první místě plnit jeho přikázání. Víš, ona jeho přikázání jsou jako dopravní značky, existují pro naše dobro. Nejsou Boí tyranií či svévolí, ale dobrou radou, která nám má pomoci ít co nejlépe.
Ohledně nedělní mše:
Církevní přikázání, která máme naspána v Kancionálu hned na začátku říkají: V neděli a zasvěcené svátky slavíme mši. A to je dle desatera - slavit den sváteční. Pro nás křesany to je i účast na mši. Kompendium katechismu katolické církve praví: "Kdy církev ukládá účast na mši svaté? Církev ukládá věřícím povinnost účastnit se mše svaté kadou neděli a zasvěcené svátky, a doporučuje účastnit se jí také jiné dny." 289
Ohledně homosexuálního jednání říká katechismus:
"Tradice opírající se o Písmo svaté, které představuje homosexuální vztahy jako těkou mravní spouš, vdy prohlašovala, e "homosexuální úkony jsou vnitřně nezřízené". Odporují přirozenému zákonu. Odlučují pohlavní úkon od daru ivota. Nejsou plodem ryzího citového a pohlavního doplňování se. V ádném případě nemohou být schvalovány." 2357
Lidé s homosexuálními sklony: " mají být přijímáni s úctou, soucitem a jemnocitem. Vůči nim je třeba se vyhnout jakémukoliv náznaku nespravedlivé diskriminace." 2358
" Homosexuální osoby jsou povolány k čistotě. Skrze ctnosti sebeovládání, je vychovávají k vnitřní svobodě, skrze občasnou podporu nezištného přátelství, modlitbou a svátostnou milostí, mohou a mají sepostupně a rozhodně přibliovat ke křesanské dokonalosti." 2359
Jan Balík
OtĂĄzka: Je hřích nemít manela? Je hřích nemít manela/manelku (být svobodný)???
Krystýna, 13 let
OdpovÄÄ:
Milá Krystýno, kadý věřící člověk se ve své dospělosti rozhoduje, jaké povolání zvolí. Zda manelství nebo zasvěcený ivot nebo zda zůstane svobodný (lékař, učitelka...). Ptá se v modlitbě na to, co si o tom myslí Bůh. Vdy dobrý Bůh jistě pro kadého zná svůj plán lásky, který je ušit na míru kadého z nás. Obecně se tedy dá říci, e není hřích, kdy někdo zvolí ivot bez manelky / manela. Důleité je, aby volil to, co vysnil pro něj Bůh - aby se rozhodoval podle vůle Boí, kterou hledáme.
Někdo zůstane sám, protoe je nemocný nebo se to nějak v jeho ivotě seběhlo (např. manelé se rozvedli).
Jan Balík
OtĂĄzka: Kdy je lenost hříchem? Kdy je lenost hříchem?
Chtěla bych se zeptat kdy se lenost povauje za hřích
Děkuji za odpověď.
P.S. Moc vám děkuji za odpovědi na moje předchozí dotazy, v kompromisech u mám pořádek a ve svatém přijímání také.
Hanul, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Hanul, jsme moc rádi, e Ti naše odpovědi pomáhají.
Lenost patří mezi tzv. sedm hlavních hříchů, tedy mezi skupinu hříchů, které jsou takovými zárodky mnoha dalších hříchů (pýcha, lakomství, závist, hněv, smilstvo, nestřídmost, lenost). Prostě tyto sklony plodí mnoho dalších konkrétních hříchů. Kadý mívá slabost pro některé z těchto zdrojů hříchů. Lenost se stává hříchem tehdy, kdy ovládá náš ivot. Kdy s ní bojujeme, tak to je boj a ne hřích. Existuje i duchovní lenost - nechu se modlit, číst Písmo atd. Take běně bude hřích spíše to, k čemu nás lenost vede, ne sklon k lenivosti.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je v pořádku mít před zpovědí strach? Zpověď
Je v pořádku mít před zpovědí strach?
Jak ho odbourat?
Ann, 12 let
OdpovÄÄ:
Milá Ann,
mít před zpovědí strach? To ne, ale obavy jistě můeme mít. Nikomu není milé, kdy o sobě říká něco nedobrého. Prostě je jasné, e se někdy stydíme.
Podívej, zpověď je třeba vnímat především jako setkání s Kristem, s jeho milující a milosrdnou láskou. Kněz je jen viditelný sluebník, ale ve skutečnosti se ve zpovědi setkáváme s Jeíšem. Můeš si to vdy před zpovědí připomenout a budeš ji pak proívat duchovně a radostně.
Jan Balík
OtĂĄzka: Dělám spoustu věcí kvůli tomu, aby mě ostatní obdivovali... Ahoj, mám se sebou problém. Mám velký vzor ve své o pět let starí sestře, která je hrozně ochotná, milá, vtipná, pokorná... snaím se být jako ona, ale nedávno mi dolo, e např. umyju tabuli ve třídě (jen příklad) jen proto, e si o mně budou lidi myslet, e jsem ochotná, nebo, e si mě vimne kluk, který se mi líbí... prostě nedělám to jen tak, chci, aby mě ostatní \"obdivovali\", dělám to jen v nějaký společnosti, doma jsem líná apod. Kdy si to pak uvědomím, tak se cítím hrozně, ale nevím, jak se toho mám zbavit.... pomůete mi nějak?
A., 14 let
OdpovÄÄ:
Milá A,
kadé naše jednání, proč tak či onak konáme, má mnoho motivů. Ty jsi ve věku, kdy se to učíme rozlišovat, následně kontrolovat a pak našemu jednání dávat správné motivace. A jaká je správná motivace? Dálám to Boe pro Tebe. Dělám to z lásky k druhým. Tak dáš svému jednání nejdůleitější motivaci a ten skutek se stane významný i pro Boha. Skutek lásky má vdy nesmírnou cenu. A mimo jiné, takový úmysl nakonec zcela přirozeně přebije ty, které jsou sobecké či jinak nedobré (dělat něco jen na oko).
Jan Balík
OtĂĄzka: Kdy mohu jít ke svatému přijímání? Kdy mohu jít ke svatému přijímání?
Kdy mohu jít a kdy nemohu? Odpověď u jsem se snaila najít a ptala jsem se na to pár lidí, kteří mi řekli pokud nemám těký hřích tak mohu. Za těký hřích se prý povauje zabití člověka, pýcha, smilstvo a moná jetě nějaký dalí.. Přesto, e u na to odpověď mám stejně se někdy rozhoduji jestli si půjdu nebo nepůjdu pro hostii.
Děkuju za odpověď.
Hanul, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Hanul,
tak, jak píšeš, tak to je. Ke svátosti eucharistie můeme přistoupit tehdy, kdy jsme pokřtění (katolicky) a nespáchali jsme vědomý těký hřích. Je potřeba se ptát, proč eucharistii přijímáme. Je to proto, protoe sám Jeíš se stává pokrmem, aby nás proměňoval. Eucharistie toti není nic nic jiného, ne sám Jeíš, který je tajemně přítomen pod šatem chleba. U to není chleba, oplatka, ale Jeíš sám. Proto před eucharistií klekáme, proto se jí klaníme. A proto ji touíme přijímat často. Kdykoliv přijmeme eucharistii, setkáváme se mimořádně intenzivně s Jeíšem, a z tohoto setkání vyplývá, e od Jeíše dostáváme sílu ít dobře, vytrvat v dobré, odporovat hříchu. A Bůh nás proměňuje v sebe. Jsme s ním více a více spojeni. Kdyby v naší duši byl těký hřích, tehdy nemůeme Jeíše přijmout, protoe bychom ho urazili. Kdo pochopí, kdo je eucharistie, ten k ní touí přistupovat třeba i denně. Ví, e po svatém přijímání je mu Bůh velice blízko.
Těký hřích je dobrovolné, vědomé přestoupení Boího zákona VE VÁNĚ VĚCI. A vánou věcí je víceméně zásadní porušení desatera (vkládat důvěru do esoteriky, nechodit v neděli do kostela, zabití neviného, potrat, eutanázie, umělé oplodnění, zásadní přestoupení šestého přikázání, velká le, která poškodí váně druhého, velká kráde...).