OtĂĄzka: Máme se modlit i po jídle? Ahoj.
Před tím ne se najíme, je dobré se před jídlem pomodlit. Máme se modlit i po jídle?
Maky, -1 let
OdpovÄÄ:
Milá Maky,
modlíme se, abychom Bohu za pokrm poděkovali a uvědomili si, e je jídlo jeho darem. To, e se ukončí stolování opět modlitbou je moc dobrý zvyk. Jsme myslící lidé, kteří si potřebují uvědomit lásku Boí a vyuívají k tomu všechny moné příleitosti.
V rodině je společná modlitba před i po jídle té kultivujícím prvkem: všichni společně začínají a končí stolování. Jídlo pak je i společnou událostí rodiny, která je pohromadě.
Jan Balík
OtĂĄzka: Mám pochybnosti o víře Dobrý den,
jsem věřící teprve krátce, s Bohem mám jen ty nejlepí záitky a zkuenosti (s jeho dobrotou a láskou), přesto mě stále trápí pochybnosti a obavy.
Zřejmě jsem nepochopila skutečné jádro křesanství, skutečně jsem neuvěřila. Pořád hledám, \"v čem je háček\", křesanskou radost a pokoj nepociuji, naopak spíe smutek a neklid. Mám si být jistá svou spásou? Je těký hřích a neodputění překákou spásy? A vlanost, neláska, pýcha? Pokud vím, tak ano, a proto je pro mě těké být v klidu, nato se radovat. Je pravda, e podmínkou spásy je věřit v lásku Boha a milovat ho, důvěřovat? Myslím, e pro mě neplatí ani jedno, lásku k Bohu nepociuji; není to překáka ke sv. přijímání? Křesanská víra říká, e vechno je nám odputěno, ( a e budeme ze vech hříchů také uzdraveni?), ale co kdy odpadnu od víry, těce zhřeím a nebudu litovat? Mám spoléhat na to, e Bůh něco takového nedovolí (ale on ze mě přece neudělá bezhřínou loutku)? Jak se pak radovat ze své spásy a těit do nebe, kdy si nemohu být jistá, e tam přijdu?
Vím, e víra je vztah, e nemám být zahleděná na sebe a své hříchy, ale na Boha a jeho lásku ... To moc nedokáu, náboenská praxe pro mne znamená spíe být neustále ve střehu, hlídat své mylenky, vystupování, motivace, tuby..
Tohle mě trápilo vdy, od začátku mého \"ivota víry\", od křtu se to ale zlepuje, úzkost se postupně mení, Boha poznávám jako lásku a milosrdenství, přesto... Bojím se, e taková nevíra a nedůvěra je (velký) hřích a Boha to uráí, hněvá se na mě. Hlavně při sv. přijímání, e nechce/není rád, kdy ho přijímám.
Často mě znepokojují mj. např. zjevení Panny Marie v La Salletě, kde řekla, e u nemůe udret trestající ruku svého Syna, některé Jeíovy výroky sestře Faustýně nebo otci Piovi ... nevím, jak se k tomu postavit.
Vím, e je to hloupé (a rouhavé?), ale já se přes to nedokáu přenést, pochopit.. Velice děkuji za jakoukoliv odpověď!!
Marie, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Marie,
děkujeme za důvěru, se kterou se na nás obracíš.
Píšeš, e Boha znáš, ale ne dlouho. Zároveň popisuješ své pochybnosti a obavy.
Vztah s Jeíšem je cesta lásky, protoe Bůh neumí nic jiného, ne milovat, darovat se, sdílet se, odpouštět atd.
Problém je, e my lidé na jeho lásku ne vdy dokáeme odpovídat a mnohdy se nám jeho projev lásky nezdá jako láska. Je to tím, e lidské představy o lásce jsou velice ubohé. Bůh je daleko větší, láskyplnější.
Co s tím?
Proto se o víře hovoří jako o cestě. Ty jsi ji nastoupila a postupně v ní budeš růst.
Praktické rady, které Ti pomohou:
- věnovat se modlitbě (spíše té, kdy více nasloucháme) a studiu víry (Youcat, Tweetuj s Bohem),
- mít nějakého kněze, ke kterému můeš občas přijít a podiskutovat o tom, co se ti honí hlavou (tzv. duchovní vedení),
- mít ivé společenství, kde se víra sdílí.
Cesta víry je krásná, ale také není snadná a obsahuje nejednu slepou uličku.
Mohla by ti pomoct kniha, kterou jsem před časem vydal pro mladé: Jan Balík: Máš na víc. Je ji moné koupit u Paulínek dokonce i jako e-book. V této knize jsou základní podněty pro duchovní cestu víry pro mladé lidi.
A ještě dvě poznámky:
- kdy tě kdykoliv chytne nějaká pochybnost, hned v duchu řekni: Pane Jeíš, mám tě rád, smiluj se. A pak se ji té věci nevěnuj.
- číst knihy od autorů jako Pio, Faustina... S těmi bych malinko počkal. Proč? I kdy je psali světci, vznikaly v určité době, pro určitou situaci... Tedy je třeba jejich výpovědi vnímat v souvislostech. V opačném případě, jako se ti asi stalo, se mohou stát příčinou strachu a zmatku. Slova v těch knihách jsou sice váná, ale nejedná se o Bibli, o slovo Boí. Je tedy důleitý výklad a pochopení v kontextu.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak se nachystat na svatou zpověď? Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak se mám správně zpovídat, aby to odpovídalo i mému věku. Vdycky si toti vechno přeme napíu na papírek a připadám si potom dost trapně, protoe bez toho jinak nejsem schopná ve zpovědnici z hlavy říct vůbec nic, a ani nevím, s čím jsem tam la. Děkuji za odpověď :-)
lily, 16 let
OdpovÄÄ:
Milá Lily,
buď úplně klidná. Papírek na poznámky pouívají i lidé dospělí. Podstatné je, aby se člověk na zpověď připravil, opravdu litoval a chtěl se ve svátosti smíření setkat s milujícím a odpouštějícím Jeíšem.
Papírek často prospěje tomu, e je člověk klidný, e řekl vše.
Koneckonců, na papír si můeš poznamenat i různé otázky, které můeš knězi ve zpovědi poloit a on Ti pomůe v orientaci v duchovním ivotě.
Jan Balík
OtĂĄzka: Kdy se jedná o nactiutrhání Dobrý den, pane faráři, prosím mohla bych se Vás zeptat, zda spadá pod nactriutrhání následující(níe)? Moc díky, přeji poehnaný týden.
- vzhled, rodinná situace, zdravotní stav, ivotní styl - je tlustá, má jiného mue, má raka, nechce u dalí děti, nemá rád procházky, celý den hraje hry
- vypil 8 vín (má sklon k alkoholismu)
- chodí do kostela pozdě
- chodí z práce o hodinu dříve před skončením pracovní doby
- prodává jakostně pochybnou lepenku
- 10 let přesluhuje
- je nemluvná
- má ráda pohodu, moc se nehýbe
- je ukecaná
- nejsou ohleduplní (moný uitek, dej si na ně pozor)
- má antikoncepci IUD [nitroděloní tělísko (proti církvi)]
- minulost řečená důvěryhodné, inteligentní osobě či anonymně (příklad)
- moc neuklízí
- typ stravování (přes den nejí, na noc si dá 2 pekáčky)
Dále pokud:
- se člověk potřebuje svěřit blízkému, důveryhodnému člověku
- je informace poskytnutá člověku, který je natolik inteligentní, e ji ji dál nebude ířit
- se jedná o věc, která je nám oběma známá (mně i naslouchajícímu)
- ani jeden z nás dotyčnému nezávidíme
- se jedná o situaci, kdy bude dobře, kdy tu věc o dotyčném budeme znát, protoe tam je potenciál modlitby
- nebudu jmenovat, resp. i kdybych nejmenovala, nebude z obsahu přímo jasné, o koho se jedná
- pouíváme přemrtěné řečové prostředky (\"pořád\" dělá to a to, \"stále\", \"nikdy\"→větinou dotyčný, který poslouchá, vytuí, e to nedělá 24/7→, ale e to má prostě rád nebo k dané věci má prostě odpor.)
Marina, 25 let
OdpovÄÄ:
Milá Marino,
ptáš se na to, co je nactiutrhání. Jde o pravdu, kterou šíříme bez potřeby.
Ale jde vdy o pravdu? Nejde jen o můj dojem? Často to bývá jen zdání.
Máme se snait o zachování dobrého jména druhého člověka.
Jsou ale okamiky, kdy je třeba říci své mínění: jsme dotazováni na svědectví o druhém třeba před kněským svěcením, před svatbou...
Ty se ptáš na různá hodnocení druhého - ano, šlo by většinou o nactiutrhání, pokud by se to říkalo bez potřeby.
A okolnosti?
To je vdy třeba posuzovat.
Ano, můeme si s tím, o kterém předpokládáme, e to nebude roznášet, popovídat o druhém, ujasnit si svůj pohled a názor.
Jak tedy postupovat v běném ivotě?
Snait se o druhých hovořit dobře nebo mlčet.
Kdy jsem tázán, nemusím kadému říkat o druhém, co vím. Také mně by bylo nemilé, kdyby druzí roznášeli o mně moje nedobré stránky.
Kdy je váný dotaz, co bývá jen ojediněle, mám říci, své mínění.
Není to jednoduché, e?
Ale mluvit o druhých na veřejnosti dobře je velice moudré.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč Bůh dopoutí utrpení? Ahoj,mám dva dotazy.První:nedávno jsem si poutěla film o druhé světové válce a napadla mě nepěkná mylenka jak můe Bůh takové utrpení dopustit.A druhý dotaz co vechno patří do jednoho desátku růence.Mooc vám děkuju.Mějte se krásně.
Ani, 14 let
OdpovÄÄ:
Milá Ani,
do desátku patří: Otče náš, 10 Zdrávasů a Sláva otci.
Hrůzy války jsou příšerné. A i dnes jsou přeci kruté války kolem nás. Jak je můe Bůh dopustit? Za prvé: Bůh stvořil člověka, dal mu Desatero, vede ho k lásce k druhým. A lidé na jeho vedení často nedbají. Ďábel nás pak rozděluje a máme tu války. Za druhé: Proč Bůh nezasáhne proti těm, kteří osnují zlo a války? To je tajemství jeho rozhodnutí, jak řídí svět. Máme se za dar míru modlit a snait se o vzájemnou lásku tam, kde jsme. Tak budujeme mír. Na světě bude mít určité slovo ďábelské pokušení a do chvíle, kdy Kristus přijde podruhé a ďábel, který byl poraen Kristovým ukřiováním s zmrtvýchvstáním, bude nadobro odstraněn.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je vhodné přijímání na ruku? Dobrý den, v současné době se začalo více mluvit o způsobu přijímání eucharistie vzhledem k doporučením souvisejícím s epidemií. Zaznamenala jsem velmi odmítavá vyjádření na účet přijímání eucharistie na ruku (ta nejkritičtějí se o něm zmiňovala dokonce jako o svatokrádei) a naopak vyzdvihování přijímání do úst. Jestli se nemýlím, tak církev povoluje obě varianty? Jsou s přijímáním na ruku spojené nějaké problémy (zaznamenala jsem např., e není vhodné, protoe miniaturní částečky eucharistie mohou na rukou ulpět), pro které by bylo moudřejí se mu pokud mono vyhnout? Děkuji za vyjasnění :)
Dominika, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Dominiko,
ptáš se na způsob přijímání eucharistie. Ten určuje církev - biskupové. Běný je do úst, v některých místech světa (ve většině evropských státech) i na ruku (ne na rukavici). Na ruku znamená, e Pána přijímáme na vyvýšený trůn. Do úst - e nám je pokrm Boí dáván. Můeme přijímat v kleče či na ruku.
Podstatné je, abychom přijímání vnímali jako posvátnou Boí chvíli.
Samozřejmě, kadý můe preferovat jiný způsob, to je jasné. Ale není moné odsuzovat druhého či říkat, e, kdo přijímá do úst je světější, kdo na ruku je světější méně...
Četla jsi od Levise: Rady zkušeného ďábla? Zlý duch nás křesany většinou rozdělí právě na takovýchto věcech, vykopeme proti sobě zákopy a bojujeme za "pravou víru".
Ten, kdo přijímá na ruku by měl dbát na to, aby nějaký viditelný drobek eucharistie nespadl na zem, to je jasné.
Jan Balík
OtĂĄzka: Proč existuje víc verzí Bible? Ahoj, chtěla bych se zeptat, jak je to s Biblí, konkrétně s knihami - někdy je bez některých knih (\"přídavků\"?) a jindy i s dalími knihami, které neznám. Která verze je tedy ta správná? A jak to e někdy existují dvě \"verze\"? Děkuji
Jana, 17 let
OdpovÄÄ:
Milá Jano, jsi pozorná čtenářka. To je moc dobře.
Je to celkem jednoduché.
idé v Palestině pouívali Bibli - tedy Starý zákon v hebrejštině. idé, kteří ili mimo Palestinu, po celé římské řiši i jinde, pouívali řecký překlad, tzv. Septuagintu. A tato Bible obsahovala některé další knihy. Jedná se o: Tóbijáš, Júdit, Moudrosti, Sirachovec, knihy Makabejské a Baruch, přídavky ke knize Ester a přídavky ke knize Daniel.
Těmto knihám se dnes říká deuterokanonické. Kdy pak křesané začali číst Starý zákon, pouívali řecký překlad a později latinský, který měl více knih. Kdy vystoupili reformátoři (Luter), opět se vrátili k hebrejskému originálu a začali uznávat ve Starém zákoně míň knih. Protestantská vydání mají zpravidla 66, katolická 72 knih.
Jan Balík
OtĂĄzka: Můu se bavit s mormony? Dobrý den, nedávno jsem se začala bavit se členy mormonské církve. Píu si s nimi, i přesto e mi to někteří nedoporučovali. Nechce se mi člověka odsuzovat jen pro jeho vyznání. Myslíte, e je to nebezpečné? Jaký máte prosím názor na tuto církev? Chtěla jsem se jetě zeptat, zda je patné, kdy vyjádřím, e s něčím v jejich víře nesouhlasím nebo je lepí si to nechat pro sebe? Děkuji za odpověď
Elen, 19 let
OdpovÄÄ:
Mila Elen,
na jedné straně je třeba, abys znala dobře svou vlastní víru. Proto je třeba ji studovat (Youcat, Twetuj s Bohem, Bible, Katechismus...). Věnuj se studiu víry, meditaci nad vírou v Krista Pána, četbě Písma. Pak pochopíš, kde jsou mormoni zcela mimo racionální úvahy a mimo křesanskou víru. Ve skutečnosti nejsou církví, ale sektou. Avšak v ČR jsou jako církev u státu registrováni. Mormoni přijímají učení, které protiřečí Kristu a evangeliu - Jeíšův let do Ameriky, kniha mormon diktovaná archandělem Gabrielem... Bavit se s nimi, diskutovat, proč ne? Ale bez poznání vlastní víry to můe dopadnout tak, e díky vlastní neznalosti přijmeš nerozumné učení druhých a zahodíš svou vlastní víru. A abych řekl pravdu, vzdělání katolíků bývá dost chabé. Take máš šanci objevovat svou víru i díky komunikaci s mormony. A ještě poznámku: počítej, e jde o sektu! Tedy jejich metody jsou manipulativní a nesnadno se prohlédnou. Máme je mít jako lidi rádi, ale nesmíme být sami hloupí a naletět.
Jan Balík
OtĂĄzka: Mám neustálou obavu z hříchu. Co s tím? Dobrý den. Poslední dobou mám problém s tím, e se mi zdá, e kvůli tomu, e jsem věřící, mám problémy a úzkosti (neustálé obavy z hříchů, a jestli tento hřích byl těký či ne a tak podobně... a e kdybych víru opustila, byla bych bezstarostnějí a veselejí. Uvědomuji si, e takto by to ale být nemělo, e jsem zkrátka úzkostlivá a e víra je správná cesta, Bůh na mě nekale, i kdy se mi to tak někdy můe zdát a e se mě takto jen ďábel snaí od něj odvést... ) Nedávno se mi stalo, e u jsem toho měla tak nějak dost, pocítila jsem na Boha velkou zlost a v mylenkách jsem ho odmítla a odsunula, ve velkém vzteku, e nechci mít s ním a s vírou u nic společného a e bych mu i ublíila. Bylo to takové impulzivní a trvalo to několik vteřin, po chvíli jsem si uvědomila co hrozného to dělám, e to bylo zlé, rouhavé a mám trochu pochybnost, jestli s tímto hříchem můu jít k přijímání.
Děkuji
Leny, 21 let
OdpovÄÄ:
Milá Leny,
děkujeme za Tvou důvěru, e se na nás obracíš.
Především je třeba jasně říci, e Tě má Bůh rád. Ano, Bůh dává svá přikázání, ale má kadého rád. Je jasné, e děláme chyby, hříchy, ale základní je skutečnost, e Bůh naši slabost zná a nesmírně rád nám odpouští. Není v ádném případě trapič lidí, slídil, který se snaí jen trestat. Bůh je láska, píše sv. Jan. Jeho přikázání jsou pro naše dobro.
To, co proíváš, můe mít dva nebo tři důvody. Vztah k Bohu jsi z výchovy získala mylný - tedy jako k trestajícímu. Místo toho, Bůh je milující otec, který se rmoutí tím, e hřešíme a tak si ubliujeme. Druhá monost, proč vnímáš svůj vztah k Bohu tak, jak popisuješ, můe být špatná výchova svědomí - nenaučila jsi se rozpoznávat těký hřích od lehkého. S tím se pravděpodobně u Tebe pojí třetí důvod - nemoc svědomí: skrupulozita tzv. úzkostlivé svědomí. To nedokáe rozpoznat těký a lehký hřích, stále se trápí, e má těký atd. Je to nemoc svědomí, která se musí léčit. Jak? Je vhodné najít zkušeného kněze, ke kterému bys chodila ke zpovědi i pro rady. A léčba spočívá v tom, e poslechneš jeho odpovědi. Léčení spočívá i v tom, e se naučíš tomuto rozumovému úkonu: napadne tě pochybnost o těkosti hříchu, napadne tě, e nemůeš k eucharistii... v tu chvíli svým rozumem a vůlí ve svém nitru řekneš: Pane Jeíši, smiluj se, do Tvých rukou se odevzdávám. A dále se budeš snait u na tu věc vůbec nemyslet, nezabývat se jí. Prostě tou věcí ve svém nitru pohrdneš. A můeš si být jistá, e po takovéto modlitbě je vše OK a můeš k eucharistii. I kdybys hřích měla, co asi ani neměla, Bůh Ti odpustil. No a pak, pokud si na to za čas vzpomeneš, se můeš kněze zeptat, jak to s tím, co tě trápilo je.
A na Tvou otázku, zda můeš k eucharistii nyní, jistě, můzeš. Přece před přijímáním prosíme o odpuštění všecho. K tomu jsi nechtěla hřešit, take jsi hřích neudělala, jen prostě přišla taková myšlenka.
Více o tom všem můeš najít v kníečce, kterou jsem pro mladé napsal: Jan Balík: Máš na víc. Paulínky. Jde koupit i do čtečky.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak se má křesan zachovat, kdy člen jeho rodiny ije v hříchu? Jak se má křesan zachovat, kdy člen jeho rodiny ije v hříchu?
Dobrý den, řeíme v rodině, e se sestře mojí mamky rozpadlo manelství. Bylo to kvůli opakované \"nevěře\" z manelovy strany. Ty uvozovky píu, protoe nikdo nevíme, jestli dolo opravdu ke vemu, nebo jen trávil s jinými enami čas jen na kávě. Situaci společně řeili. Jene se ve opakovalo. On je skvělý otec, ale prostě si nemohl pomoct, přestoe tetu miloval. Moná neměl doma tolik pozornosti, jak by si představoval. Tím chci naznačit, e chyba nebyla na jedné straně, ale moná i v panovačné povaze tety. Ta se ale psychicky hrozně trápila a nakonec poádala o rozvod. Pro věřící rodinu a věřící celé příbuzenstvo hrozná katastrofa. Vichni jsme moc mysleli na děti a na oba rodiče, aby ve zvládli. Situace se pak uklidnila. Jene po nějaké době si teta nala novou známost. Nevěřícího můe. Teta byla vdy velmi pevně zakotvená ve víře, proto nás to vechny okovalo. Mě přímo se situace netýká. S tetou a jejím přítelem se teď moc nestýkáme. Ale kdyby se mě tato situace blí týkala a stalo by se to samé mně a mé sestře, jak se má správný křesan zachovat? Má přijmout svou sestru i s jejím novým přítelem protoe máme milovat svého bliního? Nebo před ní má poloit Bibli a říct jí, e ije ve hříchu a e rozhodně neschvaluje její jednání? Teta nemá zneplatněné manelství a ani nechodí ke svátostem. Sami moji rodiče nevědí, jak se nejlépe zachovat. Modlitbu povauji za silný nástroj, ale myslím jak se zachovat v konkrétní situaci, kdy nás třeba teta pozve k nim na návtěvu a my jsme zoufalí, protoe cítíme, e je to celé patně. Děkuji moc za odpověď.
Adéla, 22 let
OdpovÄÄ:
Milá Adélo,
někdy je ivot opradu velice zamotaný.
První, co je důleité, je skutečnost, e nade vším je Bůh. V něj důvěřujeme, jemu svěřujeme neřešitelné, do jeho milosrdenství poroučíme průsery své i druhých.
Jsme jen lidé, proto nejsme schopni vyřešit vše.
Sv. Augustin psal, e máme milovat hříšníka a nenávidět hřích.
To se snadno řekne, ale jak to v praxi řešit?
Za druhého se můeme modlit, můeme mu poradit, můeme mu - a někdy i musíme - říci: zde jednáš proti Bohu. Ale nemůeme brát odpovědnost za druhého a jeho jednání.
To také znamená, e nemusíme hříšníkovi stále mlátit o hlavu Boím zákonem. Stejně by to nepomohlo. Prostě říci mu to, vyjádřit vhodně nesouhlas.
V takových případech, jako píšeš, není dobré být zoufalý, prostě vzít to, jak to je. To neznamená, e bychom souhlasili s hříchem, ale
V praxi ivota je vhodné stanovit si nějaké hranice.
Jaké? To vdy záleí na situaci a na rozhodnutí zúčastěných.
Většinou bude asi vhodné udrovat vztahy. Například se můe určitý nesouhlas vyjádřit tím, e s novým partnerem se nezačne tykání, ale zůstane se u vykání.
Mít rád neznamená mlček k hříchu, ale spočívá spíše v drobných skutcích lásky, sluby.
Neodpověděl jsem nějakou poučkou, protoe to ani nejde. Vdy je dobré naslouchat svědomí a hledat, jak vztah proívat.