OtĂĄzka: Proč se modlit k duím v očistci? Proč se modlit k duím v očistci? Není to náhodou modlářství? Najděte mi místo v Bibli, kde se píe o očistci a já tomu budu věřit. Nehodlám ale poslouchat věci, e to vyhlásil nějaký pape. Podle mě je to okultismus. Děkuji.
rozhořčená, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá rozhořčená, due v očistci je moné prosit o přímluvnou modlitbu. Zaprvé: to, e se máme modlit za zemřelé, vyplývá např. z Mt 12,32 - „Nebude mu odputěno ani v tomto, ani v budoucím věku.“ Tedy i po smrti je moné nějaké očitění. Proto se ujal ihned na začátku církve zvyk, modlit se za zemřelé a tím jim pomáhat přímluvnou modlitbou. Píí o tom ti nejstarí autoři (např. Ambro, Jan Zlatoústý, Augustin...). Mnozí udělali zkuenost, e due zemřelých pomáhají i nám zde na zemi - jinými slovy: modlí se přímluvnou modlitbu zase oni za nás. Je to zcela logické. Přece nejsme omezení jen na kamarády ijící zde na zemi. V Kristu jsme jedno tělo, proto smrt není přelomem, ale jen viditelným odloučením. Mohu tedy pozvat k modlitbě nejen ijící zde na zemi, ale i due zemřelých (pochopitelně těch, kteří zemřeli smíření s Bohem a u jsou s ním naplno - nebe - nebo do té plnosti jim něco jetě chybí - má jim být i po smrti odputěno /co se označuje termínem očistec/). Pokud zemře někdo v odloučení od Krista - peklo - za toho u modlitby nepomohou a ani on nepomůe nám. Kdo je ale kde, je Boí tajemství. Nae modlitba ale nikdy nepřijde nazmar. Bůh ji zhodnotí pro někoho jiného.
Jan Balík
OtĂĄzka: Jak je to ze zasvěcenými svátky v ČR? Jak je to se zasvěcenými svátky? Kdy nejdu 1.11. na mi svatou, je to hřích?
Eva, 15 let
OdpovÄÄ:
Zasvěcený svátek je ten, o kterém církev prohlásí, e je tak významný, e se má slavit jako neděle - být na mi a věnovat se Boím věcem. V ČR jsou zasvěcené svátky dva: 25. prosince a 1. ledna. 1. listopadu zasvěcený svátek není, proto není vůbec ádný hřích v tento den nejít na mi. Je to ale koda, protoe pak nemůeme ten den pomoci duím v očistci.
Jan Balík
OtĂĄzka: Co je to svatokráde? Dobrý den, chtěla bych se zeptat, co je to svatokráde?
M., 13 let
OdpovÄÄ:
Svatokrádeí nazýváme patný čin, který má nějakou souvislost s Bohem a věcmi, které se k němu vztahují. Jedná se o znesvěcování nebo nedůstojném zacházení se svátostmi či jinými liturgickými úkony, osobami, předměty a místy zasvěcenými Bohu. Např.:znesvěcení eucharistie, kráde v kostele, napadnutí biskupa protoe je to biskup.
Jan Balík
OtĂĄzka: Je patné číst horoskop ze zvědavosti? Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je patně, kdy si přečtu horoskop, ale jen ten ze zvědavosti, co tam vůbec píí. Ne, e bych tomu chtěla věřit, ale někdy mi to přijde i dost směné. A není to tak, e bych ráno vstala a la se podívat do horoskopu, co mě dnes čeká. Ale je to spí tak, jakoe někdy večer se kouknu, co se mi podle horoskopu vlastně mělo stát Ale stejně takovýmhle věcem nevěřím. Jen se ptám, jestli i v takovémhle případě je to patné.
Lucka, 15 let
OdpovÄÄ:
Milá Lucko, tomu, co píe, se říká zvědavost. A být takto zvědavý je kodlivé. Proč? Protoe člověk nedokáe ít v trpělivosti a neučí se ít s nějakým tajemstvím. Ve o svém ivotě se nikdy nedozvíme, nikdo nám není schopen předpovědět, co se stane. Ale můeme se kadý den setkávat s Jeíem, a ten je výtečný průvodce. Mimochodem, kdy si jen tak přelítne horoskop, kolik času kadý den věnuje četbě Písma svatého - slov Boha, který Tě má rád? A jetě jednu poznámku. Psychologové dobře popisují to, e na nás má vechno, co čteme a slyíme, nějaký vliv. Kdo čte horoskopy, i kdy si z nich nic nedělá a bere je za hloupost, můe nakonec zjistit, e v nich uvedené mylenky ho stejně nějak ovlivnily. (P. Jan Balík) Jan Balík
OtĂĄzka: Jak znovu obnovit ztracenou víru? Jak znovu obnovit svou ztracenou víru? Jde o to, e od jedné události, která se mnou dost zamávala, jsem se nějak od Boha a těchto věcí odvrátila a nemůu najít cestu zpět. Dá se říct, e jsem doslova proti Bohu protestovala, a to tak, e jsem si např. z očí odstranila obrázky svatých, přestala jsem se modlit, do kostela jsem chodila jen proto, e jsem musela a kdy se okolo mluvilo o tom, e Bůh nás nikdy neopustí, e pro nás chce to nejlepí a podobné věci, tak jsem se nad tím vdycky uklíbla a říkala si, e to není pravda. Protoe kdyby byla, tak proč bych proívala nejhorí etapu svého ivota? Copak nechce, abych i já byla astná? A pokud jo, tak proč by mi to dával najevo tímto způsobem? Byla a asi jetě jsem z toho dost zoufalá, a se člověk diví, co ze zoufalství dokáe udělat... Po tom vem jsem se nakonec přiměla jít ke zpovědi a tak nějak doufala, e tohle skončí... Jene to taky nějak nejde. Modlit se nestíhám; kdy slyím ty utěující zprávy, tak jsem stejně na pochybách a moje prosby a zoufalé volání - jako bych to vysílala do vzduchu... Cítím se straně sama (celkově), zklamaná, nepochopená, zrazená... A nevím, jak z tohohle kolotoče ven
Te, 20 let
OdpovÄÄ:
Milá Te, děkuji Ti za otázku, se kterou se netrápí jistě jen Ty, ale i mnoho dalích mladých lidí. Protestovat proti Bohu. Proč? Protoe nezařídil něco tak, jak jsme chtěli, jak se to Tobě zdálo nejlepí. Kdy otevře Bibli, pak tam najde mnoho lidí, kteří proili něco podobného. Například Joná a jeho útěk před Bohem. Zajímavým příkladem je Jidá, který patřil mezi apotoly a nemohl souhlasit s některými Jeíovými činy a bouřil se proti nim. Jak dopadl? Začal krást a odpadl od Pána. Podívej se na Josefa. Ten si jistě nepředstavoval ivot takový, jaký nakonec il. Mít za enu krásnou Marii, ale zároveň s ní nemít dítě a starat se o Jeíe jako o svého syna, utíkat s rodinou do emigrace... Ale Josef přijal Boí vůli a lidé celých dějin jsou mu vděční. Bůh je láska. S Bohem je třeba vytvářet vztah. Tedy učit se mu rozumět, chápat ho... je to proces učení se vztahu. A víme, e i v tom nejlepím vztahu vdy ve ihned od druhého nepochopíme. Ba naopak. Druhý člověk je vdy jistým tajemstvím. A Bůh je také ve své lásce pro nás lidi tajemstvím. Proto říkáme, e v ivotě člověka přichází zkouka víry, zkouka vztahu s Jeíem. Co tedy dělat? Učit se být s Bohem, budovat s ním vztah. To znamená, najít si na něj čas (modlitba - kadý den 10 minut ticha s Bohem), číst Písmo a učit se z něj, číst kvalitní ivotopisy svatých (zvlá mladých - z nedávné doby např. Chiara Luce Badano), vyhledávat v církvi prostředí, kde je jakoby Bůh více proíván a pociován (např. diecézní centra ivota mládee) a učit se naslouchat Bohu i během me svaté. Není to snadné, ale uvidí, e tak překoná své pochybnosti a najde znovu Boha - lásku, který chce tvé dobro. I kdy to dobro bude jiné, ne jak si přestavuje. Bůh má přece daleko větí fantazii, ne ty. Natvat se a přestat s Bohem kamarádit? To je moné, ale je to i trochu hloupé, hlavně zbytečné. Zbavuje se tak mimořádně důleitého přátelství. Budovat s Bohem vztah, to dá sice občas zabrat, ale nakonec zjistí, jak dobrý je Bůh, jak mu na Tobě záleí. Modlím se za Tebe. P. Jan Balík Jan Balík