VloĹžit novĂ˝ pĹĂspÄvek nebo dotaz - do redakce
© redakce (10.06.2013 07:36) Ahoj Katko, víra je krásný vztah s Bohem, který musíme pořád prohlubovat a pracovat na něm (modlitbou, četbou Písma a duchovní literatury, proívánímbohoslueb, účastí na různých setkáních atd.). Je dobře, e na svého kamaráda myslí v modlitbě, budeme na něho pamatovat i my! Krásné dny ;-) P. | |
Elizabeth (5.6.2013 23:06) Ahoj IN! :) Vím, e u jsem to sem psala nejméně dvakrát.. ale prostě nemohu najít správné řeení. Chodím asi měsíc, moná i víc, s jedním klukem.. mám ho ráda, je fajn, ale poslední dobou to není ono. Myslela jsem, e je to asi tím, e ho beru jen jako kamaráda, ale bude v tom něco jiného. V posledních Před několika lety jsem poznala několik kluků, kteří mě vyuívali a dělali si ze mě srandu. Od té doby, mám na vztah jiný názor. Vlastně jsem nikdy dřív ádný vztah neměla, jen ty falené. Připadám si divná, protoe od té doby pro mě vztah nemá ádnou cenu a je to pro mě dost nepřirozené s někým chodit. Nevím jak to říct mému klukovi, bojím se svěřit i mojí nejlepí kamarádce. Vichni berou chození, jako jedno s nejhezčích období svého ivota a mě to prostě nic neříká. Vůbec to není tím, e jsem se jetě nezamilovala.. zamilovala jsem se, ale nic se nezměnilo... Taky si připadám DIVNÁ, e se mi nikdy nelíbilo jakékoliv líbání a objímání. Pokadé se cítím divně, jako bych byla na dně a můj ivot by byl doslova v troskách. Jak mu to mám říct? Nechci, aby si myslel, e něco udělal patně a na druhou stranu mu to vechno nechci sloitě vysvětlovat. :( | |
© redakce (07.06.2013 13:38) Ahoj Elizabeth, já myslím, e pokud opravdu u delí dobu vnímá, e se svým klukem nejsi tak úplně ráda, bylo by lepí nevodit ho za nos, netrápit sebe i jeho a rozejít se s ním. Ovem jen pokud to má dobře rozmylené... Chození sice často bývá krásné, ale ne vdycky se "vydaří" a rozchod z dobrých důvodů není nic patného. Rozhodně je to lepí a "upřímnějí" ne být ve vztahu, o kterém vnímá, e není ono... A čím dřív, tím míň bude rozchod bolet. Otázkou je, co přesně a jak Tvému klukovi říct. To u asi musí odhadnout sama, Ty sama ho zná. Asi by nebylo dobré ho odbýt bez udání důvodu ani jakkoliv lhát nebo se vykrucovat. Pokus se mu objasnit, jak se věci mají, ani bys zabíhala do detailů, které nejsou nutné a nechce, aby je věděl. Snad Tě pochopí. Pokud jde o to, e se cítí divně, e vztahy proívá jinak ne kamarádky atd., nic si z toho nedělej. Kadý jsme originál a to, co se líbí jednomu, nemusí vyhovovat druhému. Někdo po chození touí, i kdy je mu teprve 14, někdo si rád počká do 25 let...někdo se i v 15 rád tulí k rodičům a kamarádkám, a tím spí pak ke svému klukovi, někdo si raději s tím, s kým chodí, povídá a chodí na procházky bez nějakých vřelých fyzických projevů. Vechno má svůj čas a u kadého člověka i vztahu ten čas nastává někdy jindy. Já být Tebou bych se nebála nesnait se teď nějakou dobu ádný vztah začínat, věnovala bych se jiným věcem, poznávala líp sebe a připravovala se na to, a budu připravená na opravdový vztah. Rozhodně to nebude promarněný čas a navíc Ti dá prostor, aby se Tvoje zranění z předchozích chození uzdravily a utřídila sis, co vlastně chce. A se Ti to povede :-) + Marta | |
© P. Jan Balík (06.06.2013 07:04) Milá Mariano, přípravy na svatbu jsou různého druhu. Záleí na tom, odkud jsi a co se v tvém okolí nabízí. Větinou se sejdete párkrát s knězem a pak s nějakým manelským párem. Pokud je někdo ze snoubenců nepokřtěný, příprava na to bere ohled. Nepokřtěnému je toti třeba vysvětlit, co je manelství (např. nerozlučnost) a také jaké závazky na sebe bere katolický partner (např. křest dětí, výchova dětí v katolické víře apod.). Katolický partner si tyto své závazky musí také uvědomit. No a na závěr se pak ádá biskup o dovolení sňatku s nepokřtěným. O přípravách na manelství se můe informovat na webu diecéze - centra pro rodinu. Super přípravy nabízí salesiánský model: http://snoubenci.ascczech.cz/ Také je dobré absolvovat kurz symptotermální metody přirozeného plánování rodičovství: lpp.cz nebo www.cenap.cz | |
Beruka (3.6.2013 12:30) Dobrý den, chtěla bych se vás zeptat na vá osobní názor na společné bydlení dvou mladých studentů, kteří ví , e se jednou vezmou, ale na svatbu zatím nemají dostatek financí. To e byste mě odsoudili za sex před svatbou mi je jasný. Ale jde o to, e se s přítelem známe 6 let a jednou se chceme vzít (a budou peníze nebo a dokončíme kolu), ale to je bohuel jetě za dlouho. A zajímalo by mě, jestli má církev nějaké "tabulky" nebo seznam nějakých skutků, za které někoho můe z církve vyloučit. Podívejte se, nejsem typ holky co spí s kadým. Svého přítele miluju a vím, e jednou bude můj manel a otec mých dětí. Podle teorie církve bychom teda asi měli počkat dejme tomu 10 let ne bychom spolu mohli spát, ale zdá se vám to reálné? | |
© P. Jan Balík (04.06.2013 07:29) Milá Beruko, děkuji za dobré otázky, na které rád odpovídám. K čemu je sex? K obdarování se navzájem a k plození dětí. Ze vztahu, kdy není uzavřeno manelství, protoe nejsou peníze a jetě se studuje, bude pochopitelně ze sexu vyloučeno dítě. Sexualita tady neslouí svému plnému účelu. Lidské tělo v tomto případě určitým způsobem le - nevyjadřuje plnost sebedarování se druhé osobě. Jako by říkalo: dávám se ti a přijímám tě, ale a na monost početí. Mimo jiné, dokud není svatba, vdy se vztah velice vrtkavý, o tom hovoří psychologové a sociologové. Lidé, kteří spolu před svatbou bydlí, kdy se pak vezmou, snadno se rozchází. Výzkumy hovoří e a o 50% více, ne ostatní. Proč je bydlet a ít s druhým (třeba i ne intimně) rizikové? Líbil se mi jeden pohled, který jsem kdysi četl z Austrálie. Je rozdíl "být s" a "ít pro". U eny jsou tyto dva rozměry velice blízko sebe. ena, která ije s muem beze svatby, snadno k němu přilne, stará se o něj, prostě ije pro něj. Kdeto u mue jsou obě skutečnosti vzdáleny. Pro mue přejít od "být s" k rouhodnutí "ít pro" vyaduje delí cestu a hlavně: vedomě si svou manelku zvolit, získat si ji, jakoby si ji vybojovat. Dokud se pro svou enu mu nerozhodne, je v pokuení od ní při problémech odejít. Vidí, e důvody nejsou ani tak náboenské jako spíe lidské. Katolická církev toti v těchto otázkách nedělá nic jiného, ne e tlumočí to, co má člověk v sobě nějak vnitřně zakódováno, jakýsi etický genetický kód. Říká se tomu ve filosofii a teologii "přirozený zákon". Katolicky pokřtěný má od Krista monost získat sílu pro ivot v manelství = svátost. Proto je vázán uzavřít manelství před Bohem. Má-li důvody, aby neměl svatbu v kostele, ale chce uzavřít manelství svátosné před Bohem, pak musí poádat biskupa o výjimku. Pokud katolík uzavře manelství bez svátosti, tedy bez Boí pomoci, je toto manelství neplatné a proto nemůe takový člověk, dokud manelství neuzavře platnou formou, chodit ke svátostem (smmíření a eucharistie). Není tedy z církve vyloučen, ale ije jaksi mimo zdroj Boí síly. V církvi místo má, ale svým jednáním je ochuzen o mnoho Boích darů. Milá, vůbec nejde o to někoho za sex před svatbou odsuzovat. Ale jde o pravdu o člověku, podle které se buď ije, a je to prospěné, nebo se podle ní neije a člověk si (snad i nevědomně) zadělává na budoucí průvihy. Neříkám, e lidé, kteří dodreli předmanelskou zdrenlivost, mají ve v suchu, ale v ivotě budou snadněji překonávat obtíe vztahu. Co ale dělat, kdy se tak dlouho znáte a stále nemůete uzavřít manelství? Myslím si, e v takovém případě je třeba soustředit se na prohloubení vztahu, pracovat na tom, aby se vá vztah zkvalitňoval. Tak se buď prohloubí nebo nakonec zjistíte, e to spolu nepůjde. To se vám můe podařit, dle mého, kdy se soustředíte společně na tři směry rozvoje: 1) Společná modlitba. 2) Intelektuální růst. 3) Podpoření vztahu - objevení iroké kály rozměru vztahu. ad 1) - zařaďte na svých schůzkách společnou modlitbu a to klidně i delí a solidní (breviář, rozjímání nebo Lectio divina se sdílením, růenec, společnému čtení Písma). A hlavně se modlete vlastními slovy a povídejte si o vztahu s Bohem. ad 2) Kadý vztah roste, kdy se o něm bavíte. Lze tedy číst společně kníky, které vás mohou v lecčems nakopnout: - Teologie těla pro začátečníky, Paulínky, West - Hranice v chození (nak. Návrat domů) - je psána dost přísně, autoři jsou evangelíci, ale je tam dost inspirací - Ani ň (Nak. Samuel) od Harrise - poznámka jako kniha výe - My dva spolu - ve jako kniha nad - Croissant, J. (2005): ena neboli kněství srdce. Praha: Paulínky. - také super, ale těí od Jana Pavla II.: Mulieris dignitatem - o eně a jeí důstojnosti atd. Leccos podnětného najdete i na: http://teologietela.paulinky.cz/ ad 3) Doporučuji vám na podzim letoního roku se přihlásit na kolu partnertství, která probíhá v centrech ivota mládee. Je to pár víkendů, na kterých zkuení manelé pomáhají klást si otázky o vztahu z různých pohledů. Stejně tak se pak jako dalí krok můete přihlásit do dalího kurzu - symptotermální metody. Jinak ho pořádají tyto organizace: www.lpp.cz nebo www.cenap.cz A byste se pak rozhodli pro svatbu, více jak rok před lze absolvovat nějaký dalí kurz, který u připravuje přímo na manelství. Nejvýtečnějí kurzy, co znám, jsou: http://snoubenci.ascczech.cz/?a=8&b=76 Pokud se můete spolu na něčem také aktivně podílet, na nějaké činnosti pro druhé (děti, seniory, např. návtěvy nějakého domova důchodců a jen si se starými povídat atd.) jistě to bude té přínosné. Kdy budete takto aktivně a cíleně vztah rozvíjet, jistě vám ulehčí dobu známosti a umoní vám ji proít jako obohacující čas, ve kterém oba dva rozvinete své osobnosti. Avak je třeba si asi váně poloit otázku, zda mnoho dalích let je moné známost takto udret. Moná ano, moná se ale nakonec rozhodnete uzavřít manelství uprostřed studia a pak se pokusíte na základě znalosti PPR počkat s početím miminka do ukončení koly. Ano, stojíte u otázky, která není snadná. Začít spolu ít v jednom bytě či začít spolu intimní ivot by bylo ale chybou, která se vám můe, jak jsem psal výe, vymstít. A co se týká zdrenlivosti? Jistěe není snadné ji vybojovat. Motivací vám můe být fakt, e i v manelství mohou nastat delí období, kdy je zdrenlivost nejen potřeba, ale dokonce je nutná (např. nemoc). V době známosti pomáhá, kdy si stanovíte hranice, kam u ne a budete si v dodrování navzájem pomáhat. Zároveň je nezbytné uchránit se takových okolností, kdy můe snadno dojít k přemíře intimností - být sami přes noc jen spolu. Zde si musí umět člověk někdy prostě poručit. Ale stojí to za to. Vdy skutečné spokojené manelství stojí na tom, e v něm ijí kvalitní lidé, kteří nejsou hříčkou svých pudů, ale jsou harmonickými bytostmi, které mají sami sebe ve své moci. Poslední tvoje otázka se týká vyloučení z církve. Musíme rozliovat: těký hřích a vyloučení z církve. Kdo udělá těský hřích, ten není z církve vyloučen. Je jen v politováníhodné situaci. Potřebuje Boí milosrdenství. Vyloučení z církve je trest, který ukládá církve za zvlá veliké těké hříchy, aby dotyčnému ukázala, jak váný je čin, který udělal. Jedná se např. o enu která byla na potratu a o lékaře, který ho vykonal; o zneuctění eucharistie; svěcení na biskupa bez povolení papee; o odpadnutí od víry... | |
výzva z redakce (3.6.2013 08:18) Ahoj holky, máme k vám prosbu. Napite nám sem do vzkazů stručně, jestli jste někdy byly (nebo jezdíte pravidelně?) na Katolické charismatické konferenci v Brně, případně, zda odtamtud máte nějakým zajímavý záitek. Termín je do středy 15: 00. Vybrané příspěvky otiskneme (pod vaím nickem) v zářijovém čísle ;-) Předem vám děkujeme! Mějte se moc hezky! redakce | |
Makča (1.6.2013 11:05) Ahojky :) Díky za červnové číslo :) Chtěla jsem se zeptat, je to tak 1 a dva roky zpátky, co se v IN! psalo o nejlepích kámokách, e neznamená, e nejlepí kamarádka se nezmění a tak. Tuím, e to bylo v poradně. Mohla bych se zeptat, v jakém čísle to bylo? Ráda bych si to přečetla, nebo je i tento článek tady na netu? Díky moc :) | |
© redakce (03.06.2013 08:08) Ahoj Makčo, nejspí má na mysli dotaz z poradny ze zářijového čísla z roku 2012 s titulkem "Vyměněná kamarádka". Na webu ho nenajde, ale pokud bys měla zájem o toto konkrétní číslo časopisu, napi mail na objednavky@in.cz a poleme ti ho za 38 Kč. Hezký den a děkujeme za poděkování! ;-) P. | |
© redakce (03.06.2013 08:03) Ahoj Helčo, setkání v Praze bylo letos v dubnu. Abychom dali anci i holkám z jiných částí republiky, v blízké době ádné setkání v Praze neplánujeme. V červenci se chystáme na Dny lidí dobré vůle na Velehrad, na Katolickou charismatickou konferenci do Brna a na Národné stretnutie mládee do Ruomberku. Zdravíme tě z redakce a přejeme, a se ti daří! P. | |
© P. Jan Balík (31.05.2013 09:44) Milá tazatelko, nejprve se ptej, zda taková četba má vůbec smysl a k čemu slouí. Stačí se jen trochu poctivě zamyslet a člověk zjistí, zda je taková četba hodnotná nebo ne, zda je čas, který se vynaloí na takovou četbu uitečně investovaný nebo ne. Já bych ji povaoval za informační smog, který neslouí ádnému zkvalitňování lidské osoby, take bych se takové četbě vyhnul. Osobně se drím hesla: nemám čas na to číst kdejaký kvár. Ale čti, to určitě. Existuje řada solidních knih, například Umí v tom chodit a podobně. A hřích? Pokud by takové popisy sexu člověk četl, aby se tím vzruoval a proíval nějaké úlety do sexuálního snění, tak to jistě hřích je. Pokud jsi to četla jednou jen ze zvědavosti, tak bych v tom hřích neviděl, ale u bych to přítě nečetl, a pokud bych četl takovou kníku, kde to znovu bude, tak bych ty stránky prostě a jednodue vynechal. Takovými popisy si člověk zbytečně znečiuje pamě a zanáí si ji jako počítač viry a zbytečnými kodlivými soubory. | |
Beruka (29.5.2013 20:25) Dobrý den, chtěla bych se zeptat, kde přesně v Bibli se píe o tom, e sex patří a do manelství. Dále by mě zajímala odpověď ohledně např. svatby někde venku v přírodě... kdy tam bude kněz a manelství poehná, bude to platné jako v kostele? Vdy Bůh je přeci vudypřítomný, proto by se snad manelství nemuselo uzavírat jen v kostele, nebo ano? | |
© redakce (03.06.2013 15:00) Ahoj Beruko, děkujeme za podnětné dotazy. Poprosili jsme o odpověď P. Jendu Balíka. K jednotlivým otázkám: 1) Kde v Bibli najdu napsané, e sex patří a do manelství? Nebo kde najdu, e společné ití patří taky a do manelství? První křesané si byli vědomi veho toho, co Pán Jeí říkal. Dobře věděli, e se mnohdy jasně vyjadřoval v tom smyslu, e lidé sexualitu a lidskou lásku neijí podle Boha. Je zajímavé číst jejich spisy z přelomu 1. a 2. století. Nezcizoloí, nezkazí mláde, nesesmilní, nezabije nenarozené ani narozené děcko. (Didaché II.) Nebuď ádostivý. ádostivost vede ke smilstvu To ve je příčinou cizoloství. (Didache III) Nesmilni, necizolo, neka mláde. Nezabíjej nenarozené ano narozené děti. (List Barnabáův XIX) Přikazuji ti zachovávat čistotu. Do tvého srdce nevstupuj ani touha po cizí eně ani smilstvo ani podobné patnosti. Velmi hřeí, činí-li toto. Nikdy nezhřeí, bude-li vude myslit na svou enu. Velmi zhřeí, jestlie takováto ádostivost vstoupí do tvého srdce. Hřeí, myslí-li i na jiné patnosti. Pro Boího sluebníka je sama mylenka na něco takového velkým hříchem. Bude-li pak někdo páchat tento hřích, připraví sobě smrt. Nue, varuj se ádostivosti! Kde přebývá lechetnost, tam nemůe do srdce spravedlivého člověka vstoupit hřích. (Hermův pastýř, I, IV) A jetě asi z druhého století List Diognetovi: Křesané Jako vichni ostatní se ení a mají děti, ale novorozence neodhazují. Jejich stůl je připraven pro vechny, loe vak nikoli. Mají tělo, neijí vak podle přání těla. Lze říci, e pod cizoloství spadá spíe ít s vdanou enou, enatým muem. Tedy poruovat manelskou věrnost. Například svobodná spí s enatým muem. Smilstvo je ve ostatní, co poruuje čistotu lidského těla (masturbace, pornografie, sex před svatbou, homosexuální sexuální praktiky atd.). Ve Starém zákoně se jednalo o 6. a 9. přikázání. A co nám říká tedy Jeí? Uvedu aspoň několik jeho jasných slov: Já vak vám pravím, e kadý, kdo hledí na enu chtivě, ji s ní zcizoloil ve svém srdci. (Mt 5,28). Význam: dívat se na enu (mue) se ádostivostí = s touhou uít si s ní/ním jen pro své vlastní potěení, pro ukojení svého pudu, své tělesné potřeby. Následující úryvek je super důleitý, protoe v něm Jeí cituje knihu Genezi a ukazuje na původní záměr stvořitele: Tu k němu přili farizeové a pokoueli ho: "Je dovoleno propustit manelku z jakékoli příčiny?" Odpověděl jim: "Nečetli jste, e Stvořitel od počátku mue a enu učinil je? A řekl: Proto opustí mu otce i matku a připojí se k své manelce, a budou ti dva jedno tělo; take ji nejsou dva, ale jeden. A proto co Bůh spojil, člověk nerozlučuj! Namítnou mu: "Proč tedy Mojí ustanovil, e mu smí propustit svou manelku tím, e jí dá rozlukový lístek?" Odpoví jim: "Pro tvrdost vaeho srdce vám Mojí dovolil propustit manelku. Od počátku to vak nebylo. Pravím vám, kdo propustí svou manelku z jiného důvodu ne pro smilstvo a vezme si jinou, cizoloí. (Mt 19,3-9). Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj. (Mk 10,9). Ze srdce vystupují patné mylenky, vrady, cizoloství, smilství (Mt 15,19). A aspoň jedna citace ze sv. Pavla: "Skutky lidské svévole jsou zřejmé: necudnost (smilstvo), nečistota, bezuzdnost, modlářství, čarodějství, rozbroje, hádky, árlivost, váeň, podlost, rozpory, rozkoly, závist, opilství, nestřídmost a podobné věci. Řekl jsem u dříve a říkám znovu, e ti, kteří takové věci dělají, nebudou mít podíl na království Boím."(Gal 5, 19-21). Ze Starého zákona se můeme dotknout zmíněné knihy Geneze (1. kniha Mojíova), kde se mluví o stvoření člověka jako mue a eny a o jejich spojení s cílem mnoit se (Gn 1,28; 2,24; 5.1-2). Co z toho vyplývá? Je jasné, e Pán Jeí v ádné oblasti lidského ivota nezanechal úplný seznam toho, co je hřích a co není. Zároveň hovořil tak jasně, e jeho posluchačům bylo naprosto zřejmé, co je cesta Boí a co ne. Ohledně lidského těla pochopili, e k němu musí mít velikou úctu, protoe je stvořeno Bohem, patří k člověku a e se jeho prostřednictvím projevuje láska (sluba druhým, ale i sexualita v manelství). V lidském těle a lidské lásce začali vidět velikou hodnotu; v manelství a daru dítěte rozpoznali veliký Boí dar. Poznali, e Bůh je obhájcem lidského ivota, věrné lásky a lásky, která není ádostivá (nepodléhá lidskému pudu), ale je výrazem opravdové Boí lásky. Zneuívat sexualitu znamená ve svém důsledku poniovat sebe sama a polapávat důstojnost druhé osoby. Dalo by se pokračovat v tomto pojednání, ale věřím, e Ti aspoň toto ukáe, e Písmo je opravdu zdrojem, ale e Písmo potřebuje, aby bylo ivé v církvi, protoe pak vykládá Boí slovo ten, kdo ho napsal: Duch svatý, který působil ve svatopiscích a který ije uprostřed církve. 2) Svatba venku v přírodě: Odpověď se bude věnovat katolíkům. Církevní právo stanovuje, e je to moné, a to následovně: Pokud jsou oba dva snoubneci katolíci, pak k tomu musí udělit biskup své dovolení. Důvod: svatba mezi dvěma katolicky pokřtěnými snoubenci je svátost. Proto je vhodné ji uzavírat v kostele. Pokud je jeden ze snoubenců katolík a druhý nekatolík nebo nepokřtěný, můe je kněz oddat kdekoliv (Pozor: kněz můe oddávat pouze na území své farnosti, pokud oddává na jiném území, musí si vyádat dovolení.). (Na dalí část tvé otázky odpovíme v nejblií době v samostatném dotazu kvůli velkému rozsahu odpovědi). Přejeme hezké dny i přes detivé počasí. P. | |
R (28.5.2013 07:28) Ahojky, docela by mě zajímalo, proč Bůh dopoutí tuto situaci: dva spolu chodí, mají se hodně rádi, vědí o tom, plánují velijaké věci, modlí se za sebe, atd. Ale pak přijde rána, rozchod. (předpokládejme, e ji ten důvod řekne rovnou, e ji nebude lhát). A jako "důvod" je vyřčeno, e se za to ten druhý modlil, a e mu to takhle naznačil Bůh. Proč to teda Bůh nenaznačí i jí? Proč ji na to taky nepřipraví, kdy se říká, a v Bibli je napsáno, e Bůh ví vechno, ví, jak to mezi sebou mají, e se mají rádi... Kdy ona ví/cítí, věří tomu, e mají krásný vztah, je jim spolu dobře...a on pak jeden den přijde, a řekne, e je konec. Vdy je to nespravedlivý, ne? Proč to tak je? A taky by mě jetě zajímalo, proč jsou kluci takový herci, e nedokáou říct to něco na rovinu a přímo do očí...proč se rozcházejí pomocí netu? Jak to pak má v sobě holka uzavřít, kdy nemá monost mu říct svůj názor, vidět ho u toho, jak se tváří, hned reagovat na jeho slova, a promluvit si o tom přímo s ním, protoe by ji to pomohlo? | |
© P. Jan Balík (28.05.2013 07:38) Milá, ve Tvé otázce vidím tři části. První se týká otázky rozchodu a Boha, druhá rozchodu jako takového a třetí pojednává o tom, proč se kluci rozchází po netu. Na první otázku si myslím, e je odpovědí asi toto: kadý člověk je tajemstvím. V nitru člověka se mísí tolik hlasů: kromě Boího jistě i hlas osobních přání, vysněných ideálů, ale i pokuení. Rozeznat, co opravdu říká Bůh, co pramení z naich lidských bytostí či co pochází od pokuení, není tak snadné. Proto se v sobě někdy člověk nevyzná. Nestačí se jen modlit, ale je třeba hledat rozuzlení i pomocí (kvalitních) přátel a také tzv. duchovního vedení = mít nějakého kněze či zkuenou osobu, se kterou to, co se honí člověku v hlavě, občas prodiskutuje. Ten, kdo je dobrý duchovní doprovázející, pomůe podívat se na dané mylenky z jiné strany, usměrní či upozorní na nebezpečí omylu. Druhá otázka se týká rozchodu jako takového. Ano, větinou kadý rozchod bolí. Zvlá děvče vnímá rozchod jako prohru, zradu, zklamání v klukovi. Ale tak to úplně není. Rozchody jsou také pozitivní. Jako děvče udělá zkuenost, poučí se, pochopí, e kluci nejsou jen takoví, jak hovoří, ale e mnohdy jednají sobecky. Také se naučí na sobě pracovat a mít na kluka nároky. Monost rozchodu je mimo jiné jasným důvodem pro dodrování předmanelské zdrenlivosti. Dokud kluk neřekne u oltáře ano, nikdy není vztah jistý. Třetí část se dotýká toho, proč se kluci rozchází po netu. Ví, děvče obvykle vkládá do vztahu sebe celou. Kluci to tak neproívají. Oni berou vztah obvykle daleko více na lehkou váhu a teprve později se do vztahu vloí celí. Nemusí to tak být vdy, ale bývá tomu tak často. Děvče proívá vztah daleko intenzivněji; kdeto kluk větinou proívá intenzivně sexuální přitalivost děvčete, ale u tak zdaleka intenzivně neproívá vztah k ní jako osobě. Je to určité sobectví, kterému se musí kluk odnaučit. Pokud není ani ochoten říci osobně důvod rozchodu, pak je asi nevyzrálý a prozatím není vhodným muem pro vytvoření rodiny. Musí se jetě hodně učit a na sobě a svém charakteru hodně pracovat. Pokud se Ti to stalo, pak buď ráda, e se rozeel, i kdy to bolí. Solidní známost, která vede k manelství, vyaduje, aby si děvče toho svého postupně vychovávala. V čem? V tom, aby se jí naučil skutečně nezitně mít rád. A to se, jak u asi ví, nepozná z krásných slov, ale ze skutků. Známost, která se dobře proívá a pak skončí, můe být nazvána kolou, kde se člověk hodně naučil pro svůj budoucí ivot. Hodně odvahy do ivota přeje P. Jenda | |
© redakce (28.05.2013 07:44) Ahoj, pocení samozřejmě můe být samozřejmě i z nervozity, ale příčina můe být i jakákoli jiná (třeba i nástup puberty). Poraď se s mamkou a pokud by se vám zdálo, e se potí opravdu a příli, zajdi si pro jistotu k paní doktorce. Moná má problémy se títnou lázou. Důleité je dodrovat pitný reim, protoe pocením ztrácí tělo hodně tekutin. P. | |
Terka (25.5.2013 11:18) Milá redakce, chtěla bych poprosit, zda byste nemohli udělat nějaké články o módě, jak kombinovat věci, co se teď v létě bude nosit... Nebo jak se starat o ple + rizika... Nebo rady ke cvičení, zdravému stravování, sebepoznání, účesech... No prostě o vem co by cgtěla dospívající holka vědět. Myslím, e by se o různých věcech chtělo něco víc dozvědět spousta dospívajících holek. Ahooojky :-) | |
© redakce (27.05.2013 08:41) Ahoj Aninko, tuto otázku si klade řada holek, které se chystají tampony pouít poprvé, nemusí se stydět. Tampony se zavádějí do pochvy, co je otvor mezi močovou trubicí a řitním otvorem. Natěstí na větině balení tamponů najde podrobný návod, kam a jak se tampony zavádějí. A jetě rada: Pro začátek zkouej zavést mini tampony, a to v době, kdy má menstruaci, nejlépe dny nejsilnějího krvácení. Tehdy tampon vklouzne nejsnadněji. P. | |
Lassy (25.5.2013 10:47) Dobrý den, v článku "V horku, v nervozitě v pohodě" jsem se dočetla, e antiperspiranty nezpůsobují rakovinu, ale to není tak úplně pravda. V deodorantech i antiperspirantech můe být obsaeno aluminum a to má karcinogenní účinky. Mohou způsobit rakovinu prsu - a to, myslím, ádná holka nechce... Kdy jsem se dívala na různé deodoranty a antiperspiranty, tak jsem aluminum nala na větině. Například od Fa, ktré spousta holek pouívá a myslí si, e od tak známé značky musí být přípravky zcela bezpečné! Existují vak přípravky (nala jsem od Nivei), které mají rovnou na víčku napsáno "bez alumina". Myslím, e by o tomhle nebezpečí měly holky vědět. S pozdravem Lassy :-) | |
Strana: 1 << 54 55 56 57 58 59 60 61 62 >> 621 |