VloĹžit novĂ˝ pĹĂspÄvek nebo dotaz - do redakce
Mája (7.11.2013 10:29) Přeji hezký den. Chtěla bych se zeptat, jestli můe jít pokřtěný nevěřící ke zpovědi, tedy takový, který věří v Boha, ale nevěří v Jeíe Krista jako Syna Boího. Po několika letech, kdy jsem byla Bohu věrná, upřímně ho milovala a snaila jsem se s Ním pěstovat úzký vztah, se to vechno postupem času díky mým hříchům a udupáváním víry stalo minulostí, i kdy stále chodím do kostela, ale u nechodím ke zpovědi, nebyla jsem ani o Velikonocích. Dar víry jsem zakopala. Touím poznat pravdu a tak ji hledám vude, nejenom v křesanství. Nevím, jak se z toho dostat ven. Přece kdy půjdu ke zpovědi v katolické církvi, tak se u počítá s tím, e budu hledat pravdu u křesanského Boha. Ale co kdy je i jinde? Take bych měla poodstoupit a zůstat nezaujatá, co ale není ve shodě s posláním sv. zpovědi a kdy zůstanu v hříích a zlu, které jsem udělala, tak mé budoucí poznání můe být překroucené. Nebo si mám dát pauzu a přestat do kostela chodit úplně a přitom hledat například v józe nebo v sektách? I jogíni doli velkého poznání (např. p. Eduard Tomá do konce ivota byl za něj vděčný a neměl snad u ani touhu hledat jinde.) Mám pocit, e v tomhle stavu jsem, co se zpovědi týče, odepsaná a můu tak akorát čekat, a ten dar víry dostanu znova, třeba v 50 nebo na smrtelný posteli. Vdy i sám Jeí říká, e "nikdo k němu nemůe přijít není-li mu to dáno od Otce." Prosím poraďte mi, pane faráři. Děkuji mockrát PS: Je mi 19 a nejsou to jen pochybnosti. | |
© P. Jan Balík (07.11.2013 21:30) Milá Májo, Tvá otázka je opravdu váná a důleitá. Také já jsem kdysi uvaoval, zda a proč je katolická církev skutečnou cestou k jedinému Bohu. Tehdy si se mnou povídal vzdělaný tatínek o vem moném. A maminka se asi za mě předevím modlila, ale kdy jsem se jí zeptal, vdy se mi také snaila odpovědět. Je potřeba hledat, diskutovat, ale... Uvedu příklad. Představ si, e bude chtít být velice úspěnou sportovkyní. Trenér potvrdí, e má nadání. A pak Ti naplánuje tréninkový plán. Ty se jím nechá vést a nakonec dosáhne úspěchu. Kdybys dobrého trenéra neměla, pak jen nadání stačit nebude. Jiný příklad. Bude cestovat nebezpečnými kraji střední Afriky nebo do vysokých hor. Potřebuje průvodce. Proč? Jinak zabloudí a pravděpodobně nakonec přijde o ivot. Ve víře je to podobné. Víra je skutečně dar - ono nadání. Víru dostáváme jako dar při křtu a později ji také vědomě přijmeme (na to zatím asi čeká). Ale potřebujeme mít dobrého zkueného trenéra, průvodce neznámými krajinami. Kdo je to? Říkáme církev, ale tím myslíme předevím evangelisty, svaté a jejich zkuenost víry, lidi kolem nás, kteří ijí víru. Chce-li najít pravdu, existuje jedna jistá cesta: dál ij ze svátostí, dej ve svém ivotě více času tichu, ve kterém bude hovořit s Bohem - modlitbě, třeba kadý den 15 minut, nauč se rozjímat. Vyuívej sílu svátostí - eucharistie a smíření - to jsou duchovní energetické bomby naeho ivota. A ptej se zkuených - čti evangelia, čti katechismus, rozmlouvej s lidmi pokornými a věřícími. Má nějaké společenství vrstevníků? Pokud ne, hledej ho, zajeď na nějaké diecézní centrum ivota mládee. Moná mi řekne: ale to se uzavřu. Neuzavře, ale postupně najde schůdnou, prozkoumanou cestu a nakonec se stane i sama průvodcem druhých lidí na cestě víry. Samozřejmě, e se ptáme, proč by mělo být křesanství tím pravým náboenstvím. Proč? Kvůli Jeíovi, který je Bůh, nechal se ukřiovat a vstal z mrtvých. Nikdy se nestalo, e by nějaký zakladatel filosofie či náboenství byl stále ivý, vstal po své smrti z mrtvých. Ale Jeí ije a můeme se s ním setkat. Ví, co mě tenkrát v mládí přimělo, e jsem pochopil, proč katolická víra je skutečně pravou vírou? To, e jsem při studiu narazil na to, e katolíci vdy v dějinách hájili schopnost lidského rozumu najít pravdu. Prvními vědci byli nejčastěji kněí a hluboce věřící lidé. Je toti dogma, e kadý člověk můe díky kráse přírody poznat, e Bůh existuje. A proč tedy přiel Jeí? Aby se existence Boha stala snadnějí, aby byl Bůh lépe poznán, aby nám Bůh mohl říci, jak nás má rád. Moc na Tebe myslím v modlitbě. P. Jenda | |
Máří (6.11.2013 18:11) Dobrý den, byla jsem u zpovědi... Řekla jsem to.. vechno jsem to řekla, e masturbuji a tak. Nikdy předtím jsem to neřekla "naplno". Bydlím v malé obci a pan farář nás vechny dobře zná. Teď se cítím hrozně trapně... Málem jsem ho, kvůli tomu, jak se stydím, ani nepozdravila. Já nevím co mám dělat - udělala jsem to zase. Asi půjdu co nejdříve znovu ke zpovědi k jinému panu faráři... | |
© P. Jan Balík (07.11.2013 08:28) Milá Máří, super, e jsi nala odvahu. Co se týká pana faráře, neměj obavy. My kněí jsme si vědomi posvátnosti zpovědi a sám Bůh nám jistě dává určitou schopnost zapomínat a nesměovat to, co víme ze zpovědi a to, co víme z běných rozhovorů. Take pan farář se za Tebe jistě spíe modlí, ale určitě Tě neodsuzuje, určitě ne. A co teď? Bojovat s Boí pomocí. Kdo se dá do boje s hříchem, nezvítězí větinou ze dne na den. Jak tedy postupovat? 1) Často choď k přijímání a pros před přijetím eucharistie: Pane, kdy teď ke mně přijde, prosím, uzdrav ve mně ve patné. Uvidí, přijde chvíle, kdy Tě Pán svou mocí osvobodí od hříchu. 2) Kdy zase ten hřích udělá, jakmile se vzpamatuje, řekni v duchu: Pane, prosím, odpus mi. 3) A jak často chodit ke zpovědi? Domnívám se, e jednou za 14 dní. 4) A teď důleité. Jak to dělat s přijímáním. Kdy bude chodit pravidelně k té zpovědi a zároveň, kdy hřích udělá, bude litovat, choď k přijímání co nejčastěji. Je to Boí síla nesmírného kalibru a Ty ji moc a moc potřebuje. Tak hodně odvahy a neboj se pana faráře, opravdu, mohu Ti říci sám ze své zkuenosti, e si váím vech, o kterých se dozvím, e bojují s hříchem. Take i z Tebe má jistě vá farář radost. ehná P. Jenda | |
Micky (4.11.2013 21:43) Ahoj :) Mám stejný problém jako Nikym jenome já to prostě NEŘEKNU! nemám sílu říct ani sebeukájím se :( ...prostě to nedokáu...nemůu říct třeba: Mnohdy jsem u svátosti smíření nepřiznala hříh...nelo by to tak?? My jsme toti malá vesnička a ná kněz je něco jako ná nejlepí přítel :) hraje s náma fotbal a tak...a před kamarádem bych to prostě neřekla...Děkuji ;) | |
© P. Jan Balík (05.11.2013 10:38) Milá Micky, chápu, e je ti trapně, kdybys měla říci o svém hříchu knězi, kterého dobře zná. No, je to hřích, tak se za to stydíme. Je to normální. Jak to řeit? Vyuij příleitosti, kdy bude kněz, o kterém píe, mimo svou farnost a přistup ke svátosti smíření u jiného kněze, třeba ti to pomůe k odvaze říci i to, e jsi nějaké hříchy nepřiznala a e je teď přiznává a lituje. Můe přece vyuít chvíle na nějakém setkání mládee nebo na diecézním setkání mládee před Květnou nedělí, nebo prostě i kdykoliv zajet na centrum ivota mládee. A jetě jedno. Neboj se hovořit ve zpovědi i u svého kněze otevřeně. Ví, kadý kněz má takový dar od Boha, e v té zpovědnici vnímá, e je to posvátná chvíle, která se vymyká běnému setkání mimo zpověď. Take kněz si jistě o tobě nebude myslet kdoví co, kdy vyzná poctivě své hříchy. Naopak. Bude si váit tvé pravdivosti, bude se za tebe více modlit, abys dokázala s hříchem bojovat. A také se můe stát, e právě proto, e tě zná, lépe ti poradí. Take odvahu. Bůh je milosrdný a rád opoutí. To ďábel nás uvrtá do hříchu a pak nám namlouvá, e ho nemůeme říci, protoe bychom se ztrapnili. Tak hodně odvahy a radosti v náručí milosrdného Boha. ehná P. P. Jenda | |
Lilly (3.11.2013 20:43) Ahoj IN!, nemáte nějaký tip, jak zvládat kolu? Pořád si myslím, e musím umět vechno. Samozřejmě to nepovauji za chybu, ale často mám strach, deprese a někdy i nechu ít (nemyslím to doslova, jen se mi nic nechce dělat a vechno vidím černě - něco jako patné období). Vdycky jsem chtěla umět a vědět víc, ne ostatní, ale prostě to nejde, aby se člověk pořád učil a neměl čas na nic jiného. Kdy něco neumím, tak se cítím patně. Stejně tak mám i problém, e se něco naučím a pak mám pocit, e si nic nepamatuju, ale přesto to umím skvěle. Nikdy jsem se jetě nesetkala s člověkem, který má nebo měl stejný problém. Připadám si divná.. Jen bych chtěla mít čas i na sebe, rodinu, přátelé, zájmy, Boha, atd. Nechci, aby kola byla v mém ivotě to hlavní. | |
© redakce (05.11.2013 12:31) Ahoj Lilly, na začátek bych tě chtěla ujistit, e nejsi jediná, kdo řeí podobné problémy. Znám více lidí, kteří proívají takové pocity a také já jsem při studiu na gymnáziu často dávala kolu na první místo a trápila se tím, e kvůli ní nic nestíhám. Pokud chce získat víc času pro sebe, rodinu a Boha, doporučuju přečíst si článek o rozvrení času z listopadového čísla, najde tam uitečné tipy. Jenom jedna poznámka: Není potřeba se učit vechno a zahlcovat si hlavu spoustou informací. Mechanické učení se látky "slovo od slova" vede ke zbytečným depresím, e "to nemám nikdy anci zvládnout!" Důleité je naučit se vybírat podstatné informace a poznat svůj učební styl (jestli ti jde učení rychleji, kdy si věci opakuje nahlas nebo kdy si dělá výpisky nebo kdy látku vysvětluje někomu jinému - třeba i imaginárnímu atd. ;-)) Informace zapomeneme. Dříve či později, ale zapomeneme. To, co si odneseme do ivota, nebude vzorec kyseliny xy a jména českých panovníků ze 14. století, ale ná vlastní originální způsob, jak pracovat s informacemi a jak z nich vybírat to důleité, podstatné. Věř mi, e to ocení později, pokud půjde dál na vysokou kolu. Tam zjistí, e naučit se vechno, prostě není moné. Informací den ode dne přibývá a v praxi z nich vyuijeme minimum (navíc je moné si je kdykoli dohledat, kdy je potřebujeme - důleité je ale vědět, kde a jak je potom vyuít). Tolik obecně k učení. Můu ti nabídnout jetě trochu jiný pohled na tvůj problém. Podle mě je potřeba, aby ses učila dívat se na sebe Boíma očima. Dnení společnost (a často i rodiče a učitelé) nás tlačí k neustálému výkonu a chyba je často povaována za něco patného, negativního (místo, aby v ní lidé viděli monost, jak na sobě dál pracovat; něco, co nás posouvá dál). Z lidí tak postupně vyrůstají sobci, kteří jsou zvyklí jet sami za sebe a usilovat o naprostou dokonalost. Ale kam to vechno vede? Podívej se kolem sebe - vechny ty rozbité vztahy, rozpadlé rodiny, neschopnost pomoci druhým, lakota,... Začíná to u ve kolních lavicích, kdy si člověk vytváří falenou představu, e musí být DOKONALÝ. Ale jak se na nás dívá Bůh? On zná nai křehkost, slabosti, omezení, a přesto nás miluje. Nechce, abychom se stresovali proto, e nejsme bezchybní. Chce, abychom se dokázali podívat na své slabosti, své limity tak, e v nich objevíme dar. Dar pokory = pravdy o sobě. Učí nás, abychom nespoléhali sami na sebe a nebáli se Ho poprosit o pomoc, kdy nám něco nejde. Nejsme dokonalí i proto, abychom mohli navazovat vztahy, poádat o pomoc i lidi kolem sebe nebo naopak pomoci někomu sami. Tak se upevňují (a vznikají) přátelství. Pokora a láska vztahy budují. Naopak pýcha a sobectví vztahy ničí. Můe si vybrat, jestli chce být člověkem, který uzná svoji slabost a bude své dary vyuívat pro druhé nebo člověkem, který pojede sám za sebe a bude chtít být lepí, ne ostatní. Myslíme na tebe, aby tvé rozhodnutí bylo správné a aby pro tebe nebyla kola jenom místem, kde se do hlav "lijí" informace, ale také místem, kde se můe učit rozvíjet vztahy a pracovat na sobě. P. | |
© redakce (05.11.2013 10:34) Ahoj Silvo, je otázka, co si pod pojmem závislost představuje. Pokud je pro tebe "závislostí" to, e na něho často myslí a chce s ním být, řekla bych, e to ádná závislost není, ale naopak je moc hezké, e i po dvou letech je pro tebe tvůj kluk takto důleitý (a věříme, e tomu tak bude i dál). Něco jiného je, kdybys mu třeba bránila v tom, aby se věnoval svým koníčkům, a chtěla s ním být pořád - za kadou cenu. Ve vztahu je toti důleité, aby měl kadý z partnerů trochu prostoru i sám pro sebe (aby tvůj kluk mohl občas vyrazit někam s kamarády, věnovat se nějakému sportu, koníčku apod. a to samé, abys mohla i ty - samozřejmě je to vechno o vzájemné domluvě). Taková závislost, kdy se člověk snaí druhého a příli omezovat, árlí na jeho rodinu a kamarády a hroutí se, kdy musí jeho kluk (holka) na nějakou dobu odjet nebo má povinnosti doma; vztahu moc neprospívá. V takovém případě je dobré začít na sobě postupně pracovat a po malých krůčcích se snait dávat svému klukovi trochu víc prostoru a moc se na něho "nelepit", kdy chce být sám. Přejeme vám, a jste ve vaem vztahu opravdu astní a budujete vzájemnou důvěru. P. | |
Nikym (1.11.2013 21:57) Dobrý den, mám stejný problém jako zde nedávno psala Máří. I okolnosti jsou stejné. Jediný (docela podstatný) rozdíl je v tom, e jsem to nikdy neřekla u zpovědi. A poslední dobou (v 7. třídě) mi to začalo připadat zvlátní. A potom jsem se sama sobě zhnusila... Od té doby jsem to nedokázala u zpovědi, před zpovědníkem říct. Moc by mi pomohlo, kdybych to mohla říct nějak zaobaleně. Např: Pane, odpust mi, e jsem si nadměrně uívala a kvůli tomu jsem byla sobezká. Bůh přece ví co tím myslím... lo by to? | |
© P. Jan Balík (04.11.2013 10:22) Milá Nikym, děkuji Ti za otevřenost a upřímnost. Podívej, Pán Jeí Tě má rád, a proto Ti rád odpustí a dá Ti novou sílu pro boj s hříchem. Zřejmě jsi se naučila masturbovat hodně mladá. Tak to prostě jednou v klidu vyznej, asi takto: sebeukájím se a mnohdy jsem to u zpovědi neřekla. A je to. Neboj se, zpovědník toho u slyel tolik, e Tě neodsoudí, ale bude mít s Tebou soucit. A takováto upřímná zpověď, i kdy je to nepříjemné, bude jistě zvlá poehnaná. Píe, e s tím bojuje a daří se Ti. Super! Rád bych se zastavil jetě u slova: zhnusila. Sexualita je Boí dar, lidské tělo - i tělo eny je Bohem stvořené, enství je Boí dar. O tom je třeba přemýlet. Ano, někdy člověk z nějakého důvodu podlehne slabosti a sexualitu - Boí dar - zneuije, ale je třeba objevovat krásu stvoření, krásu lidského těla, krásu svého těla. Váit si daru, který má a který bude jednou patřit konkrétnímu manelovi nebo Pánu Bohu v zasvěceném ivotě. Má-li zájem, napi nám email na cizova@in.cz a poleme Ti hezké pojednání o tom, jak objevovat dar těla a sexuality ve svém ivotě. Tedy, neboj se být ve zpovědi na sebe přísná. Pán Jeí na Tebe skutečně čeká a velice rád Ti odpustí. Hodně zdaru. ehná P. Jenda | |
:'( (1.11.2013 18:41) Ahojky. Potřebovala bych poradit... Je mi estnáct, chodím do druháku a ve vedlejí třídě jsem zamilovaná do jednoho kluka(taky ve druháku). Jene problém je v tom, e nejsem ádná krasavice, řekla bych dokonce, e ve třídě i něco jako outsider.. Prostě pro něj jsem asi neviditelná. Kadý den ho potkávám, pravidelně se mi o něm zdá (opravdu nepřeháním...) a nevím co mám dělat. Jsem i dost zakřiknutá, take e bych ho snad oslovila jako první já, mi přijde opravdu nereálný... On taky není jako větina jeho spoluáků - namachrovanej,nagelovanej věčně dolejzající za třídníma kráskama. Větinou, kdy ho potkám, tak je sám nebo se svým kamarádem. Straně ráda bych ho poznala víc (vdy o něm kromě jména skoro nic nevím, ani jestli má holku nebo ne..ale myslím e spí ne ), ale řekla jsem o tom jen své nejlepí kamarádce ale ta dělá, jako kdyby to neviděla... Prosím poraďtě mi. | |
© redakce (05.11.2013 09:33) Ahoj, děkujeme za tvoji otevřenost a důvěru. Ví, v ivotě nejde hned vechno vyřeit hned, i kdy bychom to často moc chtěli. Vechno má svůj čas a často je potřeba hodně trpělivosti. Pokud jste oba nesmělí a ty nemá odvahu ho oslovit, můe se na něho třeba aspoň usmát, kdy ho potká na chodbě nebo si k němu přisednout na obědě nebo mu napsat přes internet či mobil. Také se můe seznámit s někým, s kým se baví a potom doufat, e dojde i na vae společné setkání. A nebo můe sebrat odvahu a oslovit ho přímo. Ne nadarmo se říká, e kdo nic nedělá, nic nepokazí. I patná zkuenost je zkuenost a do ivota se počítá. Chápu, e má strach, e se ztrapní nebo e tě odmítne, ale vechno se dá zvládnout. Za pár dnů (týdnů) se člověk oklepe, i kdyby to nedopadlo podle jeho představ, a jde se dál. Učíme se toti vemu - i vztahům a komunikaci. A lepí je zkouet to prakticky, ne jenom teoretizovat. Dokáeme si představit, e to pro tebe bude těké, ale můe to být i dobrý začátek k tomu, aby ses stala sebevědomějí a průraznějí a zbavila se slupky outsidera. Rozhodnutí, co udělá, je na Tobě. My se za tebe můeme modlit a dret palce, aby to dobře dopadlo! P. | |
© redakce (04.11.2013 08:43) Ahoj Katko, ne nadarmo se říká, e my holky jsme "něnějí pohlaví". Patří to u k ivotu, e si někdy popláčeme, jsme přecitlivělé a také býváme smutné a trápíme se kvůli spoustě věcí. Máme různé nálady a v dospívání se nám navíc hodně mění. Důleité je nezůstávat v takových chvílích, kdy jsme smutné, samy, ale vyrazit někam ven nebo někomu zavolat a nebo své pocity třeba napsat na papír (člověku se potom uleví). Samozřejmě je můe předloit i Bohu v modlitbě. I vztahy se sourozenci bývají napjaté a hádky jsou někdy lepím řeením, ne kdybyste své pocity dusily v sobě a nemluvily se sebou. Důleité ale je, abyste se potom usmířily nebo se o to alespoň snaily. Myslíme na tebe! P. | |
středokolačka (16 let) (30.10.2013 16:26) ahoj in :) mám takový problém....poslední dobou si připadám hrozně karedá....mamka i moje nejlepí kámoka mi říkají,e to není pravda,ale já si nemůu pomoct...myslím,e to říkají jenom,aby mě potěily...mám pocit,e vechny holky okolo mě mají hezčí tvář,delí řasy,hezčí vlasy,lepí oblečení...Kdybych byla hezká,tak bych se snad líbila nějakému klukovi,ne? Ale ne. Klukům se líbí moje nejlepí kámoka....je moc hezká,inteligentní,trochu pratěná...prostě úasná. A mě bolí,kdy vidím,jak má kolem sebe plno chlapců,kteří by jí snesli modré z nebe. Připadám si úplně jako křoví... Nedávno jsem byla u ní a chtěly jsme jít ven s kámoem. Ale ten,kdy se dozvěděl,e jdu taky,nechtěl. A to jetě chvíli předtím vypadal,e rád půjde...zabolelo mě to. Asi na svoji kámoku árlím... Dalí věc je,jak to vypadá u nás doma. Z mamkou jsme se od sebe hrozně vzdálily,u si nerozumíme jako předtím. Mamka u mě za nic nechválí,jenom mi pořád něco vyčítá. Nemůu si s ní u o vem popovídat,tak to chci řeit s kámokou na fb,to je zase mamka natvaná,e jenom sedím u facebooku a e jsem závislák...kdy jí řeknu,e si chci s někým popovídat,kdy ona nemá čas,tak se cítí dotčena a řekne,e si mám povídat se sourozenci. Jak si mám se sourozenci povídat o dívčích problémech,kdy to kluk nepochopí,a ségře je 10??? Mamka pořád chválí ségru,e krásně zpívá. Mně vdycky okřikne,e mám sklapnout. Ségru pochválí za dobré známky. Kdy já jí řeknu,e jsem dostala 1,nevím,jestli to vůbec slyí.... S tátou si rozumím dobře,ale ten bývá celé dny v práci.... Toto vechno dohromady dává příernou kombinaci,díky které často trpím depresemi...Poslední dva měsíce je to hrozné. Kdyby nebylo modlitby,bible a víry obecně,opravdu nevím,co bych dělala. I tak je to ale pro mě velmi těké.... | |
© redakce (31.10.2013 10:16) Milá středokolačko, cením si toho, e jsi dokázala své pocity někomu svěřit (napsat). Je dobré, e dokáe problém najít a pojmenovat a nechce s ním zůstávat sama. Chápu, e to musí být vechno těké a ráda bych ti pomohla, ale ten nejdůleitějí krok bude muset udělat ty sama. Přece jenom pomalu ale jistě dospívá a k dospívání patří i to, e se člověk učí přijímat sám sebe, i kdy je to opravdu náročné (já sama jsem se často cítila podobně, jako jsi to popsala ty. Ale jestli tě to aspoň trochu povzbudí, dnes u je vechno v pořádku a na toto bouřlivé období jenom vzpomínám). Pokusím se napsat několik rad, které mně osobně pomohly: Nesrovnávej se s ostatními. Jsi jedinečná a Bůh má z tvojí jedinečnosti radost. Sna se mít k sobě stejný postoj. Vdy krása začíná uvnitř a potom z nás vyzařuje navenek. Můe mít krásné dlouhé řasy a namalované oči, ale kdy za nimi bude smutný, ukřivděný a prázdný pohled, nebude to ono. Zářící oči jsou mnohem víc ne vrstva řasenky. Ví, moná mají tvoje spoluačky stejné pocity jako cítí ty, jenom je dokáou lépe maskovat. Ale kadá ena o sobě pochybuje, to mi věř! Dám příklad: Spoluačka, která má krásné vlasy a můe si dovolit lepí oblečení, se třeba můe cítit sama, protoe rodiče jsou rozvedení a ona je jedináček. Ty ije ve fungující rodině a má dva sourozence. To je moná větí poklad ne si v tuto chvíli uvědomuje. Je to smutné, ale v dnení době je fungující rodina spíe výjimkou. Co by za to některé z tvých spoluaček daly? Moná ti závidí tohle. Nebo to, e ti jde učení. Nebo...? Moná, e i tvoje kámoka by s tebou někdy měnila. Co? Třeba to, e má zatím klid od kluků a nemusí řeit to, e se s tebou někdo nebaví, protoe jsi mu "zlomila srdce". Ono to moná vypadá jako výhoda, kdy se kolem někoho točí kluci, ale ve skutečnosti to zase tak skvělé a úasné být nemusí. Chození přináí často zklamání, naruené vztahy, ... Můe být ráda, e tohle zatím nemusí řeit. Láska toti není jen o příjemných pocitech, ale hlavně o oběti a bolesti. A k tomu, aby mohl mít člověk doopravdy rád druhého takovou láskou, musí nejřív mít rád sám sebe. A to je právě ta cesta sebepřijetí, kterou má před sebou. Je těká, protoe má určitě pocit, e ti hází klacky pod nohy i vlastní maminka (kritikou, upřednostňováním sestry, nedostatkem času), ale není nemoná. My holky jsme na kritiku velmi citlivé. Často kvůli několika kritickým slovům zapomeneme na vechny pochvaly, které jí předcházely. Kdy se bude snait zalovit v paměti, určitě si vybaví i nějaké pochvalné slovo své mamky. Je to jenom o tom, na co se hlavně zaměříme. Zaměřit se na kritiku je snazí. A jetě něco... co takhle to zkusit otočit? Kdy tě mamka nechválí a je ti vzdálená, můe to znamenat, e sama toho má hodně a pochybuje o sobě (to ví, my eny... ;-)). Kdy jsi ji za něco naposledy pochválila ty? Třeba za dobrý oběd, za připravení svačiny, za starostlivost a tebe a sourozence nebo jí řekla, e jí něco sluí (to my eny potřebujeme slyet minimálně jednou denně)? Vyzkouej to. Pochvala toti často plodí pochvalu. Líbí se mi citát: "Kde chybí láska, lásku zasej a lásku sklidí." Láska se dá vyjadřovat různě - u zmíněnou pochvalou, dárkem, pomocí, nasloucháním (stačí se třeba zeptat, jaký měla mamka den), objetím,... Moná se potom ve vaem vztahu s mamkou něco změní, zboří se bariéry. Moc bych vám to přála. A také bych si přála, abys dokázala hledat a nacházet vechny poklady, které má - rodinu, dobré známky, víru, kamarádky, které ti říkají, e ti to sluí, spoustu talentů a schopností,... a aby ses dokázala otevřít i Bohu s tím, co tě trápí. A snad... mu dokázala i poděkovat za to, e tě tady chtěl a e tě chtěl právě takovou, jaká jsi. I kdy to nebude zezačátku myslet upřímně a bude s jejím vyslovením bojovat, věř, e kdy tuto kratičkou modlitbu bude opakovat kadý den, postupně se tvoje srdce začne proměňovat. A jednou se na sebe podívá do zrcadla a řekne: "WOW!" Protoe tak se na tebe dívá Bůh. A kdy tohle uvidí, začnou to vidět i ostatní. Rodiče, kamarádky i kluci. Je to běh na dlouhou tra, ale moc ti fandím. Já u jsem podobnou trasou běela před tebou. Teď je řada na tobě. Jdi do toho! Asi jsem nenapsala úplně vechno, co jsem mohla, proto budu ráda, kdy znovu napíe a bude nás informovat o tom, jak se ti daří vyrovnávat se sama se sebou. Drím ti palce a přeju krásný den! P. | |
Paty (29.10.2013 22:26) Ahoj, mám takový dotaz. Proč církev neuznává antikoncepci? Teda kromě PPR, ale to je přece taky bránění početí. Kdy si vypočítám plodné a neplodné dny, tak je to vlastně úplně to stejné, jako kdybych brala práky nebo kdybychom pouili kondom. Pořád je to úmyslné bránění početí. Rozdíl je jen v tom, e PPR je přírodní, to proto je to ostatní zakázáno? V tom případě mě ale napadá, jakto e můeme jíst různé potraviny vyrobené nebo dochucené uměle a nosit oblečení z pastů. Pokud by to bylo postavené na tom, e v plodných dnech si odepřu sex, tak bych to zase přirovnala k tomu, e kdy jdu do obchodu a mám stranou chu na čokoládu, tak si ji ve větině případů prostě koupím a není to hřích. Nechci tady nějak tuto metodu odsuzovat nebo něco takového, naopak bych ji ráda měla zmáknutou, ale nepřipadá mi to úplně ideální jako jediná antikoncepční metoda. Mám takový matný dojem, e jsem někde četla, e pouívání antikoncepce je prohřeek proti lásce, protoe bráníme vzniku nového ivota, ale vdy to i s PPR! Není to nic jiného, ne e se úmyslně vzdávám dítěte. Omlouvám se za tak dlouhý komentář a doufám, e pro mě bude vae odpověď dostačující, i kdy u ztrácím naději, e tady tuto problematiku někdy pochopím. A jetě jedna otázka: Z čeho církev vychází, e pouívání antikoncepce je hřích? Nikdo přece neví, co Bůh přesně chce a třeba proti tomu vůbec ani není. | |
© P. Jan Balík (01.11.2013 15:52) Milá Paty, uvauje o PPR zcela logicky. Kde je tedy háček? Předně v tom, e slovo "přirozený" má v církevní terminologii zcela jiný význam, ne jaký mu přisuzuje dnení běná řeč. Běně ho pouíváme pro vyjádření něčeho ekologického, spontánního, prostě spojeného s přírodou a s lidskými sklony. Ale v teologii a filosofii slovo "přirozený" znamená: ve shodě s tím, jak je člověk vytvořen, stvořen, ve shodě s tím, jak má člověk ít, aby byl člověkem. Příklad: co je přirozené pro auto? Jet dopředu či dozadu. Co je pro něj nepřirozené? Jet po střee. Dalím důleitým bodem k pochopení učení církve je skutečnost, e PPR není antikoncepční metoda, ale prostě styl ivota. Co to znamená? PPR jako lékařská metoda umoňuje manelům ít s vědomím plodnosti, s uvědomováním si krásy a důmyslnosti těla eny. Prostě mohou ít ve stálém vědomí - toto je okamik nejkrásnějí a nejlepí pro početí dítěte, toto je okamik, kdy počít nemůeme, protoe tělo eny na početí není připraveno. A co učí církev? Podle Bible je jasný příkaz: ploďte se a rozmnoujte se; zároveň nám Jeí zdůrazňuje lásku a věrnost v manelství. Tedy církev proto učí, e manelství je společenství ivota pro dobro manelů a pro početí a výchovu nových lidských bytostí. A tvrdí, e nelze tyto dva cíle od sebe oddělovat. Tedy, nelze chtít rozko bez dítěte (v plodném období vlastním rozhodnutím antikoncepcí znemonit plodnost) nebo chtít dítě bez rozkoe, bez vzájemného spojení (umělé početí). Dalím termínem je odpovědné plození, které znamená: přijmout více dětí, je-li to moné, nebo jich přijmout méně, kdy mají manelé závané důvody pro to nemít dalí potomky. Pokud manelé dospějí k rozhodnutí, e nyní by nebylo moudré mít dítě, pak je jediná správná monost, zříci se intimity v době, kdy je ena plodná. A to umoňují lékařské metody PPR. Pokud by v době plodné spolu intimně byli, museli by to, co je v eně vepsáno (co je přirozené) nějak předělat - prostě by patně zacházeli s tím, co dostali, se svým tělem a svojí láskou. Jakoby nutili auto jezdit po střee. Má-li o tyto otázky zájem, doporučuji prostudovat web: www.teologietela.paulinky.cz. A je také super kníka: West: Teologie těla pro začátečníky. Vydaly Paulínky. Hodně dalího přemýlení. A postupně pochopí, uvidí, jak v církvi ije Duch svatý, který ji vede k tomu, aby obhajovala pravou důstojnost lidské (i manelské) lásky a její veliké důstojnosti. | |
© P. Jan Balík (31.10.2013 20:39) Milá tazatelko, důleitá otázka, jak to bylo s Adamem a Evou. Abychom to pochopili, je třeba si uvědomit, e Bible je soubor mnoha knih a tedy i mnoha literárních druhů. I dnes pouíváme různé literární druhy: literatura faktu, protokol, poezie, novinové zpravodajství atd. A od kadého čekáme jinak popsanou skutečnost. Jinak popíe automobilovou nehodu policista do protokolu a jinak ji popíe básník. Příběh o Adamovi a Evě je biblickou básní. Má v sobě hluboké, pravdivé a historické jádro, ale není to přesný popis událostí. Jedná se o obraz, o básnické vyjádření, které je plné důleitých pravd o člověku (je stvořen Bohem, je stvořen jako mu a ena, prvotní hřích atd.), které jsou vyjádřeny svým vlastním literárním druhem. | |
© redakce (30.10.2013 10:21) Ahoj :), na tuto otázku kdysi odpovídal pro IN! P. Leo Ryka z TV Noe. Myslím, e je to odpověď jasná, proto ti ji přeposílám: "Kdy se mne někdo zeptá, zda je kráde (hřích) kopírování obsahu CD, jednoznačně říkám ANO. Obdobně to chápu i u DVD nosičů. Tím, e si jej nevypálím, ale koupím, podpořím tvůrce, aby měl za co točit dalí projekty. Take koupí pomáhám vytvářet nová díla. Na stahování z internetu mám jiný názor. Tím, e něco na internet volně dám, musím předpokládat, e druzí si mohou cokoliv stáhnout. Sloitějí je to vak tehdy, kdy vím, e stahuji něco, co je nelegálně získané. Například nové filmy, které se jetě neobjevily v kinech. Pak u je i takové stahování otazníkem." | |
Máří (29.10.2013 15:30) Dobrý den, děkuji za minulou odpověď... Já masturbuji u od dětství. nevím proč, ale dělala jsem to u ve kolce. A pak to pokračovalo. Někdy ve třetí třídě nebo ve čtvrté jsem si uvědomila, e to asi není normální a snaila jsem se přestat. A sice to trvalo dlouho (někdy mi přilo, e čím víc jsem si říkala ne, tím víc jsem to dělala), ale dokázala jsem přestat. Pak u to bylo dobrý, ani jsem si na to nevzpomněla. Asi před rokem k nám do koly přila nějaká pani a tak nějak neurčitě se o masturbaci zmínila a já jsem pochopila, e to je asi to, co jsem dělala. Ale pořád to bylo dobré. A teď ani nevím proč jsem to udělala znovu. Je mi ze mě patně, ale prostě se nedokáu ovládat. Nevím co mám dělat. Nikdy jsem to nikomu neřekla, tak alespoň teď mám pocit, e s tím nejsem sama... A myslím, e se díky tomu také nemodlím. I kdy si vzpomenu a chci se pomodlit, zase se bojím a stydím před Boha předstoupit. Chci jít ke zpovědi a pak u to neudělat... Jenome si pamatuju, jak to bylo v té čtvrté třídě - dola jsem si ke zpovědi a kdy jsem to potom nevydrela, řekla jsem si, e teď u můu, e zase a po zpovědi s tím přestanu. Jsem sama sebou tak nějak zhnusená... | |
© redakce (30.10.2013 09:22) Milá Máří, váím si tvé důvěry, se kterou se na nás obrací. U to, e se s těmito osobními věcmi někomu svěří, ukazuje, e má odvahu. Určitě nejsi sama, kdo s masturbací bojuje a tvá otevřenost můe pomoci dalím čtenářkám. I tvé pocity jsou normální. Ujiuji tě, e tento bludný kruh "masturbace - znechucení ze sebe samé - dalí masturbace - znechucení..." pročívá spousta dalích holek (a kluků). Pro začátek: Kdy se snaí zbavit se závislosti na masturbaci, zamysli se nad tím, e trvalo nějaký čas, ne sis tento návyk vytvořila. Proto bude také potřeba delí doby na to, aby ses ho zbavila. Proto, kdy upadne, nezůstávej leet. Kdy se vrátí od zpovědi a zakrátko své předsevzetí nemasturbovat poruí, jdi znovu ke svátosti smíření, i kdyby to mělo být druhý den. To doporučují i zpovědníci. Jednak tě svátost posilní a člověk si větinou rozmyslí, jestli mu stojí za to jít druhý den znovu ke zpovědi nebo radi pokuení odolá :). Mám kamarádku, která také bojovala s masturbací a nejdříve chodila ke svátosti smíření obden, později jednou týdně, potom jednou za 14 dnů a nakonec jednou za měsíc. Podařilo se jí závislost překonat, ale bez boje není ani vítězství. Rozhodla se nesetrvávat v hříchu a la to hned řeit. Je to podobné, jako kdy se zraní. Také jde k lékaři ihned a neodkládá to a na dalí týden nebo měsíc. Jinak by ti rána zahnisala a nikdy by ses úplně neuzdravila. Tak také se zraněním due není dobré si zahrávat. Není třeba se před zpovědníkem stydět, denně slyí spousty podobných hříchů a nemají důvod si je uchovávat v paměti. A Bůh odpoutí kadý hřích. Sna se být upřímná k Bohu i k sobě a popros ho o pomoc (stačí kratičká střelná modlitba - např. "Pane, prosím, pomoz mi.", kdy ví, e jsi v této chvíli zranitelná a mohla bys pokuení podlehnout). Problém masturbace začíná v mysli, tak Bohu dovol, aby tvou mysl měnil. Kadý den si přečti kousek z Bible. Odvracej svůj pohled od veho, co tě sexuálně vzruuje a vyhýbej se situacím, kde se vyskytuje pokuení. Ovládej své tělo - kdy má pocit, e tvoje tělo musí vybuchnout, pokud se část sexuálního napětí neuvolní, dostaň ho pod kontrolu cvičením, slubou jiným nebo jinou fyzickou aktivitou. Zapoj se do ivota farnosti nebo si najdi nové aktivity, které tě budou bavit. Sama si stanov úkoly, které se bude snait dodret. A nezapomínej, e selhání není celková prohra, ale příleitost k novému povstání a pokračování v boji. Myslíme na Tebe, klidně se znovu ozvi. P. | |
© P. Jan Balík (30.10.2013 07:12) Milá Maruko, výtečná otázka. Odpověď je jednoduchá: solidní modlitba vyaduje oba způsoby. Naučené modlitby jsou větinou super a stačí se nad nimi zamyslet, aby člověk zjistil, jak jsou bohaté. Otčená je přímo od Jeíe a Zdrávas Maria je přímo biblická modlitba. Tyto naučené modlitby jsou takovou kostrou. Modlitba svými slovy je také důleitá, protoe dává průchod osobním citům k Jeíovi. Je ale vhodné se učit jetě dalí modlitbě - rozjímavé. To si člověk vyčlení řekněme 15 minut času v tichu (nejlépe kadý den nebo alespoň více dní v týdnu). Musí si říci přesně, kdy a kde se bude takto soustřeďovat. Poprosí Ducha svatého o vedení, přečte si kousek Písma nebo solidní knihy (např. slov papeů k mladým) a chvíli nad textem přemýlí. Pak na jeho základě začne hovořit s Jeíem. Kdo takovouto modlitbu začne, postupně se dostane do zcela nového druhu modlitby - spočívat na srdci Pána Jeíe, naslouchat mu, být s ním. Ne vdy se takováto modlitba povede, ale kdo vytrvá, zjistí, jak je krásné pravidelné "randění" s Jeíem. | |
© redakce (29.10.2013 08:02) Ahoj Máří, děkujeme za tvůj dotaz. Dnes se o masturbaci (autoerotice) mluví poměrně běně. Jedná se o vzruování vlastních pohlavních orgánů. Svět, ve kterém ijeme, hlásá prostřednictvím nejrůznějích médií, e masturbace je normální, běná, dokonce zdraví prospěná. Ale je to opravdu tak? Nezapomínej na to, e dnení svět je uzavřený sám do sebe, e hlásá hesla jako "Uívej si! ije jenom teď! Měj vdycky a za kadou cenu to nejlepí!" Někam se vytratila víra ve věčný ivot, zájem o druhé lidi, hodnoty jako je nesobecká láska, která se dává druhému a chce jeho těstí. Kdy to trochu přeenu: Ze vech stran na tebe denně útočí: "Já! Já! Já!" - "Já si budu uívat", "já se budu bavit", "já si pomůu sám", "já budu budovat kariéru",... a ostatní mě nezajímají. Říká se tomu sobectví, sebestřednost. Ptá se, jak to vechno souvisí s masturbací? Také masturbace je zaměřená jenom na člověka a jeho vlastní zájmy, je to v podstatě sobecká rozko, která ho odděluje od druhých. Často se jedná o návyk, který lidi uvězňuje v nich samých. Masturbace moná neublíí tělesnému zdraví, ale ubliuje naemu zdraví psychickému. Jak? Masturbace symbolizuje sebelítost, strach opustit sám sebe pro druhého a naprostou sterilitu odloučení. My lidé jsme povoláni k něčemu jinému ne k sobectví. Jsme povoláni k LÁSCE. Ta jediná dokáe člověka naplnit. Přemýlej nad tím a nenech sebou manipulovat, i kdy ti bude svět říkat cokoli. Sna se jednat podle svého svědomí. Dríme palce a přejeme, a se snaí hledat opravdové hodnoty, které vedou k radosti a těstí. P. | |
Strana: 1 << 43 44 45 46 47 48 49 50 51 >> 621 |