VloĹžit novĂ˝ pĹĂspÄvek nebo dotaz - do redakce
© redakce (02.04.2014 10:52) Ahoj A, ano, známe takových párů více, kdy se najednou ti dva vidí jinýma očima - třeba, kdy se jeden z nich s někým rozejde, druhý (dobrý kamarád) ho utěuje a najednou mezi nimi přeskočí jiskra. Ale nedá se to zobecnit jako pravidlo. Pokud je láska (zamilovanost) jednostranná, tak nemá člověk nikdy jistotu, e se do něj ten druhý / ta druhá jednou zamiluje. Vztah je vdycky záleitostí dvou stran a nikoho do něj nemůeme donutit ani ho přemluvit. Kadopádně děkujeme za zajímavý dotaz a přejeme krásné jarní dny! ;-) P. | |
© redakce (01.04.2014 11:40) Ahoj, předávám informaci z vydavatelství: Ano, platba můe proběhnout i ten samý měsíc, pokud to nebude po provedené distribuci, kterou zpravidla děláme kolem 24. dne v měsíci. Nejlépe, kdy stihne zaplatit do poloviny měsíce (ve tvém případě do poloviny dubna). Hezký den! ;-) P. | |
Paty (31.3.2014 14:12) Ahoj, chtela bych se na neco zeptat ohledne eucharistie a zpovedi. Co by se stalo, kdybych sla k prijimani s tezkym hrichem? Hrozi za to cirkevni trest, nebo se z toho staci s litosti vyzpovidat? A druhy dotaz: Vim, ze by se melo chodit castej ke zpovedi, ale mne je nekdy takove blbe tam dojit jen s lehkymi hrichy, zvast kdyz jsou to takove detske hrichy. Kdyz se nekteri zpovidaji ze zavaznych hrichu a ja tam jdu jen se vsednimi, tak si nejsem jista, jestli si o mne zpovednik nemysli, proc tam vubec chodim. | |
© P. Jan Balík (31.03.2014 16:35) Milá Paty, jít ke svatému přijímání a přitom vědět, e jsem spáchala těký hřích, je předevím uráka Boí lásky - tedy dalí těký hřích (tzv. svatokráde). Pochopitelně, e i takového hříchu je moné litovat a pak se z něj vyznat ve zpovědi a Pán Bůh ho rád odpustí. Jednodue řečeno: lítost a zpověď je nutná po těkém hříchu a je to jediná cesta z pekla. Ale doporučuje se chodit ke zpovědi i s lehkými hříchy - tedy často, pravidelně, nejlépe kadý měsíc. Proč? Protoe zpověď je svátost - tedy setkání s Jeíem Kristem, který dává sílu do ivota, abychom mohli ít podle jeho Slova. Impregnuje nás proti hříchu a pokuení. Svátost eucharistie a svátost smíření lze proto nazvat "duchovní Redbull". Jinak řečeno: doma se neuklízí jen před Vánocemi a Velikonocemi, ale kadý týden. Prachu je za týden vdy dost a dost. Nae due je zapiněna i lehkými hříchy. I kdy jsou malé, pína to je. Je jich také třeba litovat. Kněz bude jen rád, kdy uvidí, e někdo chápe, jak uitečné je chodit ke zpovědi. | |
houslistka (29.3.2014 19:20) Ahoj IN! Jsem ta, která vám jednou psala, e potkala na houslové soutěi kluka do kterého se krátce zamilovala a teď píu pokračování: náhodou (ač sem byla před ním straně stydlivá) sme se bavili ve trojici (byla tam jetě 1 holka- jinak bych se nebavila :D) a spí mluvila ta holka, občas on jí odpovídal a já se taky ale jen fakt občas :D zapojila. On na mě často koukal a bylo i blbýmu jasný, e se mu taky líbim. Taky si sedl vedle mě :D Ale mám takový zvlátní pocit, jestli si mám s ním vůbec co říct (je mi 15, mu 17- ale je jako můj brácha-16)- protoe před klukama ve třídě sem drsná a nestydlivá a před ním vyměknu a ztatím řeč. Take nevím, jestli je to vpořádku- myslíte, e se to někdy zpraví (budu před ním normálně nestydivá?) A kdyby mě náhodou poádal o tel.číslo- můu mu nabídnout kamarádství- vypadá to, e je do mně taky zamilovaný- fungovalo by kamar. v zamilovanosti? A myslíte si, e mi ho dal Bůh do cesty schválně, i kdy nejspí nebude věřící- ale je hodně slunej. Děkuju za odp.- spí sem se potřebovala vypovídat z otázek, který v sobě dusim. | |
© redakce (31.03.2014 14:16) Milá houslistko, jsme rády, e zase píe ;-) Teď u je "diagnóza" jasná. Jsi do toho kluka zamilovaná - jak se říká - a po ui. K tomu přirozeně patří to, e se před ním stydí a e si ho vímá mnohem víc ne ostatních. Sleduje kadý jeho pohyb (kam si sedl), přemýlí nad vím, co řekl, představuje si, jaké by to bylo, kdyby ti dal telefonní číslo. Představy, pocity, domýlení si. To vechno k zamilovanosti patří. Netvrdila bych jistě, e také ten kluk je do tebe zamilovaný, dokud ti to důrazně nenaznačí nebo neřekne sám. Protoe, jak u jsem psala, kdy jsme do někoho zamilovaní, máme sklony si rychle domýlet a vidět to, co bychom vidět chtěli. Take moná není a tak důleité, jestli by kamarádství fungovalo, kdy jsou ona i on do sebe zamilovaní (v tomto případě by to lo udret u kamarádství jen velice těko). Spí bych se zaměřila na to, aby ses ty ze své strany snaila rozvíjet k němu kamarádský vztah a mohla ho tak víc poznat a třeba i zjistit, jestli i on cítí něco podobného k tobě. Zamilovanost je hodně silný pocit, ale věř tomu, e časem (nejpozději do 2 let) vyprchá a ty se před ním stydět přestane ;-). Myslíme na Tebe a přejeme, a se Ti daří! ;-) P. | |
© redakce (31.03.2014 07:15) Ahoj Diki, citáty vyhledává nae produkční z různých zdrojů - kníek, kalendářů nebo třeba i na webu, ale pokadé odjinud. Je to taková mravenčí práce a jsme rády, kdy můeme slyet (číst) o tom, e to někoho těí, povzbuzuje, dělá to někomu radost! ;-) Hezký den i Tobě! ;-) P. | |
Klárka (27.3.2014 09:44) Dobrý den! K tomu umělému oplodnění. Vlastně nechápu, proč někdo něco takového vůbec dělá... Na světě je straná spousta dětí bez rodičů, take pokud někdo třeba nemůe mít děti, tak má velký "výběr", můe dítě zachránit, dát mu rodinu (moji rodiče a sourozenci jsou pro mě nejdůleitějí na celém světě). Je hodně oputěných i malých miminek, take pokud chce někdo miminko, můe ho takto zachránit. Tak mi přijde trochu nesmyslné "vytvářet" takhle uměle dalí děti, kdy větina jich ani nikdy nevykoukne na tento svět. No, ale to je můj pohled na věc, ostatní se na to zřejmě dívají jinak, a nevadí jim to :-( To u je pak váně spí o hraní si na stvořitele... Dnes se pomodlím růenec (Maria byla koneckonců taky matka) za vechny nenarozené děti :-) Můete také | |
zmatená (26.3.2014 23:01) Milá redakce, děje se mi v ivotě něco z čeho jsem zmatená. Mám kamarádku, jmenuje se Lenka. U delí dobu pociuji, e je mezi námi něco více, ne jen "obyčejné" přátelství. Myslím tím, e mi dá občas pusu na pusu a mě se to v tu chvíli líbí, ale pak si uvědomím, e to není správné. Občas se chytneme za ruce jako bychom tvořily pár. Pociuji k ní lásku. Ale ne jako k blinímu, ale jako ke člověku se kterým bych chtěla strávit zbytek ivota. Je to pro mne velice těké, nebo vím, e je to nepřípustné. Ona není věřící, ale jednou jsem se jí se svými pocity svěřila a ona mi pověděla, e to cítí stejně, e mě miluje, ale přesto, nebo moná právě proto chápe, e pro mě jako pro křesana je něco takového nepřípustné. Nicméně, ač se to snaím potlačit za vech sil a stále se usilovně modlím, stále k ní cítím něco, co bych mohla nazvat láskou (nikdy jsem nic podobného necítila k ádnému chlapci). Poraďte mi prosím, co mám dělat? Straně ráda bych ji milovala, ale uvnitř vím, e nemohu. | |
© redakce (27.03.2014 09:03) Milá zmatená, chápu, e Tě pocity, které proívá, zneklidňují. A děkuji za Tvoji důvěru, za to, e ses na někoho obrátila. Ve Tvém vzkazu chybí jedna důleitá informace, a to, kolik je Tobě a Tvé kamarádce let. Předpokládám, e zrovna procházíte obdobím dospívání. (Pokud je Ti více let a má váné pochybnosti o své sexuální orientaci, napi nám na e-mail cizova@in.cz). Podle psychologů, kteří vycházejí ze zkueností milionů dívek po celém světě, je úplně normální, kdy si dívka v dospívání najde blízkou kamarádku ("nejlepí", "na ivot a na smrt"), se kterou sdílí nejenom své zájmy, ale také své nejvnitřnějí pocity. Odborně se této ivotní etapě říká "individuální izosexuální fáze" a nastává jetě před tím, ne se u dívek vytvoří zájem o opačné pohlaví (ne se začnou zajímat o kluky). Je také běné, e se nejlepí kamarádky chytí za ruce nebo si dají pusu a zaívají při tom pocity, jaké později budou zaívat s kluky, mui. Protoe je to vechno nové a vzruující a vemu se vlastně "učí". Pro nás eny je ve vztahu také důleitá citová blízkost --> to, e nám někdo rozumí a sdílí s námi nae přání, touhy, radosti i bolesti. Není proto divu, e dívky v tomto období mluví o svých kamarádkách, které vechno toto splňují, jako o někom, koho "milují"... Protoe je jim spolu dobře, věří si, sdílí spolu vechno, co je potká a učí se poznávat své tělo a jeho reakce, emoce a také hodnoty, které jsou pro ně důleité a které budou dál v ivotě hledat a rozvíjet. Podle mě je tedy předčasné dělat nějaké závěry typu (nikdy se mi nebudou líbit kluci, moje chování je patné apod.). Je málo pravděpodobné, e by se projevila homosexuální orientace u vás obou (přece jenom je homosexuálů v naí populaci jen malé procento a byla by to velká náhoda). Hlavně zůstaň klidná a proívej tuto dobu jako součást svého ivota, buď vděčná za kadý den, který proije. Ber to tak, e má skvělou kamarádku a ona zase tebe a děkuj za pevné přátelství, díky kterému můete kadá lépe poznat sebe sama. Nemá cenu se znepokojovat a trápit předem něčím, co můe být nakonec úplně jinak. Měj(te) se moc hezky! P. | |
Janička (26.3.2014 22:52) Ahoj, před chvílí jsem si pročítala vzkazy pro redakci a narazila jsem tam na velmi zajímavou diskuzi ohledně potratů. A tak mě napadl dotaz: Jestlie má matka nějaké zdravotní potíe (třeba se srdcem) a těhotenství by ji s velkou pravděpodobností mohlo zabít, je potrat moný ani by to byl hřích? | |
© P. Jan Balík (31.03.2014 07:14) Milá Janičko, vykonat přímé zabití dítěte v mateřském lůně je vdy těký hřích. Podobně je přeci zabití nevinného člověka vdy zlem. Ale pozor. Můe být matka v ohroení ivota při těhotenství? Ano, můe. V naich podmínkách velice odborné zdravotnické péče vak je dost moností, jak matku podpořit a zachránit ivot obou. Dříve, kdy byla zdravotní péče méně dokonalá, více en při porodu nebo po porodu umíralo. Daly ivot za své dítě. To je vrcholný akt lásky. V církvi máme i jednu svatou Janu Berettu Mollovou, která se v roce 1960, aby zachránila své dítě, rozhodla hrdinsky nepodstoupit léčbu, která ba její dítě ohrozila, a nakonec po porodu zemřela. | |
La Melissa (26.3.2014 22:32) Dobrý večer, za pár týdnů mi bude 16 let, a poblí zrovna probíhá příprava na biřmování, take přemýlím o tom, e tam začnu chodit. Ale to bych samozřejmě nebyla já, kdybych vechno hned nezačala rozebírat a řeit, take hned přemýlím o biřmovacím jméně :-) Jmenuji se Klára, a příběh svaté Kláry znám skoro nazpamě, je to moje "oblíbená" svatá, a mě prostě nenapadá nikdo jiný, koho bych měla za patrona raději, ne právě sv. Kláru. Tak se chci zeptat, jestli bych si mohla za patronku vybrat ji, kdy se jmenuji stejně jako ona? Popř. bych přijala její italské jméno, to se mi líbí jetě víc (Chiara) abych neměla dvě úplně stejná jména. Předem díky:-) (Bohuel zatím nesvatá) Klára | |
© P. Jan Balík (31.03.2014 07:12) Milá Kláro, proč si vybíráme biřmovací jméno? Aby na nás někdo v nebi pamatoval více v modlitbách. Take běně míváme jednoho patrona ke křtu a dalího si dáváme u biřmování. A je více těch, kdo se za nás přimlouvají, ne? Pochopitelně, e toto je takové lidské vidění. V nebi nám fandí vichni. Můe mít pochopitelně jednu patronku u křtu a tu stejnou u biřmování. ádný problém. Nebo si zvol za patronku jinou Kláru (např. Chiara Luce Badano). | |
eMko (26.3.2014 16:03) jetě jsem si vzpomněla na jednu věc :) nedávno jsme se ve kole učili o díle Dante Alighiera - Boská komedie. Učitelka nám ukazovala obrázek, jak si představoval peklo a očistec. Jeliko nejsem katolička a nevěřím v očistec, tak jsem moc nevěděla co si o tom jako věřící myslet... Pokud víte, o jakém obrázku mluvím, věříte, e to tak je, nebo u je to názor zamítnutý? děkuju :) | |
© P. Jan Balík (31.03.2014 07:11) Milá eMko, kadé literární dílo je vyjádřením pohledů autora. Dante se v Boské komedii mistrným způsobem pokouí ukázat na svou dobu co nejplastičtěji a nejpochopitelněji posmrtný ivot. K tomu pouívá své obrazy. Jeho dílo má velikou cenu, ale není ani Biblí ani Katechismem. Dnes zajímavým způsobem píe na dané téma např. Lewis - Velký rozvod. Jako věřící lidé poznáváme z Písma svatého, e existuje po smrti monost být s Bohem - nebe. Ale je také moné, e člověk se rozhodne svými skutky proti Bohu a po smrti si tedy vybírá ivot v osamocení bez Boha - peklo. Nauka o očistci, která vychází z Písma (např. Mt 12,32), není nic jiného, ne konstatování, e ten, kdo zemřel v přátelství s Bohem, dozrává do potřebné intenzity lásky k Bohu, aby mohl naplno ít s Kristem (jakoby předsíň nebe, kde si čistíme boty). | |
eMko (26.3.2014 15:54) ahojte, jen takový malý dotázek, proč je podle vás umělé oplodnění hřích? Mně samotné to není moc sympatické a kdybych nemohla mít dítě, asi bych si vzala nějaké z děcáku... ale v čem spočívá ten hřích? Díky :). A pak jsem chtěla poznamenat, e eutanasie není zabití nemocného nebo starého člověka, ikdy to s tím souvisí - je to usmrcení člověka na jeho ádost, které se v některých zemích provádí v nemocnicích, u nás je zakázano. Moná to neříkám úplně správně, ale takhle jsme se to učili v právu :) | |
© redakce (27.03.2014 07:40) Ahoj eMko, nejdřív k té dofinici eutanázie - myslím, e jestli pouijeme slovo zabití nebo usmrcení, je celkem jedno (jenom "usmrcení" vyznívá v právnické terminologii mírumilovněji, jako by člověk prokazoval druhému nějakou slubu. Ale a to nazveme tak či onak, i kdy se pro to člověk rozhodne sám a dobrovolně, výsledek je stejný. Někdo jej musí "usmrtit, zabít". (A kdo by se někdy radi nenechal "usmrtit", kdy proívá opravdu velké bolesti? Vyprávěl o tom i ná kněz, který proel těkou nemocí a ve chvílích největí bolesti by se i nechal raději zabít, tak moc trpěl. Ale kdyby tehdy někomu dovolil, aby na jeho ivot vztáhl ruku, nezjistil by, e bolest poleví a on proije dalí krásná léta, e můe i v nemocnici proít hezké chvíle se svými blízkými. e i jim jeho nemoc pomůe, aby na chvíli ve svém ivotě zpomalili a zamysleli se nad tím, kam se vlastně enou). A teď k umělému oplodnění. Umělé oplodnění spočívá v tom, e lékař vytvoří ivot (dítě, zárodek dítěte) ve zkumavce, potom ho vloí do lůna eny a ena to dítě, které bylo uměle vytvořeno, donosí. Problém je v jedné věci. Při umělém oplodnění vzniká těch zárodků celá řada a jenom některé se pouijí, ostatní se zmrazí a kdy u je jich přebytek, tak se vyhodí. Je to jakási manipulace se ivotem. Aby se mohlo narodit jedno dítě, zlikvidujeme dalí zárodky lidského ivota (embrya) a tyto děti anci na ivot nedostanou. Člověk se najednou stává pánem nad ivotem a smrtí. Rozhoduje o tom, jestli někdo bude ít nebo ne. V případě eutanázie i umělého oplodnění. 5. přikázání říká "Nezabije!" a chrání lidský ivot od jeho počátku a do konce. Aby byl člověk opravdu vnitřně astný, měl by se také snait lidský ivot chránit a ne jej ničit. Děkujeme za podnětné otázky, je vidět, e nad tím, čemu věří, přemýlí, a to je dobře. A se Ti daří! P. | |
Roo (25.3.2014 16:01) dobry den! Porad nevim co se bere za tezky hrich... kdyz se nekoho zeptam, odpovi ze je to dobrovolny a vedomy prestupek boziho zakona ve vazne veci... ale ja nevim co se bere jako vazna vec...prosim mohli byste mi to nejak vysvetlit? dik moc (p.s. Moc se omlouvam-vim ze neco podobneho zodpovidal nedavno o.Balik ale ja tomu porad nerozumim...) | |
© redakce (26.03.2014 08:30) Ahoj Roo, váný čin (závanou věc) poznáváme z Bible (přečti si třeba tyto úryvky: 2. Mojíova 20, 13 nebo Mt 19, 18; Gal 5, 19-21) a z učení církve. Jakékoli seznamy jsou v této věci neúplné. Ale pro názornost aspoň ty nejčastějí, které se mohou týkat mladého člověka: spoléhání se na magii, větění, spiritismus (= vyvolávání duchů zemřelých), kartářství, neúčast na nedělní mi (pochopitelně ne kvůli nemoci, ale třeba z lenosti), předmanelský sex, masturbace, antikoncepce, záliba v pornografii, riskantní jízda autem, potrat,... + dalí činy, které se týkají spíe dospělých: eutanázie (usmrcení nemocného či starého člověka), cizoloství (sexuální poměr s muem či enou vázanou manelstvím), umělé oplodnění, homosexuální jednání, velká kráde a velká pomluva, utiskování bezbranných lidé, nespravedlivě malá mzda,... Snad Ti tento výčet alespoň trochu pomůe v rozliování. Z redakce Ti přejeme hezký zbytek března! ;-) P. | |
Dani (23.3.2014 20:51) Přeji pěkný den, nedávno jsem někde četla, e k hříchu cizích mlčet je těký hřích i pro ty, co mlčí. Take kdy se mi kamarádka svěří, e si zapomněla vzít práek a obává se jestli není v tom, tak bych ji správně měla pokárat? A co vichni ti introvertní katolíci, kteří svoji víru třeba tají. Také těce hřeí? | |
© P. Jan Balík (25.03.2014 07:10) Milá Dani, na tvou otázku říká Katechismus zcela jednodue toto: "Hřích je osobní skutek. Kromě toho máme odpovědnost za hříchy, které spáchali jiní, kdy při nich spolupracujeme: - kdy se na nich přímo a dobrovolně podílíme; - kdy je nařídíme, kdy k nim radíme, kdy je chválíme nebo schvalujeme; - kdy je neudáme nebo jim nezabráníme, jsme-li povinni to učinit; - kdy chráníme ty, kteří páchají zlo." (čl. 1868) Jak je to tedy s tím "nezabráníme"? Těký hřích bude mít ten, kdo nezabrání tehdy, kdy jde o těký hřích. Ale pozor na to. Zabránit má ten, kdo má povinnost (např. rodiče u svých nedospělých dětí). A napomínání? To je skutek lásky. Katolík není mravokárce, který stále druhé napomíná. Někdy moná v praxi více přesvědčí ne napomenutí, ale dobrý příklad, poukázání na jiné, lepí, monosti (ne potrat, ale adopce novorozeněte) atd. Napomínat je třeba vdy vhodně a tak, aby bylo napomenutí přijatelné. A jak se chovat k té kamarádce? Klidně bych jen tak mezi řečí řekl: A ty to bere? Vdy je to zdraví kodlivé. Já tedy jsem spíe pro sex a v manelství. | |
© P. Jan Balík (24.03.2014 21:40) Milá Majko, ze slov Pána Jeíe a ze spisů Nového zákona jasně vyplývá, e ne kadý hřích má za následek zavrení (samozřejmě, kdy ho nelitujeme). Proto se začalo v církvi hovořit o hříchu těkém a lehkém. Např.: "Proto vám pravím, e kadý hřích i rouhání bude lidem odputěno, ale rouhání proti Duchu svatému nebude odputěno. I tomu, kdo by řekl slovo proti Synu člověka, bude odputěno; ale kdo by řekl slovo proti Duchu svatému, tomu nebude odputěno v tomto věku ani v budoucím." (Mt 12,31-32) (hřích proti Duchu svatému = nechci litovat, vědomě odporuji Bohu) A aspoň jedna citace ze sv. Pavla: "Skutky lidské svévole jsou zřejmé: necudnost, nečistota, bezuzdnost, modlářství, čarodějství, rozbroje, hádky, árlivost, váeň, podlost, rozpory, rozkoly, závist, opilství, nestřídmost a podobné věci. Řekl jsem u dříve a říkám znovu, e ti, kteří takové věci dělají, nebudou mít podíl na království Boím."(Gal 5, 19-21) Jindy je řečeno: "Dokud by nezaplatil celý dluh." Mt 18, 34. Klasicky se definuje těký hřích takto: vědomé a dobrovolné přestoupení Boího přikázání ve VÁNÉ věci - vánou věcí je to, co Bible a z ní vycházející upřesnění od církve, jako váné označuje. Pokud je hřích spáchán ne ve váné věci, nebo ve váné, ale zároveň chybí vědomost (nezaviněná neznalost, e ten čin je hřích) či dobrovolnost (hřích, který udělá člověk pod hrozbou od druhého; pod vlivem strachu), jedná se o hřích lehký. | |
© redakce (24.03.2014 12:22) Milá Andreo, rozchody jsou bolestivá záleitost, ale k ivotu jednodue patří. Lásku druhého člověka si nemůeme vynutit. Důleitá věc, kterou musí kadý po rozchodu udělat, je ODPUSTIT. Nebo se aspoň snait o odputění tomu člověku, který mu ublíil a prosit o sílu. Můe to trvat delí čas, ale věř mi, e odputění je osvobozující. Moc se mi líbí přirovnání neodputění k "vězení s klíčem uvnitř". Kdy toti v sobě nosíme pocity ukřivděnosti a neodputění, sami se zavíráme do jakéhosi vězení. A přitom jediný člověk, který nás můe z tohoto vězení vysvobodit, jsme my sami. Klíčem z vězení je právě odputění. Kluk, o které píe, Ti řekl věci, které bolí. Ale pomoci si můe jenom ty sama, a to právě odputěním. Odpustit znamená nepřipomínat znovu to, co bylo. Neřeit zbytečně minulost, nevzpomínat na něj se zátí a ukřivděním, ale soustředit se na přítomnost, na ten okamik, který právě ije. Sna se ho co nejlépe naplnit. Hýbej se, hledej příleitosti k pomoci druhým, tvoř, povídej si s kamarádkami,... Časem i ten nejbolestivějí rozchod přebolí. Drím palce! ;-) P. | |
Strana: 1 << 31 32 33 34 35 36 37 38 39 >> 621 |