VloĹžit novĂ˝ pĹĂspÄvek nebo dotaz - do redakce
Mája (29.4.2014 00:27) Ahoj In, nevím, zda to sem mohu psát, ale snad ano. Chtěla bych moc porposit za modlitbu. Jsem v 1.roč. (Tv-Bi) na V a ve středu mám 3 pokus na zkouku a tuí poslední. Kdy jsem měla nahnutou anatomii a potřebovala napsat test na 100 %, tak mi kněz řekl na zpovědi, e za pokání mám nechat zkouku na Bohu, e mu jí mám odevzdat. No a hned 2 testy byly na 100 %. Kdykoliv mohu Boha poprosit a prostě jsem takový jeho dluník, věřím v to, e existují zázraky a e má pro nás pro kadeho připravenou cestu. On ví, jaký test dostanu ve středu (já dofám, e tu dobrou variantu) ale přesto prosím o nějakou tu prosbičku, straně bych si přála,aby to vylo! Snad Bůh vyslyí mou modlitbu. :) Mějte se, jste úasný časopis ;-) | |
© redakce (29.04.2014 07:48) Ahoj Májo, neboj se, vzpomeneme na Tebe. A i kdybys zkouku neudělala, není to konec světa. Má přece monost si ji přepsat do dalího ročníku. Tak nebuď zbytečně svázaná obavami, i kdy je to těké. Dríme palce a věříme, e vechny holky, které si to přečtou, také! Klidně nám pak napi, jak jsi dopadla. P. | |
© P. Jan Balík (30.04.2014 08:44) Takovéto události pochopitelně vyvolávají otázky. Ptejme se tedy jinak: co je největí zlo? Smrt? Ne. Největí zlo je těký hřích, protoe ten odvádí od Boha. Smrt je sice jistě bolestná, ale po smrti existuje věčný ivot. Lze se domnívat, e kamarádka bude nyní u Boha. Její smrt je sice pro nás bolestná, ale ona ije přece dál a doufáme, e ije s Bohem. Tak jí to přejme a těme se, e se, a i ná ivot skončí, s ní sejdeme. Boí jednání je mnohdy tajemstvím. Čti Písmo a uvidí, e je to tajemství lidských osudů, které ale ve skutečnosti Bůh vdy dokáe usměrňovat a v konkrétních ivotech projevovat svou lásku k člověku. Bůh má toti kadého člověka nesmírně rád, i kdy se to ale tomu dotyčnému člověku a jeho okolí vůbec jako láska nemusí jevit (např. Josef Egyptský). | |
© redakce (30.04.2014 13:11) Ahoj anonyme, pocit hněvu zaívá čas od času kadá z nás - a v období dospívání se navíc nálady střídají jako aprílové počasí. Najednou je tady "bouřka". Co s tím? Kdy to na tebe přijde, zkus si poloit následující otázky: 1) Kvůli čemu se zlobím? Vyhodno to, co u tebe způsobuje hněv, zahořklost nebo natvanost. 2) Budu to řeit nebo ne? Zamysli se, jestli se musí pokusit svůj hněv vyjádřit (vhodným způsobem) a usilovat o řeení a smíření. A poslední otázka: 3) Mohu vyuít "první pomoc"? To znamená: Věnovat pozornost něčemu jinému, pustit si hudbu, dělat něco, co tě baví, s někým si promluvit (třeba zavolat kamarádce), zasmát se tomu, poplakat si, promluvit si sama se sebou nebo vzít obyčejnou tuku a napsat své pocity na papír. Hněv patří k ivotu, ale stejně tak existují (výe uvedené) způsoby, jak jej ventilovat a přitom nikomu neublíit. Kdy nebude hněvem nikoho záměrně zraňovat ("Tak, teď mě natval/a, tak jí/mu pěkně od plic řeknu, co si o ní/něm myslím! ...a začne křičet), ale nejdřív hněv vyventiluje jinak a potom si s druhým člověkem promluví upřímně, ale v klidu o tom, co tě rozzlobilo, hřích to není. Aby byl hřích hříchem, musí chtít druhému vědomě ublíit. Snad jsem to napsala srozumitelně. Přeji krásný den z redakce! P. | |
anonymouek (28.4.2014 18:45) Ahoj In! Chtěla bych se zeptat, jestli je hřích si stáhnout film na internetu a dívat se na něj. Třeba na narozeninové párty. Je to kráde? Kdy ten film někde veřejně neprodávám nebo nepoutím a nechci za to peníze? Nemám přece takové monosti a sumy peněz, abych si mohla dovolit si kupovat DVD s filmem, na který se podívám třeba jen jednou a který ani není běně k dostání, ale dá se koupit jedině draze a přes internet. Mockrát děkuji. | |
© redakce (02.05.2014 10:55) Ahoj, omlouváme se za pozdní odpověď, dotazů se nahromadila spousta a ne na vechny byl čas odpovědět okamitě. Ale nezapomněly jsme na Tebe. Otázka stahování filmů z internetu patří k těm komplikovanějím. Je jasné, e pokud neexistuje monost, e by sis mohla DVD s filmem koupit, tak má jenom dvě monosti: stáhnout si ho a nebo si nechat zajít chu. Člověk nemusí vechno vidět, slyet. Musíme se učit i skromnosti - tomu, e mít vechno, nač si vzpomeneme, není někdy moné. Na druhou stranu má daleko větí problém (a hřích) ten, kdo na internet filmy (nebo hudbu) nelegálně umísuje, protoe tím pokozuje výrobce a vlastně ho tím okrádá o zisk. Je ale dobré mít citlivé svědomí a rozliovat, jestli je opravdu nutné film z netu stáhnout nebo se přítě na párty obejdete bez něho. Pomoci zorientovat se v této problematice by ti mohl i jeden z naich článků: http://www.in.cz/clanky/zajimavosti/nestahujes-nevypaluj es-nezijes-whu.htm Hezký den z redakce! P. | |
anonymka (28.4.2014 18:28) Ahoj In! Potřebovala bych odpovědět na otázku, na kterou hledám u delí dobu odpověď. Dostane se do nebe jeden člověk. A pak zjistí, e někdo koho měl rád, třeba někdo příbuzný je v pekle. I přesto, e on doel do věčného těstí, jak můe být opravdově astný, kdy ten, koho má rád se navdy bude trápit v pekle? Moc Vám děkuji za odpověď. | |
© P. Jan Balík (30.04.2014 08:42) Milá tazatelko, těstí v nebi vyplývá z blízkosti Boha. Protoe v nebi budeme blízko Bohu, poznáme více jeho záměry, pochopíme více lidské osudy. Můeme si to představit tak, e uvidíme, co ve pro spásu dotyčného Bůh dělal, proč se onen zavrený Bohu vzdálil a jak Bůh i přesto ho má rád, i kdy je v pekle. Prostě v nebi získáme Boí pohled na věc, a ten je mnohdy velice jiný, ne ten ná lidský. | |
001 (28.4.2014 18:24) Ahoj IN! Trápí mě taková věc...Říká se, e Bůh člověka povolá k věčnému ivotu, kdy je na to nejlépe připraven. Jak to, e Bůh dopustil, aby se Hitler vůbec dostal k moci. Proč např. nezemřel u jako malé dítě? el by do nebe a nezabil by tolik milionů nevinných lidí...Takhle se troufám si říci dostal do pekla a způsobil nelidskou smrt tolika nevinných...děkuji | |
© P. Jan Balík (30.04.2014 08:40) Milá tazatelko, ano, je mnoho otázek. Proč Bůh dopustil, aby Herodes nechal zabít malé děti v Betlémě? Proč Bůh dopustil, e Jeí byl ukřiován? Proč Bůh dopustil, e jsou mučedníci pro víru? Proč Bůh dopoutí války... Vztah "Bůh a svoboda člověka" je tajemství kadé lidské bytosti. Bůh je láska a ve řídí s moudrostí. Zároveň respektuje i svobodu člověka, kterou můe lidská bytost zneuít a slouit zlu. A e Bůh toto zlo dopustí? Zřejmě dokáe i zlo přemoci svou láskou. Ale to je opravdu tajemství, které můeme snad jen malinko poodhalit, kdy rozjímáme o ukřiování Boího Syna. K naí víře patří i pokora před velikostí Boha, který ve moudře řídí, ale ná rozum na to moc nestačí. | |
děkuji :) (28.4.2014 18:19) Ahoj IN! Chtěla bych se zeptat....Jeí řekl: "Co sváe na zemi, bude rozvázáno na nebi. Co rozváe na zemi Bude rozvázáno na nebi." A přesto bylo třeba v historii patné dvojpapeství, prodávání odpustků a tím odputění hříchu, apod. Jak je tedy moné, e se nebe "nepřizpůsobilo" a neuznalo to jako dovolené, kdy to řekl sám Jeí.....? | |
© P. Jan Balík (30.04.2014 08:42) Milá tazatelko, Bůh si opravdu církev, papee a biskupy hlídá a vede je. Ale zároveň jim ponechává i jejich svobodu. Můeme říci zcela jasně, e ani lidé zkaení a zlu propadlí biskupové nezničili v historii církev. A v době, kdy se i na papeský stolec dostali lidé nehodní, Bůh si ve "oéfoval", protoe neudělali ádné rozhodnutí ohledně nauky církve (víry a morálky), které by víru církve měnilo, ničilo atd. U Tvé otázky je ale jetě jedna. Ta se týká různých historických otěpů, které se hází na církev: např. odpustky. Je vdy nutné dobře studovat celou otázku. Odpustky jako takové vdy existovaly a existují i dnes. Nikdy neodpoutěly hříchy. Problém nastal a tehdy, kdy byly spojeny např. s financováním stavby katedrál apod. | |
květinka XXL (28.4.2014 18:11) Ahoj In! Chtěla bych se zeptat na takovou intimnějí záleitost, zda to je nebo není hřích....Můj malý bráka se pokakal a já ho umývala. A samozřejmě jsem mu musela umýt prdýlek i "camprdlík". A jak jem ho tak umývala, tak jsem si vimla, e má "camprdlík" nějaký ztuhlý a začala ho podrobněji zkoumat. Za chvíli jsem si řekla: co to dělá? a nechala toho. Je to hřích? Moc děkuji za odpověď! | |
© P. Jan Balík (28.04.2014 20:55) Milá M., odpovím Ti velice prakticky: povaoval bych to za lehký hřích a vyzpovídal se z toho. Ale v praktické rovině bych to také povaoval za varování: tudy přítě ne! Zvlá u pití alkoholu je to varování, abys byla přítě opatrná a pila pouze tak, aby ses nedostala ani do "náladičky". Pozor: ďábel větinou uvrtává do hříchu pomalu, ale vytrvale po krůčkách. | |
Pea (23.4.2014 17:40) Ahojky, můj kolní batoh u jaksi "dodělává", proto uvauji o tom, e si pořídím kolní taku ve Vaem In!shopu. Jen se chci zeptat, jestli ta taka je taková ta lesklá nepromokavá nebo jakoe látková. (snad jste to pochopili, nevím, jak to mám jinak napsat) předem děkuji za odpověď ;-) | |
© redakce (24.04.2014 09:14) Ahoj Peo, předáváme zprostředkovanou odpověď z vydavatelství: Taka - Vnějí sloení: Textil. Vnitřní impregnace. (To znamená, e by promokat neměla). Nastavitelný popruh, zapínání na zip. Počet přihrádek: 1 + 1 velká přední celoploná kapsa na zip. Rozměry: * Výka: 27.0cm * ířka: 38.0cm * Objem: 13.3 Hezký den! P. | |
Radka (20.4.2014 12:27) Ahojky kdy jsem dnes přijala Urbi et orbi, kde Frantiek říkal: "Prominutí rozhřeení a odputění vech vaich hříchů, čas pro pravé a plodné pokání, srdce vdy kajícné a zlepení ivota, milost a útěchu Ducha svatého a setrvání v dobrých skutcích a do konce ké vám udělí vemohoucí a milosrdný Pán. Amen", tak to znamená, e u mně jsou vechny těké hříchy odputěny, a u nemusím ke zpovědi? Pape je přece neomylný a co řekne, tak platí. Díkas za odpověď | |
© P. Jan Balík (23.04.2014 07:37) Milá Radko, ptá se na dvě věci. Jedna je poehnání Urbi et orbi. Pokud ho člověk i přes média dostane, můe získat odpustky za podmínek: přistoupil k svátosti smíření (plus minus týden), přijal eucharistii (ten den či nějaký blízký den), pomodlí se na úmysly papee a nemá zalíbení v hříchu. To, co pape vyslovil, není rozhřeení, ale prostě modlitba, tedy prosba o Boí pomoc pro vechny lidi, kteří toto poehnání dostávají. Tato modlitba tedy nic neodpoutí, jen vyprouje u Boha pomoc. | |
Majka (19.4.2014 11:24) Poehnané Velikonoce! Prosím jak je to s tím dogmatem "kdo zemře v těkém hříchu, bude navěky trestán v pekle."? Nemělo by se to dávat ve známost více lidem, i nevěřícím? Jenome oni to nebudou akceptovat. A co lotr na kříi? Ten taky nezemřel v těkém hříchu? A jetě ten den byl s Kristem v ráji. Církev má právo věci svazovat i rozvazovat, a co sváe, tak to bude svázáno na nebi a co rozváe, bude rozvázáno na nebi. Bůh to ale můe přestoupit, ne? Proč má církev katolická dlouhodobě tendenci vztahovat své učení na celý svět, i na lidi, kteří s církví nechtějí mít nic společného? A kdo se nepodřídí, jde do pekla... Moc díky za odpověď:--) | |
© P. Jan Balík (23.04.2014 07:32) Milá Majko, klade hned několik otázek. Jak je to s lotrem na kříi? Víme, e jeden uznal svůj hřích = litoval ho. Druhý nelitoval. "Jeden z těch zločinců, kteří viseli na kříi, se mu rouhal: To jsi Mesiá? Zachraň sebe i nás! Tu ho ten druhý okřikl: Ty se ani Boha nebojí? Vdy jsi sám odsouzen k stejnému trestu. A my jsme odsouzeni spravedlivě, dostáváme zaslouenou odplatu, ale on nic zlého neudělal. A řekl: Jeíi, pamatuj na mne, a přijde do svého království.Jeí mu odpověděl: Amen, pravím ti, dnes bude se mnou v ráji.(Lk 23, 39 - 43). Ten, který litoval, je v nebi. Bůh toti kadému, kdo jen trochu poprosí o odputění, odpoutí. Těký hřích znamená, e člověk udělá nějaký čin, který je velice zlý - ví, e je to zlé (jedná proti svému svědomí), dělá to dobrovolně a jedná se o váný čin (např. zabití dítěte v lůně matky). Jinak řečeno, je to jednání, které je v zásadním rozporu s desaterem. Kadý má svědomí. Tedy i nevěřící. A pokud ve váné věci dělá zlo, je to překáka vstupu do nebe. Pokřtěný má výhodu: ví jasněji, co je zlo a má pomoc Boí, aby nehřeil. Ano, těký hřích, závané zlé jednání, pokud toho svého činu člověk nelituje, zabraňuje vstoupit po smrti do nebe. Bůh ale touí mít kadého člověka v nebi. Proto nabízí odputění (na základě lítosti). Normální cestou odputění pro pokřtěné je lítost spojená se svátostí smíření (rozvazování), ale obecně, tedy i pro nepokřtěné, je cestou k odputění lítost. Člověk můe litovat třeba v poslední tisícině svého ivota. Proto církev o nikom neprohlauje, e je v pekle. Doufáme, e i u těch největích hříníků nakonec dolo k lítosti. Ale jistotu nemáme. Jistěe je třeba vem lidem ukazovat, e Bůh je milosrdný a kadému rád odpustí. I nepokřtěnému umírajícímu má smysl poeptat do ucha: Boe, prosím, odpus mi. | |
anony (17.4.2014 11:32) K odpovědi p. Jana Balíka 16.4.2014 11:40 ohledně antikoncepce: Nebylo by od věci začít rozliovat různé druhy antikocepce! Ve vaí reakci píete specificky o účincích hormonální antikoncepce a přesto ji označujete jen jako "antikoncepci", čím mylně vytváříte dojem, e to tak je u vech metod. Nevím, jestli je to jen vaí neznalostí, anebo je to záměrné, aby jste mladé čtenářky od pouívání jakékoliv antikoncepce co nejvíce odradil, ale nesetkávám se s tím tady zdaleka poprvé. Tak vězte, e existuje například kondom, který nemá ádný z církví běně uváděných skutečných problémů. | |
© P. Jan Balík (23.04.2014 07:19) Milá tazatelko, děkuji Ti za reakci. Ano, v mé odpovědi byla nepřesnost. Měl jsem uívat vude HAK - hormonální antikoncepce. Tu přece si eny kupují v lékárnách. Domníval jsem se, e odpovídám na konkrétní dotaz, kde je ze souvislosti jasné, o co jde. Avak v morálním učení církve je, e kadá antikoncepce (včetně kondomu či přeruované souloe) je povaována za nesprávné jednání. Pokud je abortivní, pak je hříchem dvojnásobným. Nedávno jsem četl kníku od autora z Křesanského společenství: David Floryk - Milujte se a mnote se (www.ceskestudny.cz), kde autor - nekatolík - jasně píe, e křesané vdy pokládali jakoukoliv antikoncepci za patné jednání. Katolická církev hovoří o odpovědném rodičovství, které znamená, e manelé se poctivě před Bohem rozhodují, zda dítě počít nebo ne. Pokud se rozhodují z váného důvodu pro nepočetí, zříkají se sexuálního aktu. Jde tedy o zcela logické jednání. Ano, je náročné. Kladu ale otázku: není pro lidi prospěné? Odpověď je ANO. Zdrenlivost je i v manelství poehnáním, i kdy není snadná. Naemu tělu má vládnout Duch. Máme mít sami sebe, i své tělo, pod kontrolou. Nae jednání i sex je daleko více, ne jen jednání, ke kterému nás vede cit. Sex je řeč, která má dvojí význam: sjednotit a darovat ivot. | |
© redakce (22.04.2014 11:22) Ahoj verčo, O prokrastinaci jsme v časopise psali v lednu 2013 a uváděli jsme tuto definici: Prokrastinace je výrazná a chronická tendence odkládat plnění povinností a úkolů (zejména těch nepříjemných) na pozdějí dobu. Lidé, kteří jí trpí, nejsou líní. Problém je ale v tom, e úkol, který musí splnit, odkládají na co moná nejzazí termín. Mají strach, e práce na něm by byla sloitá a e by ji nezvládli tak dobře, jak by chtěli. Take z toho veho vyplývá, e člověk prokrastinuje ze strachu z nezvládnutí a příliné obtínosti úkolu. Měj hezký den! ;-) P. | |
Deni (16.4.2014 16:39) Ahoj! Mám problém se svojí nervozitou. Kdy se něco děje, třeba říkám nějakou prezentaci, nebo jen říkám něco víc lidem nebo i jednomu člověku, něco důleitýho, najednou se úplně změním. Ztuhne mi obličej,nevím, jak se tvářit, potím se. Nevím, co s tím mám dělat, protoe před tou událostí nervozní nikdy nejsem, začne to vdycky a kdy řeknu první slovo...Nevím, jak s tím bojovat, protoe si to nemůu nacvičit, kdy se mi to stane a při té situaci.. přitom prakticky vdycky kdy se mi to stalo tak lo maximálně o dobrou známku, kterou vlastně ani omc nepotřebuju. Mrzí mě to, protoe pak ve společnosti nevypadám přirozeně a je to takový trapný ;) Neumíte, prosím, nějak poradit? Letos budu maturovat, a bojím se, e se mi to stane i při maturitě... | |
© redakce (22.04.2014 11:39) Ahoj Deni, jedna rada hned na úvod: Je zbytečné bát se dopředu, e se něco stane, protoe si to potom často vsugerujeme a nakonec jednáme podle "scénáře", který jsme si ze svých obav připravili sami. Mnohem lepí je si dopředu říkat, e to zvládne, e o nic nejde. Přece tě nikdo nezabije, kdy řekne něco patně. Zvlá u maturity má komise pro nervózní studenty pochopení, to mi věř. Nebyla bys první ani poslední, komu by pomáhali, aby z něj něco dostali. Jsou na to zvyklí. Take ádné zbytečné strachy předem. I kdyby se ti to stalo, tak co. Můe se ale učit s trémou, kterou má při mluvení s lidmi, pracovat. Docela dobře fungují dechová cvičení. Předtím (nebo i přitom, kdy se v tobě začne vechno stahovat), se zkus v řeči zastavit a několikrát se zhluboka nadechni a pomalu vydechni. Při nádechu je dobré si třeba představit, e má nahoře na hlavě háček a něco tě v průběhu nádechu jakoby táhne vzhůru. Opravdu to funguje a nádech je tak hlubí. ;-) Co také pomáhá, je představit si své posluchače v nějaké netypické situaci (třeba v pyamu nebo na záchodě) a celou situaci tak odlehčit. Také pomáhá, kdy se před tím, ne bude mluvit, napije, nejlépe čisté vody. To proto, aby ti nevysychalo v krku a nevedlo to k jetě vyí nervozitě. No a na závěr to, co funguje nejlépe, ale je k tomu potřeba být na sebe přísná: mluvit, mluvit a mluvit. Vyhledávat co nejvíce situací, kdy se můe chopit před druhými slova a učit se s nervozitou pracovat. Protoe nic nejde samo, vemu se člověk musí učit. Uvidí, e a se trochu "otrká", nervozita se bude postupně zmenovat a moná vymizí úplně. Dríme palce při tréninku i při maturitě! P. | |
Zvědavec jezevec (14.4.2014 20:03) Ahoj IN, zajímalo by mě , jak se zachovat, je-li člověk věřící, a je zaměstnán v lékárně, kde si ena vyádá hormonální antikoncepci? Má jí to prodat? Nebo sem jít radi neprodávat? A co třeba, kdy mladý věřící mu studuje na gynekologa, kde téma potrat, pilulky ap. bude na denním pořádku? Jak se zachovat? | |
© P. Jan Balík (16.04.2014 11:40) Milá tazatelko, dotýká se velice váných a náročných témat. V praxi je zde veliký otazník, jak jednat. Stručně řečeno: pokud budu katolík a budu vlastnit lekárnu, antikoncepci nemohu kupovat a vydávat. Pak to jde, protoe je to moje lékárna a nikdo mne nemůe donutit něco objednat a prodávat. Pokud budu pracovat v lékárně, neměla bych osobně antikoncepci vydávat a snait se v rámci moností lidi informovat aspoň o jejích zdravotních rizicích. Třeba článkem MUDr. Máslové nebo filmem Hormánální akvárium. To oboje nejsou eny věřící, ale proti antikoncepci hovoří. Bude-li to moné, tak i propagací přirozených metod regulace početí. S tímto ale mohou být problémy. Gynekolog? Potraty ani ve kole ani po kole dělat nemusí a nikdo ho k nim v ČR nemůe donutit. Take to je OK. Problém bude s antikoncepcí. Gynekolog by neměl správně antikoncepci předepisovat. Podaří se mu to, aspoň dle mých poznatků, pokud bude mít dostatek pacientek - en- , které ji nebudou chtít předepisovat. Pak by se měl rozhodnout, e ji u vůbec nebude předepisovat. V České republice ale mít dostatek en, které ji nebudou chtít, je problém. Take to katoličtí gynekologové v ČR, a na dvě výjimky, řeí aspoň tím, e enám vysvětlují rizika a snaí se jim nabídnout PPR. Proč takové NE antikoncepci? Protoe působí i tím, e má postfertilizační účinek - tj. pokud dojde k oplodnění vajíčka, přesto se neuchytne v děloze, protoe ta není na uchycení připravena. Dojde tedy k jakémusi minipotratu, o kterém ani nikdo neví. Sloventí biskupové vydali o tomto zajímavý dokument: http://kbs.sk/obsah/sekcia/h/dokumenty-a-vyhlasenia/p/do kumenty-komisii-a-rad-konferencie-biskupov-slovenska/c/s tanovisko-k-predaju-a-vydaju-pripravkov-hormonalnej-anti koncepcie | |
Strana: 1 << 29 30 31 32 33 34 35 36 37 >> 621 |