Klátery působí v dnení době jako tajemná místa. Co se v nich skrývá? Poslední pozůstatky středověku? Ústavy pro dívky, které nevědí, co se svým ivotem?
Přicházíme-li od zastávky autobusu ke kláteru sester klarisek v Soběicích, obě představy se nám rychle rozplynou. Stavba je moderní a sestry, které nám otevřou, se rády smějí a vypadají docela normálně. Proč tedy ly do klátera?
Kadá z nás v určité chvíli objevila, jak straně moc ji Bůh má rád. Na takovou lásku se dá odpovědět jedině láskou. Opustit vechno, co mám a co jsem, a jít za ním. To neznamená, e kadý, kdo potká Boí lásku, musí jít do klátera. Člověk můe zaloit rodinu a přitom ít velmi intenzivně ve vztahu s Bohem. Ale kadá z nás jednou poznala, e její cesta je jiná. Opustit vechno, nevázat se na ádného konkrétního člověka, ít jenom pro Boha a pro vechny lidi se stát sestrou. V naem společenství je nás v současné době jedenáct. Sestry různého věku, různé národnosti, z různých prostředí. Nae představená je Němka, kromě ní zde ijí Čeky i Slovenky. Co nás spojuje, je nae povolání. Kadá z nás je pro Boha jedinečná a má svůj vlastní příběh – i nae nejmladí spolusestra.
Na začátku října jsem vstoupila do klátera klarisek. Jít do klátera mě poprvé napadlo, kdy mi bylo 14 let. Tehdy jsem o řeholním ivotě nevěděla skoro nic. Začala jsem hledat na internetu, jaké řády vlastně existují. Některé se mi líbily, ale nikdy ne nadlouho. Kdy jsem jednou byla na duchovní obnově na Vranově, navtívili jsme společně kláter klarisek v Soběicích. Sestry nám vyprávěly o svém ivotě. Tehdy jsem si řekla: „Tak tohle ani náhodou!” Postupem času mi ale začalo docházet, e právě tenhle způsob ivota je to, co hledám. Začala jsem do Soběic jezdit pravidelně na návtěvy. Asi o půl roku později jsem poádala o přijetí.
Není kláter jako kláter. Kadý kláter má své vlastní poslání. Některé sestry pracují v nemocnicích, jiné ve kolách. Klarisky mají jako hlavní úkol modlitbu. Modlitba v různých formách tvoří velkou část dne. Kromě dvou velkých bloků ráno a navečer se scházíme k modlitbě i během dne. Proto také sestry nechodí do ádného zaměstnání. Pracujeme uvnitř klátera: ijeme, vyíváme, tkáme, zdobíme svíčky, pracujeme v zahradě, ale děláme i úplně obyčejné práce, bez kterých by nae velká domácnost nemohla fungovat. Velký význam má v naem ivotě společenství. Nai zakladatelé, sv. Frantiek a sv. Klára, chápali u ve středověku svůj řád jako místo, kde lechtický původ a bohatství ztrácejí význam a vichni jsou bratry a sestrami vem. Jsme-li sestry pro vechny lidi, tím víc pro sebe navzájem. Společně se modlíme, pracujeme, ale také odpočíváme – třeba hrajeme společenské hry nebo v zahradě líný tenis – a slavíme svátky. To není vdycky snadné. I sourozenci si občas můou jít pěkně na nervy. Kadá z nás je jiná. Ale na druhé straně si taky někdy spolu uijeme spoustu legrace.
V půlce listopadu skládala jedna sestra slavné sliby. Druhý den jsme ji podle místního zvyku budily. Pět minut před oficiálním budíčkem jsme se sely za dveřmi její cely a spustily znělku z večerníčku Pat a Mat s kytarovým doprovodem. Text začínal slovy: „Vstávej, semínko, holala!” a končil výhrůkou: „Nepokouej se dále spát, jinak tu budeme pořád hrát, dokud se neodhodlá vstát!”
Oslava vyvrcholila večeří, při které tři sestry zahrály scénku o tom, jak velká smrtka zaučuje malou. Obě byly oblečené v černých kalhotách a černém svetru, obličej měly natřený na bílo a černé kruhy pod očima. Velká smrtka – nejmení ze vech sester, drela v ruce kosu, malá smrtka – nejvyí sestra – měla v ruce srp. U jenom pohled na sestry, které jsem dosud vídala jedině v hábitu, byl neodolatelný.
Povolání do klátera si nikdo nemůe dát sám. Je to Bůh, kdo kadého z nás zná a volá na tu cestu, která je pro něj nejlepí. A ivot v kláteře určitě není jednoduchý. Znamená dát se zcela k dispozici Bohu a druhým lidem, neustále být připraven ke slubě, vdy znovu se přizpůsobovat potřebám ostatních. Vechny ty nároky okamiku se ale dají číst jako otázka, jestli to se svou láskou myslím váně. Tak se stávají cestou k vnitřní svobodě, opravdové lásce a k radosti, která se neztrácí ani v nesnázích.
Sestra Marie Benedicta Liková (41) duchovně doprovází mladé sestry v prvních letech po vstupu do klátera.
Marie Večeřová (21) vstoupila do klátera v říjnu a je úplně na začátku svého řeholního ivota.
„Nikdy předtím bych nevěřila, e budu trávit své dny v mezinárodním konventu pro sestry. Skutečně, byla jsem léta přesvědčená, e mé poslání řádové sestry se bude krýt s profesí zdravotní sestry, se vím pěkným i těkým, co k tomu přirozeně patří. Ná Bůh je vak Bohem překvapení, který po nás chce často věci, ke kterým bychom se sami nikdy neodhodlali.
A tak jsem se ocitla v Římě, kde studuji teď u v posledním, pátém ročníku klinické psychologie na univerzitě LUMSA (Libera Università Maria Ss. Assunta),” říká sestra Veritas, boromejka.
Vstávám kolem 5.00, předevím proto, abych zastihla východ slunce na terase, kde trávím první okamiky dne. Potřebuji viditelnou krásu přírody, která ke mně mluví o neviditelných skutečnostech.
Pak od 5.40 do 6.40 následuje ranní meditace v kapli, po ní společná modlitba a me svatá.
Po snídani větinou odcházím na přednáky. Vracím se kolem 13.30,, kdy je oběd, pak se modlím a čtu Bibli.
Odpoledne jsou různá, několikrát týdně mám klinickou praxi na oddělení dětské neuropsychiatrie, jindy studuji buď doma nebo v knihovně. Samozřejmě mám i volné dny, protoe člověk není stroj, který je schopen jen pracovat nebo studovat. Tehdy mám čas na to, co mě zajímá u od mládí – kreslení a dějiny umění a antiky.
V 18.00 jsou nepory – večerní modlitba církve, následuje večeře. Společné jídlo patří mezi důleité věci v naem ivotě, tady se často rozvinou vzruené diskuze o denních i historických událostech jednotlivých kontinentů a taky se velmi zřetelně vidí nae vzájemné rozdíly. I kdy ivot v mezinárodní komunitě sester klade na kadého velké nároky, přesto je moný a plný neopakovatelného humoru a svazků přátelství.
A časem jsem dala za pravdu naim starím sestrám, které jako misionářky ily a pracovaly v mnoha zemích. Ony nám často opakují, e křesanství od nepaměti spojovalo lidi velmi odliného původu a názorů. Navíc vidím, e církev je skutečně veobecná a řeholníci v ní nejsou ádnou vybranou skupinou, ale mají být jenom jejím modelovým vzorem. Proto vechny máme stejná práva, důsledně se dbá na odkládání předsudků a vichni jsou vázáni zákonem práce. To u nás konkrétně znamená sluby v kuchyni, mytí nádobí, servírování v jídelně, úklid, praní a ehlení, práce na zahradě a při zpracování ovoce. Kadá společná práce spoluvytváří bratrské a sesterské společenství lidí tak rozdílného věku, původu a mentalit. Ná styl ivota mi dal velkou naději a důvěru v lidi i v budoucnost křesanství.
Po večeři je rekreace asi do 20.00, při ní je někdy zkouka zpěvu, hrají se hry, někdy se sleduje film nebo se jen dál diskutuje, zkrátka kadý můe dělat to, co povauje za svůj relax.
Ve 20.00 se sledují zprávy v televizi a asi do 21.00 se celý dům propadne do posvátného ticha a přítmí nočního osvětlení. Já větinou jetě studuji a pak jdu naposledy na terasu.
Modlím se tady kompetář – poslední část denní modlitby církve – a často jetě růenec, kdy pozoruji noční oblohu plnou hvězd.
Sr. Veritas Marie Holíková, SCB
(časopis IN!dívčí svět )
Článek vznikl pro potřebu IN! a je chráněn autorskými právy. Lze jej uveřejnit jen se souhlasem redakce.
![]() VydavatelstvĂ IN s.r.o. HornĂ nĂĄmÄstĂ 12, 466 01 Jablonec nad Nisou objednĂĄvky: tel.: 480 023 408-9, 775 598 604 mail: objednavky@in.cz redakce: PurkyĹova 5, 772 00 Olomouc tel.: 775 598 603 mail: redakce@in.cz |
|
VydavatelstvĂ IN! © 2005-2015 v4 |