Líbil se Vám rozhovor s Ivetkou? Zde si můete přečíst, co se do březnového čísla nevelo.
V jedenácti letech zaila setkání, které poznamenalo celý její ivot. V krátkosti se ta výjimečná událost dá popsat asi takto:
5. srpna 1990 odpoledne si jedenáctiletá Ivetka, stejně stará kamarádka Katka a její mladí bratr Miko hráli na hoře Zvir, asi čtyři kilometry od vsi Litmanové (na severovýchodním Slovensku). Z okolního lesa se najednou začaly ozývat podivné zvuky, které se blíily. Děti se před nimi schovaly v blízké chatce, ale hrůzostraný hluk neustával a děti vyděené neznámým nebezpečím, se začaly modlit „Mária, Matka naa, skryj nás pod svoj plá...". Kdy se vechno uklidnilo, uviděly obě dívky sedět na lavičce Pannu Marii, která, aby je ochránila, je doprovodila a do vsi. Kdy to řekly rodičům, málem dostaly výprask. Aby je přesvědčily, vrátily se s nimi spolu zpět na horu, a znovu se s ní setkaly.
Pak se sem začaly vracet i za přítomnosti mnoha poutníků. Vidění se opakovala kadý měsíc a do 6. srpna 1995. Místo navtívilo statisíce lidí. Hora Zvir byla v roce 2008 prohláena za poutní místo.
Po třinácti letech natočil reisér Vít Janeček o Ivetce film „Ivetka a hora“, který na festivalu v Jihlavě získal cenu „Nejlepí dokumentární film 2008“.
Snaí se v něm nahlédnout do Ivetčiny duchovní zkuenosti, kterou proívala v důsledku zjevení. I kdy se film dotýká tak extrémního duchovního záitku, oslovuje zvlátním způsobem hlavně nevěřící.. V hlediti plném lidí ovlivněných ivotním stylem, který velí problémům spí uhýbat ne čelit, působí Ivetčin příběh jako hromadné zpytování svědomí a dává naději.
* * *
Chtělo to velikou odvahu svěřit svůj ivotní příběh do rukou nevěřícího reiséra?
Já jsem nela do spolupráce hned, ale nejdřív jsme si tak půl roku mailovali. Chtěla jsem vědět, co čte …a tak. A pak jsme se seli v Litmanovej. Zatím nelo vůbec o ádný film. Kdy jsem ho poznala, viděla jsem, e ten film je součástí jeho osobního pátrání, a přilo mi to skvělé. Myslela jsem si, e by to tak mělo být, e by lidé neměli mít zodpovězené otázky dřív, ne je poloí. Já mám toti velkou úctu k lidem, kteří jsou na cestě a hledají. Jsou jetě jakoby v závorkách, nezdeformovaní zvyklostmi a obyčeji. K nim ten příběh promlouvá, protoe ho vidí přímo, bez různých souvislostí.
Dalí otázka je trochu na tělo. Tuíte, proč si Maria vybrala právě vás?
Na to se mě lidé často ptají a já na to nemám odpověď. Moná to byla moje duchovní cesta, jinak bych nikam nedola.
Čeho se týká poselství, které Panna Maria přinesla ?
Vechny její rady, nebo prosby ohledně duchovního ivota, týkající se modlitby a svátostí a jiných duchovních aktivit, měly vést k tomu, aby člověk nael v sobě to pravdivé a byl se sebou rád. Abychom objevili to velké, co nám Bůh vloil do due, abychom se cítili přijatí a nebáli se toho slabého, co je v nás. Abychom nepředstírali věci, které nejsou. A objevili, e jsme vichni neopakovatelní a za to jsme zodpovědný kadý z nás. Moderní svět nám kolikrát nabízí jednoduchou cestu, a tím nám bere tvář, protoe chce mít lidi stejné.
Hledat pravdu v sobě můe i mladý člověk? Není k tomu potřeba nějaká duchovní zkuenost?
Vidění, která mě postavila na začátek mé cesty a do velkých duchovních těkostí, začala, kdy mi bylo jedenáct let. To je právě ve věku, kdy děvčata čtou tenhle časopis, e? Vidění jsem měla do 15 let a pak jsem odela na nějaký čas do jedné komunity v Haliči. Pro mě tyhle otázky byly palčivé právě v tomto věku. Nemyslím, e jsou to otázky, které se týkají u dospělých lidí. Otázky čestnosti a upřímnosti se týkají kadého věku.
Mluvíte o duchovních těkostech. Měla jste je i přesto, e jste mluvila s Pannou Marií ?!
Tohle si myslelo u mnoho lidí, kteří přicházeli na místo zjevení. Mysleli, e to, e s ní můeme mluvit a víme věci, které oni neví, nám řeí nějaké osobní problémy.
Jene i kdyby nás Maria nějakou svou odpovědí poponesla 100 kroků kupředu, nestačí, e ji budeme slyet. Pochopíme ji, jen kdy ji vnitřně proijeme. Musíme stejně těch 100 kroků projít sami. Tuhle část za nás nikdo nemůe udělat.
Pokud by nás Maria nějak zázračně posunula bez toho, e bychom tu cestu k poznání uly samy, bylo by to velmi neboské, protoe by to bylo nelidské. Tomá Akvinský říká, e milost se staví na naí přirozenosti. Pokud bychom doli k nějakému poznání nepřirozenou cestou, poruila by Maria ty zákony, které musí v ivotě existovat
V tom je právě ten háček. Mnoho lidí myslelo, e to světlo, které jsme dostaly, u pro nás znamená, e máme vechno vybojované, e to u je to vítězství. Ale to ohromné světlo vrhlo takový stín, nastolilo takové otázky, které dodnes řeím, na které neumím odpovědět.
Lidé očekávali, e kdy jsme ji viděli, e budeme jakoby lusknutím prstu jiní lidé. To byly jedny z věcí, kterými jsem tenkrát trpěla. Já jsem si připadala na začátku dlouhé cesty, a okolí mě vnímalo na jejím konci. Zápasila jsem o to, jak jsem měla vypadat v jejich představách, s tím, v jaké bídě jsem se tehdy cítila, protoe jsem se ani náznakem nepřibliovala tomu, jak si mě představovali. Měla jsem pocit, e metr přede mnou kráčí nějaká vizionářka, a já sama nevím kdo jsem.
Nemohla jste Marii poádat o radu?
Já jsem byla tak zraněná lidskými očekáváními, e přesto, e jsem se jí mohla ptát na cokoli, neodváila jsem se zeptat sama na sebe. Bála jsem se, e mi poví to samé, co mi říkají ostatní. Tu svou nepřipravenost snést její mínění jsem v sobě nesla celých těch 5 let. A při posledním vidění jsem se jí ze vech svých sil zeptala, co si o mně myslí.
Co ale je na ní velmi pěkné, a co se mě dotýkalo byl její smysl pro takovou citlivou diskrétnost. Nedotkla se ničeho, co jsem jí nenechala. Měla jakousi úctu. Nenaléhala na mě i přesto, e jsem věděla, e to ví. Myslím, e ta její velikost spočívala právě v tom.
Jaká tedy je Maria?
Při tom prvním zjevení jsem s podivením zjistila, e je v tom nejkrásnějím slova smyslu, normální. Znala jsem její zatuchlé obrazy, tu kostelní atmosféru, která mi ji zprostředkovala jako něco velmi umělého, kdy není moné se smát, mrknout nebo jinak vyruovat. A teď přede mnou stála bytost, před kterou se dalo dělat vechno. V její přítomnosti se dalo mluvit o vem.
Kdy nás tehdy doprovázela z hory domů, jsme si povídali o tom, e máme hlad a co bychom si tak dali. Mě přilo neuvěřitelně osvobozující, e i tohle má u ní místo. e nic není před ní tabu, nic, co se nehodí říkat. A právě to se mi zdálo na její kráse to udivující, e mi připadala víc normální a víc přirozená ne my. To, e nás zachránila, byl odraz něčeho bezprostředního, lidského, co z ní vyzařovalo.
Dalí z rysů její krásy a velkoleposti spočíval v tom, e nás dokázala postavit na svou úroveň. e nás dokázala vzít k sobě. Poroto si myslím, e skutečně velcí lidé mají v sobě tu sílu nás vzít na svou vlastní úroveň. Ne proto, aby nám předvedli nějaký klam, ale protoe láska to dovolí.
A jaké to u ní je?
Jakkoli pateticky to vyzní, musím říci, e ten čas, který jsem proila s ní, byl skutečnějí ne to, co jsem ila pak. Měly jsme pocit, e jakoby nás někdo vyjmul z nás samotných a v tomhle stavu jsme byly daleko aktivnějí ne ve svém běném ivotě.
Já mám pocit, který nedovedu vysvětlit, e to její bytí ve věčnosti v tom bezčasí je o naslouchání, o velmi intenzivním ivotě. e to není nic statického, nic mdlého, vyprchaného. Není to pasivita. Její ivot je o to aktivnějí, o co je ten lidský uběhaný.
Jako malá jsem si neuměla nikdy představit, jak to je, kdy se k ní lidé na celém světě modlí. Jak, e to ona stíhá? Jak to, e kdy se k ní modlím já i kamarádka, můe být s oběma. Ale tohle je to vzácné na bytí ve věčnosti, e člověk bez toho, e by se nějak dělil, můe být vude naplno. Je to nepochopitelné, ale je to moné, protoe neexistuje čas.
To zní jako reklama na nebe...
Já myslím, e tyhle skutečnosti často utkvěly v jakýchsi symbolech. Představovali jsme si obláčky a na nich dědečka. Takovou tu unavenou pasivitu, jako e po smrti si oddychneme. U jsme dostali tu odměnu po ivotním zápase a teď u se budeme jen povalovat a čekat, e se něco stane. Myslím e to je velmi zavádějící.
Já si nebe představuji jako explozi lidských moností, lidské kapacity, maximum toho, co můeme dosáhnout. Albert Einstein mluvil o tom, e jakmile se člověk přestane divit, bude to s ním zlé. Jakoby seel z cesty. Já myslím, e nebe bude jeden velikánský údiv, takové to nekonečné americké „WOW”… to bude nebe!
Maria ale vzkázala i určitá varování před pohromami. Mluvila o trestu, který přijde? Není to malinko děsivé?
Já vím, e je zavádějící slyet ty vzkazy, které nás lekají, ale kdy se člověk nad tím jen nepohorí, tak nás mohou přivést k věcem, které by nás jinak nenapadly.
Tak, jak jsem Marii vnímala já osobně, si neumím představit trest, o kterém mluvila v poselství jako takové to povrchní trestání, za to, e jsme zlí. Spí si myslím, e to, e se vy ptáte „Jak to tedy je?” má u ten efekt, který poselství chce docílit. Aby se lidé ptali co ten trest je? Jak se můe skloubit s Bohem a s láskou, s jeho trpělivostí a s těmi vemi atributy, které o Bohu víme. Četla jsem článek o pokoře od Thomase Mertona, kde píe: „Tvé milosrdenství, které je spravedlivé, mě vrhá do temnot.”
Kdy Marie mluvila o pohromě, která čeká Slovensko, mnozí mysleli, e půjde o nějakou katastrofu, budeme hromadně mřít a tak…prostě sci-fi. A přitom ta pohroma v nás můe ít u několik roků. U třeba nějaký postoj, který jsme si v sobě zakořenili, vede k tomu, e jsme trestáni sami sebou.
Ten trest můe být třeba povrchní ivot, který ijeme, e se neptáme, e jsme si zvykli na pohodlí, e pasivně přijímáme věci bez přemýlení. Cokoli, co nám zabrání dostat se ke své podstatě. I blahobyt můe být trest. Třeba o jedné americké hvězdě, Maralin Monroe, je známo, jak neastná byla na vrcholu své kariéry a ten ivot veobecně vnímaný jako obdivuhodný ona proívala jako trest.
Nejde o to, e by nás Bůh chtěl potrestat za to, e jsme zlí, ale protoe my svým rozhodnutím dospějeme k ivotu, který z Boí perspektivy vypadá jako trest.
Hodně citujete z kníek, máte nějaké oblíbené autory?
Mám moc ráda Thomase Mertova. Je to trapista a intelektuál a napsal moc zajímavých úvah o křesanském ivotě. Kdy jsem ho četla, velmi se mě dotýkalo, e byl v tom svém hledání jakoby obnaený nebo průzračný. ( …ale nevím, jestli u by to mohla být četba pro čtenářky IN! Moná a budou starí)
Taky mám ráda Charlese de Foucaulda pro jeho radostnost. Myslím, e i sv. Bernadetta byla ena se smyslem pro humor. Mám od ní ráda jednu mylenku, kterou opakovala. „Proč lidé chtějí ve mně vidět jen samé dobré věci, proč nechtějí vidět moje slabosti, naučili by se o mnoho víc.” Existuje mnoho zajímavých lidí, kteří jsou krásní tím, jak hledají.
Nedávno jsme měli v redakci debatu o kníkách. Někdo nám říkal, e třeba Harry Potter není vhodný pro děti, protoe se tam kouzlí…četla jste ho?
Já se necítím být kompetentní posoudit, jestli ano, nebo ne. Četla i viděla jsem Pána prstenů i Harryho a zvlá ty první díly mi připadaly pěkné. Ano, mohlo by to moná někoho poplést, ne vdy dobro je dobro… ale já bych to u dětské literatury tak moc nekomplikovala. Slyela jsem i názory proti, ale mě osobně ty, co jsem slyela, připadají překombinované.
...a jetě je tu jedna důleitá věc, co nás holky zajímá. Jak chodí Panna Maria oblékaná?
Její oblečení bylo jakoby symbolem toho, co chtěla vyjádřit. Její aty byly vdycky v harmonii s celou její bytostí. Maria je stále aktuální, a pokud někdo má problém s obléká-ním, třeba jako já, …myslím, e Marii potěí, kdy se na ni obrátí o radu.
Musím říct, e mě se vdycky líbilo, kdy jsem potkala věřící lidi, kteří byli pěkní. Ne nakrálení, ale celkově hezcí. Vdycky mě dokázalo zaujmout, e se to dá skloubit. e člověk ije s dobou, a přece jí nepropadl.
To si hned vybavím vae svatební aty z filmu. Jak se přihodilo, e jste se vdala?
Já jsem jako patnáctiletá vstoupila do komunity laiků, kteří se zavázali ve svědomí, e budou ít Bohu zasvěcený ivot. Pro mě to byl ale útěk z reality, které jsem se bála, a ne ivotní volba. A ta pochybnost byla umocňovaná zájmem toho společenství o mě. Tak a jsem si připadala jako chycený vrabec. Jednak ve své vlastní sklíčenosti a pak v tom jejich zájmu. Ten nadměrný zájem o mě způsoboval, e jsem se v tom prostředí nedokázala zakořenit. Pořád mi připadalo, e iji dvojí ivot, vnitřní a vnějí, a e to není hodné Boha.
Já nevěděla, jestli se chci vdát, nebo ít nějakým jiným ivotem, neměla jsem pro sebe ádný plán…jen jsem byla přesvědčená, e Bůh si zaslouí pravdivý ivot. e to není správné, abych dostávala od lidí úctu a obdiv za to své rozhodnutí, které ale v podstatě není moje.
Po těch dvanácti letech jsem chtěla dojít k nějakému rozhodnutí, které by bylo moje, abych u někam neutíkala. Zaila jsem, jaké je to trpké, kdy člověk utíká, a e před sebou samou není úniku.
Pak jsem pracovala v Německu a chtěla jsem se vydat na cesty. Chtěla jsem dělat cestopisné výpravy. Nechtěla jsem se vdávat. Nechtěla jsem ádný závazek. Byla jsem velmi ostýchavá před rozhodnutími na celý ivot.
Starala jsem se o postienou paní a byla to pro mě příjemná práce. I kdy to má své těké chvíle, je to krásná práce, krásná, protoe oni se umí tak čistě dívat.
S manelem jsem se vlastně seznámila kvůli malichernosti. Chtěla jsem si koupit notebook a on mi byl doporučený jako poradce, protoe se v tom vyzná, abych nekoupila hloupost. Moje kamarádka mi na něj dala číslo. Pak jsme zali občas na víno, nebo večeři…a já nechtěla nic ne to normální kamarádství. A mně bylo tak sympatické, e on se ve mně snail vzbudit zájem a dvořil se mi. Já jsem nechtěla tu zavazující náklonnost. Nechtěla jsem s tím mít nic k dočinění.
A to mi na tom přilo sympatické, e to není moje cesta úniku, kde si budu hovět ve své jistotě…protoe to není moje vůle. Ten ná vztah mi připadal takový tvořivý. Četla jsem příběh, který se jmenoval Přísné milosrdenství. Píe to mu, který vypráví o vztahu k svému děvčeti. Mě se líbila ta poctivost, e na vztahu je třeba pracovat, e to není něco, v čem si budu hovět. e je v zájmu těch dvou ivit svůj vztah, aby z něj něco vyplynulo, e je to poslání.
S Ivetkou si povídala Helena (časopis IN!dívčí svět -březen 2009). V časopise je zkrácená verze rozhovoru.
![]() VydavatelstvĂ IN s.r.o. HornĂ nĂĄmÄstĂ 12, 466 01 Jablonec nad Nisou objednĂĄvky: tel.: 480 023 408-9, 775 598 604 mail: objednavky@in.cz redakce: PurkyĹova 5, 772 00 Olomouc tel.: 775 598 603 mail: redakce@in.cz |
|
VydavatelstvĂ IN! © 2005-2015 v4 |