Kdy chci poznat nějakého malíře, tak si najdu jeho dílo a podívám se, co namaloval. Stejně tak nám studium přibliuje Boha.
Do hlubin tudákovy due s Markem Orko Váchou, knězem, biologem, cestovatelem, přednostou ústavu lékařské etiky a bývalým učitelem náboenství na biskupském gymnáziu v Brně.
Učil jste na gymnáziu, take mladé lidi dobře znáte. Co si o nich myslíte?
Určitě nejsou patní. Jsou jiní, ne jsme byli my. Kdy děláme tábory pro středokoláky, dvě třetiny z nich nikdy nespali ve stanu a mnozí říkají, e poprvé viděli před spaním hvězdy. Vyrůstají jinak, ne jsme vyrůstali my. Pocházejí z rodin, které jsou neúplné, a zaívají neskutečné vztahové propletence v generaci svých rodičů. Někdy si kladu otázku, která e generace je ta zkaená.
Prosím?! Kdy jsem začal učit na gymplu, narazil jsem na dvojici třináctiletých milenců, jak se líbají. Vstávaly mi vlasy na hlavě. Jene, on byl z rodiny, která se rozpadla a maminka i otec ijí s někým jiným. Chtějí za minulostí udělat tlustou čáru a začít znovu a lépe. On se v těch rodinách střídá po 14 dnech a kadá z nich mu dává beze slov najevo, e překáí a je reliktem minulosti. Děvče má oba rodiče, ale tatínek ije s milenkou, která u nich prakticky bydlí… atd.
Viděl jsem, e ti mladí jsou citoví trosečníci, kteří kromě jídla a bydlení potřebují i lásku, a kdy ji nedostanou doma, tak si to vyřeí sami.
Kdy člověk nahlédne do jejich ivotů, klade si otázku o zkaené generaci a neubrání se obdivu, e při tom vem, co zaili, jsou jetě tak dobří. e uznávají nějaké hodnoty a řídí se jimi.
Je pravda, e mnoho lidí uznává jakési hodnoty a říká, e nevěří v Boha, ale něco e musí být.
V České republice je tahle edá zóna hodně iroká. Jsou to třeba lidé, kteří svoji víru pomalu opoutějí. Ale je daleko víc těch, co ji nalézají. Větina dnení mládee byla vychována v ateistickém duchu. Teď přichází zajímavá doba, kdy u máme co jíst a do čeho se oblékat, a ptáme se, jestli to je vechno a jestli v ivotě nejde jetě o něco víc, jestli je Bůh nebo zda se ná vesmírný příběh odehrává takříkajíc před prázdným hleditěm.
Dorůstá generace lidí, kteří se jakousi oklikou vracejí k víře, Bohu a církvi. Protoe člověk je nevyléčitelně náboenský, jak říká psycholog Jung. Mnozí z nich to cítí, ale nedokáou to pojmenovat, a tak mluví o „něčem nad námi”. Někdo hledá ve východních náboenstvích, někdo jinde, ale je to čím dál větí mnoství dětí.
Východní náboenství hodně přitahují, lidem se líbí meditace a vůně… Křesané to mají také, proč to lidi netáhne?
Mně nedávno navrhovala jedna redaktorka, jestli by církev neměla víc zapracovat na nějaké reklamě vzhledem ke „spotřebitelům”. Přidat víc kadidla a víc svíček. Takhle to úplně nefunguje, nejde jen o formu. Myslím, e nejde o to, abychom my zachraňovali křesanství, ale e křesanství zachrání nás. Viděl jsem velmi oceňovaný film Velké ticho, o ivotě mnichů trapistů. Třeba to je jeden z tápavých pokusů jak přiblíit něco z křesanství současným lidem.
Nebo komunita z Taizé. Já tam ve svých studentských letech jezdil a moc mi to dalo. Oni umí udělat tu atmosféru rozjímání se svíčkami, zpěvy a modlitbami, která dokáe mladé nadchnout a přitáhnout, zde je krásný obsah v krásné formě.
Kdy má někdo „nastraená tykadla” na něco duchovního, můeme mu nějak pomoci najít víru?
To právě myslím, e není moné zařídit. Jak říká sv. Pavel, my můeme zasít, ale ne zařídit, jestli bude pret nebo jen Bůh dává vzrůst. Víra je dar Boí a my můeme připravit setbu, ale nemůeme dát druhým víru. My můeme pouze druhým nějak srozumitelně vysvětlit, čemu věříme a proč.
Můe někdo nevěřící pochopit věřícího?
Josef Ratzinger kdysi napsal: Na dně due kadého ateisty by měl doutnat plamének víry a na dně due kadého věřícího malý plamének ateismu. V rozhovoru s nevěřícím nejde o to přesvědčit ho o své pravdě. Jsou lidé, kteří jsou přesvědčeni, e mají pravdu, a tu druhým nekompromisně vnucují. Ale jen Jeí o sobě mohl říct: „Já jsem cesta, pravda…” Jak to je, tu absolutní Pravdu vichni poznáme po smrti. Nejsme majitelé konečné pravdy, máme být spíe jejími pokornými sluebníky. Teď jsme ti lidé s plaménky.
Někdo také nebere Boha a víru a argumentuje třeba tím, e vechno je jen fyzika…
Tenhle spor vědy a víry je u na mnohokrát promylený a je u dávno vyřeený. Věda má svůj dalekohled a mikroskop a pomocí těchto přístrojů Boha nedohlédne. Přírodní věda nemůe dokázat, e Bůh je, ani to, e není. Tečka!
Take přírodní věda pro nai víru nemá smysl?
Naopak! Přírodní věda by mohla být velikou inspirací pro víru. Jeden současný rabín říká, e studium je forma modlitby. My křesané bychom to asi takhle neřekli, e kdy studuji, je to jako bych se modlil růenec, ale můe nás to inspirovat.
Tuíme třeba, e umělec tvoří pod Boí inspirací, co přibliuje příhoda s Beethovenem: Jeden houslista si mu stěoval, e to, co napsal, nejde zahrát a on odpověděl: „Nemůu myslet na vae mizerné housle, kdy mluvím s Bohem.”
Ale kdy vědec bádá nebo student studuje, to e je jako meditace?
Ano. Kdy chci poznat nějakého malíře, tak si najdu jeho dílo a podívám se, co namaloval. Stejně tak nám studium přibliuje Boha. A kdy vědec objevuje, zvětuje tím Boí obraz ve své mysli i v mysli ostatních.
Kdy člověk dospívá, hledá si svůj vztah k ivotu i k Bohu. Jak vidíte Vy tohle období dospívání?
Jak říká Goethe: „A se mot chová sebebouřlivěji, přec z něj bude víno nakonec.”
Tohle je straně důleitá část ivota i ve víře. Kdy je mi dvanáct a vodí mě rodiče do kostela, tak je to víc ne v pořádku. Mně je 45 a kdyby mě do kostela pořád vodili rodiče, tak bych nad svou vírou musel namalovat otazník. Kdy je mi dvanáct, vím, e mi rodiče výchovou a vedením k víře předávají to nejlepí, co mají. Pak ale přijde období, kdy si člověk začne klást otázky. Zjistí, e o fotbalu nebo počítačích toho ví víc ne rodič a začne zkoumat, jestli i v oblasti víry to není podobné. Jestli rodiče nechodí do kostela jen ze zvyku a co pro mě znamená chodit tam s nimi. A podobnou otázku si kladou i děti nevěřících rodičů. Jestli jejich výchova není ateistická jen kvůli nedostatkům informací, nebo to nebyla jen lenost rodičů se zajímat o věci do hloubky.
To je ale nebezpečné období a těký úkol.
I kdy nás to leká, je to moc důleité období, kdy si máme poloit ty základní otázky: Je Bůh, nebo ne? Má můj ivot na téhle planetě nějaký smysl, nebo ne? Kdy se modlím ve svém pokojíčku, je tu nějaké ucho, které to slyí? Je tu někdo, koho to zajímá? Ano, nebo ne? A pokud jsou tyhle otázky se ví svou naléhavostí poloeny a také zodpovězeny, pak můe následovat něco, čemu se říká skok do víry. Protoe rozum a poznání nás zavedou na kraj propasti a víra je ten krok dál. To je ta chvíle, kdy dochází k dospělému pojetí víry a člověk můe přijmout svátost křesanské dospělosti – biřmování.
Jak by tedy měla vypadat dospělá víra?
Mám víru, která se u neopírá o mé rodiče, sourozence, mého pana faráře, ale kdyby celý svět byl nevěřící, já bych věřil. My občas rádi čteme knihy, jako třeba Víra velkých vědců, nebo rádi slyíme, e tamta zpěvačka nebo herečka je taky věřící, a je to jistě sympatické povzbuzení, ale pro můj dospělý duchovní ivot to vlastně nic neznamená. Moje dospělá víra se neopírá o to, kdo je jetě taky věřící. Víra je předevím vztah. Vztah k Bohu. Víra je vztah ke svatosti. Je to ten odváný skok do propasti.
Za rozhovor děkuje Helena (časopis IN!dívčí svět - prosinec 2011)
![]() VydavatelstvĂ IN s.r.o. HornĂ nĂĄmÄstĂ 12, 466 01 Jablonec nad Nisou objednĂĄvky: tel.: 480 023 408-9, 775 598 604 mail: objednavky@in.cz redakce: PurkyĹova 5, 772 00 Olomouc tel.: 775 598 603 mail: redakce@in.cz |
|
VydavatelstvĂ IN! © 2005-2015 v4 |